ABS överskattat?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lite förtydligande här då:

1: Både körskolor och SMC lär ut "rätt" bromsteknik, med bakbroms först och handbroms sen. Bromsa hårt i högre fart och släpp sedan efter. Det är ju detta som är vedertaget just nu. Man får också, både på körskolor och på SMC-kurser lära sig vikten av att vara avslappnad i armarna så att man har möjlighet att häva ett ev framhjulssläpp.
Lätt böjda armar också såklart.

2. SMC instruktörerna ska lära ut att man använder bakbromsen men att det beror på hojtyp hur mycket den påverkar. På en lång, låg hoj som en custom eller en guldwinge så är bakbromsen ytterst effektiv. På en sporthoj så är bakbromsen knappt användbar eftersom bakhjulet ofta är i luften. Låser man bakhjulet då så tappar man den positiva gyroverkan som ett snurrande hjul har för att hålla balansen. Deltagarna uppmanas att tänka efter beroende på vilken hojtyp man kör. Alla uppmanas dock att öva på att använda bakbromsen.

3. ALLA hojar kan och ska bromsas med bägge bromsarna för maximal bromsverkan. När ett av de första riktigt smarta ABS systemen kom, CBR1000RR 2009, som hade både combibroms och ABS, så såg man tydligt hur hojen satte sig ner eftersom bakbromsen gick in först, sen gick frambromsen in och stoppade hojen. Den reagerade ju också när underlaget skiftade mellan torrt, blött och t ex sand och anpassade bromsverkan efter det.

4. Eftersom vi kör motorcykel halva året och kör bil andra halvan, dessutom bil i hala väglag där vi oftare får använda bromsarna, så skapar detta muskelminnet "Trampa med högerfoten när nånting farligt inträffar"
Detta för vi sedan över till hojkörningen på sommaren. Dvs när vi blir rädd och överlevnadsreaktionen inträder så är den att stampa med foten, inte att nypa med handen. Det är i dessa situationer som ABS gjort störst nytta enligt mig.

Sedan dess så har ju ABS blivit ännu bättre och vi har fått t ex kurvABS som är riktigt bra. ABS i dag är en bra funktion!

...dock förtar inget av dessa system en klant bakom styret. Man MÅSTE fortfarande lära sig bromsteknik.

Det här är ju som alltid upp till respektive instruktör, respektive körskollärare och respektive förarprövare.
Kunskapskedjan brister dock på många ställen...

Gången är ju; Lär dig bromsa på körskolan - Öva vid övningskörning - Förarprövare prövar vid körkortsprov - Körkortet blir biljetten för att träna själv - Träna själv många gånger - Lev ett långt MC liv.

Det finns såklart rötägg till körskolärare som inte kan ett skit, som lär ut gammal kunskap och bara är intresserade av att få betalt av kunden. Det är som tur är väldigt få och de blir färre och färre.

Det finns såklart förarprövare som heller inte är bra, som lever på gammal kunskap (förtrogenhetsfällan) som släpper igenom elever som helt enkelt inte kan bromsa, dessa blir också färre.

Det finns såklart mindre duktiga SMC-instruktörer som "förbjuder användandet av bakbromsen". Dock är min erfarenhet av detta att det ofta handlar om missuppfattningar som har med en viss situation att göra. Deltagaren hör också bara vad de vill höra och ett sådant tydligt uttryck kommer man oftast ihåg, man minns inte det som sades efteråt om att man bör använda bakbromsen också.

De flesta motorcyklisterna kommer heller aldrig någonsin att åka på en avrostning eller ännu mindre en SMC kurs på bana, och många av de som kommer på avrostningar/kurser går bara en gång för "då har de ju tränat och behöver inte göra det mer"...

Detta innebär att den tänkta kunskapskedjan bryts, tidigt, sent och ofta och att det till syvende och sist är vårt eget fel som inte tar ansvar för våra liv. Vi som mc-kollektiv tränar alldeles för lite.

Jag har själv stått och hållit i bromsdelen på avrostningar sedan mitten av 90-talet och av de som kommer på kurserna så är det YTTERST sällan några kompetenta bromsare som dyker upp, åtminstone inte de 4-5 första inbromsningarna på kurserna. Detta visar ju bara hur viktigt det är att träna detta, mååååånga gånger varje säsong. Annars skulle ju de som återkommer år efter år bli bättre, men alla är lika usla vid första inbromsningarna innan man har blivit varm och väckt muskelminnet vid liv. Detta gäller såklart mig själv också trots att jag är en av dem som tränar detta mest, åtminstone i min bekantskapskrets.
Märk väl att de som faktiskt kommer ju faktiskt är intresserade av att ta sagda ansvar för sina liv, de vet att de måste träna på detta. Det är de som aldrig kommer som är det stora problemet.

