ABS överskattat?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror inte att den bilisten har gjort någon bedömning utifrån om fordonet har ABS eller inte. Bilisten är bara dum i huvudet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den största risken idag om man håller anpassad hastighet i tex. snöfall eller dimma är enligt min uppfattning att man blir påkörd bakifrån av en bilist med ABS som håller skyltad hastighet.
En bilist som överskattat effekten av ABS bromsar.
Nej, dom tänker inte på ABS-bromsarna överhuvudtaget, dom känner sig bara så otroligt trygga i sin bil som går väldigt stabilt pga alla stödsystem den har, och invaggar dom i en mycket falsk säkerhet. Dessutom har den ju blivit topprankad i krocktester och säljs som en mycket säker bil. Vad kan gå fel då liksom? :tummenupp Lite som du som tror att du inte kör omkull så länge du bromsar både fram och bak. Vad hjälper det om du bromsar bak om du samtidigt låser upp framhjulet och glider omkull?

2013 dog 1662 personer i fallolyckor, över 70 000 blev inlagda i sluten sjukhusvård och över 270 000 uppsökte akutsjukhusvård på grund av fallolyckor. Det är alltså nästan 7 gånger fler som dör av fallolyckor än i trafiken! Många av dom olyckorna sker också i hemmet, och av snubbling, halka eller fall från låga höjder. Det är dock en ytterst minimal belysning av det här i media. Fallolyckorna kostade samhället 24,6 miljarder, trafikolyckorna kostade 23,5 miljarder och det lades 2013 3,4 miljarder på att förhindra fallolyckor, medan man la 43,7 miljarder på att förhindra trafikolyckor.
Edit: Källa: https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27442.pdf

Så, har du satt ledstänger utefter alla väggar hemma, tejpat antihalktejp på alla trappsteg, tagit bort alla trösklar, tagit bort badkaret och har uppvärmd uppfart så att du inte halkar på isen? Nej, precis, för att det inte finns samma mediala fokus på den här typen av olyckor. Trafiken har ett otroligt stort genomslag i media, och där ska det bli noll vision till varje pris, men, man pratar aldrig om individens ansvar där heller, det ska vara ett övervakningssamhälle där alla kör långsamt, och man ska köpa sig bilar med en massa system som löser problemen och tar ansvaret från föraren. Undrar om lastbilen Rakhmat Akilov stal och körde ihjäl folk med på Drottninggatan hade ABS? :rolleyes:

Jag har låst upp framhjulet åtskilliga gånger, ibland utan att det var meningen och ibland för skojs skull, men aldrig gått omkull pga det. Sitter man något sånär rätt, tittar i horisonten och är mjuk i kroppen är det oftast väldigt odramatiskt. Enda gången jag har bromsat omkull mig var inne i centrala Stockholm, i promenadhastighet och en lätt duttning på bromsen, och helt plötsligt låg jag ner, något snorhalt var uthällt på vägen, och det var för låg hastighet för ABSen att ens gå in.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enda gången jag har bromsat omkull mig var inne i centrala Stockholm, i promenadhastighet och en lätt duttning på bromsen, och helt plötsligt låg jag ner, något snorhalt var uthällt på vägen, och det var för låg hastighet för ABSen att ens gå in.

Mycket intressant.
1) Om man duttar på frambromsen (för det var väl det du gjorde ?)
2) Det är halt
3) Man har låg hastighet
Så finns möjligheten att man vurpar trots / med ABS !

Bosch rekommenderar
Börja med bakbromsen
Fortsätt sedan också med frambromsen
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
dvs
ska det duttas så ska det vara med bakbromsen !
många äldre och en del nya trampcyklar har enbart bakbroms
(med enbart en broms av kostnadsskäl, så ska den vara bak)

så frågan är
Varifrån kommer idén att enbart bromsa med frambromsen ?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mycket intressant.
1) Om man duttar på frambromsen (för det var väl det du gjorde ?)
2) Det är halt
3) Man har låg hastighet
Så finns möjligheten att man vurpar trots ABS !

Bosch rekommenderar
Börja med bakbromsen
Fortsätt sedan också med frambromsen
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
dvs
ska det duttas så ska det vara med bakbromsen !
många äldre och en del nya trampcyklar har enbart bakbroms
(med enbart en broms av kostnadsskäl, så ska den vara bak)

så frågan är
Varifrån kommer idén att enbart bromsa med frambromsen ?
Ja, självklart kan man gå omkull trots ABS, jag hoppas att det inte kommer som en nyhet för dig.

