95 dB vid förbipassering blir intressant!

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Är det inte så att en mc motor som varvar 16000 varv på rakan har en hel del andra ljud än just avgasljuden? det kanske är andra mekaniska ljud som gör att det låter så mycket som det gör?

/oskar

Tror du har rätt, men det kanske är lite känsligt att ta upp. Vill ju inte köra runt med äggkartonger och skummgummi på hojen :D .

/Disco
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Den/de som låter för mycket borde väl bli svartflaggade direkt, annars fyller ju inte regeln någon direkt funktion.
Förvisso men de flesta tävlingar jag har varit på där ljudet mätts så har man efter körpasset blivit invinkad till stillastående kontrollmätning och därefter om det varit nödvändigt fått åtgärda ljudet.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Förvisso men de flesta tävlingar jag har varit på där ljudet mätts så har man efter körpasset blivit invinkad till stillastående kontrollmätning och därefter om det varit nödvändigt fått åtgärda ljudet.
Det har jag också råkat ut för men jag förstår inte varför man gör så. Anledningen till att vi ska ligga under en viss gräns är ju för att grannarna inte ska störas och det gör de ju så länge jag eller någon annan åker runt och låter för mycket.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Liten fråga ang. detta med 95 db. Min klass STK600 har en träning på fredag, antag att min hoj låter för mkt blir jag då svartflaggad och måste åtgärda detta under den värdefulla träningstiden eller kan jag åtgärda efteråt?
Körde en bandag så sent som igår med samma krav (95 db) och klarade mig då trots helsystem men man vet ju aldrig hur det går när man kommer till A-torp.

Man blir svartflaggad direkt och får ordna problemet. Att träningstiden är värdefull fattar alla, men det är vårt verksamhetstillstånd också. Se till att ordna problemet innan du kör ut, så slipper du skruva när du ska köra.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Man blir svartflaggad direkt och får ordna problemet. Att träningstiden är värdefull fattar alla, men det är vårt verksamhetstillstånd också. Se till att ordna problemet innan du kör ut, så slipper du skruva när du ska köra.

Håller med RJ. Med endast ett träningspass känns det inget kul alls om man blir av tagen banan. Jag har oxå varit godkänd hittills överallt jag kört i år men vem vet vid anderstorp. Hinner man inte fixa nått blir nästa test kvalet sen kan helgen snabbt vara förstörd.

Om man ligger över 95db men inom ramarna för bullerhelgen så bör man få lösa problemet på kvällen. Annars bör det vara två träningspass men då spricker hela schemat.
 

Tommy Steel

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Sverige
Hoj
Triumph
Varför 95 db.

En sak jag undrat över är varför bullergränsen har satts på just 95db och inte på tex 96db. Det verkar som om många äldre landsvägshojar, som man åker banträff med, inte klarar 95db utan ligger strax över. Det är ju inte kul om man inte längre kan åka med sin besiktigade cykel på bana ett par gånger om året utan att "bygga" om den.
Är det verkligen så att 95db vid bankanten ger den önskvärda nivån vid mätpunkterna runtomkring eller har man bara tagit ett värde som ser "bra" ut?
Någon som vet? T
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Håller med RJ. Med endast ett träningspass känns det inget kul alls om man blir av tagen banan. Jag har oxå varit godkänd hittills överallt jag kört i år men vem vet vid anderstorp. Hinner man inte fixa nått blir nästa test kvalet sen kan helgen snabbt vara förstörd.

Om man ligger över 95db men inom ramarna för bullerhelgen så bör man få lösa problemet på kvällen. Annars bör det vara två träningspass men då spricker hela schemat.

Så om man inte klarar reglementet ska man ändå få köra? Varför då? Ska vi vara lika generösa med trimning av motorer, tekniska fel på hojarna o dyl, eller ska generositeten endast gälla ljudet?

En sak jag undrat över är varför bullergränsen har satts på just 95db och inte på tex 96db. Det verkar som om många äldre landsvägshojar, som man åker banträff med, inte klarar 95db utan ligger strax över. Det är ju inte kul om man inte längre kan åka med sin besiktigade cykel på bana ett par gånger om året utan att "bygga" om den.
Är det verkligen så att 95db vid bankanten ger den önskvärda nivån vid mätpunkterna runtomkring eller har man bara tagit ett värde som ser "bra" ut?
Någon som vet? T

Därför att de undersökningar och mätningar som gjort visar att den nivån ger rätt värde hos grannarna.
 
Last edited:

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Sitter just och läser tr för SM helgen där står det "Ljudmätning: Max 102db/A mätt vid förbifart"
Är det inte TR som gäller?


Så om man inte klarar reglementet ska man ändå få köra? Varför då? Ska vi vara lika generösa med trimning av motorer, tekniska fel på hojarna o dyl, eller ska generositeten endast gälla ljudet?



Därför att de undersökningar och mätningar som gjort visar att den nivån ger rätt värde hos grannarna.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Sitter just och läser tr för SM helgen där står det "Ljudmätning: Max 102db/A mätt vid förbifart"
Är det inte TR som gäller?

Det är felskrivet, och jag är rätt säker på att man kommer att informera på förarmötet elller redan vid inskrivningen att det är fel, och att det är 95db som gäller....
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Hur stort är problemet egentligen? Nån som vet hur många som blev svartflaggade på Anderstorp i helgens ERF/BoTT?

/Markus
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ingen i BoTT och NEC, och 3 i REC.

