När vi köpte vår VW Sharan med dieselmotor så kollade vi på det här med HVO100, och det är den inte godkänd för, trots att HVO100-tillverkarna hävdar att det bara är att hälla i och köra. Så med helfordonsgodkända bilar, som är godkända för ett visst bränsle, var går gränsen för när man inte får använda mackarnas hopkok? Räknar myndigheterna med allt alla byter bil var tredje år, och skrotar den gamla, så att det inte är ett problem, OM nu nyare bilar godkänns för tex E30 och 40%-ig diesel?
Det där att vissa bilar med dieselmotor inte är godkända av tillverkaren för HVO beror mest på att dom inte brytt sig om att certifiera den alternativt inte hunnit med att köra testerna.
Rent generellt så är HVO kemiskt identisk med diesel men den är renare. På grund av det så har den en något lägre densitet än vanlig diesel vilket gör att den uppfyller alla krav för dieselfordonen men den ligger någon enstaka procent utanför spannet för densitet.
Rent generellt så klarar alla dieselfordon av att gå på HVO utan några problem.
Dock ska ju tillverkarna lämna motorgarantier och garantier för avgasreningen och eftersom det potentiellt kan vara ganska kostsamt så är dom väldigt sparsamma med att säga att det är OK att köra på HVO för dom vill ha hängslen och livrem för att vara säkra på att dom inte får dyra garatiärenden.
Men i praktiken så är det ytterst osannolikt att det skulle vara några som helst problem att köra på HVO.
Det finns en potentiell risk att den lägre densiteten påverkar mottrycket i spridarna i dieselmotorn vilket i sin tur kan påverka högtryckspumpen men det är mig veterligen inga personbilsmotorer som lider av det.
Så det handlar i VW:s fall endast om att dom ännu inte kört certifieringstester på HVO för att kunna säga att dom lovar att den går att köra på HVO.
Alternativt om bilen är några år gammal att det är för att dom inte har lust att spendera pengar på att köra certifieringstesterna. WV har ju haft en del "oförutsedda" utgifter efter dieselgateskandalen.