Allt det här är som det är, vi är människor, vi är lata, vi har för höga tankar om våra egna kunskaper och vi somnar in i tron att vi "ju minsann kan det här efter 30 år på hoj".

De som växlar in ABS till fart är dock ytterst sällsynta. Sedan ABS:en kom så har ju inte folk blivit bättre på att bromsa och de flesta jag träffar på begränsas fortfarande av rädsla. Jag ser t ex ingen som helst skillnad på SMC:s bromskurser sedan ABS blev en normal företeelse, dvs att folk stannar bättre/snabbare, det är ungefär samma resultat.

I bil är det dock en annan sak, folk kör mycket mer aggressivt nuförtiden och det beror delvis på ABS, för att inte tala om fyrhjulsdrift på vintern... ;) Jag ser dock ingen sådan förändring på hojförarna eftersom det fortfarande är den mänskliga faktorn som begränsar, vår rädsla för att det lutar och gungar påverkar väldigt mycket mer än tro på tekniken.

Det är också påfallande många som öht aldrig ens testat om ABS:en fungerar och jag brukar alltid uppmana folk att då, på kursen, testa hur det känns när den går in. Vi kör det till och med på grus så den kommer in tidigt så folk får känna hur det pulserar och känslan av att hojen bara rullar på trots max broms.

ABS är ingen quick fix, den ersätter inte bromsteknik men den kan åtminstone dämpa de vanliga knuttarnas klantiga misstag, det är jag helt övertygad om.

Jeremy Burgess (Rossis gamla stallchef) sade i en intervju en gång att ekvationen människa/motorcykel är 80/20, människan står för 80% och tekniken för 20. Detta gäller då erfarna MotoGP proffs.

Efter alla mina år på hoj, både på bana och gata så hävdar jag att det är snarare är 95/5, det är endast klanten bakom styret som betyder nånting för hur säkert framförandet av hojen ska vara, det är klanten bakom styret som behöver påverkas för att vi ska få en förändring, finns ingen "teknik" i världen som ändrar på detta tyvärr... :)
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag kan ha haft feberyra men det finns väl redan system där bakbromsen också aktiveras ifall du drar på frambromsen? Inte lika kraftigt som om du skulle använda foten men i alla fall.

Ja, det finns olika former av "kombinerade", "integrerade" eller "centralbromsar". Kärt barn har många namn. Jag kallar dem bilbromsar.

Ingen av dem arbetar med rätt sekvens, och alla är vidriga på underlag som kräver lite extra av föraren

Tänk en flygel som någon ryckt alla svarta tangenter på.
"Du behöver inte några halvnoter. Folk hör vad du spelar ändå. Plus att det blir mindre för dig att hålla reda på.
För din eeegen skuuuuull!"
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack NiklasiNorr, för att du tar dig tid.

Jag håller med dig i det mesta, men upplever däremot att körskolorna gör ett sämre arbete med bromsutbildningen än din beskrivning.

Min bild är vidare att alltför många ligger och slappar bakom ABS-hypens falska löfte om "halverad risk".

Öva öva öva - varje vecka, ta varje chans att utmana dig själv och lära känna din hoj. Det är mitt recept också.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gick en avrostningskurs för massa år sedan efter att jag jobbat natt. Det kändes som att åka efter jobbet en normal dag men det var efter en natt.
Första bromsningen var inte dålig men sedan gick det inte att bromsa bättre! :fakta
En tankeställare eftersom jag inte kände mig trött eller sämre på något vis. Jag hade kört hem efter natt en massa gånger utan att känna mig som en sämre trafikant, men nu kunde jag inte bromsa bättre än "hyfsat" bra. Så där hade jag faktiskt kunnat behöva ABS...
Alternativet är ju att inte köra trött men varför då när vi har ABS? :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är väl för fan självklart att vi skall nyttja oss av de säkerhetssystem som finns, I SYNNERHET i trafik. Bankörning är en annan sak.

Finns en massa självutnämnda fantomer här som säger att de bromsar så förbannat bra. Kanske är ni så bra som ni tror, kanske inte. I synnerhet i en paniksituation är det svårt att bromsa "rätt", även om man själv tycker man har det i ryggmärgen.

Det är en sak att träna inbromsningar över ett streck (bromsa så hårt man kan/vågar) vid strecken och sen kolla bromssträcka, och en helt annan sak att bromsa i trafik eller i någon typ av paniksituation.

