ABS överskattat?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag instämmer med Comeback och Notrightrider.

Du beskriver förloppet när du redan bromsat fel från början...

Jag använder inte frambromsen, jag använder motorcykelns tillgängliga bromssystem och kortast bromssträcka uppnås genom att med erfarenhet kombinera de tillgängliga bromsarna på bästa sätt efter rådande omständigheter, om det inte stämde varför är ABS systemen programmerade att göra så?

Fick faktiskt tillsägelse (typ lätt utskällning) av en instruktör på en SMC kurs
-DU SKA INTE ANVÄNDA BAKBROMS PÅ BANA!

Nu var det inte en kurs i bankörning utan en kurs på bana för att göra mej till en bättre och säkrare förare så redan där var det lite ur spår men oavsett så använder jag alltid bromsarna på det sätt de gör mest nytta och det är nästan aldrig 100% lika.

Men visst, är det för jobbigt att lära så kör bara med frambromsen men vill du bli en som klarar av alla möjliga förhållanden så bra som möjligt, läs på hur bromsarna påverkar en hoj (på riktigt) och lär dej använda det, det finns absolut ingen nackdel, eller köp ABS och hoppas på det bästa :tummenupp

Vadå fel från början?

Jag kör bana, grus, väg, överallt. Har inte haft några problem att bromsa hittills med hojar utan abs eller med abs. En liten dutt på bakbromsen samtidigt som man går på med frambromsen så sätter den sig fint. självklart får man använda olika tekniker beroende på underlag/hoj. Vet mycket väl hur det fungerar.. Med det sagt är ganska övertygad om att när du måste göra en panikbroms med en hoj utan abs så kommer i princip bakhjulet inte göra något nytta så varför ens fundera på den öht i det fallet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vadå fel från början?

Jag kör bana, grus, väg, överallt. Har inte haft några problem att bromsa hittills med hojar utan abs eller med abs. En liten dutt på bakbromsen samtidigt som man går på med frambromsen så sätter den sig fint. självklart får man använda olika tekniker beroende på underlag/hoj. Vet mycket väl hur det fungerar.. Med det sagt är ganska övertygad om att när du måste göra en panikbroms med en hoj utan abs så kommer i princip bakhjulet inte göra något nytta så varför ens fundera på den öht i det fallet.

I ditt senaste inlägg blev det tydligare att vi antagligen tänker ganska lika bara att vi uttrycker oss olika.
När man alltid använder båda bromsarna sömlöst borde det inte göra skillnad på om du normalbromsar eller panikbromsar.

För som du sedan skriver kommer graden av bromsverkan fram och bak hela tiden variera efter förhållanden och dina sinnesintryck så i just en riktigt hård inbromsning kommer bakbromsen såklart användas minimalt eller inte alls.

Det vet säkert Bosch även fast de inte tillverkar motorcyklar utan ABS systemen till dem, det de skriver ang bromsning är allmän kunskap samt att de säkert utvecklat en och annan modell för hur effektiv bromsning uppnås :tummenupp
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Innan vi nu alla sjunger ”Vi shall overcome” så kan vi väl enas om att det fokuseras alldeles för lite på korrekt bromsteknik - och att öva den?

ABS är sannolikt överskattat av alla de som tror att ABS ersätter bromsteknik. Det tror jag att alla är med på. Därmed är inte ABS dåligt på en hoj, tvärtom.

Men jag trodde i min enfald att vi utgick från att motorcyklister bromsar som man skall på en hoj. Uppenbarligen hade jag fel. Så jag anser mig överbevisad om att ABS både lanseras som ”ersättare” för bromsteknik och även i övrigt behandlas som frälsningen för MC-kollektivet.

Obligatorisk avrostning varje vår hade troligen gjort mer för säkerheten.


Buy quality, cry once
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det vanliga brukar vara frågor om någon ska köpa en motorcykel med eller utan ABS och ABS-maffian brukar smyga sig in direkt och försöka idiotförklara alla som ens tänker den "skrämmande" tanken att köpa en hoj utan ABS, diskussioner om det faktiska systemet är rätt ovanligt så där har ni fel gubbar :ajjabajja
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag undrar lite vad som händer i det klippet för jag har för mig att ABS:en i S1000RR inte ska tillåta överslag om man inte fipplat med den. Möjligen kan jag tänka mig att han inte alls använder bakbromsen och systemet får svårare att upptäcka att bakhjulet lättar från marken.

Min gamla VFR från -06 går i alla fall inte att få upp på framhjulet. ABS:en ser till att hålla bakhjulet i kontakt med marken enligt min erfarenhet från hårda inbromsningar. Det är möjligt att det går men jag har inte lyckats i alla fall.

Läs inläggen #11, #14 #21
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-på-en-BMW-S1000R
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tycker det är bra att du orkar slåss mot väderkvarnarna, jag har fullständigt givit upp tanken på någon sans i trafiktjafset och denna fixering vid enkla svar.

Fast för oss som inte är digitala och inte ser allt svart eller vitt, ja eller nej, rätt eller fel utan ser fördelar och nackdelar och allt däremellan står ju över dessa med enkla svar! :D

Jag bromsar inte på ett sätt utan beroende på hur det ser ut. I låga hastigheter är det bara bakbromsen, på grus och/eller halt underlag med låg friktion är det båda bromsarna och rakt fram på torr asfalt är det bara frambromsen.
Inte ett enkelt svar men det är inte enkelt att köra motorcykel och det älskar jag.
Att jag efter snart 37 år i sadeln fortfarande har mer att lära gillar jag men en Messerschmidht ser det naturligtvis på ett annat vis... :tungan
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej

Eller så anpassar man körstilen enligt devisen: Släpp ALDRIG gaspedalen från bottläget, bromsa inte innan du är framme.
Praktiseras med fördel med 70- 80-tals Mercedes med svag dieselmotor.

/A
Plattan i bott annars kommer man ju aldrig fram.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, du får söka själv. De senaste 10 åren har detta diskuterats i oändlighet på olika ställen i forumet.
:circlejerk

Nej, faktiskt inte.
Jag har följt ABS debatten noga under dessa 10 år.
Tycker du att det diskuteras i oändlighet så beror det bara på att du inte är intresserad...


2015-06-11
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?276121-ABS-Pro-kurv-ABS
"ABS Pro, kurv-ABS"
13 inlägg.
Avhandlar främst Kurv-ABS

2014-08-21
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?272460-Att-bromsa-utan-ABS

"Att bromsa utan ABS"
6 sidor, 118 inlägg


2014-08-11
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?272255-Vilka-sporthojar-har-abs-antisladd-osv

"Vilka sporthojar har ABS Antisladd mm"
2 sidor, 40 inlägg - men knappast mer än 5 om själva ämnet.
Resten är allmänt om hojval, serviceintervall och annonsscams där hojar skickas mot delbetalning av frakt.
I teknikforumet...

2012-07-19
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256391-Med-eller-utan-ABS

"Med eller utan ABS?"
4 sidor, 75 inlägg



2011-07-12
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?244322-Obligatorisk-ABS-Vad-tycks
13 sidor, 257 inlägg
Här diskuteras förslaget som sedermera ledde fram till tvingade ABS från 2016


Bonustråd:
2009-03-11
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?200428-Hur-bromsa

"Hur bromsa?"
4 sidor, 73 inlägg.
Inte många rätt...


...av motorcyklismens framtid.

De e bara TJÄBBEL.

Hur många såna här trådar finns det på SH nu?

5 trådar, utöver denna - under de 10 år du hänvisar till, som på ett någorlunda seriöst sätt diskuterar ABS.
INGEN av dessa trådar tar upp bristerna i den undersökning som låg till grund för tvingade ABS från 2016
INGEN av dessa trådar berör de kommande utmaningarna, där utanförstående, oförstående, ickemotorcyklister försöker kastrera motorcykeln.

Problemet är inte att ABS diskuteras för mycket. Problemet är att det hittills inte diskuterats tillräckligt, och att vi inte står beredda för nästa utmaning - som kommer beröva oss ändå mer av det som är motorcykeln.
Spårande, dynamiskt självbalanserande med två oberoende bromssystem.

De oförstående ger sig inte förrän dom omvandlat motorcyklen till något dom förstår sig på:
en smalspårig liten bil, med kaross, avbärare och balanserande elektronik.

Kastreringen av motorcykeln pågår NU!
Vill vi arbeta mot det, eller vill vi hjälpa till genom att stoppa huvudet i sanden?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tycker det är bra att du orkar slåss mot väderkvarnarna, jag har fullständigt givit upp tanken på någon sans i trafiktjafset och denna fixering vid enkla svar.


Tack! ..tror jag. :D
Jag fattar vad du menar.


Fast för oss som inte är digitala och inte ser allt svart eller vitt, ja eller nej, rätt eller fel utan ser fördelar och nackdelar och allt däremellan står ju över dessa med enkla svar! :D

Jag bromsar inte på ett sätt utan beroende på hur det ser ut. I låga hastigheter är det bara bakbromsen, på grus och/eller halt underlag med låg friktion är det båda bromsarna och rakt fram på torr asfalt är det bara frambromsen.
Inte ett enkelt svar men det är inte enkelt att köra motorcykel och det älskar jag.
Att jag efter snart 37 år i sadeln fortfarande har mer att lära gillar jag men en Messerschmidht ser det naturligtvis på ett annat vis... :tungan



Preciiis! Det finns ett oändligt sätt att bromsa en hoj på, och alla kan vara rätt - i just det ögonblick som man bromsar, och enligt just dom förutsättningar som gäller där och då.

Just därför är det så viktigt att få behålla de två oberoende bromssystemen vi har idag.
Så att man kan bromsa en motorcykel som en motorcykel och inte som en bil.

Det är här nästa strid kommer att stå i:

"Det är obegripligt att det fortfarande får säljas motorcyklar med två helt oberoende bromssystem där både hand- och fotrörelse skall koordineras"

Hur förbereder vi oss där? Hur möter vi argumenten?
...när alldeles för många av er inte ens i teorin känner rätt sätt att bromsa er egen hoj på?



Vad blir det därpå kommande steget i kastrationsprocessen av motorcykeln?

Ratt? Utriggare?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
"Det är obegripligt att det fortfarande får säljas motorcyklar med två helt oberoende bromssystem där både hand- och fotrörelse skall koordineras"

Hur förbereder vi oss där? Hur möter vi argumenten?
...när alldeles för många av er inte ens i teorin känner rätt sätt att bromsa er egen hoj på?

Jag kan ha haft feberyra men det finns väl redan system där bakbromsen också aktiveras ifall du drar på frambromsen? Inte lika kraftigt som om du skulle använda foten men i alla fall.

Jag kanske hade tur men när jag tog kortet var det väldigt mycket prat om bromsteknik och läraren var rätt så irriterad på att man vid körprovet bara behövde kunna stanna på "en sträcka som en gammal 70-talare fixar" utan att vingla alltför mycket. Han hade hellre sett att eleven faktiskt behövde jobba för att få stopp på hojen.

Argumentationsmässigt så är det väl svårt. I något skede kommer nån att få fram ett system med en spak för alla bromsar som rakt fram är effektivare än dagens upplägg..
Och som vi alla vet är det ju bara i såna tillfällen man använder bromsen. :fakta :fakta
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top