95 dB vid förbipassering blir intressant!

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Tror ju inte att grannarna står med db/A mätare och klagar på oss för att vi inte följer den skalan lixom. Varför mäta "felaktigt" om örat ändå inte fungerar så som man trodde förr i tiden..

Då har du inte mött Oskarsson i Klo....

Fråga Humlan om honom och han får något mordiskt i blicken.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tror ju inte att grannarna står med db/A mätare och klagar på oss för att vi inte följer den skalan lixom. Varför mäta "felaktigt" om örat ändå inte fungerar så som man trodde förr i tiden..

Det kan du ge dej fan på att han gör. Han kan dock inte logga värdena, så än så länge kan vi motbevisa när han lämnar sina anmälningar.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Varför ska man använda db/A skalan för? Är inte den förlegad med felaktiga baseringar på vad som är skadligt för det mänskliga örat?
Nej absolut inte, det är en total missuppfattning. Vägningarna/filtreringarna (A/B/C) utgår inte från skadlighet utan från känslighet, och är ett sätt att göra tekniska mätvärden jämförbara med hur vi faktiskt uppfattar ljudstyrka. Skillnaderna mellan de olika vägningarna beror på att vår hörsel har olika karakteristik vid olika ljudtryck; vid mycket starka ljud är hörseln nästan linjär. Vid svaga och medelstarka ljudtryck är hörseln betydligt känsligare i mellanregistret. Det handlar alltså om hur vi uppfattar ljudstyrka, inte om skadlighet, och det finns inget kontroversiellt eller diskutabelt kring A-vägning i det här sammanhanget.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Därför att det inte finns så mycket oklarhet kring dB(A). Dessutom är det dB(A) som är de värden all lagstiftning går på.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Är det någon skillnad när man drar en bult genom utblåset eller borrar några små hål och drar lite najtråd kors o tvärs? Sett bägge typer men när man frågar är det ingen som igentligen vet om det har någon reel effekt på ljudnivån.

Nu vet jag att mitt helsystem klarar ljudet men om något kan dra ner db nivån ytterligare så visst vore det väl bra :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är det någon skillnad när man drar en bult genom utblåset eller borrar några små hål och drar lite najtråd kors o tvärs? Sett bägge typer men när man frågar är det ingen som igentligen vet om det har någon reel effekt på ljudnivån.

Nu vet jag att mitt helsystem klarar ljudet men om något kan dra ner db nivån ytterligare så visst vore det väl bra :)
Ytterst marginellt om ens något, inte mätbart skulle jag säga.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ytterst marginellt om ens något, inte mätbart skulle jag säga.
Det beror lite på. Vi "lurade" mätinstrumentet på Falkenberg 2007 med korsmonterade bultar. De minskar inte ljudnivån utan fördelar istället ljudet annorlunda så att det inte träffar mikrofonen på samma sätt.

Tveksamt om det ger någon effekt på en fast monterade mätare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det beror lite på. Vi "lurade" mätinstrumentet på Falkenberg 2007 med korsmonterade bultar. De minskar inte ljudnivån utan fördelar istället ljudet annorlunda så att det inte träffar mikrofonen på samma sätt.

Tveksamt om det ger någon effekt på en fast monterade mätare.
Mmm. Du får ju till viss del en större diffussion men jag blir ju nyfiken på vilket instrument, hur och vad man mätte. Skulle skruvar i utblåset fungera bra skulel alla högtaalre låta betydligt mer om man tog bort gallret framför dem och det gör de ju inte.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det beror lite på. Vi "lurade" mätinstrumentet på Falkenberg 2007 med korsmonterade bultar. De minskar inte ljudnivån utan fördelar istället ljudet annorlunda så att det inte träffar mikrofonen på samma sätt.

Tveksamt om det ger någon effekt på en fast monterade mätare.

Det ger ingen effekt öht vid förbifartsmätning.

Fundera lite över hur en originalljuddämpare är konstruerad. Massor av kammare, ull, speciella mått, vinklar. Titta sedan hur ett helsystem har konstruerat sin ljuddämpare. Den typen är både enklare och billigare att tillverka. Hade man kunnat komma ifrån båda dessa typer på ett så enkelt sätt som att stoppa lite skruvar och najtråd i ett rakt rör hade samtliga tillverkare använt den tillverkningsmetoden istället. Det funkar helt enkelt inte.

Om alla kunde enas om att sluta sprida myten om korslagda bultar och najtråd skulle det vara mycket enklare att få ner ljudnivån på landets banor.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det ger ingen effekt öht vid förbifartsmätning.