Jag kör hyfsat mycket och och "vet" hur man bromsar "rätt". Jag kör fortfarande min ABS-hoj precis likadant som jag gjort med vilken annan hoj som helst och märker inget av ABSen överhuvudtaget, så jag kan fan inte förstå hur ni som vill "köra utan" kör? Kör ni bara runt och fiser och behöver aldrig bromsa? Bara raksträckor med god sikt? Inga puckon till bilister som kan tänkas svänga ut 20 meter framför er när ni kommer där i 70?

Två gånger under min 12-åriga MC-karriär har jag blivit räddad av min ABS. Ena gången i stadstrafik där bilen framför tvärnitade av nån anledning (jag hade inte fixat det utan ABS, tro mig), och andra gången när jag kom för fort in i en kurva (mitt eget fel)

Finns en anledning att det är lag på ABS i bilar och jag kan inte förstår varför inte det skall vara likadant för MC så länge man kör på allmän väg. Det är ingen jävla lekplats.

Undersökning efter undersökning säger att ABS är säkrare. Om det så bara är 10% säkrare så är det ju givet. I denna undersökning hävdar de 38%. ("ABS beräknades ha en olycksreducerande effekt av 38% på alla olyckor med personskador i Sverige och 48% på svåra och dödliga olyckor. ")

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/ABS-bromsar/MC ABS sammanfattning 090608.pdf

Med eller utan är en ickefråga, och det kommer garanterat fortfarande vara lag på ABS, så sluta gnäll så förbannat.:huvet
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Med eller utan är en ickefråga, och det kommer garanterat fortfarande vara lag på ABS, så sluta gnäll så förbannat.:huvet

Fast det är fortfarande inte en fråga om med eller utan utan om ABS är överskattat!

Om jag ligger för nära bilen framför och inte förväntar mig att denne ska bromsa så kanske jag också skulle behöva ABS...:7peta
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fast det är fortfarande inte en fråga om med eller utan utan om ABS är överskattat!

Om jag ligger för nära bilen framför och inte förväntar mig att denne ska bromsa så kanske jag också skulle behöva ABS...:7peta

Nja, undersökningen jag hänvisade till hävdar en olyckreducerande effekt om 38%. Om man nu läst 50% nånstans så är effekten av ABS såklart överskattad, men 38% är fortfarande en hög siffra.
Ang. min incident på Götgatan så är det inte lätt att hålla mer än kanske 10 meters lucka i stadstrafik, annars kommer en annan jöns och lägger sig där och då har man rätt vad det är bara 3 m lucka...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
......Det finns såklart mindre duktiga SMC-instruktörer som "förbjuder användandet av bakbromsen". Dock är min erfarenhet av detta att det ofta handlar om missuppfattningar som har med en viss situation att göra. Deltagaren hör också bara vad de vill höra och ett sådant tydligt uttryck kommer man oftast ihåg, man minns inte det som sades efteråt om att man bör använda bakbromsen också.
Håller med om det du skriver, men känner detta var riktat mot mej.

Har gått steg 1-4 (inte 5-6) flera ggr och knix ett antal ggr både före och efter men denna instruktör sa åt mej att inte använda bakbroms på bana vilket säkert stämmer med hur majoriteten av banåkare bromsar.

Jag påpekade att jag inte är banåkare och alltid bromsat med båda bromsar sen jag körde moppe på 70-talet och vet inget annat sätt.
Hon upprepade sitt uttalande med tillägget - Ja men nu är du på bana...

Trygg i mej själv svarade jag att jag hörde henne och forsatte bromsa som vanligt.

Det är första och enda gången jag hört en instruktör säga så :tummenupp
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är väl för fan självklart att vi skall nyttja oss av de säkerhetssystem som finns, I SYNNERHET i trafik. Bankörning är en annan sak.

Finns en massa självutnämnda fantomer här som säger att de bromsar så förbannat bra. Kanske är ni så bra som ni tror, kanske inte. I synnerhet i en paniksituation är det svårt att bromsa "rätt", även om man själv tycker man har det i ryggmärgen.

Det är en sak att träna inbromsningar över ett streck (bromsa så hårt man kan/vågar) vid strecken och sen kolla bromssträcka, och en helt annan sak att bromsa i trafik eller i någon typ av paniksituation.

Jag kör hyfsat mycket och och "vet" hur man bromsar "rätt". Jag kör fortfarande min ABS-hoj precis likadant som jag gjort med vilken annan hoj som helst och märker inget av ABSen överhuvudtaget, så jag kan fan inte förstå hur ni som vill "köra utan" kör? Kör ni bara runt och fiser och behöver aldrig bromsa? Bara raksträckor med god sikt? Inga puckon till bilister som kan tänkas svänga ut 20 meter framför er när ni kommer där i 70?

