95 eller 98 oktan?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Du kan köra din motor på uppvispat kattskit om du vill det bestämmer du.

Jag kör owerkill olja Satans perkele på mitt standardbetonade trötta lik.

Motul 300 v dualester. Bara för att jag vill och kan.
Men är det inte risk att den oljan löser upp gamla avlagringar som sedan kommer sätta igen alla kanaler..?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kan köra din motor på uppvispat kattskit om du vill det bestämmer du.

Jag kör owerkill olja Satans perkele på mitt standardbetonade trötta lik.

Motul 300 v dualester. Bara för att jag vill och kan.
Nu när de liks är en oljetråd så måste jag varna för Motul 300v! De är jäkligt bra olja men bara ett kort tag! 300v är gjord för banåka/cross/enduro/dragracing så vissa av deras additiver håller bet kortare än gatolja. När jag forskade i detta så påstods det att den håller en helg på bana och bara 200 mil på gata.
De här står inte på Motuls hemsida (för några år sedan ivf) utan man måste skriva och fråga dem. De va sega att svara på det, jag fick inget svar men flera i USA fick tillslut svaret att den höll max halva tiden vs deras 7100 olja. Jag kör numer Motul 7100 av den anl.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ungefär. Artikeln innehöll mycket kunskap och utläggningar, men inte direkt några uppenbara slutsatser. Vad man egentligen ska ha för olja är fortfarande höljt i dunkel.
Gäller inte det ALLT? Man måste ha en viss domänkunskap för att kunna tillgodogöra sig ny kunskap? Jag kan haspla ur mig långa haranger om GMP-produktion/validering, IT, flyg osv, som framstår som att jag har rökt på och talar i tungor, och inte ger raka svar på nånting, för den oinvigde. Dolly eller fast sporre, fiber eller 4G, testa i FAT eller SAT, ja det beror på ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu när de liks är en oljetråd så måste jag varna för Motul 300v! De är jäkligt bra olja men bara ett kort tag! 300v är gjord för banåka/cross/enduro/dragracing så vissa av deras additiver håller bet kortare än gatolja. När jag forskade i detta så påstods det att den håller en helg på bana och bara 200 mil på gata.
De här står inte på Motuls hemsida (för några år sedan ivf) utan man måste skriva och fråga dem. De va sega att svara på det, jag fick inget svar men flera i USA fick tillslut svaret att den höll max halva tiden vs deras 7100 olja. Jag kör numer Motul 7100 av den anl.
Vi får snart svaret.
Jag körde förra året några bandagar på 300V i två olika hojar och fick en slatt över så gathojen fick också finolja. Den gick 50 mil förra året och jag tänkte inte byta förens en bit in i denna säsong. Om nu då inte motorn rasar innan dess.
I år är det OKQ8 som vanligt i de andra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi får snart svaret.
Jag körde förra året några bandagar på 300V i två olika hojar och fick en slatt över så gathojen fick också finolja. Den gick 50 mil förra året och jag tänkte inte byta förens en bit in i denna säsong. Om nu då inte motorn rasar innan dess.
I år är det OKQ8 som vanligt i de andra.
Och hur tänkte du dig att vi skulle få det? Ska du mäta upp slitaget i motorn, eller göra en kemisk analys av oljan? Eller räknas ras som dåligt och ickeras som bra?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag roade mig med amerikanska bilar fick jag rådet att aldrig använda "racingolja" i bilar för vardagsbruk eftersom de saknar tillsatser för att fungera lång tid. De är skapade för andra användningsmönster och för att bytas ofta.
Om det är sant har jag ingen aning om, men jag tycker det låter rimligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Till skillnad mot alla andra inlägg då eller vad menar du….?
:7peta
De flesta försöker föra diskussionen vidare och inte bara svepa förbi och tala om att folk är idioter. Om någon skriver sånt som uppenbart är galet är det nånstans rimligt att bemöta det med fakta och därmed utbilda pöbeln.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Han var en väldigt kunnig kille som hjälpte många både här och i verkligheten. Tyvärr fick han en stroke för 12 år sedan. Hans oljetrådar är legendariska.
Jag tolkade det som att BrooklynS har ett avsomnat användarnamn och det väckte min nyfikenhet.