Jag cyklar året runt, runt 1300 mil per år, så ja, jag har mycket god erfarenhet av att hantera tvåhjulingar i alla tänkbara väglag, och att bromsa på allt från moddtäckt is till torr och fin asfalt. Sen handlar inte varje bromsning om att på kortast möjliga sträcka, ofta från en på förhand utmärkt bromspunkt, stanna fordonet, och där man har gott om tid att först trampa fotbroms, känns hur chassit sätter sig och sedan klippa frambromsen. Det handlar ju ofta om att bara justera hastigheten lite, och då spelar det ingen som helst roll vilken broms man använder. Oftast har jag dessutom bättre finmotorik i mina fingrar än i mina fötter, så vid såna tillfällen är det mer naturligt att använda frambromsen.

I fallet med min marksyning inne i Stockholm så rullade vi som sagt i promenadhastighet, jag hade dragit in kopplingen, så motorbroms var heller inte ett alternativ, och skulle bara justera hastigheten ytterst lite, det handlade alltså inte om någon inbromsning. Med ett finger på bromsgreppet och knappt noterbar inbromsning så gled jag omkull. Risken är ju överhängande att jag hade glidit omkull där oavsett bromsning eller inte.
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Allt som kan sänka risken att slå sig / skada sig eller värre tycker i alla fall jag är värt. Hur lite det än gör och även om det kanske bara skulle rädda mig i en situation av 100 :)


Det var väldigt många som stirrade sig blinda på mitt uttalande om död mans grepp. Detta vara bara för att få min poäng fram. Jag kan på tok för lite om just motorsågar för att ens uttala mig :lol

Jag ser inte riktigt hur ABS skulle vara dåligt på något sätt men kan se hur det skulle kunna hjälpa. Om än sällan. So why not? Om man måste anta att det medför att folk kör snabbare och över sin förmåga är det ju lika bra att stanna utvecklingen av däck, stötdämpare, bromsar & allt annat. Då kommer ju folk bara köra snabbare och köra ihjäl sig :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Allt som kan sänka risken att slå sig / skada sig eller värre tycker i alla fall jag är värt. Hur lite det än gör och även om det kanske bara skulle rädda mig i en situation av 100 :)


Det var väldigt många som stirrade sig blinda på mitt uttalande om död mans grepp. Detta vara bara för att få min poäng fram. Jag kan på tok för lite om just motorsågar för att ens uttala mig :lol

Jag ser inte riktigt hur ABS skulle vara dåligt på något sätt men kan se hur det skulle kunna hjälpa. Om än sällan. So why not? Om man måste anta att det medför att folk kör snabbare och över sin förmåga är det ju lika bra att stanna utvecklingen av däck, stötdämpare, bromsar & allt annat. Då kommer ju folk bara köra snabbare och köra ihjäl sig :)

Det finns en mycket bra anledning att inte ha saker som inte ger några förbättringar. Onödig komplexitet ger onödiga felkällor och dyrare underhåll.
Men personligen ser jag inget direkt problem med att ha ABS på gathojar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När de första hojjarna med ABS kom, så gick diskussionen likadant.
Därför lät "Bike" Peter Sköld prova systemen på bana.
På bana, där man är förberedd och kan planera bromsningen så bromsade en av dåtidens bästa bromsare lite bättre än ABSsystemen. Motorcyklarna var (om jag minns rätt) BMW K100RS och Yamaha FJ1200.
Därför har jag utgått ifrån att ABS på motorcykel fungerar.
Särskilt med tanke på att systemen blivit mycket bättre sedan åttiotalet.
Jag visste inte att förarna blivit så mycket bättre under samma period...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där är ju bara ett klantarsel som inte lärt sig köra ordentligt, och inget man kan lasta ABSen för. Folk gör sådär med hojar utan ABS också, så det är inte direkt systemts fel.

Du har helt rätt. Folk gör det här också utan ABS.
Vad jag skrev var att risken med ABS är att folk överskattar vad MC-ABS klarar av.
Tror att med ABS så är det bara att trycka till max på handbromsen så fixar ABS en maximal bromsning. Ungefär som på en bil när man trycker bromsen mot golvet.