Två gånger under min 12-åriga MC-karriär har jag blivit räddad av min ABS. Ena gången i stadstrafik där bilen framför tvärnitade av nån anledning (jag hade inte fixat det utan ABS, tro mig), och andra gången när jag kom för fort in i en kurva (mitt eget fel)

Finns en anledning att det är lag på ABS i bilar och jag kan inte förstår varför inte det skall vara likadant för MC så länge man kör på allmän väg. Det är ingen jävla lekplats.

Undersökning efter undersökning säger att ABS är säkrare. Om det så bara är 10% säkrare så är det ju givet. I denna undersökning hävdar de 38%. ("ABS beräknades ha en olycksreducerande effekt av 38% på alla olyckor med personskador i Sverige och 48% på svåra och dödliga olyckor. ")

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/ABS-bromsar/MC ABS sammanfattning 090608.pdf

Med eller utan är en ickefråga, och det kommer garanterat fortfarande vara lag på ABS, så sluta gnäll så förbannat.:huvet

Nej, Starstriker. Du har fel.
Det finns inget lagkrav på ABS i bilar.


Vidare:

Den undersökningen som du hänvisar till är precis den undersökning av Vectura / Matteo Rizzi som jag har plockat isär åt dig tidigare i tråden.
Det är den som alla hyllar och hänvisar till att det bara är hälften så farligt att köra med ABS på MC - utan att ha belägg för det.

Förstår du nu hur manipulerad du och andra är som bara läser rubriker och andras tolkningar av något som inte är rätt från start?

Läs in dig på ämnet, eller följ åtminstone med i tråden, innan du tar till svordomar och försöker förminska debatten genom att dubba den till "käbbel" eller vad det var du drog till med.

Nja, undersökningen jag hänvisade till hävdar en olyckreducerande effekt om 38%. Om man nu läst 50% nånstans så är effekten av ABS såklart överskattad, men 38% är fortfarande en hög siffra.
Ang. min incident på Götgatan så är det inte lätt att hålla mer än kanske 10 meters lucka i stadstrafik, annars kommer en annan jöns och lägger sig där och då har man rätt vad det är bara 3 m lucka...


Vi har lagkrav på ABS på MC. Det är inget att göra åt.

Ansträngningarna måste ligga på att förklara för nya och gamla motorcyklister att ABS inte är lösningen, att man måste fortsätta arbeta med sin bromsteknik och sin attityd i trafiken, dag efter dag.

10% ?
38% ?
50% ?
Vad spelar procenten för roll om man inte vet vad man håller på med?

Vad är nettonyttan med ABS för någon som inte kan bromsa, men litar på att hans hoj är hälften så farlig som min?

I procent, tack. Det är enklare så.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
@notrightider:
Om man nu skall köra hoj och inte vet vad man håller på med (eller faktiskt vet vad man håller på med) så kan du väl inte komma och påstå att ABS skulle vara sämre? För en kass/ovan förare så blir ABS extra värdefullt.

Vilken undersökning är det som hävdar 50%?
Vem hävdar att ABS är lösningen?
Lösningen är väl att inte ge sig ut på vägarna öht?

Vill du köra utan ABS så koppla ur den då, eller kör en äldre hoj?
Vart vill du komma?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller med om det du skriver, men känner detta var riktat mot mej.

Har gått steg 1-4 (inte 5-6) flera ggr och knix ett antal ggr både före och efter men denna instruktör sa åt mej att inte använda bakbroms på bana vilket säkert stämmer med hur majoriteten av banåkare bromsar.

Jag påpekade att jag inte är banåkare och alltid bromsat med båda bromsar sen jag körde moppe på 70-talet och vet inget annat sätt.
Hon upprepade sitt uttalande med tillägget - Ja men nu är du på bana...

Trygg i mej själv svarade jag att jag hörde henne och forsatte bromsa som vanligt.

Det är första och enda gången jag hört en instruktör säga så :tummenupp

Du är inte den ende som fått höra om enbart använda av frambroms på SMC-kurs.
Jag har också fått höra det.
Så det där om alltid båda bromsarna, ja det var nått jag lärde mig på 60-talet och alltid använt i trafiken.
Men av SMC lärde jag mig bara fram på bana.
Men numera skiter jag i vad jag lärt mig av SMC angående bromsning och använder båda bromsarna också på bana, och enbart bak ute på gräset bredvid banan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med om det du skriver, men känner detta var riktat mot mej.

Har gått steg 1-4 (inte 5-6) flera ggr och knix ett antal ggr både före och efter men denna instruktör sa åt mej att inte använda bakbroms på bana vilket säkert stämmer med hur majoriteten av banåkare bromsar.