Fundera lite över hur en originalljuddämpare är konstruerad. Massor av kammare, ull, speciella mått, vinklar. Titta sedan hur ett helsystem har konstruerat sin ljuddämpare. Den typen är både enklare och billigare att tillverka. Hade man kunnat komma ifrån båda dessa typer på ett så enkelt sätt som att stoppa lite skruvar och najtråd i ett rakt rör hade samtliga tillverkare använt den tillverkningsmetoden istället. Det funkar helt enkelt inte.

Om alla kunde enas om att sluta sprida myten om korslagda bultar och najtråd skulle det vara mycket enklare att få ner ljudnivån på landets banor.

Anade nästan detta, har själv jobbat med ljuddämparutveckling för alla stora företag genom jobbet Owens Corning och aldrig sett en lösning på detta vis men efter att sett fler och fler sista 2 åren börjar man bli lite osäker.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
95 Db

Det känns som det behövs redas ut först vad som gäller...
Som jag har förstått saken är det så att överordnad allt är att,
kommunen har bestämt att det får max vara 60 Db 1200 meter från banan.
Kommunen skiter fullständigt hur mycket det låter vid banan.
Det är SVEMO som har hittat på dom värden som ni diskuterar och det ska inte gälla.
Vi hade en hel del diskutioner nere på Knudan i helgen och det är skrämmande vilken jäkla skillnad det är på Danska förbundet som vill vara med och förstår att det låter vid banan.
Vi inom Classic racing kommer att aktivt undersöka ett annat alternativ än SVEMO då vi anser att dom motarbetar Svensk motorsport.
 

Mr.lundberg

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
ZX-10R -11, RS250 -00
jag får lite flashback av emil i lönneberga, om man inte får (köra fort) och låta mycket på särskilt anordnade banor, när faan ska man få låta mycket då.

Kanske vore idé att anordna tillfälle för bönderna att prova på hojåka, därefter har de nog förståelse för vrf det är som det är.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Mmm. Du får ju till viss del en större diffussion men jag blir ju nyfiken på vilket instrument, hur och vad man mätte. Skulle skruvar i utblåset fungera bra skulel alla högtaalre låta betydligt mer om man tog bort gallret framför dem och det gör de ju inte.
Om du ställer en högtalare på en parkering och placerar en ljudmätare framför den i 45 graders vinkel skulle det nog gå att få olika ljudnivåer med diverse saker framför högtalaren men 20 meter bort skulle det säkert låta exakt lika mycket och det är väl samma sak med bultar i avgassystemet, de lurar en mätare men det låter lika mycket hos grannen.

Den ultimata lösningen hade väl varit att ha en mätare hos närmaste boende och att den skickade tillbaka info till banan när det lät för mycket. Problemet blir väl fördröjningen på ca 4 sekunder (om inlägget med 1200 meter stämmer) och att veta vilken hoj det var som lät.

Vi inom Classic racing kommer att aktivt undersöka ett annat alternativ än SVEMO då vi anser att dom motarbetar Svensk motorsport.
Är er förhoppning att en annan organisation skulle kunna få banägarna att tillåta högre ljudnivåer?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om du ställer en högtalare på en parkering och placerar en ljudmätare framför den i 45 graders vinkel skulle det nog gå att få olika ljudnivåer med diverse saker framför högtalaren men 20 meter bort skulle det säkert låta exakt lika mycket och det är väl samma sak med bultar i avgassystemet, de lurar en mätare men det låter lika mycket hos grannen.

Den ultimata lösningen hade väl varit att ha en mätare hos närmaste boende och att den skickade tillbaka info till banan när det lät för mycket. Problemet blir väl fördröjningen på ca 4 sekunder (om inlägget med 1200 meter stämmer) och att veta vilken hoj det var som lät.
Som sagt var så är jag oerhört skeptisk till att det var bultarna i utblåset som gjorde att det diffade på två mätningar...
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Är er förhoppning att en annan organisation skulle kunna få banägarna att tillåta högre ljudnivåer?

Det är ju inte banägarna som ställer kraven det är SVEMO som har riktat pistolen med hot hit och dit likt STASI Om ni inte gör som vi säger så blir det uteslutning mm...
Det går ju alldeles utmärkt att ha 107 Db tex om man likt STCC har bestämt att det gäller.........
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är ju inte banägarna som ställer kraven det är SVEMO som har riktat pistolen med hot hit och dit likt STASI Om ni inte gör som vi säger så blir det uteslutning mm...
Det går ju alldeles utmärkt att ha 107 Db tex om man likt STCC har bestämt att det gäller.........