Utan att hojen voltar över framhjulet eller framhjulet "bara försvinner" och man lägger sig på ena sidan. Precis som när man inte har ABS ! :7peta

Det är uppenbart att många tror att ABS på MC fungerar som på en bil, behöver du bromsa hårt är det bara att trycka bromsen så kommer bilen att bromsa så mycket det går utan hjulen låser.

Bosch tips om bromsning med ABS, ja tips om så här ska man alltid bromsa, med eller utan ABS, börja med bakbromsen sedan också frambromsen,
eller som MC-tillverkarna och körkortsboken skriver bromsa med både fram och bakbroms.
Varken körkortsboken eller Bosch föreslår bromsning med enbart frambroms.

Det är tydligt att här på SH så är det väldigt få som tycker att Bosch har rätt.
Endast Ozzian håller med.
Den uppfattningen jag fått, rätt eller fel, är att övriga SHare kan det här med bromsning bättre än Bosch.
Det är helt OK att bromsa med enbart frambroms.
Så frågan är igen, varifrån kommer idén att använda enbart frambroms bland SHare ?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Du har helt rätt. Folk gör det här också utan ABS.
Vad jag skrev var att risken med ABS är att folk överskattar vad MC-ABS klarar av.
Tror att med ABS så är det bara att trycka till max på handbromsen så fixar ABS en maximal bromsning. Ungefär som på en bil när man trycker bromsen mot golvet.

Utan att hojen voltar över framhjulet eller framhjulet "bara försvinner" och man lägger sig på ena sidan. Precis som när man inte har ABS ! :7peta

Det är uppenbart att många tror att ABS på MC fungerar som på en bil, behöver du bromsa hårt är det bara att trycka bromsen så kommer bilen att bromsa så mycket det går utan hjulen låser.

Bosch tips om bromsning med ABS, ja tips om så här ska man alltid bromsa, med eller utan ABS, börja med bakbromsen sedan också frambromsen,
eller som MC-tillverkarna och körkortsboken skriver bromsa med både fram och bakbroms.
Varken körkortsboken eller Bosch föreslår bromsning med enbart frambroms.

Det är tydligt att här på SH så är det väldigt få som tycker att Bosch har rätt.
Endast Ozzian håller med.
Den uppfattningen jag fått, rätt eller fel, är att övriga SHare kan det här med bromsning bättre än Bosch.
Det är helt OK att bromsa med enbart frambroms.
Så frågan är igen, varifrån kommer idén att använda enbart frambroms bland SHare ?

Du får väl ändå skilja på vad en tillverkar skriver i sin instruktionsbok mot hur det är i verkligheten. Bromsar man HÅRT är ju bakhjulet i luften i princip, varför ska du då lägga koncentration på att fippla med bakbromsen också, när det ger obefintlig bromsverkan? Vid vanlig söndagskörning är det väl inte konstigt att tillverkare rekommenderar att använda bakbroms också.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I motor cross använder man bakbromsen väldigt mycket dels att kunna vända snabbare i tighta kurvor o sedan att kunna korigera uthopp så man flyger lägre o kortare.

Supermotard gör samma saker bromsar ut bakhjuleti sladd för att kunna svänga tightare i kurvorna.

Men på asfallt så använder jag iallafall till 95% bara frambroms när det gäller bakhjulet är ju i princip i1-2cm över asfalten när gaffeln är i hoptryckt max när jag bromsar hårt o det är ju nästan omöjligt att låsa hjulet utan att slå runt framlänges.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Frågan var: "Är ABS överskattat?"

En följdfråga kan vara: "Vad händer om man överskattar ett system som ABS?"

En ändå mer intressant fråga är: Hur fan kunde det bli så här?
Där tar jag mitt avstamp.


Vi vet att Tingvall aldrig erkänner ett fel. När kritiken mot räckestyp och -placering började bli högljudd på allvar så anlade Tingvall moteld. Det var inte honom det var felköp, det var "motorcyklars design".

Det krävdes någon som bevisade att det var ossdet måste ändras på.
Enter Matteo Rizzi. En av Tingvalls smörjda. Han skall senare fortsätta backa Tingvall där det behövs, och bli rikligt belönad på kuppen.