Jag påpekade att jag inte är banåkare och alltid bromsat med båda bromsar sen jag körde moppe på 70-talet och vet inget annat sätt.
Hon upprepade sitt uttalande med tillägget - Ja men nu är du på bana...

Trygg i mej själv svarade jag att jag hörde henne och forsatte bromsa som vanligt.

Det är första och enda gången jag hört en instruktör säga så :tummenupp

Jag tycker det låter konstigt att man inte ska använda bakbromsen på bana. Jag menar, det är ju init för skojs skull förarna i MotoGP gör det, och Lorenzo sa ju till och med när han bytte till ducati att han var tvungen att börja använda bakbromsen på den hojen, och att han när han nu lärt sig köra med den trodde att han varit lite snabbare på Yamahan om han använt den där med.
Personligen tycker jag hojen blir stabilare under hård bromsning på bana om man leder med bakbromsen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Man ska i alla fall ge det en ärlig chans, märker man att man absolut inte har känslan i foten finns såklart risken att man soppar till mer än nödvändigt men man ska inte nöja sej med det default bara för att någon sagt si eller så, att behärska båda bromsarna kan omöjligt vara något negativt.

Visst, för att veta skillnaden har jag såklart provat att enbart köra med frambroms och det funkar det också men så fort jag slutar tänka och kör som vanligt så följer fotbromsen med igen, antagligen ger det något mer än bara retardation.

Fast är det inte paradoxalt...
Farsan körde hoj några år på 50-talet och tyckte jag var galen som överhuvudtaget använde frambromsen(?).... :rofl
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
@notrightider:
Om man nu skall köra hoj och inte vet vad man håller på med (eller faktiskt vet vad man håller på med) så kan du väl inte komma och påstå att ABS skulle vara sämre? För en kass/ovan förare så blir ABS extra värdefullt.

Vilken undersökning är det som hävdar 50%?
Vem hävdar att ABS är lösningen?
Lösningen är väl att inte ge sig ut på vägarna öht?

Vill du köra utan ABS så koppla ur den då, eller kör en äldre hoj?
Vart vill du komma?
Många lever nog på myten från bilsidan, att man kan styra som vanligt om man bromsar fullt med ABS-bromsar. Det kan man inte, varken med bil eller hoj.

Man ska i alla fall ge det en ärlig chans, märker man att man absolut inte har känslan i foten finns såklart risken att man soppar till mer än nödvändigt men man ska inte nöja sej med det default bara för att någon sagt si eller så, att behärska båda bromsarna kan omöjligt vara något negativt.

Visst, för att veta skillnaden har jag såklart provat att enbart köra med frambroms och det funkar det också men så fort jag slutar tänka och kör som vanligt så följer fotbromsen med igen, antagligen ger det något mer än bara retardation.

Fast är det inte paradoxalt...
Farsan körde hoj några år på 50-talet och tyckte jag var galen som överhuvudtaget använde frambromsen(?).... :rofl
Jag träffade på en körskolelärare som hävdade att man på några villkors vis inte kunde bromsa med frambromsen i kurvor, skulle man bromsa så fick man bara använda bakbromsen, annars så skulle hojen resa sig upprätt och gå rakt fram. Jag har också stött på körskolelärare som har påstått att man svänger hojar genom att trampa på fotpinnarna...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Många lever nog på myten från bilsidan, att man kan styra som vanligt om man bromsar fullt med ABS-bromsar. Det kan man inte, varken med bil eller hoj.


Jag träffade på en körskolelärare som hävdade att man på några villkors vis inte kunde bromsa med frambromsen i kurvor, skulle man bromsa så fick man bara använda bakbromsen, annars så skulle hojen resa sig upprätt och gå rakt fram. Jag har också stött på körskolelärare som har påstått att man svänger hojar genom att trampa på fotpinnarna...

Utsagor som alla kan sägas vara rätt, om man sätter dem i sitt sammanhang. Det visar hur fel det blir när man inte ger hela bilden.

1. Prova att lägga an bakbromsen lätt i en skarp kurva, tex på konbanan, vad händer?
2. Du står upp på hojen och kör på en stig där det plötsligt uppenbarar sig ett hinder mitt på stigen. Du lägger snabbt vikten på ena fotpinnen, vad händer? Kan med fördel provas även på konbana...

Sedan kan man ju absolut säga att man kan "styra som vanligt" under full inbromsning med ABS-försedd bil. Däremot kommer ju bilen att uppföra sig annorlunda, men inte i närheten av hur det blir med låsta hjul. Återigen sammanhanget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utsagor som alla kan sägas vara rätt, om man sätter dem i sitt sammanhang. Det visar hur fel det blir när man inte ger hela bilden.

1. Prova att lägga an bakbromsen lätt i en skarp kurva, tex på konbanan, vad händer?
2. Du står upp på hojen och kör på en stig där det plötsligt uppenbarar sig ett hinder mitt på stigen. Du lägger snabbt vikten på ena fotpinnen, vad händer? Kan med fördel provas även på konbana...

Sedan kan man ju absolut säga att man kan "styra som vanligt" under full inbromsning med ABS-försedd bil. Däremot kommer ju bilen att uppföra sig annorlunda, men inte i närheten av hur det blir med låsta hjul. Återigen sammanhanget.
Nu hade jag ju inbillat mig att vi pratade om körning på allmän väg, och båda exemplen, omöjligt att bromsa med frambroms i kurvor och att man styr med fotpinnarna gällde vanlig asfalterad landsväg i normalt tempo. Att utgå från spelreglerna och förutsättningarna på en körgård känns inte speciellt relevant, där man inte får körkortet om man sätter ner foten, och man ska hålla "skyltad" hastighet tills man panikbromsar. I normal trafik så blir man inte av med körkortet om man sätter ner foten, och man ska anpassa farten så att man inte behöver panikbromsa.

Ja, styra om vanligt kan du göra med sommardäck på blankis också, om vi bara pratar om att vrida runt ratten, men tyvärr sätter ju många likhetstecken mellan det och att bilen också beter sig som på torr asfalt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, det är ju fortfarande så att det absolut stämmer som körskolläraren sade... Även i landsvägshastighet. Har du inte märkt det ännu har du ju chansen att prova i sommar. :)

Konbanan är bara ett sätt att på en begränsad yta få en ganska bra uppfattning om vederbörande har lärt sig grundläggande körteknik eller inte. Det skall inte vara ”normal trafik”.


Buy quality, cry once
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tycker det låter konstigt att man inte ska använda bakbromsen på bana. Jag menar, det är ju init för skojs skull förarna i MotoGP gör det, och Lorenzo sa ju till och med när han bytte till ducati att han var tvungen att börja använda bakbromsen på den hojen, och att han när han nu lärt sig köra med den trodde att han varit lite snabbare på Yamahan om han använt den där med.
Personligen tycker jag hojen blir stabilare under hård bromsning på bana om man leder med bakbromsen.

Det är väldigt olika inom MotoGP vilka förare som använder bakbroms plus att det ändras över åren. Kolla på bilder på t ex Pedrosas Honda, han har en jätteliten bromsskiva eftersom den används väldigt lite. Jämför med t ex Nicky Haydens jätteskiva som han använde för att sladda in hojen. Nuförtiden är det ju vanligare med trailbraking och även vi vanliga dödliga har ju börjat öva med bakbroms vid bankörningen. Det sker alltså en viss utveckling över tid :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Många lever nog på myten från bilsidan, att man kan styra som vanligt om man bromsar fullt med ABS-bromsar. Det kan man inte, varken med bil eller hoj.


Jag träffade på en körskolelärare som hävdade att man på några villkors vis inte kunde bromsa med frambromsen i kurvor, skulle man bromsa så fick man bara använda bakbromsen, annars så skulle hojen resa sig upprätt och gå rakt fram. Jag har också stött på körskolelärare som har påstått att man svänger hojar genom att trampa på fotpinnarna...

Vi fick lära oss att använda båda bromsarna OM man skulle ge sig på att bromsa i kurvan, dvs att vi gjort fel från början. Det skall ge en rimligare beteende på hojen och det lilla man kunde testa på risktvåan så verkar det stämma.
Nu har jag inte gått steg 1-4 utan bara kört lite knix men där har de (smc-instruktörerna) iaf inte sagt något om bakbroms och om jag fattat saker rätt så är allt under steg 5 utbildning för att man skall bli en säkrare hojförare på väg och inte på bana så det låter jättekonstigt.

Nu har jag en viffer av modell "kombinerad broms" så jag har inte så mycket val med att använda bakbromsen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite förtydligande här då:

1: Både körskolor och SMC lär ut "rätt" bromsteknik, med bakbroms först och handbroms sen. Bromsa hårt i högre fart och släpp sedan efter. Det är ju detta som är vedertaget just nu. Man får också, både på körskolor och på SMC-kurser lära sig vikten av att vara avslappnad i armarna så att man har möjlighet att häva ett ev framhjulssläpp.
Lätt böjda armar också såklart.