Nu vet jag inte vilka banor du pratar om men rent generellt så stämmer det du säger att det är på vissa punkter på ett visst avstånd från banan det får låta en viss mängd. Som förbund måste SVEMO visa att man jobbar för att få ner ljudnivåerna, precis som vi som använder banorna måste jobba framåt hela tiden, annars är det ganska stor risk att miljökontoren ställer ännu hårdare krav vid nästa förhandling, krav som är omöjliga för oss att följa. Jag har en bestämd känsla av att STCC kommer vara tvungna att sänka sina krav framöver, annars vete katten om nån banägare vill ha dem på sina banor. Sök ni vidare men se för allt i världen till att grannarna vet att det inte är godkänt av SVEMO så att SVEMO-sanktionerade aktiviteter får fortsätta. Förstör inte för oss andra i onödan.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
...Sök ni vidare men se för allt i världen till att grannarna vet att det inte är godkänt av SVEMO så att SVEMO-sanktionerade aktiviteter får fortsätta. Förstör inte för oss andra i onödan.
För grannen spelar det ingen roll vem som arrangerar, låter det så låter det och det får vi alla lida för.

Att STCC får låta mer än alla andra och att banägarna tillåter det kommer de att få äta upp med råge om de inte tänker om.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det känns som det behövs redas ut först vad som gäller...
Som jag har förstått saken är det så att överordnad allt är att,
kommunen har bestämt att det får max vara 60 Db 1200 meter från banan.
Kommunen skiter fullständigt hur mycket det låter vid banan.
Det är SVEMO som har hittat på dom värden som ni diskuterar och det ska inte gälla.
Vi hade en hel del diskutioner nere på Knudan i helgen och det är skrämmande vilken jäkla skillnad det är på Danska förbundet som vill vara med och förstår att det låter vid banan.
Vi inom Classic racing kommer att aktivt undersöka ett annat alternativ än SVEMO då vi anser att dom motarbetar Svensk motorsport.

Då är det lite grejer som behöver redas ut för er också. Länsstyrelsen bestämmer att gränsen är 60 dbA vid närmaste granne, inte 1200 m från banan. Kommunen är tillsynsmyndighet. Svemo har inte hittat på ett skit, vi har i demokratisk ordning kommit fram till vilken gräns som ska gälla och det är 95 dbA förbipassering. Det är den gräns som gäller, punkt.

Angående DMU kontra Svemo, anser du att det gagnar motorsporten att vi får hårdare restriktioner av myndigheterna?
Se lite längre än din egen nästipp så förstår du varför vi måste jobba för att få bättre villkor, men vägen dit är inte att bullra mer utan att bullra mindre. Kan vi begränsa vårt buller kan vi använda banorna mer, så enkelt är det. Det som är musik i ditt öra är inte musik för vissa grannar.

Om du ställer en högtalare på en parkering och placerar en ljudmätare framför den i 45 graders vinkel skulle det nog gå att få olika ljudnivåer med diverse saker framför högtalaren men 20 meter bort skulle det säkert låta exakt lika mycket och det är väl samma sak med bultar i avgassystemet, de lurar en mätare men det låter lika mycket hos grannen.

Den ultimata lösningen hade väl varit att ha en mätare hos närmaste boende och att den skickade tillbaka info till banan när det lät för mycket. Problemet blir väl fördröjningen på ca 4 sekunder (om inlägget med 1200 meter stämmer) och att veta vilken hoj det var som lät.

Är er förhoppning att en annan organisation skulle kunna få banägarna att tillåta högre ljudnivåer?

Korrektion 1:
Vi kan mäta hos grannen, men det hjälper inte, gränsen blir inte högre för det.

Korrektion 2:
1200 meter är inget fast värde, det är närmaste bostad som får ha max 60 dbA
Korrektion 3:
Det är inte banägarna som sätter gränsen, det är LÄNSSTYRELSEN!

Det är ju inte banägarna som ställer kraven det är SVEMO som har riktat pistolen med hot hit och dit likt STASI Om ni inte gör som vi säger så blir det uteslutning mm...
Det går ju alldeles utmärkt att ha 107 Db tex om man likt STCC har bestämt att det gäller.........

Se tidigare inlägg. Svemo är inte den som sätter gränsen för buller, 95db-gränsen är en tillämpning som kommit till stånd efter att vi undersökt hur mycket det kan låta vid banan utan att gå över gränsen hos grannarna.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top