Jag instämmer med Comeback och Notrightrider.
Du beskriver förloppet när du redan bromsat fel från början...
Jag använder inte frambromsen, jag använder motorcykelns tillgängliga bromssystem och kortast bromssträcka uppnås genom att med erfarenhet kombinera de tillgängliga bromsarna på bästa sätt efter rådande omständigheter, om det inte stämde varför är ABS systemen programmerade att göra så?
Fick faktiskt tillsägelse (typ lätt utskällning) av en instruktör på en SMC kurs
-DU SKA INTE ANVÄNDA BAKBROMS PÅ BANA!
Nu var det inte en kurs i bankörning utan en kurs på bana för att göra mej till en bättre och säkrare förare så redan där var det lite ur spår men oavsett så använder jag alltid bromsarna på det sätt de gör mest nytta och det är nästan aldrig 100% lika.
Men visst, är det för jobbigt att lära så kör bara med frambromsen men vill du bli en som klarar av alla möjliga förhållanden så bra som möjligt, läs på hur bromsarna påverkar en hoj (på riktigt) och lär dej använda det, det finns absolut ingen nackdel, eller köp ABS och hoppas på det bästa
Vadå fel från början?
Jag kör bana, grus, väg, överallt. Har inte haft några problem att bromsa hittills med hojar utan abs eller med abs. En liten dutt på bakbromsen samtidigt som man går på med frambromsen så sätter den sig fint. självklart får man använda olika tekniker beroende på underlag/hoj. Vet mycket väl hur det fungerar.. Med det sagt är ganska övertygad om att när du måste göra en panikbroms med en hoj utan abs så kommer i princip bakhjulet inte göra något nytta så varför ens fundera på den öht i det fallet.