Men först måste en undersökning göras. Och finansieras.
Skyltfonden är kalas för sådant här. Den ligger vid detta tillfället under det dåvarande Vägverket, och kan styras av Tingvall.
Men, anställda i Vägverket kan inte söka medel ur Skyltfonden. Persk!
Alltså placeras Matteo Rizzi på konsultbolaget Vectura for att göra jobbet därifrån.

Vectura...? Vectuuuuura...? Smaka på namnet - känns det bekant?
Japp, det är det gamla "Vägverket Konsult" som just knoppats av och blivit "fristående".

Ah - en liten passus: ni minns kanske att gamla Vägverket var den mest korrumperade myndigheten vi hade i Sverige? Det finns tydliga tecken på att mentaliteten följde med över i ombildandes till Trafikverket, och accelererade rejält när Verket blev "beställare".

Nå, vi är inte klara att köra igång undersökningen - det måste haffas en gisslan också, så man inte får kritik från fel håll efteråt. På något jävla vis lyckades man få SMC att ställa sig bakom undersökningen redan från start, och då var det också slut på initierad kritik. Klappat och klart från start. Som så mycket annat i denna undersökning...

Felen med undersökningen är i korta drag:

Man har försökt bläddra i polisrapporter för att i efterhand lista sig till vad som hänt.
Utgångsmaterialet har inte varit homogent eller standardiserat.

Man har inte intresserat sig för om det funnits bilbromsar eller MC-bromsar på olycksfordonet.

Man har inte intresserat sig för om ABSen fortfarande har fungerat eller varit defekt.

Man har inte kunnat utröna om föraren kört med ABS av- eller påslaget i de fall man enkelt kan koppla ur det.

Men framförallt:
Man har valt att se motorcykeln som en fristående enhet, som antingen kan vara utrustad med ABS eller inte utrustad med ABS.
...och det skall utgöra hela skillnaden, som ligger till grund för de "sensationella resultaten".

Ingen - inte ens SMC har officiellt ställt sig frågan: "Spelar det någon roll vem som framför respektive fordon?"

Alla vi som kört motorcykel VET att föraren: dennes inställning och attityd till motorcykelkörning är den främsta faktorn när det gäller kommande olycksutveckling. På andra plats kommer erfarenhet, på typ tredje plats kommer förmågan att hantera sin MC.

Vi vet alla att det är så. Somliga är bara olyckor som väntar på att inträffa.

Så varför tror vi så blint på just en enda undersökning som säger något annat?
Är det för att vi önskar ett magiskt trollspö svingat över oss som ger oss säkerhet by the flick of a switch?
Är det för att tillräckligt många säger att det ÄR så?

Vad man egentigen borde kunna läsa ut av Matteo Rizzis undersökning är att:

Erfarna motorcyklister köper oftare större touringorienterade motorcyklar som i högre utsträckning framförs på landsvägar än i stadsmiljö.

Andelen motorcyklar utrustade med ABS är högre hos erfarna motorcyklister.


Unga hetsporrar föredrar motorcykeltyper som sällan erbjuds med ABS.

Dessa oerfarna motorcyklister kör i större utsträckning sina motorcyklar i stadsmiljö jämfört med erfarna förare.

Som grädde på moset så kunde undersökningen också visat: att erfarna motorcyklister behåller sina motorcyklister längre och har fler mil på / mer erfarenhet av just den motorcykeln, jämfört med oerfarna.
...om det inte vore bestämt från start vad undersökningen skulle visa.

Läs igenom det jag just skrev på nytt. Stämmer det med era erfarenheter?
Kom ihåg att undersökningen gjordes för 10 år sedan, och att man redan då använde gammalt material:
Jag vill minnas att man tittade på olyckor mellan 1996 och 2006, men jag reserverar mig där.
Jag är på resa och har inte Rizzis material med mig. Ja, jag har läst alltihopa, jag har materialet hemma.
Vilka hojar hade ABS för 30 år sedan? Ja, så gamla motorcyklar finns med i Rizzis material. Vilka köpte dessa motorcyklar? Vem körde dessa motorcyklar?

Men hur som helst: titta på resultatet som jag beskriver det.
Inte är väl det något att diskutera?
Vi som varit med några år känner igen bilden. Somliga går åt tidigt, och det är i alldeles för hög grad deras fel?

Hur kan man komma fram till att enbart ABS ger en 50% olycksreduktion?
Hur kan man utesluta föraren ur ekvationen?