Som åskådare så tyckte jag det var konstigt att en del på BoTT hojorna klarade sig UTAN db-killers, kollade det i depån senare. 2 st 1098'or körde utan och den ena KTM'n lät som en JAS på rakan när den accade iväg. Jag vet att mitt öra inte har något med mätutrustningen att göra men man blir väldigt konfunderad vad som igentligen mäts. Att en mikrofon mäter linjärt genom hela frekvensbandet och varnar för höga db, som vi kanske inte ens hör, är självklart men i detta fall så är det väl jämförelsen med ljudet hos grannarna OCH ljudet från banan som är grejen. Dvs det är ett subjektivt/trivsel buller som mäts hos grannen men på banan mäts det som i en verkstad tex dvs om det är över en gräns eller inte. Lite luddigt är det ibland detta med ljudet...

/J
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Som åskådare så tyckte jag det var konstigt att en del på BoTT hojorna klarade sig UTAN db-killers, kollade det i depån senare. 2 st 1098'or körde utan och den ena KTM'n lät som en JAS på rakan när den accade iväg. Jag vet att mitt öra inte har något med mätutrustningen att göra men man blir väldigt konfunderad vad som igentligen mäts. Att en mikrofon mäter linjärt genom hela frekvensbandet och varnar för höga db, som vi kanske inte ens hör, är självklart men i detta fall så är det väl jämförelsen med ljudet hos grannarna OCH ljudet från banan som är grejen. Dvs det är ett subjektivt/trivsel buller som mäts hos grannen men på banan mäts det som i en verkstad tex dvs om det är över en gräns eller inte. Lite luddigt är det ibland detta med ljudet...

/J


Ljudet vägs enligt dbA, som ska motsvara det örat hör. Ovägt decibel som du pratar om är helt annorlunda. Det handlar dessutom om vilket varvtal man har förbi mätplatsen. BoTT-hojarna kör ofta på lägre varv än radfyror, därav de lägre värdena. Du får gärna se mätrapporten, den är inte hemlig.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
För att hjälpa Humlan lite.

Här finns Naturvårdsverkets föreskrift om när, hur mycket och var det får bullras.
ALLT annat än detta är hittepå eller egna tolkningar då den ligger under Miljöbalken som är en LAG.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Lagar-och-andra-styrmedel/Lag-och-ratt/Miljobalken/

NFS 2004:16
Naturvårdsverkets allmänna rådom buller från motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning av motordrivna fordon [till 2 kap. och 26 kap. 19 § miljöbalken];
beslutade den 9 december 2004.
Dessa allmänna råd omfattar Naturvårdsverkets ansvarsområde som tillsynsvägledande myndighet vad gäller miljöbalkens tillämpning.
Råden är avsedda att ge vägledning om skyddsåtgärder, begränsningar
och försiktighetsmått om störning av buller från främst permanenta sport-,
halkövnings- eller provningsbanor för motordrivna fordon (nedan benämnt
motorbanor)
Med anläggning för motorsport avses i dessa råd en anläggning för träning,
tävling eller uppvisning i motorsportverksamhet.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf

Är det bara i Anderstorp det är 95db? Har för mig att jag läst att det var 102db förra året och i år är det 100? Eller är det olika på olika banor.
Fan, hojen går ju svinsurt med originalljuddämp!
Det du kan trösta dig med är att det är lika för alla. :tummenupp
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det beror lite på. Vi "lurade" mätinstrumentet på Falkenberg 2007 med korsmonterade bultar. De minskar inte ljudnivån utan fördelar istället ljudet annorlunda så att det inte träffar mikrofonen på samma sätt.

Tveksamt om det ger någon effekt på en fast monterade mätare.
Det enda som är lite knäppt eller olyckligt är att man bestämt sig för att testa ljudnivån statiskt till 100 dBA. Detta innebär att man kan göra som du säger och "lura" mätaren. Dessutom finns det ytterligare en osäkerhetsfaktor och det är att mätningen ska ske vid varvtalet som ger kolvhastigheten 12 m/s. På allvar, hur många vet vilket varvtal som ger den hastigheten på sin hoj? Vet du slaglängden på din hoj? Vet ens personalen som mäter det (om det nu inte finns en lista för detta)? Det skiljer förmodligen från årsmodell till årsmodell för varje hojmodell.

Tabell från SVEMO / FIM finns som anger varvtal vid slaglängd men då måste man veta slaglängden.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det enda som är lite knäppt eller olyckligt är att man bestämt sig för att testa ljudnivån statiskt till 100 dBA. Detta innebär att man kan göra som du säger och "lura" mätaren. Dessutom finns det ytterligare en osäkerhetsfaktor och det är att mätningen ska ske vid varvtalet som ger kolvhastigheten 12 m/s. På allvar, hur många vet vilket varvtal som ger den hastigheten på sin hoj? Vet du slaglängden på din hoj? Vet ens personalen som mäter det (om det nu inte finns en lista för detta)? Det skiljer förmodligen från årsmodell till årsmodell för varje hojmodell.

Tabell från SVEMO / FIM finns som anger varvtal vid slaglängd men då måste man veta slaglängden.

Den statiska mätningen kommer inte att utföras om man klarar förbifartsmätningen. Man måste alltså klara 95 dbA förbifart. I praktiken har inte den statiska mätningen någon betydelse.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En dum fråga kanske men varför placerar man inte ljudmätningsutrustningen där man garanterat vet att alla håller fullt?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
På allvar, hur många vet vilket varvtal som ger den hastigheten på sin hoj? Vet du slaglängden på din hoj? Vet ens personalen som mäter det (om det nu inte finns en lista för detta)? Det skiljer förmodligen från årsmodell till årsmodell för varje hojmodell.
...

Slaglängden har man alltid behövt skriva ner på antingen anmälan eller till mc-id kort.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top