ABS överskattat?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då måste det vara något som påbörjades 2017. För när jag gick min senaste SMC-kurs 2016 på Rudskogen hördes det inte ett knäpp om detta. Vilket inte är så konstigt, faktiskt. Läs Full Kontroll om bromsning.
http://www.svmc.se/smc_filer/School/Full Kontroll/001-016 Full_Kontroll2014.pdf

Jag har varit med om att de tagit upp det, och att de inte tagit upp det. Nu har jag ingen aning om varför det tas upp ibland och ibland inte, men skulle jag gissa hejvilt så pratar de om det de tycker ser ut att behövas mest i gruppen och det de själva är mest komfortabla med att prata om.
Jag har nog aldrig hört en instruktör förbjuda användning av bakbroms, annat än när någon låser bakhjulet i varenda inbromsning, och ser farligt okontrollerad ut, men det betyder ju inte att det inte händer annars med. Annars har de ju pratat om att inte använda vs att använda för en övning, så att man ska känna skillnaden på att använda och inte använda den.
Redan första gången jag körde AKK med SMC så fick jag göra den övningen, och i ärlighetens namn kunde jag på den tiden inte rikltigt känna någon skillnad, nuförtiden tycker jag det är rätt stor skillnad men nu kan jag istället inte använda fotbroms.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Till att börja med, jag känner hojförare som aldrig använder bakbromsen och det är inte så att de far runt och kraschar för det.

På en sporthojsaktig hoj och under förhållanden med förutsägbart grepp (typ på bana) har frambromsen störst betydelse och har man inte en viss körstil som involverar även bakbroms klara man sej bra utan den.

Kör man hojar utan ABS med annan viktfördelning än en sporthoj och/eller under varierande förhållanden borde det vara klart önskvärt att kunna hantera båda bromsarna.

Jag tror så här, majoriteten av inbromsningar är förutsedda, dvs, man kör på ett sätt där man vet att ens normala bromsteknik gör jobbet, ungefär som att det finns folk som aldrig rör fjädringsinställningarna, man kör som det funkar.

Det innebär att använder man aldrig bakbromsen så är en paniksituation inte rätt läge att börja, lika väl som att man aldrig kommer veta skillnaden och får klara sej eller inte klara sej med det man kan :tummenupp

Jag har varit med om att de tagit upp det, och att de inte tagit upp det. Nu har jag ingen aning om varför det tas upp ibland och ibland inte.....
Det är nog inte så konstigt, det räcker med att se hur många olika åsikter det finns bara i denna tråden :hej

När jag blev ombedd att inte använda bakbroms på SMC steg 4 följde ingen motivering annat än att vi befann oss på en bana så jag tolkade det som att det var instruktörens personliga åsikt, inget världskrig bröt ut för det :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top