Det första är enkelt. Genom att isolera föraren från skeendet så kan man bevisa det man önskar.
Tar man däremot med vem som körde, ålder, dennes skattade erfarenhet och kanske även kön så blir allt så himla mycket jobbigare. Man får liksom inte klara resultat, inga braskande rubriker och inga tvåsiffriga procenttal att tränga igenom bruset med.

Det första är svårare. Hur kunde man svälja resultatet så som det presenterades?

Tja, branschen jublade - så klart. Här fanns ett magiskt trollspö som skull kunna svingas över nya motorcyklar något decennie framigenom. Minns att vi just med nöd och näppe hade kommit ut ur den värsta finanskrisen i mannaminne (som är kort, eftersom ytterst få idag kommer ihåg 2008...) och att just MC-branschen var extra hårt drabbad.
Mumma! sade branschen.

STR - Sveriges Trafikskolor var snabba att hoppa på såsskålen. Att lära sina elever att bromsa riktigt är sannerligen en pedagogisk utmaning och är dyrt både för skolan - i form av kraschade hojar, och för eleven räknat i utbildningstimmar. "Hurra, honom skall vi ha!"
Körkortsaspiranter överöses med hur viktigt ABS är för dem när dom kommer till trafikskolan, och jag kan hålla med - just för oerfarna motorcyklister finns en tydlig fördel med ABS.
Men när ABS tillåts ersätta korrekt bromsteknik, vad är nyttan då?

Vem mer hade kunnat opponera sig? SMC, så klart.
...om dom inte tillåtits sig att bli bakbundna genom att ställa sig bakom från start.
SMC försökte mildra det hela genom att efteråt i sin "MC-Vision" uttrycka det hela som att "ABS bör erbjudas på samtliga motorcyklar" men vemsomhelst kunde räkna ut med arslet att det var kört.
Tvingande ABS skulle bli lag, det var bara en tidsfråga. "Halverad olycksrisk" snackar man inte bort helt enkelt, och propagandamaskinen var redan igång:

För att stimulera förarna att välja säkrare motorcyklar, vilket kommer att leda till färre svåra olyckor, sänker Folksam från 1 maj försäkringspremien med 15 procent för motorcyklar med ABS-bromsar.


– ABS-bromsar är det största som hänt inom säkerhetsutvecklingen för motorcyklar. Det är den enskilt viktigaste skyddsåtgärden för att rädda liv bland motorcyklister utöver hjälm.

...om man räknar bort föraren.


Notera gärna felförståelsen nedan:
Låsningsfria bromsar känner av när hjulen börjar låsa sig vid en kraftig inbromsning. Då minskar bromskraften, vilket gör att man kan styra och bromsa samtidigt. ABS-bromsarna kan på det viset hjälpa föraren ur en farlig situation.

Ja, eller sätta honom i en helt omöjlig sits. Att bromsa under nedlägg med gamm-ABS är en direktbiljett över i motsatt körfält. Allt är inte så förbannat enkelt som folk utanför tror.

– Det är egentligen ofattbart att motorcyklar fortfarande kan säljas utan ABS-bromsar. Genom premiesänkningen hoppas vi att allt fler väljer säkra motorcyklar, och att det i sin tur också sätter press på tillverkarna att utrusta fler av sina motorcyklar med ABS, säger Maria Krafft.

"Kan", eller får? Bara två år senare klubbade Bryssel att MC måste ha ABS från 2016.
Citaten ovan är från Folksams hiss av Rizzis undersökning.

https://media.folksam.se/sv/2010/04...-minska-antalet-svara-och-dodliga-mc-olyckor/

Maria Krafft idag? "Måldirektör" på Trafikverket.
Matteo Rizzi idag? På Folksam, kanske rent av samma tjänst som Maria Krafft hade...?

Tingvall idag? Pensionerad - men han styr fortfarande mycket av det som sker genom de kronprinsar och arvtagare han placerat ut på nyckelpositioner i trafiksäkerhetsvärlden.

Rizzis "ABS-undersökning" styrde undan ljuset från oskyddade trafikanter kontra vägräckens utformning under några år, och den därpå följande undersökningen med boxer mot balk visade återigen att det var "motorcyklars design" det var fel på, inte Tingvalls räcken.
...och tyvärr fanns inte möjligheten att testa mot vajerräcke.
För då hade man intevfått de resultat man ville ha. :zpy

Är ABS överskattat?
Ja!

Det finns en ytterligare undersökning, med mycket större bas än Rizzis: IIHS, som även den isolerar ut föraren från olyckan. Den pekar - utan samma våldsamma siffror som Rizzis, på att förare som väljer motorcyklar med ABS kan tänkas hamna hamna i trubbel mer sällan en de som väljer MC utan ABS.
Vad IIHS däremot indikerar är en snabbt avklingade effekt av ABS. Efter en viss tid börjar ABS-hojar klättra i statistiken. Det där vore intressant att veta mer om.

På bilsidan vet vi redan att de marginaler säkerhetsystem generar snabbt tecknas in i körsätt.
IIHS - utan att egentligen avsett att undersöka just det, visar ändå att kan vara så.


Jodå, det finns positiva effekter med ABS.

Men om det presenteras med braskade rubriker som lovar 50% olycksreduktion?
Om körskolorna slutar utbilda på korrekt bromsmetod?
Om förare som inte passar för att köra MC tar rubrikerna som inteckning för att det "är säkert med ABS" - vad är då nettonyttan med ABS?

I procent, tack. Det är enklast så.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Panik panik paniiiik


Bakhjulet i luften bakhjulet i luften bakhjulet i luften



Ni skämmer ut er själva! Ni kan inte grunderna i att köra motorcykel och att bromsa er egen framfart.

En korrekt inbromsning när man behöver ta ner farten så effektivt som möjligt börjar alltid med bakbromsen!
Den millisekundsnabba touchen av bakbromsen betyder allt i stabiltet, och ger meter i slutändan.

Det är inte "Bosch som säger det". Det var allmän kunskap bland motorcyklister fram till för sådär 20 - 25 år sedan: när ABS kom in och fördummade på bred front.

Genom att inleda inbromsningen med bakbromsen sträcker man ut hojen, komprimerar bakfjädringen, skjuter fram tyngdpunkten - förbereder cykeln för den egentliga inbromsningen med frambromsen.

Men även där krävs teknik! Det är döden att bara dra i spaken. Frambromsen skall ansättas mjukt och med omsorg.
Klossarna skall sugas fast mot skivan, gaffeln skall börja böjas, hjulet skall börja deformeras för att kunna suga upp maximalt grepp ur underlaget innan den verkliga bromskraften läggs på.

Vi pratar om bråkdelar av sekunder här, men varje liten bråkdel som du utnyttjar till att INTE smälla på fullt ger dig meter i slutändan, och stabilitet nog att våga avbryta inbromsningen när helst du vill och inser att du kan göra något bättre med ditt liv än att bromsa in ett hinder.

Att bromsa en motorcykel optimalt är en konstform. Respektera det, och försök lär er!
Det är metallurgisk poesi, och i bästa fall en underbar människa-maskinsammansmältning.
Någonting att sträva efter!

Att bara ta skydd bakom "ABS är bäst ingen protest" är så infantilt.

Jag träffar unga nyblivna körkortsinnehavare som inte har en aning om hur man bromsar en motorcykel.
"Man drar i spaken...?

Det är jävligt sorgligt att se samma inställning här bland er som borde varit erfarna motorcyklister.

Många lägger timmar, dagar veckor på att träna upp snygga stoppies.
Hur många lägger samma energi på att träna riktiga inbromsningar?
Tränar på att hålla ner rumpan och verkligen korta sin bromssträcka. Liiite till...?


ABS överskattat? HELL YEAH!
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har helt rätt. Folk gör det här också utan ABS.
Vad jag skrev var att risken med ABS är att folk överskattar vad MC-ABS klarar av.
Tror att med ABS så är det bara att trycka till max på handbromsen så fixar ABS en maximal bromsning. Ungefär som på en bil när man trycker bromsen mot golvet.

Utan att hojen voltar över framhjulet eller framhjulet "bara försvinner" och man lägger sig på ena sidan. Precis som när man inte har ABS ! :7peta

Det är uppenbart att många tror att ABS på MC fungerar som på en bil, behöver du bromsa hårt är det bara att trycka bromsen så kommer bilen att bromsa så mycket det går utan hjulen låser.

