A2 kort frågor

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Är det BRASSARN som har reinkarnerats?!

Jag tycker att du ska skita i att ta körkort övht, stick och sno den fräsigaste bågen i socken sen är det bara slanga järnet, sen som grädde på moset ringer du till ett försäkringsbolag och säger att du just tagit A2 och skaffat en literhoj med ett R någonstans i modellbeteckningen, säg att du tänker plocka strypningen och köra på bakhjul i stan förbi dagiset. Fråga vad premien då blir, innan hon hunnit svara ska du skratta och skrika "ägd" i luren och säga att du inte har körkort och att hojen är stulen. Glöm inte att dricka mycket sprit och öl innan du ska ut och köra, man vågar lyfta bågen mycket högre och närmre balanspunkten då, när du ska slanga i centrum alltså.

:dummer

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Jag tycker att du ska skita i att ta körkort övht, stick och sno den fräsigaste bågen i socken sen är det bara slanga järnet, sen som grädde på moset ringer du till ett försäkringsbolag och säger att du just tagit A2 och skaffat en literhoj med ett R någonstans i modellbeteckningen, säg att du tänker plocka strypningen och köra på bakhjul i stan förbi dagiset. Fråga vad premien då blir, innan hon hunnit svara ska du skratta och skrika "ägd" i luren och säga att du inte har körkort och att hojen är stulen. Glöm inte att dricka mycket sprit och öl innan du ska ut och köra, man vågar lyfta bågen mycket högre och närmre balanspunkten då, när du ska slanga i centrum alltså.

Fifan, "BRASSARN site:sporthoj.com" på google ger många timmars underhållning...
Reinkarnation...det eller hans onda kusin?

Lohan

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2007
Hoj
Orion fiddy 07
Eller så åker du fiddy tills du fyllt 24.
nu är du lite negativ tycker ja.. den fiddy wheeliade ja in i garageväggen så fjäderbenen blev sne när ja var 17 :D såldes sedan för inköpspris (vilken idiot som köpte!)

stegra på balanspunkten kan ja redan! behövs inget mer för o våga det, tack ändå ;)

Jag gick in på körskolan, tog 1, 2, 3, 4 lektioner, + 1 bandag tränandes på krypkörning och konerna. Allt inom 3 veckor.
ska försöka ta så fort med ;D
Svaret på frågan är enkelt. Alla med mer än 70 kw eller 95 hk orginal är omöjliga att strypa till a2 och få det godkänt som a2 hoj. Detta även om det är tekniskt möjligt att strypa gsx r1000 från 185 hk till 47 hk.

Ducati har fina street hojar typ monster 696, 796 samt hypermotard 796 och 1100. Dessa hojar har lika fina vägegenskaper som superduke.
då borde alla ktm motards gå köra på A2? ducati har fina hojjar dock lite dyra för mig :)
Hahaha perfekt underhållning en solig onsdag.

Och eftersom jag är på bra humör ska jag även svara på TS frågor.

Hej frågor för att ta A2 kort, hur lång tid kommer det ta kortet om jag börjar nu?
14 veckor +-10 veckor
hur många övningskörningar måste ja göra? 32 +-25 lektioner
hur svårt är det uppgradera till A1 sedan måste man göra om ALLT? Det är omöjligt att uppgradera till A1

och vilka hojjar kan ja köra? Du kan köra alla hojar
vilka hojjar finns det att köpa som går köra 35kw i den kategorin? Förmodligen samtliga.

hur mycket kommer försäkringen bli en sommar i stockholm? 69 000 kr. Det inkluderar eventuella böter, regbesiktningar och krascher

tackar tackar :D

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
har gjort ett koncentrationsvårighets prov när ja var 13 visade inga kombinationer :D

En väldig övervägande majoritet av befolkningen ( typ 99,99 %) har aldrig ens gjort ett sånt test. Gissa varför du har gjort ett. :)

Annars, stå på dig!:tummenupp

Lohan

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2007
Hoj
Orion fiddy 07
men öjj alla trevliga, om ja tar A2 nu är det bara en uppkörning nästa sommar vilken inte borde kosta mer en typ 500 så har ja A? låter ju bra :)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
A2 (samt A) kostar ca 6500kr i fasta avgifter. då är de 0 körlektioner på det uppkörningen i säg kostar kring 1500kr - 2300kr beroende på vilken tid och dag i veckan man kör upp på =)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
men öjj alla trevliga, om ja tar A2 nu är det bara en uppkörning nästa sommar vilken inte borde kosta mer en typ 500 så har ja A? låter ju bra :)

"Avgiften för körprov är 1650 kronor. Efter klockan 18.00 på vardagar och på helger är avgiften 2145 kronor."

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Någon mer än jag som skäms över att vara 90-talist? Kan man söka dispans för 48dagar? :-(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
då borde alla ktm motards gå köra på A2? ducati har fina hojjar dock lite dyra för mig :)

Njae, det finns en regel som säger att man max får ha 0,2 kw/kg, så en del motards blir för lätta för att köras på 35kw. Det är iofs helt möjligt att strypa ner dem mer...

