Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Ort
- Lulstan
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lite förtydligande här då:
1: Både körskolor och SMC lär ut "rätt" bromsteknik, med bakbroms först och handbroms sen. Bromsa hårt i högre fart och släpp sedan efter. Det är ju detta som är vedertaget just nu. Man får också, både på körskolor och på SMC-kurser lära sig vikten av att vara avslappnad i armarna så att man har möjlighet att häva ett ev framhjulssläpp.
Lätt böjda armar också såklart.
2. SMC instruktörerna ska lära ut att man använder bakbromsen men att det beror på hojtyp hur mycket den påverkar. På en lång, låg hoj som en custom eller en guldwinge så är bakbromsen ytterst effektiv. På en sporthoj så är bakbromsen knappt användbar eftersom bakhjulet ofta är i luften. Låser man bakhjulet då så tappar man den positiva gyroverkan som ett snurrande hjul har för att hålla balansen. Deltagarna uppmanas att tänka efter beroende på vilken hojtyp man kör. Alla uppmanas dock att öva på att använda bakbromsen.
3. ALLA hojar kan och ska bromsas med bägge bromsarna för maximal bromsverkan. När ett av de första riktigt smarta ABS systemen kom, CBR1000RR 2009, som hade både combibroms och ABS, så såg man tydligt hur hojen satte sig ner eftersom bakbromsen gick in först, sen gick frambromsen in och stoppade hojen. Den reagerade ju också när underlaget skiftade mellan torrt, blött och t ex sand och anpassade bromsverkan efter det.
4. Eftersom vi kör motorcykel halva året och kör bil andra halvan, dessutom bil i hala väglag där vi oftare får använda bromsarna, så skapar detta muskelminnet "Trampa med högerfoten när nånting farligt inträffar"
Detta för vi sedan över till hojkörningen på sommaren. Dvs när vi blir rädd och överlevnadsreaktionen inträder så är den att stampa med foten, inte att nypa med handen. Det är i dessa situationer som ABS gjort störst nytta enligt mig.
Sedan dess så har ju ABS blivit ännu bättre och vi har fått t ex kurvABS som är riktigt bra. ABS i dag är en bra funktion!
...dock förtar inget av dessa system en klant bakom styret. Man MÅSTE fortfarande lära sig bromsteknik.
Det här är ju som alltid upp till respektive instruktör, respektive körskollärare och respektive förarprövare.
Kunskapskedjan brister dock på många ställen...
Gången är ju; Lär dig bromsa på körskolan - Öva vid övningskörning - Förarprövare prövar vid körkortsprov - Körkortet blir biljetten för att träna själv - Träna själv många gånger - Lev ett långt MC liv.
Det finns såklart rötägg till körskolärare som inte kan ett skit, som lär ut gammal kunskap och bara är intresserade av att få betalt av kunden. Det är som tur är väldigt få och de blir färre och färre.
Det finns såklart förarprövare som heller inte är bra, som lever på gammal kunskap (förtrogenhetsfällan) som släpper igenom elever som helt enkelt inte kan bromsa, dessa blir också färre.
Det finns såklart mindre duktiga SMC-instruktörer som "förbjuder användandet av bakbromsen". Dock är min erfarenhet av detta att det ofta handlar om missuppfattningar som har med en viss situation att göra. Deltagaren hör också bara vad de vill höra och ett sådant tydligt uttryck kommer man oftast ihåg, man minns inte det som sades efteråt om att man bör använda bakbromsen också.
De flesta motorcyklisterna kommer heller aldrig någonsin att åka på en avrostning eller ännu mindre en SMC kurs på bana, och många av de som kommer på avrostningar/kurser går bara en gång för "då har de ju tränat och behöver inte göra det mer"...
Detta innebär att den tänkta kunskapskedjan bryts, tidigt, sent och ofta och att det till syvende och sist är vårt eget fel som inte tar ansvar för våra liv. Vi som mc-kollektiv tränar alldeles för lite.
Jag har själv stått och hållit i bromsdelen på avrostningar sedan mitten av 90-talet och av de som kommer på kurserna så är det YTTERST sällan några kompetenta bromsare som dyker upp, åtminstone inte de 4-5 första inbromsningarna på kurserna. Detta visar ju bara hur viktigt det är att träna detta, mååååånga gånger varje säsong. Annars skulle ju de som återkommer år efter år bli bättre, men alla är lika usla vid första inbromsningarna innan man har blivit varm och väckt muskelminnet vid liv. Detta gäller såklart mig själv också trots att jag är en av dem som tränar detta mest, åtminstone i min bekantskapskrets.
