95 dB vid förbipassering blir intressant!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Vid träningen idag på Falkenbergsbanan hade min R6:a med en original R1-burk 98 dB vid förbipassering ! EN (1) hoj klarade 95 dB, alla andra lät för mycket. Jobbigt... kanske man ska sätta på en SVEMO-krök på originalburken!:)
 
Last edited:
R1 med Acra (ett par timmar gammalt så välstoppat) hade 99 -100. Men då petade jag i 6:an också :( för att få den lite tystare...

Ja, hur skall vi klara det???:confused:
 
Om inte ett original räcker så får man väl svetsa på ett till. Å räcker inte det. Ja...det är väl ingen engångssvets??
 
lawner fick ju inte köra med orginalsytemet,fattar att de måste få ner ljudet men känns som vi är mer straffade än tillverkarna
 
På våra skotertävlingar så är det avdrag för väder och mätutrustning..
Det borde nästan vara samma för er då hojjarna kollas
För oss ser det ut så här..
Visad db vid 4k varv...
ex 104,8
Neddragning till närmaste jämn siffra, alltså 104
Klass 2 mätutrustning -2db
viss väderlek - 2db
alltså går man från visad 104,8 till lagliga 100db som är min gräns.
 
Därför att denna mätutr inte är att lita på, och det kommer vi bli lidande av!
Jag tycker att buller bör mätas vid närmaste grannen som klagar, det är väl skit samma hur högt det låter på banan?
Finns ju en massa faktorer som spelar in som man inte kan mäta med ett (vanligt instrument)!
 
det roliga är att de mäter ljudvolymen på insidan av banan,de boende finns på utsidan:tummenupp
r6:ornas och hondornas utblås sitter riktigt perfekt mot plåträcket de stoppat micken i,ja det går att spinna vidare på den meningen.......
 
Därför att denna mätutr inte är att lita på, och det kommer vi bli lidande av!
Jag tycker att buller bör mätas vid närmaste grannen som klagar, det är väl skit samma hur högt det låter på banan?
Finns ju en massa faktorer som spelar in som man inte kan mäta med ett (vanligt instrument)!
Jag håller med fullständigt! Man mäter ju tex inne hos folk som klagar på vägbuller, inte går man å ställer sig vid vägrenen och mäter :huvet
 
det spelar ingen roll hur lågt ljud det är, mina föräldrar bor inte många stenkast från falkenbergsbanan och visst.. är dte race så hör man lite dova motorljud.. men drar grannen tex igång sin gräsklippare så överröstar den det ljudet 100ggr om.

sitter man inomhus finns dte inte en chans att höra nåt och sitter man utomhus och är en 3-4pers som pratar så hörs/märks det inte heller.

dom som klagar kommer fortsätta klaga tills dom lägger ner banan helt, det ligger i blodet hos en del att klaga på allt andra gör bara för att.. speciellt ute vid falkenbergsbanan där merparten är bittra bönder dessutom.

falkenbergsmotorklubb bör skita fullständigt i dom tycker jag, besiktningsgodkända slipons duger mer än väl :mad:
 
På våra skotertävlingar så är det avdrag för väder och mätutrustning..
Det borde nästan vara samma för er då hojjarna kollas
För oss ser det ut så här..
Visad db vid 4k varv...
ex 104,8
Neddragning till närmaste jämn siffra, alltså 104
Klass 2 mätutrustning -2db
viss väderlek - 2db
alltså går man från visad 104,8 till lagliga 100db som är min gräns.

jupp.....

Under +10 C minus 1db
Under 0 C minus 2 db
 
Falkenberg har alltid högre uppmätt decibeltal än andra banor av någon anledning. Har alltid varit så.
 
Därför att denna mätutr inte är att lita på, och det kommer vi bli lidande av!
Jag tycker att buller bör mätas vid närmaste grannen som klagar, det är väl skit samma hur högt det låter på banan?
Finns ju en massa faktorer som spelar in som man inte kan mäta med ett (vanligt instrument)!

Nu vet jag inte om Falkenberg fått sin nya mätare, men isåfall kan du inte klaga på utrustningen. Det är en likadan mätare som alla andra banor har köpt, dock med en enklare programvara.

det roliga är att de mäter ljudvolymen på insidan av banan,de boende finns på utsidan:tummenupp
..

Och skillnaden blir vadå?

Om det är så att dom monterar micken fel kommer värdet att bli fel. Detta kommer dom att få lära sej på tisdag när vi har seminarium i Anderstorp om ljudmätning. Representanter för större delen av motorsportsverige kommer att närvara.
 
Last edited:
Nu vet jag inte om Falkenberg fått sin nya mätare, men isåfall kan du inte klaga på utrustningen. Det är en likadan mätare som alla andra banor har köpt, dock med en enklare programvara.

De mätte med en handhållen mätare på samma sätt som de gjorde i fjol. Då hade jag 118 när jag sprang förbi och lät som en R6:a på varvstoppet! Högsta noteringen den kvällen!:)

Men ändå!! Det kan inte vara lätt att mäta med fast utrustning vid förbipassering. Om man ligger i en klunga tre man, hur ska man veta vilken som låter mycket? Och om man ligger 10 m efter en anan hoj, påverkar inte den hojens ljud mätningen av mitt? Så att 94 blir 96 dB?
 
De mätte med en handhållen mätare på samma sätt som de gjorde i fjol. Då hade jag 118 när jag sprang förbi och lät som en R6:a på varvstoppet! Högsta noteringen den kvällen!:)

Men ändå!! Det kan inte vara lätt att mäta med fast utrustning vid förbipassering. Om man ligger i en klunga tre man, hur ska man veta vilken som låter mycket? Och om man ligger 10 m efter en anan hoj, påverkar inte den hojens ljud mätningen av mitt? Så att 94 blir 96 dB?

Sammanlagring vid fler fordon är 3 dbA, det betyder att man tillåter 3 extra db om man ligger i klunga. Det är dessutom så att man väntar tills man fått en enskild mätning innan nån plockas av banan.
 
Ha ha ha... Ja, det är ju fantastiskt roligt om det inte räcker med orginalljuddämpare redan, och reglerna ska bli ännu tuffare nästa år...

Kör man vidare på det här, och håller stenhårt på dom nya reglerna, så kommer det att bli en fantastiskt rolig säsong... :D

Min gissning är då 0 förare till start i 125R och 250R, och ett fåtal i SBK, STK600. Det kommer bli sjukt många hetsiga och livliga diskussioner ute på tävlingarna i sommar...

Om inga startar så har vi ju i alla fall lyckats sänka bullret riktigt mycket... :tummenupp


Jag står fast vid vad jag sagt hela tiden! Vi kan sänka bullret med 10-15db och närmsta granne kommer fortfarande klaga. Vi kommer ju nästa år redan ha hårdare regler på banan än vad man har för att klara en besiktning av en gathoj på Svensk Bilprovning. Vilket innebär att man INTE kommer att klara en SM/SO tävling med en STD gathoj ens... Och jag lovar att även då kommer närmsta granne att klaga...
 
Last edited:
Nyfiken:

Vad blev resultatet av för hög ljudvolym (>95db) stängdes de hojar av med OMEDELBAR verkan eller fick ni fullfölja träningen?

Mvh!
// Niklas
 
Samma för mig med 107 utan db killer :( Men efter min killer påsatt så klarade man gränsen :) men förlorar en pålle på slangen....
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top