DrBike var suverän. Man kunde tävla i Van Halencitat, bibelkunskap och jag vet inte vad allt. På det tekniska området var det bara att hummande sitta och nicka med som om man begrep precis. Det tog mig när han gick bort. Man tycker att sådär får det inte gå till.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan nån sammanfatta allt detta? "Om man har en standardbetonad hoj kan man alltså köra på vad som helst, men varför inte helsyntet eftersom skillnaden i pris är så liten"?
Sammanfattningen är enkelt uttryckt att du kan köra på vilken olja som helst så länge som den bara uppfyller de specar som krävs enligt manualen.
Vill man göra det enkelt för sig så är det så att kvaliteten på oljorna rent generellt är så hög att så länge som du inte har en motor med mycket speciella oljekrav så kan du hälla i vad som helst. Det går nästan inte att få tag på olja som är sämre än vad motorn skall ha så länge som du bara ser till att hälla i rätt viskositet. (vanligen typ 10W-40).
Om det sedan är mineral eller syntet är av underordnad betydelse men eftersom prisskillnaden är så liten så finns det ingen som helst anledning att köra på mineralolja.

Worst case scenario är att du råkar hitta en olja som gör att kopplingen kan börja "klibba" eller att den slirar något men då är det bara att byta olja igen och det är mer eller mindre omöjligt att förutstpå. Jag fick till exempel mycket smidigare växlingar i min förra TDM med OKQ8 olja än med den castrol som Yamaha rekommenderade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Viskositet är absolut inte hela sanningen, kvalitetsklassningen betyder mer vad gäller oljans egenskaper. ”Rätt” olja är alltså grejen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Viskositet är absolut inte hela sanningen, kvalitetsklassningen betyder mer vad gäller oljans egenskaper. ”Rätt” olja är alltså grejen.
Tycker man får leta länge för att hitta mc oljor som inte har god nog API eller Ma-klass.

Någon på forumet som någonsin rasat en motor och kunnat härleda det till dålig olja?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tolkade det som att BrooklynS har ett avsomnat användarnamn och det väckte min nyfikenhet.

DrBike var suverän. Man kunde tävla i Van Halencitat, bibelkunskap och jag vet inte vad allt. På det tekniska området var det bara att hummande sitta och nicka med som om man begrep precis. Det tog mig när han gick bort. Man tycker att sådär får det inte gå till.
Jo jag registrerade mig under tidigt 2000-tal och läste massor utan att skriva särskilt mycket, hade inte ens hoj då. Sedan kraschade väl SH och startade om i nytt format, men då hade jag glömt användarnamnet och även bytt mejl från en egen domän/server som kraschade ungefär samtidigt och där blev jag av med massor av mitt digitala liv... Tio år senare blev det nytt konto och då hade jag hoj. Så det kan bli.

DrBike var en av de skribenter jag läste med nöje då det var kunnande, ödmjukhet och humor samtidigt. Ni som var med på den tiden vet ju att det var ett helt annat Sporthoj.com inte minst när det gäller höjd på inläggen och den som kände sig kränkt blev på sin höjd lite kärvänligt utskrattad....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När jag roade mig med amerikanska bilar fick jag rådet att aldrig använda "racingolja" i bilar för vardagsbruk eftersom de saknar tillsatser för att fungera lång tid. De är skapade för andra användningsmönster och för att bytas ofta.
Om det är sant har jag ingen aning om, men jag tycker det låter rimligt.

Ja man ska inte hälla i "racingolja" i gatmotorer utan att försäkra sig om att den har så lång livslängd man tänkt åka mellan bytena.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tycker man får leta länge för att hitta mc oljor som inte har god nog API eller Ma-klass.

Någon på forumet som någonsin rasat en motor och kunnat härleda det till dålig olja?
Är nog mera vanligt med ras pga värme relaterade ras, då oljan helt enkelt överhettat o olja tappat bärigheten.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top