2. SMC instruktörerna ska lära ut att man använder bakbromsen men att det beror på hojtyp hur mycket den påverkar. På en lång, låg hoj som en custom eller en guldwinge så är bakbromsen ytterst effektiv. På en sporthoj så är bakbromsen knappt användbar eftersom bakhjulet ofta är i luften. Låser man bakhjulet då så tappar man den positiva gyroverkan som ett snurrande hjul har för att hålla balansen. Deltagarna uppmanas att tänka efter beroende4 på vilken hojtyp man kör. Alla uppmanas dock att öva på att använda bakbromsen.

3. ALLA hojar kan och ska bromsas med bägge bromsarna för maximal bromsverkan. När ett av de första riktigt smarta ABS systemen kom, CBR1000RR 2009, som hade både combibroms och ABS, så såg man tydligt hur hojen satte sig ner eftersom bakbromsen gick in först, sen gick frambromsen in och stoppade hojen. Den reagerade ju också när underlaget skiftade mellan torrt, blött och t ex sand och anpassade bromsverkan efter det.

4. Eftersom vi kör motorcykel halva året och kör bil andra halvan, dessutom bil i hala väglag där vi oftare får använda bromsarna, så skapar detta muskelminnet "Trampa med högerfoten när nånting farligt inträffar"
Detta för vi sedan över till hojkörningen på sommaren. Dvs när vi blir rädd och överlevnadsreaktionen inträder så är den att stampa med foten, inte att nypa med handen. Det är i dessa situationer som ABS gjort störst nytta enligt mig.

Sedan dess så har ju ABS blivit ännu bättre och vi har fått t ex kurvABS som är riktigt bra. ABS i dag är en bra funktion!

...dock förtar inget av dessa system en klant bakom styret. Man MÅSTE fortfarande lära sig bromsteknik.

Det här är ju som alltid upp till respektive instruktör, respektive körskollärare och respektive förarprövare.
Kunskapskedjan brister dock på många ställen...

Gången är ju; Lär dig bromsa på körskolan - Öva vid övningskörning - Förarprövare prövar vid körkortsprov - Körkortet blir biljetten för att träna själv - Träna själv många gånger - Lev ett långt MC liv.

Det finns såklart rötägg till körskolärare som inte kan ett skit, som lär ut gammal kunskap och bara är intresserade av att få betalt av kunden. Det är som tur är väldigt få och de blir färre och färre.

Det finns såklart förarprövare som heller inte är bra, som lever på gammal kunskap (förtrogenhetsfällan) som släpper igenom elever som helt enkelt inte kan bromsa, dessa blir också färre.

Det finns såklart mindre duktiga SMC-instruktörer som "förbjuder användandet av bakbromsen". Dock är min erfarenhet av detta att det ofta handlar om missuppfattningar som har med en viss situation att göra. Deltagaren hör också bara vad de vill höra och ett sådant tydligt uttryck kommer man oftast ihåg, man minns inte det som sades efteråt om att man bör använda bakbromsen också.

De flesta motorcyklisterna kommer heller aldrig någonsin att åka på en avrostning eller ännu mindre en SMC kurs på bana, och många av de som kommer på avrostningar/kurser går bara en gång för "då har de ju tränat och behöver inte göra det mer"...

Detta innebär att den tänkta kunskapskedjan bryts, tidigt, sent och ofta och att det till syvende och sist är vårt eget fel som inte tar ansvar för våra liv. Vi som mc-kollektiv tränar alldeles för lite.

Jag har själv stått och hållit i bromsdelen på avrostningar sedan mitten av 90-talet och av de som kommer på kurserna så är det YTTERST sällan några kompetenta bromsare som dyker upp, åtminstone inte de 4-5 första inbromsningarna på kurserna. Detta visar ju bara hur viktigt det är att träna detta, mååååånga gånger varje säsong. Annars skulle ju de som återkommer år efter år bli bättre, men alla är lika usla vid första inbromsningarna innan man har blivit varm och väckt muskelminnet vid liv. Detta gäller såklart mig själv också trots att jag är en av dem som tränar detta mest, åtminstone i min bekantskapskrets.
Märk väl att de som faktiskt kommer ju faktiskt är intresserade av att ta sagda ansvar för sina liv, de vet att de måste träna på detta. Det är de som aldrig kommer som är det stora problemet.

Allt det här är som det är, vi är människor, vi är lata, vi har för höga tankar om våra egna kunskaper och vi somnar in i tron att vi "ju minsann kan det här efter 30 år på hoj".

De som växlar in ABS till fart är dock ytterst sällsynta. Sedan ABS:en kom så har ju inte folk blivit bättre på att bromsa och de flesta jag träffar på begränsas fortfarande av rädsla. Jag ser t ex ingen som helst skillnad på SMC:s bromskurser sedan ABS blev en normal företeelse, dvs att folk stannar bättre/snabbare, det är ungefär samma resultat.

I bil är det dock en annan sak, folk kör mycket mer aggressivt nuförtiden och det beror delvis på ABS, för att inte tala om fyrhjulsdrift på vintern... ;) Jag ser dock ingen sådan förändring på hojförarna eftersom det fortfarande är den mänskliga faktorn som begränsar, vår rädsla för att det lutar och gungar påverkar väldigt mycket mer än tro på tekniken.

Det är också påfallande många som öht aldrig ens testat om ABS:en fungerar och jag brukar alltid uppmana folk att då, på kursen, testa hur det känns när den går in. Vi kör det till och med på grus så den kommer in tidigt så folk får känna hur det pulserar och känslan av att hojen bara rullar på trots max broms.

ABS är ingen quick fix, den ersätter inte bromsteknik men den kan åtminstone dämpa de vanliga knuttarnas klantiga misstag, det är jag helt övertygad om.

Jeremy Burgess (Rossis gamla stallchef) sade i en intervju en gång att ekvationen människa/motorcykel är 80/20, människan står för 80% och tekniken för 20. Detta gäller då erfarna MotoGP proffs.

Efter alla mina år på hoj, både på bana och gata så hävdar jag att det är snarare är 95/5, det är endast klanten bakom styret som betyder nånting för hur säkert framförandet av hojen ska vara, det är klanten bakom styret som behöver påverkas för att vi ska få en förändring, finns ingen "teknik" i världen som ändrar på detta tyvärr... :)

1: Både körskolor och SMC lär ut "rätt" bromsteknik, med bakbroms först och handbroms sen. Bromsa hårt i högre fart och släpp sedan efter. Det är ju detta som är vedertaget just nu.
Då måste det vara något som påbörjades 2017. För när jag gick min senaste SMC-kurs 2016 på Rudskogen hördes det inte ett knäpp om detta. Vilket inte är så konstigt, faktiskt. Läs Full Kontroll om bromsning.
http://www.svmc.se/smc_filer/School/Full Kontroll/001-016 Full_Kontroll2014.pdf

2. SMC instruktörerna ska lära ut att man använder bakbromsen men att det beror på hojtyp hur mycket den påverkar. På en lång, låg hoj som en custom eller en guldwinge så är bakbromsen ytterst effektiv. På en sporthoj så är bakbromsen knappt användbar eftersom bakhjulet ofta är i luften.
Beror ju helt på vägens friktion, är det låg friktion, tex med kall fuktig vägbana eller med snö eller is på vägen eller något så enkelt som nylagd asfalt med lite regn på. Eller bara en vanlig grusväg. Så misstänker jag det är svårt få bakhjulet i luften. Med en sporthoj.
Och det är väl då när det är låg friktion som MC-förare vurpar ? Eller är det bara vad jag "tro", Inget stöd för det i statistiken ? ?
Vad jag vet är att jag varit med om att hjulen börjat kasa, flera gånger, både fram och bak, utan någon tendens till bakhjulet i luften. En vän som nu gjort över 50000mil på hoj använder enbart bakbroms under +2C. Jag har sett ett foto av hans hoj när han ska börja köra en morgon i Sydeuropa. Det är 1,5 dm snö på vägen av döma hur högt snön går på hjulen. Har själv kört GSX1300R med både snö och is på vägen. Tvivlar på att det funnits risk på att bakhjulet gått i luften vid en framhjulsbromsning då. Även med en sporthoj.

4. Eftersom vi kör motorcykel halva året och kör bil andra halvan, dessutom bil i hala väglag där vi oftare får använda bromsarna, så skapar detta muskelminnet "Trampa med högerfoten när nånting farligt inträffar"
Detta för vi sedan över till hojkörningen på sommaren. Dvs när vi blir rädd och överlevnadsreaktionen inträder så är den att stampa med foten, inte att nypa med handen. Det är i dessa situationer som ABS gjort störst nytta enligt mig.

Beror ju helt på vilken situation man är i och var man bor i Sverige.
Jag själv kör bil i jobbet hela året och har kört MC på nyårsdagen (det var en "vit" nyårsafton för er som undrar) och börjat MC-säsongen i februari ett år när jag bodde i Skåne.
För egen del när det blivit överraskad inbromsning (minns en vänster svängande bilist som svänger utan göra tecken rakt in i skogen, nu vet jag det ligger ett sommarstugeområde där....) så har det blivit både hand och fotbroms på en gång och när hojen börjat kasa, lätta på bromstrycken. Både fram och bak. Det känns när det är för mycket bak för då börjar bakänden svänga ut...när man också bromsar fram. Det var kall fuktig vägbana. SV650S.
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top