Märk väl att de som faktiskt kommer ju faktiskt är intresserade av att ta sagda ansvar för sina liv, de vet att de måste träna på detta. Det är de som aldrig kommer som är det stora problemet.
Allt det här är som det är, vi är människor, vi är lata, vi har för höga tankar om våra egna kunskaper och vi somnar in i tron att vi "ju minsann kan det här efter 30 år på hoj".
De som växlar in ABS till fart är dock ytterst sällsynta. Sedan ABS:en kom så har ju inte folk blivit bättre på att bromsa och de flesta jag träffar på begränsas fortfarande av rädsla. Jag ser t ex ingen som helst skillnad på SMC:s bromskurser sedan ABS blev en normal företeelse, dvs att folk stannar bättre/snabbare, det är ungefär samma resultat.
I bil är det dock en annan sak, folk kör mycket mer aggressivt nuförtiden och det beror delvis på ABS, för att inte tala om fyrhjulsdrift på vintern... Jag ser dock ingen sådan förändring på hojförarna eftersom det fortfarande är den mänskliga faktorn som begränsar, vår rädsla för att det lutar och gungar påverkar väldigt mycket mer än tro på tekniken.
Det är också påfallande många som öht aldrig ens testat om ABS:en fungerar och jag brukar alltid uppmana folk att då, på kursen, testa hur det känns när den går in. Vi kör det till och med på grus så den kommer in tidigt så folk får känna hur det pulserar och känslan av att hojen bara rullar på trots max broms.
ABS är ingen quick fix, den ersätter inte bromsteknik men den kan åtminstone dämpa de vanliga knuttarnas klantiga misstag, det är jag helt övertygad om.
Jeremy Burgess (Rossis gamla stallchef) sade i en intervju en gång att ekvationen människa/motorcykel är 80/20, människan står för 80% och tekniken för 20. Detta gäller då erfarna MotoGP proffs.
Efter alla mina år på hoj, både på bana och gata så hävdar jag att det är snarare är 95/5, det är endast klanten bakom styret som betyder nånting för hur säkert framförandet av hojen ska vara, det är klanten bakom styret som behöver påverkas för att vi ska få en förändring, finns ingen "teknik" i världen som ändrar på detta tyvärr...
1: Både körskolor och SMC lär ut "rätt" bromsteknik, med bakbroms först och handbroms sen. Bromsa hårt i högre fart och släpp sedan efter. Det är ju detta som är vedertaget just nu. Man får också, både på körskolor och på SMC-kurser lära sig vikten av att vara avslappnad i armarna så att man har möjlighet att häva ett ev framhjulssläpp.
Lätt böjda armar också såklart.
2. SMC instruktörerna ska lära ut att man använder bakbromsen men att det beror på hojtyp hur mycket den påverkar. På en lång, låg hoj som en custom eller en guldwinge så är bakbromsen ytterst effektiv. På en sporthoj så är bakbromsen knappt användbar eftersom bakhjulet ofta är i luften. Låser man bakhjulet då så tappar man den positiva gyroverkan som ett snurrande hjul har för att hålla balansen. Deltagarna uppmanas att tänka efter beroende på vilken hojtyp man kör. Alla uppmanas dock att öva på att använda bakbromsen.
3. ALLA hojar kan och ska bromsas med bägge bromsarna för maximal bromsverkan. När ett av de första riktigt smarta ABS systemen kom, CBR1000RR 2009, som hade både combibroms och ABS, så såg man tydligt hur hojen satte sig ner eftersom bakbromsen gick in först, sen gick frambromsen in och stoppade hojen. Den reagerade ju också när underlaget skiftade mellan torrt, blött och t ex sand och anpassade bromsverkan efter det.
4. Eftersom vi kör motorcykel halva året och kör bil andra halvan, dessutom bil i hala väglag där vi oftare får använda bromsarna, så skapar detta muskelminnet "Trampa med högerfoten när nånting farligt inträffar"
Detta för vi sedan över till hojkörningen på sommaren. Dvs när vi blir rädd och överlevnadsreaktionen inträder så är den att stampa med foten, inte att nypa med handen. Det är i dessa situationer som ABS gjort störst nytta enligt mig.
Sedan dess så har ju ABS blivit ännu bättre och vi har fått t ex kurvABS som är riktigt bra. ABS i dag är en bra funktion!
...dock förtar inget av dessa system en klant bakom styret. Man MÅSTE fortfarande lära sig bromsteknik.