Bosch tips om bromsning med ABS, ja tips om så här ska man alltid bromsa, med eller utan ABS, börja med bakbromsen sedan också frambromsen,
eller som MC-tillverkarna och körkortsboken skriver bromsa med både fram och bakbroms.
Varken körkortsboken eller Bosch föreslår bromsning med enbart frambroms.

Det är tydligt att här på SH så är det väldigt få som tycker att Bosch har rätt.
Endast Ozzian håller med.
Den uppfattningen jag fått, rätt eller fel, är att övriga SHare kan det här med bromsning bättre än Bosch.
Det är helt OK att bromsa med enbart frambroms.
Så frågan är igen, varifrån kommer idén att använda enbart frambroms bland SHare ?
Jag undrar lite vad som händer i det klippet för jag har för mig att ABS:en i S1000RR inte ska tillåta överslag om man inte fipplat med den. Möjligen kan jag tänka mig att han inte alls använder bakbromsen och systemet får svårare att upptäcka att bakhjulet lättar från marken.

Min gamla VFR från -06 går i alla fall inte att få upp på framhjulet. ABS:en ser till att hålla bakhjulet i kontakt med marken enligt min erfarenhet från hårda inbromsningar. Det är möjligt att det går men jag har inte lyckats i alla fall.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du får väl ändå skilja på vad en tillverkar skriver i sin instruktionsbok mot hur det är i verkligheten. Bromsar man HÅRT är ju bakhjulet i luften i princip, varför ska du då lägga koncentration på att fippla med bakbromsen också, när det ger obefintlig bromsverkan? Vid vanlig söndagskörning är det väl inte konstigt att tillverkare rekommenderar att använda bakbroms också.

Visst. Bromsar du så att bakhjulet lättar från backen så gör inte bakbromsen något för att stanna fortare. Det håller jag med om. Så på en hoj utan ABS finns ingen vinst med det. på en hoj med ABS så kan det vara en bra idé eftersom bakhjulets rotation då kan vara input till systemet om att det är på väg att lätta. Dvs användande av bakbromsen kan teoretiskt sett hjälpa systemet att förhindra att man slår över vid en plötslig inbromsning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
VFR har CBS och i vissa fall ABS :)
Sen är jag lite osäker på om det pulsar i bromshandtaget på VFR när ABS slår till, jag har inte känt det någon gång och testade lite på grusväg i somras där jag tror att hjulet pulsade men inte bromshandtaget.

Nej. Det pulserar inte i handtaget på min VFR när ABS går in. Det känns mer som ett väldigt svagt vibrerande samtidigt som handtaget "trycker emot". Dvs det är väldigt omärkligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Videon med S1000 är ett lysande exempel på att människan kan "överlista" tekniken..
I just detta fallet hade varken föraren eller ABS någon möjlighet att göra något åt saken.

Men först, vilket jävla pucko som sprang över vägen och bara fortsatte springa :dummer

När någon plötsligt dyker upp framför hojen skulle vem som helst dra i full broms oavsett om man har ABS eller inte.

Eller rättare sagt, ganska många hade antagligen inte ens hunnit reagera och dragit i bromsen så snabbt som denna förare gjorde.

Default på ABS är att först nästan låsa upp hjulet och sedan släppa lite, i detta fallet gick det så fort att systemet antagligen inte han reagera utan började med att låsa och då greppet var bra så måste kraften ta vägen någon stans och det gjorde den.

Verkligen inte ett bevis på att dagens ABS är dåligt, bara att det har begränsningar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är faktiskt ingen undersökning presenterad som följt upp det faktiska utfallet av ABS på MC - separerat från föraren.


Allt vi sett hittills är antaganden som baserar sig på grävandet i flera år gamla polisrapporter. Man har i efterhand försökt sätta sig in i vad som hänt i varje enskild olycka, och sedan har man bestämt sig för om ABS hjälpte eller inte.
...men man vet inte om ABSen varit in- eller urkopplad just vid olyckstillfället, ur funktion eller rent av bortmonterad.
Polisrapporterna man hämtat sina uppgifter från är inte ens standardiserade, utan varierar över landsända, distrikt, enskild polisman och hans dagsform eller om han kände killen som smällt eller ej.

Skit in skit ut, någon?

Det är denna undersökning som folk stått på varandras axlar för att hylla. Jag har följt ABS-debatten noga i 10 år nu, och verkligen läst igenom de olika undersökningarna.
Man kan lugnt säga att min tilltro till forskarvärlden fått sig en törn...


IIHS har en intressant undersökning på ett mycket större material som delvis säger liknande saker som den svenska/Matteo Rizzi, men som också har samma grundfel i metoden.IÄ IIHS avslöjar också andra intressanta förhållanden. Jag skall lägga upp lite när jag är hemma igen.



Jag tar din kommentar som exempel för hur systemet felpresenteras. Försäkringsbolagen bländades av samma rubriker som alla andra: "50% lägre risk" låter ju som manna från himlen.

Egentligen är 25% reduktion på premien lite snålt med tanke på vad Rizzi lovar, men vi vet ju hur försäkringsbolag är...

Men, tänk om någon verkligen tror att bolagens rabatt är kopplad till verklig säkerhet ? Att man resonerar lika skönt som i ditt exempel och tror att man skall vurpa färre gånger bara för att man varit duktig och köpt en hoj med ABS? Skall vi snacka procent så är det fortfarande så att det är 100 procents risk att redan den första vurpan kan vara dödlig. Tänk vad snopen han skall bli då, som köpt sig "säkerhet" på inrådan av försäkringsbolagen.

Ja. Att trafikverket inte skulle genomföra eller i vart fall presentera någon undersökning som visar att dom tidigare haft fel förvånar mig inte. Det är inte direkt en myndighet som är kända för att ompröva sina slutsatser.

Så i det köper jag det du säger rakt av.

Försäkringsbolagen däremot gör ju hela tiden justeringar av premier för olika förargrupper, motorcykeltyper, bostadsorter mm där dom utvärderar om den aktuella gruppen bär sina kostnader. Ger dom en dedikerad rabatt till hojar med ABS så finner jag det för mycket osannolikt att dom inte också utvärderar om detta också medför kostnadssänkningar för dom i form av uteblivna olyckor. Allt annat vore tjänstefel för att vinstdrivet bolag.
Men dom undersökningarna är ju av naturliga skäl inte offentliga eftersom det är interna utredningar för att räkna fram lämpliga premienivåer och därmed mer eller mindre blir affärshemligheter.

Nu vet jag ju inte om man fortfarande har premierabatt för ABS på försäkringsbolagen om om dom fortfarande har det så skulle jag starkt misstänka att det i så fall är för att dom faktiskt ser att det genererar mindre kostnader för dom.

Med det sagt. Jag vet inte om man fortfarande har försäkringsrabatt för ABS och om man har det så vet jag inte hur stor den är. Men den är väl säkerligen inte så stor som Trafikverkets 10 år gamla undersökning antyder. för så stor betydelse har ABS inte. ABS är bra men det är inte magiskt och det finns gott om situationer där ABS inte alls räcker för att rädda upp läget.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du får väl ändå skilja på vad en tillverkar skriver i sin instruktionsbok mot hur det är i verkligheten. Bromsar man HÅRT är ju bakhjulet i luften i princip, varför ska du då lägga koncentration på att fippla med bakbromsen också, när det ger obefintlig bromsverkan? Vid vanlig söndagskörning är det väl inte konstigt att tillverkare rekommenderar att använda bakbroms också.
Jag instämmer med Comeback och Notrightrider.

Du beskriver förloppet när du redan bromsat fel från början...

Jag använder inte frambromsen, jag använder motorcykelns tillgängliga bromssystem och kortast bromssträcka uppnås genom att med erfarenhet kombinera de tillgängliga bromsarna på bästa sätt efter rådande omständigheter, om det inte stämde varför är ABS systemen programmerade att göra så?

Fick faktiskt tillsägelse (typ lätt utskällning) av en instruktör på en SMC kurs
-DU SKA INTE ANVÄNDA BAKBROMS PÅ BANA!

Nu var det inte en kurs i bankörning utan en kurs på bana för att göra mej till en bättre och säkrare förare så redan där var det lite ur spår men oavsett så använder jag alltid bromsarna på det sätt de gör mest nytta och det är nästan aldrig 100% lika.

Men visst, är det för jobbigt att lära så kör bara med frambromsen men vill du bli en som klarar av alla möjliga förhållanden så bra som möjligt, läs på hur bromsarna påverkar en hoj (på riktigt) och lär dej använda det, det finns absolut ingen nackdel, eller köp ABS och hoppas på det bästa :tummenupp
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top