954-tråden

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Ingen just nu..
Om allt går som det ska kommer jag bli 954 ägare innan årets slut..eller ja..under vintern iallafall! :yoparty :D

/Martin

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Jag är på gång att mappa hojen till våren och har en fråga...

Är det någon som bytt ut avgasservon mot en egentillverkad så att man får bort ventilerna?
Resten av avgassystemet är rensat och det sitter ett bolt-on på. Om man tillverkar en ersättningsbitt till avgassystemet skulle man ju i princip få ett helsystem fast betydligt billigare.:)

det jag tänkte göra innan mappning blir alltså

*kn-filter
*rensat avgassystem med fritt blås
*rensa luftburken
*PC3 såklart

Så, har någon bytt ut avgasservon eller är någon sugen på att svetsa ihop en ersättningsbit??
obs inte mitt system på bilden men så ser det ut...:)

Bifogat

• 95403041.jpg
    95403041.jpg
    81 KB · Visningar: 90

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
ja, det dar var ju min nasta fraga :)

Jo jag fick tipset att dumpa avgasservon av MP Racing, en firma här utanför Helsingborg.:tummenupp
Tänkte även mappa där sen.
Alternativet är ju att köpa helsystem för runt 10 papp kanske men det känns som overkill när man bara kör gata...
Anledningen att jag postar här är för att jag jagar någon som kan svetsa det! Borde vara ganska enkelt, fyra rör och två plåtar, allt i rostfritt. Bra betalning :)

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Jo jag fick tipset att dumpa avgasservon

Okej, förlorar man något på det? antar att dom inte satt dit den för skoj skull.

Typ mellanregister eller så? JAG vet ju inte som är ny ägare till 954. på dom gamla fanns ju inte sånt. på min rd500 fanns ju liknande.
Själva svetsjobbet är ju enkelt. finns det något mer att "rensa ur" ?
Ingen som hade erfarenheter av att byta till KN-filter?

/Thomas

Förlorar kan man ju inte göra om hojen mappas efteråt, tvärtom.
Med ett helsystem är det ju fritt blås...
Ventilen sitter väl där för ljud och kanske mellanregister men enligt firman jag pratade med blir det bättre om man slänger sk*ten:)

Överlag känns det onödigt att rensa eller byta något utan att mappa om då förändrade förutsättningar måste justeras för (för att komma till godo).
Så har jag förstått det iaf:yoparty

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Det var bara det att jag inte vill ha böket med att rensa ur den, om den går som en kratta på låg/mellanvarv sen även efter om-mappning.
Vet att den del bara vill ha den till att gå i 300, jag vill ha den på söndagsmorgon med :)

/Thomas

Har ingen egen erfarenhet av detta själv men på verkstaden (MP racing) jag pratade med sas inget om låg/mellanvarv, bara att det skulle bli bra om man rensade allt. Han hade mappat ett antal 954or så jag kör på det:tummenupp

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Instrument panelen

Tja. har en väldigt dum fråga. den röda lampan som lyser en liten stund bredvid neutral lampan på mätaren, vad é den till för? sökte genom hela manualen men hitta inget.
OBS menar inte HISS lampan :D

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Tja. har en väldigt dum fråga. den röda lampan som lyser en liten stund bredvid neutral lampan på mätaren, vad é den till för? sökte genom hela manualen men hitta inget.
OBS menar inte HISS lampan :D

nu har jag inte min hoj kvar, men jag tror det kan vara lampan för allvarligt motorfel. står säkert i instruktionsboken.

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
nu har jag inte min hoj kvar, men jag tror det kan vara lampan för allvarligt motorfel. står säkert i instruktionsboken.

Jag tror inte dé, för den lyser lika länge på min och min farbrors hoj. Isf har vi båda problem med motorerna :va
men tack för tipset.
ingen annan som vet? trodde dé här va en 954tråd :p

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hmm??! Ärligt talat så har jag inte tänkt så mkt på den lampan. Det är inte så att den är typ en olje-tryckslampa. Som lyser även en kort stund efter att motorn har tändt?

//KaliZ

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Hmm??! Ärligt talat så har jag inte tänkt så mkt på den lampan. Det är inte så att den är typ en olje-tryckslampa. Som lyser även en kort stund efter att motorn har tändt?

//KaliZ

dé stämmer mycket bra. den lyser när man vrider nyckeln sen slocknar den. när man startar hojen tänds den igen en liten stund och sedan släcks. sen tänds den inte igen. men jag har ingen aning om dé é nån form av oljelampa

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
I boken som följer med hojen står:
"Malfunction indicator"
lights when there is any abnormality in the PGM-F1(programmed fuel injection)system.
den ska lysa några sekunder när tändningen är påslagen och dödaren är på run.
Okay?

/Thomas

aha okej. så om dé é nåt fel på bränslepumpen så ska lampan lysa konstant och inte släckas. har jag förstått det rätt?
//Damoon

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...