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Njae, det finns en regel som säger att man max får ha 0,2 kw/kg, så en del motards blir för lätta för att köras på 35kw. Det är iofs helt möjligt att strypa ner dem mer...
Strypsatstillverkarna tar hänsyn till vikten så att en lätt motard stryps till t.ex 32 kw.
Dom encylindriga Ktm motarderna går att strypa. Men dom 2 cylindriga 950 och 990 har för hög orginal effekt för att kunna strypas till a2 och vara godkända. Alltså över 70 kw, här är låg vikt inget problem.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Inte speciellt. Körkortskostnaden är helt fånigt liten om man jämför med vad det kostar att äga och köra hoj i bensin, däck, försäkringar och inköp. Så tillkommer all personlig utrustning.

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Tycker du att A-kort är dyrt?
Du planerar inte att ta lastbilskort hoppas jag.. :rolleyes:

Precis som Ulvhamne säger så är kortets kostnad en så löjligt liten del av resterande kostnader, däck, bensin, (böter..?), oljor, filter, saker som rent av går sönder, försäkring m.m.

Utrustningens kostnad beroende på typ kan variera STORT, har sett skinnställ för 25 000:- såväl som 3000.
(Nej, du måste inte ha skinnställ, men det är att rekommendera)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Lohan: Jag betalade 1680kr för 3-2 år sedan för varje dubbel lektion på körskolan hemma i "byn" (2*55 minuters pass) Mc är dyrt. de är "skit dyrt" som hobby, speciellt som Ulvhamne säger. de kommer tillkomma tonvis med kostnader sedan. Däck och försäkring är väl (för mig?) de dyraste. kör man bara lugnt så drar många hojar rätt så lite soppa, i alla fall kontra till vad en bil med motsvarande prestanda drar.

Om man bortser ifrån inköpspriset på hoj så är jag snart uppe i mina körkortskostnader, då tog jag allt på trafikskolan (hade ingen o övningsköra med) Dock hade jag 3000mil moppe kört sedan innan (En sådan där motorhispania RX - dvs som en aprilia RS125a fast moppe) så behövde mest bara anpassa mig till den nya effekten men även lära mig hantera hojen på ett sådant sätt jag aldrig hanterar andra fordon i (dvs krypfart med manöver) men de gick ju bra. Tror de kommer gå bra för dig med! de e ju bara o börja i ena änden o avsluta i den andra (med körkortet i handen:tummenupp)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Valet av personlig utrustning styrs av hur du skall använda hojen.
Pendling och touring då är textilställ det optimala valet.
Gasrundor på landsväg och bankörning, då känns skinnställ tryggt att använda.

Lohan

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2007
Hoj
Orion fiddy 07
Lohan: Jag betalade 1680kr för 3-2 år sedan för varje dubbel lektion på körskolan hemma i "byn" (2*55 minuters pass) Mc är dyrt. de är "skit dyrt" som hobby, speciellt som Ulvhamne säger. de kommer tillkomma tonvis med kostnader sedan. Däck och försäkring är väl (för mig?) de dyraste. kör man bara lugnt så drar många hojar rätt så lite soppa, i alla fall kontra till vad en bil med motsvarande prestanda drar.

Om man bortser ifrån inköpspriset på hoj så är jag snart uppe i mina körkortskostnader, då tog jag allt på trafikskolan (hade ingen o övningsköra med) Dock hade jag 3000mil moppe kört sedan innan (En sådan där motorhispania RX - dvs som en aprilia RS125a fast moppe) så behövde mest bara anpassa mig till den nya effekten men även lära mig hantera hojen på ett sådant sätt jag aldrig hanterar andra fordon i (dvs krypfart med manöver) men de gick ju bra. Tror de kommer gå bra för dig med! de e ju bara o börja i ena änden o avsluta i den andra (med körkortet i handen:tummenupp)
okej har inte heller någon att övningsköra med:( hoppas på att behöva ta max 2 lektioner..

Tycker du att A-kort är dyrt?
Du planerar inte att ta lastbilskort hoppas jag.. :rolleyes:

Precis som Ulvhamne säger så är kortets kostnad en så löjligt liten del av resterande kostnader, däck, bensin, (böter..?), oljor, filter, saker som rent av går sönder, försäkring m.m.

Utrustningens kostnad beroende på typ kan variera STORT, har sett skinnställ för 25 000:- såväl som 3000.
(Nej, du måste inte ha skinnställ, men det är att rekommendera)
en idiot som mig kör ju i hoodie ofc! ;)
Det har nog blivet ett missförstånd i trådstarten. Den motorcyckeln som ts beskriver i inlägget är en tvåcylindrig ktm 990 som heter superduke, den har c.a 120 hk. Motorcyckeln på blocket heter 690 duke och har knappt 70 hk orginal. Den stryps till c.a 32 kw p.g.a den låga vikten.

jo de blev ju de ja såg inte :)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...