Det här är ju som alltid upp till respektive instruktör, respektive körskollärare och respektive förarprövare.
Kunskapskedjan brister dock på många ställen...
Gången är ju; Lär dig bromsa på körskolan - Öva vid övningskörning - Förarprövare prövar vid körkortsprov - Körkortet blir biljetten för att träna själv - Träna själv många gånger - Lev ett långt MC liv.
Det finns såklart rötägg till körskolärare som inte kan ett skit, som lär ut gammal kunskap och bara är intresserade av att få betalt av kunden. Det är som tur är väldigt få och de blir färre och färre.
Det finns såklart förarprövare som heller inte är bra, som lever på gammal kunskap (förtrogenhetsfällan) som släpper igenom elever som helt enkelt inte kan bromsa, dessa blir också färre.
Det finns såklart mindre duktiga SMC-instruktörer som "förbjuder användandet av bakbromsen". Dock är min erfarenhet av detta att det ofta handlar om missuppfattningar som har med en viss situation att göra. Deltagaren hör också bara vad de vill höra och ett sådant tydligt uttryck kommer man oftast ihåg, man minns inte det som sades efteråt om att man bör använda bakbromsen också.
De flesta motorcyklisterna kommer heller aldrig någonsin att åka på en avrostning eller ännu mindre en SMC kurs på bana, och många av de som kommer på avrostningar/kurser går bara en gång för "då har de ju tränat och behöver inte göra det mer"...
Detta innebär att den tänkta kunskapskedjan bryts, tidigt, sent och ofta och att det till syvende och sist är vårt eget fel som inte tar ansvar för våra liv. Vi som mc-kollektiv tränar alldeles för lite.
Jag har själv stått och hållit i bromsdelen på avrostningar sedan mitten av 90-talet och av de som kommer på kurserna så är det YTTERST sällan några kompetenta bromsare som dyker upp, åtminstone inte de 4-5 första inbromsningarna på kurserna. Detta visar ju bara hur viktigt det är att träna detta, mååååånga gånger varje säsong. Annars skulle ju de som återkommer år efter år bli bättre, men alla är lika usla vid första inbromsningarna innan man har blivit varm och väckt muskelminnet vid liv. Detta gäller såklart mig själv också trots att jag är en av dem som tränar detta mest, åtminstone i min bekantskapskrets.
Märk väl att de som faktiskt kommer ju faktiskt är intresserade av att ta sagda ansvar för sina liv, de vet att de måste träna på detta. Det är de som aldrig kommer som är det stora problemet.
Allt det här är som det är, vi är människor, vi är lata, vi har för höga tankar om våra egna kunskaper och vi somnar in i tron att vi "ju minsann kan det här efter 30 år på hoj".
De som växlar in ABS till fart är dock ytterst sällsynta. Sedan ABS:en kom så har ju inte folk blivit bättre på att bromsa och de flesta jag träffar på begränsas fortfarande av rädsla. Jag ser t ex ingen som helst skillnad på SMC:s bromskurser sedan ABS blev en normal företeelse, dvs att folk stannar bättre/snabbare, det är ungefär samma resultat.
I bil är det dock en annan sak, folk kör mycket mer aggressivt nuförtiden och det beror delvis på ABS, för att inte tala om fyrhjulsdrift på vintern... Jag ser dock ingen sådan förändring på hojförarna eftersom det fortfarande är den mänskliga faktorn som begränsar, vår rädsla för att det lutar och gungar påverkar väldigt mycket mer än tro på tekniken.
Det är också påfallande många som öht aldrig ens testat om ABS:en fungerar och jag brukar alltid uppmana folk att då, på kursen, testa hur det känns när den går in. Vi kör det till och med på grus så den kommer in tidigt så folk får känna hur det pulserar och känslan av att hojen bara rullar på trots max broms.
ABS är ingen quick fix, den ersätter inte bromsteknik men den kan åtminstone dämpa de vanliga knuttarnas klantiga misstag, det är jag helt övertygad om.
Jeremy Burgess (Rossis gamla stallchef) sade i en intervju en gång att ekvationen människa/motorcykel är 80/20, människan står för 80% och tekniken för 20. Detta gäller då erfarna MotoGP proffs.
Efter alla mina år på hoj, både på bana och gata så hävdar jag att det är snarare är 95/5, det är endast klanten bakom styret som betyder nånting för hur säkert framförandet av hojen ska vara, det är klanten bakom styret som behöver påverkas för att vi ska få en förändring, finns ingen "teknik" i världen som ändrar på detta tyvärr...
Last edited: