Nej, dom tänker inte på ABS-bromsarna överhuvudtaget, dom känner sig bara så otroligt trygga i sin bil som går väldigt stabilt pga alla stödsystem den har, och invaggar dom i en mycket falsk säkerhet. Dessutom har den ju blivit topprankad i krocktester och säljs som en mycket säker bil. Vad kan gå fel då liksom? Lite som du som tror att du inte kör omkull så länge du bromsar både fram och bak. Vad hjälper det om du bromsar bak om du samtidigt låser upp framhjulet och glider omkull?Den största risken idag om man håller anpassad hastighet i tex. snöfall eller dimma är enligt min uppfattning att man blir påkörd bakifrån av en bilist med ABS som håller skyltad hastighet.
En bilist som överskattat effekten av ABS bromsar.
Enda gången jag har bromsat omkull mig var inne i centrala Stockholm, i promenadhastighet och en lätt duttning på bromsen, och helt plötsligt låg jag ner, något snorhalt var uthällt på vägen, och det var för låg hastighet för ABSen att ens gå in.
Ja, självklart kan man gå omkull trots ABS, jag hoppas att det inte kommer som en nyhet för dig.Mycket intressant.
1) Om man duttar på frambromsen (för det var väl det du gjorde ?)
2) Det är halt
3) Man har låg hastighet
Så finns möjligheten att man vurpar trots ABS !
Bosch rekommenderar
Börja med bakbromsen
Fortsätt sedan också med frambromsen
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
dvs
ska det duttas så ska det vara med bakbromsen !
många äldre och en del nya trampcyklar har enbart bakbroms
(med enbart en broms av kostnadsskäl, så ska den vara bak)
så frågan är
Varifrån kommer idén att enbart bromsa med frambromsen ?
Allt som kan sänka risken att slå sig / skada sig eller värre tycker i alla fall jag är värt. Hur lite det än gör och även om det kanske bara skulle rädda mig i en situation av 100
Det var väldigt många som stirrade sig blinda på mitt uttalande om död mans grepp. Detta vara bara för att få min poäng fram. Jag kan på tok för lite om just motorsågar för att ens uttala mig
Jag ser inte riktigt hur ABS skulle vara dåligt på något sätt men kan se hur det skulle kunna hjälpa. Om än sällan. So why not? Om man måste anta att det medför att folk kör snabbare och över sin förmåga är det ju lika bra att stanna utvecklingen av däck, stötdämpare, bromsar & allt annat. Då kommer ju folk bara köra snabbare och köra ihjäl sig
Det finns en mycket bra anledning att inte ha saker som inte ger några förbättringar. Onödig komplexitet ger onödiga felkällor och dyrare underhåll.
Men personligen ser jag inget direkt problem med att ha ABS på gathojar.
Kanske att föraren överskattar vad ABS klarar av ?
https://www.youtube.com/watch?v=0t5ab4kTORI
Det där är ju bara ett klantarsel som inte lärt sig köra ordentligt, och inget man kan lasta ABSen för. Folk gör sådär med hojar utan ABS också, så det är inte direkt systemts fel.
Du har helt rätt. Folk gör det här också utan ABS.
Vad jag skrev var att risken med ABS är att folk överskattar vad MC-ABS klarar av.
Tror att med ABS så är det bara att trycka till max på handbromsen så fixar ABS en maximal bromsning. Ungefär som på en bil när man trycker bromsen mot golvet.
Utan att hojen voltar över framhjulet eller framhjulet "bara försvinner" och man lägger sig på ena sidan. Precis som när man inte har ABS !
Det är uppenbart att många tror att ABS på MC fungerar som på en bil, behöver du bromsa hårt är det bara att trycka bromsen så kommer bilen att bromsa så mycket det går utan hjulen låser.
Bosch tips om bromsning med ABS, ja tips om så här ska man alltid bromsa, med eller utan ABS, börja med bakbromsen sedan också frambromsen,
eller som MC-tillverkarna och körkortsboken skriver bromsa med både fram och bakbroms.
Varken körkortsboken eller Bosch föreslår bromsning med enbart frambroms.
Det är tydligt att här på SH så är det väldigt få som tycker att Bosch har rätt.
Endast Ozzian håller med.
Den uppfattningen jag fått, rätt eller fel, är att övriga SHare kan det här med bromsning bättre än Bosch.
Det är helt OK att bromsa med enbart frambroms.
Så frågan är igen, varifrån kommer idén att använda enbart frambroms bland SHare ?
För att stimulera förarna att välja säkrare motorcyklar, vilket kommer att leda till färre svåra olyckor, sänker Folksam från 1 maj försäkringspremien med 15 procent för motorcyklar med ABS-bromsar.
– ABS-bromsar är det största som hänt inom säkerhetsutvecklingen för motorcyklar. Det är den enskilt viktigaste skyddsåtgärden för att rädda liv bland motorcyklister utöver hjälm.
Låsningsfria bromsar känner av när hjulen börjar låsa sig vid en kraftig inbromsning. Då minskar bromskraften, vilket gör att man kan styra och bromsa samtidigt. ABS-bromsarna kan på det viset hjälpa föraren ur en farlig situation.
– Det är egentligen ofattbart att motorcyklar fortfarande kan säljas utan ABS-bromsar. Genom premiesänkningen hoppas vi att allt fler väljer säkra motorcyklar, och att det i sin tur också sätter press på tillverkarna att utrusta fler av sina motorcyklar med ABS, säger Maria Krafft.
Jag undrar lite vad som händer i det klippet för jag har för mig att ABS:en i S1000RR inte ska tillåta överslag om man inte fipplat med den. Möjligen kan jag tänka mig att han inte alls använder bakbromsen och systemet får svårare att upptäcka att bakhjulet lättar från marken.Du har helt rätt. Folk gör det här också utan ABS.
Vad jag skrev var att risken med ABS är att folk överskattar vad MC-ABS klarar av.
Tror att med ABS så är det bara att trycka till max på handbromsen så fixar ABS en maximal bromsning. Ungefär som på en bil när man trycker bromsen mot golvet.
Utan att hojen voltar över framhjulet eller framhjulet "bara försvinner" och man lägger sig på ena sidan. Precis som när man inte har ABS !
Det är uppenbart att många tror att ABS på MC fungerar som på en bil, behöver du bromsa hårt är det bara att trycka bromsen så kommer bilen att bromsa så mycket det går utan hjulen låser.
Bosch tips om bromsning med ABS, ja tips om så här ska man alltid bromsa, med eller utan ABS, börja med bakbromsen sedan också frambromsen,
eller som MC-tillverkarna och körkortsboken skriver bromsa med både fram och bakbroms.
Varken körkortsboken eller Bosch föreslår bromsning med enbart frambroms.
Det är tydligt att här på SH så är det väldigt få som tycker att Bosch har rätt.
Endast Ozzian håller med.
Den uppfattningen jag fått, rätt eller fel, är att övriga SHare kan det här med bromsning bättre än Bosch.
Det är helt OK att bromsa med enbart frambroms.
Så frågan är igen, varifrån kommer idén att använda enbart frambroms bland SHare ?
Du får väl ändå skilja på vad en tillverkar skriver i sin instruktionsbok mot hur det är i verkligheten. Bromsar man HÅRT är ju bakhjulet i luften i princip, varför ska du då lägga koncentration på att fippla med bakbromsen också, när det ger obefintlig bromsverkan? Vid vanlig söndagskörning är det väl inte konstigt att tillverkare rekommenderar att använda bakbroms också.
VFR har CBS och i vissa fall ABS
Sen är jag lite osäker på om det pulsar i bromshandtaget på VFR när ABS slår till, jag har inte känt det någon gång och testade lite på grusväg i somras där jag tror att hjulet pulsade men inte bromshandtaget.
Det är faktiskt ingen undersökning presenterad som följt upp det faktiska utfallet av ABS på MC - separerat från föraren.
Allt vi sett hittills är antaganden som baserar sig på grävandet i flera år gamla polisrapporter. Man har i efterhand försökt sätta sig in i vad som hänt i varje enskild olycka, och sedan har man bestämt sig för om ABS hjälpte eller inte.
...men man vet inte om ABSen varit in- eller urkopplad just vid olyckstillfället, ur funktion eller rent av bortmonterad.
Polisrapporterna man hämtat sina uppgifter från är inte ens standardiserade, utan varierar över landsända, distrikt, enskild polisman och hans dagsform eller om han kände killen som smällt eller ej.
Skit in skit ut, någon?
Det är denna undersökning som folk stått på varandras axlar för att hylla. Jag har följt ABS-debatten noga i 10 år nu, och verkligen läst igenom de olika undersökningarna.
Man kan lugnt säga att min tilltro till forskarvärlden fått sig en törn...
IIHS har en intressant undersökning på ett mycket större material som delvis säger liknande saker som den svenska/Matteo Rizzi, men som också har samma grundfel i metoden.IÄ IIHS avslöjar också andra intressanta förhållanden. Jag skall lägga upp lite när jag är hemma igen.
Jag tar din kommentar som exempel för hur systemet felpresenteras. Försäkringsbolagen bländades av samma rubriker som alla andra: "50% lägre risk" låter ju som manna från himlen.
Egentligen är 25% reduktion på premien lite snålt med tanke på vad Rizzi lovar, men vi vet ju hur försäkringsbolag är...
Men, tänk om någon verkligen tror att bolagens rabatt är kopplad till verklig säkerhet ? Att man resonerar lika skönt som i ditt exempel och tror att man skall vurpa färre gånger bara för att man varit duktig och köpt en hoj med ABS? Skall vi snacka procent så är det fortfarande så att det är 100 procents risk att redan den första vurpan kan vara dödlig. Tänk vad snopen han skall bli då, som köpt sig "säkerhet" på inrådan av försäkringsbolagen.
Jag instämmer med Comeback och Notrightrider.Du får väl ändå skilja på vad en tillverkar skriver i sin instruktionsbok mot hur det är i verkligheten. Bromsar man HÅRT är ju bakhjulet i luften i princip, varför ska du då lägga koncentration på att fippla med bakbromsen också, när det ger obefintlig bromsverkan? Vid vanlig söndagskörning är det väl inte konstigt att tillverkare rekommenderar att använda bakbroms också.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |