95 eller 98 oktan?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nädu, det tas det ingen hänsyn till. Mitt råd är att du läser på mer, Googlar "reduktionsplikten". Snart ett minne blott våra brummande hojar... ?
Så det är ett "smidigt" sätt för myndigheterna att fasa ut äldre fordon från trafiken, istället för att helt enkelt förbjuda dem?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I manualen och på tillverkarens och på reservdelsleverantörens sidor till min Yanmar båtmotor står det tydligt att endas mineralolja får användas i motorn, aldrig sysntetolja.
Och det är betydligt nyare uppgifter än motorn då internet inte fanns när motorn byggdes.

Edit: "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor."
Hade varit skoj med en teknisk förklaring till det. I call BS.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Anledningen jag lärt mig att inte använda syntetoljor där man tidigare använt mineral är att syntetolja tvättar bättre och kan lösa avlagringar som mineraloljan hade lämnat kvar.
Hoppas nån kan ta mig ur den villfarelsen så jag lär mig något idag också.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Anledningen jag lärt mig att inte använda syntetoljor där man tidigare använt mineral är att syntetolja tvättar bättre och kan lösa avlagringar som mineraloljan hade lämnat kvar.
Hoppas nån kan ta mig ur den villfarelsen så jag lär mig något idag också.

Så var det ju.

För 50 år sedan.

Ungefär samtidigt (nja, men kanske i början av 2000-talet?) skrev ”MrBike” några alldeles utmärkta inlägg om olja på detta eminenta forum och de är högst aktuella även idag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I manualen och på tillverkarens och på reservdelsleverantörens sidor till min Yanmar båtmotor står det tydligt att endas mineralolja får användas i motorn, aldrig sysntetolja.
Och det är betydligt nyare uppgifter än motorn då internet inte fanns när motorn byggdes.

Edit: "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor."

Eftersom ”mineralolja” eller ”syntetolja” inte är en kvalitetsklassning så kan man helt bortse från detta och gå på klassningen som de facto har betydelse för egenskaperna.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kill-gissning luxe i denna tråd …
(Många felaktiga påståenden)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det enda som kan strula med helsyntet är om packningarna börjar läcka då helsynteten rengör bättre. Är den gamla motorn skitig med taskigt undehåll (oljebytena) så kanske man bör fortsätta med mineral men annars finns nog inga nackdelar med syntet.
Det att syntet får en motor att läcka är samma sak som råttan i pizzan rent o skärt båg bluff oförstånd osv.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ungefär samtidigt (nja, men kanske i början av 2000-talet?) skrev ”MrBike” några alldeles utmärkta inlägg om olja på detta eminenta forum och de är högst aktuella även idag.
Du tänker på Dr.Bike (VIF) och hans Allt du inte trodde att du behöver veta om oljor-trådar:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Så det är ett "smidigt" sätt för myndigheterna att fasa ut äldre fordon från trafiken, istället för att helt enkelt förbjuda dem?
Dom har nog inte tänkt hela vägen där eftersom miljöpåverkan blir större av att skrota fordon i förtid än det dom hinner släppa ut innan dom skrotas ändå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du tänker på Dr.Bike (VIF) och hans Allt du inte trodde att du behöver veta om oljor-trådar:

Tack!

Länge sedan… min gamla användare är död sedan decennier.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Kan nån sammanfatta allt detta? "Om man har en standardbetonad hoj kan man alltså köra på vad som helst, men varför inte helsyntet eftersom skillnaden i pris är så liten"?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Kan nån sammanfatta allt detta? "Om man har en standardbetonad hoj kan man alltså köra på vad som helst, men varför inte helsyntet eftersom skillnaden i pris är så liten"?

Omg!

Sammanfatta en oljetråd...?

Känns lugnare att stoppa huvudet i snaran som är spänd runt jutesäcken med getingar på hängbron över den aktiva vulkanen, faktiskt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du kan köra din motor på uppvispat kattskit om du vill det bestämmer du.

Jag kör owerkill olja Satans perkele på mitt standardbetonade trötta lik.

Motul 300 v dualester. Bara för att jag vill och kan.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Och där blev det en oljetråd igen...
Om det nu är magrare med etanolinblandning och förgasaren har som så många andra ett slitet nålmunstycke borde det ju innebära att motorn hux flux har lagom blandning igen...?
Detta vid moderat gaspådrag förstås. Igensatta lågfartmunstycken som nästan alla gamla hojar har är ju en annan sak...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka