ABS överskattat?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, så är det inte.

Försäkringsbolagen rabatterar inte motorcyklar med ABS-bromsar baserat på skadeutfall.

Folksam April 2010 skrev:

Folksam sänker försäkringspremie med målet att minska antalet svåra och dödliga mc-olyckor


För att stimulera förarna att välja säkrare motorcyklar, vilket kommer att leda till färre svåra olyckor, sänker Folksam från 1 maj försäkringspremien med 15 procent för motorcyklar med ABS-bromsar.

– Det är egentligen ofattbart att motorcyklar fortfarande kan säljas utan ABS-bromsar. Genom premiesänkningen hoppas vi att allt fler väljer säkra motorcyklar, och att det i sin tur också sätter press på tillverkarna att utrusta fler av sina motorcyklar med ABS, säger Maria Krafft.
http://media.folksam.se/sv/2010/04/...-minska-antalet-svara-och-dodliga-mc-olyckor/



Det är så sjukt att försäkringsbolagen rabatterar försäkringen baserat på en undersökning som säger att "ABS är bäst, ingen protest"


Undersökningen i sig är ytterst diskutabel i den metod som använts, och därtill snudd på lögnaktig i de resultat man kommit fram till.

Jag fattar inte att ni alla ABS-förespråkare har svalt den dyngan med hull och hår.
Låt mig ta ett enda utsnitt ur denna "forskarrapport" som alla tillbett i snart ett decennium:

Med ABS fördelas bromsverkan på fram- och bakbroms och föraren riskerar inte att
låsa hjulen, vilket gör att man lättare kan utnyttja bromsarnas fulla potential och öka kontrollen över fordonet.

Läs igen. Det står faktiskt så i rapporten.

Den av Tingvalls kronprinsar som hyllats till skyarna för sitt arbete kring ABS-system på motorcyklar förstår inte skillnaden mellan ABS-bromsar och kombinerade bromsar/bilbromsar på MC.
Rapporten är så full med logiska luckor att man häpnar.

Bara rubriken med "sensationella resultat" borde stämt till eftertanke: det normala är att varje forskare som snubblar över "sensationella resultat" drar öronen åt sig och kritiskt granskar sitt arbete: "Var har jag gjort fel?"

Alla ni som hänger upp ryggskyddet på en krok märkt "ABS" är så jävla grundlurade.
Varför ser ni inte igenom ridåerna? Varför reagera ni inte på nepotismen där en och samma forskare och trafikbyråkrater roterar runt och byter välavlönade tjänster med varandra?

Varför tänker ni inte själva?


Jag hatar inte ABS.
ABS har några definierade fördelar.
...om man inte tecknar in sina ursprungliga marginaler.
...om man inte nöjer sig med ABS utan ser till att fortsätta utvecklas som motorcyklist.

Missar man dessa två grundbultar så finns inget positivt med ABS.
Tvärt om!

Det jag tycker illa om - avskyr! faktiskt, är hur systemet trumfades igenom och nu är ett obligatorium - utan att folk förstår hur det gick till.


En scam - och alldeles för många svalde den.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja den som tror att man genom att köpa en hoj med ABS har 15 - 25% mindre olycksrisk är nog ute och cyklar.

Om man däremot inte anpassar farten, kör med framförhållning och/eller inte är duktig på att bromsa så kan det nog uppstå många tillfällen där ABS behövs! :tummenupp

Men det kan ju Försäkringsbolaget inte ta hänsyn till även om de, som i mitt fall, kan se om man kört SportHoj länge utan att vara inblandad i en olycka... :tungan

Jag är rätt övertygad om att man köper sig en reducering i olycksrisk. Exakt hur stor den är kan jag inte uttala mig om men jag är övertygad om att ABS kan hjälpa även en hyfsat skicklig förare att klara av en panikbromsning på vanlig väg med skiftande väggrepp där denne kanske inte klarat av det utan ABS.

av egen erfarenhet så kan jag säga att jag har varit vållande till en olycka genom åren. Året var 2000. Jag var lite ouppmärksam (Bytte låt på Stereon) och kom över ett krön och noterade för sent att det stod still i båda filerna på E4 utanför Norrköping. Insåg efter bråkdelen av en sekund efter att jag tryckt på bromsen att det skulle smälla rätt rejält och försökte samtidigt väja ut på vägrenen men pga låsta hjul så lyckades det inte riktigt. Lyckades få till en 30% träff på framförvarande bil. Hade jag haft ABS på den bilen så är jag övertygad om att jag hade klarat av att väja undan på vägrenen och helt undvikit smällen.
Visst. I första läget så hade jag aldrig behövt panikbromsa om jag faktiskt inte brustit i uppmärksamhet men tyvärr så gör dom allra flesta en del misstag då och då på grund av att dom är människor.
Jag är övertygad om att under kontrollerade former på bana så bromsar jag säkerligen på lika kort sträcka med eller utan ABS men jag har inga som helst illusioner om att jag kan göra en perfekt inbromsning på en väg med skiftande grepp när jag plötsligt måste panikbromsa.

Visst. I en ideal värld så är alla förare uppmärksamma, förutseende, anpassar farten och är duktiga på att bromsa. Då behöver dom inte ens vara duktiga på att bromsa eftersom dom redan förutsett olycksrisken och anpassat farten. då tillför inte ABS någonting.
Men i verkligheten så kommer dom flesta vid något tillfälle att brista i uppmärksamhet eller vaksamhet, göra en felbedömning av situationen eller ha varit lite optimistiska när dom anpassat hastigheten.
I ett sådant läge när man faktiskt måste panikbromsa så är jag övertygad om att ABS hjälper rätt mycket ifråga om att man kan klara av en maximalt hård inbromsning utan att köra omkull. Även för en hyfsat skicklig förare.

Men det gäller ju såklart bara så länge som man pratar om omdömesgilla förare som kör precis som om dom inte haft ABS eller andra säkerhetssystem. Puckona som anser att ABS innebär en fribiljett att öka farten lite eftersom man kan bromsa bättre kommer ju på det sättet att neutralisera eventuella riskminskningar. Troligen med marginal också.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, så är det inte.

Försäkringsbolagen rabatterar inte motorcyklar med ABS-bromsar baserat på skadeutfall.


http://media.folksam.se/sv/2010/04/...-minska-antalet-svara-och-dodliga-mc-olyckor/



Det är så sjukt att försäkringsbolagen rabatterar försäkringen baserat på en undersökning som säger att "ABS är bäst, ingen protest"


Undersökningen i sig är ytterst diskutabel i den metod som använts, och därtill snudd på lögnaktig i de resultat man kommit fram till.

Jag fattar inte att ni alla ABS-förespråkare har svalt den dyngan med hull och hår.
Låt mig ta ett enda utsnitt ur denna "forskarrapport" som alla tillbett i snart ett decennium:



Läs igen. Det står faktiskt så i rapporten.

Den av Tingvalls kronprinsar som hyllats till skyarna för sitt arbete kring ABS-system på motorcyklar förstår inte skillnaden mellan ABS-bromsar och kombinerade bromsar/bilbromsar på MC.
Rapporten är så full med logiska luckor att man häpnar.

Bara rubriken med "sensationella resultat" borde stämt till eftertanke: det normala är att varje forskare som snubblar över "sensationella resultat" drar öronen åt sig och kritiskt granskar sitt arbete: "Var har jag gjort fel?"

Alla ni som hänger upp ryggskyddet på en krok märkt "ABS" är så jävla grundlurade.
Varför ser ni inte igenom ridåerna? Varför reagera ni inte på nepotismen där en och samma forskare och trafikbyråkrater roterar runt och byter välavlönade tjänster med varandra?

Varför tänker ni inte själva?


Jag hatar inte ABS.
ABS har några definierade fördelar.
...om man inte tecknar in sina ursprungliga marginaler.
...om man inte nöjer sig med ABS utan ser till att fortsätta utvecklas som motorcyklist.

Missar man dessa två grundbultar så finns inget positivt med ABS.
Tvärt om!

Det jag tycker illa om - avskyr! faktiskt, är hur systemet trumfades igenom och nu är ett obligatorium - utan att folk förstår hur det gick till.


En scam - och alldeles för många svalde den.

Mja. Nu är vi ju framme vid 2018 så dom har haft några år på sig att utvärdera det ekonomiska utfallet av det där.
Jag är rätt så säker på att om dom inte sett att hojar med ABS faktiskt har lite bättre olycksstatistik så hade dom slutat med rabatten rätt fort. dom har liksom inga som helst motiv för att fortsätta ge rabatter om dom inte ser att dom har något att tjäna på det. Dom är ju vinstdrivande företag.
Om ABS hojar haft samma statistik som icke ABS hojar så vågar jag garantera att dom illa kvickt tagit bort rabatten.

Att sedan Trafikverket är inkompetenta krattor som inte klarar av att hålla isär två så pass grundläggande koncept som ABS och Combined Brakes är en annan sak. Det bevisar ju i stort sett att dom levt under en sten och inte varit insatta i ämnet sedan någon gång på 90 talet.
Det har ju varit detsamma på bilar. Abs ser till att hjulen inte låser sig. Den får som bieffekt att det blir en indirekt omdistribuering av bromskraften men det är bara en sekundär effekt som råkar bli följden.
Audi hade exempelvis EBD (Electronic Brakeforce Distribution) så sina bilar med ABS i mitten av 90 talet. I alla fall på dom dyrare modellerna. Den omfördelar bromskraften. hur bra den är på det vågar jag inte säga eftersom det inte finns några gyron eller annat i bilen men den funktionen har ju åtminstone ett namn som antyder att den gör det.
ABS är ju förkortning av Antilock Break System och i den benämningen finns ju inget om omdistribuering av bromskraft. Kanske hade det varit en bra idé om trafikverket hade lärt sig åtminstone så basala saker som vad förkortningarna på dom system dom skriver om faktiskt betyder och vad systemen är avsedda att göra.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"Massa text"
Varför tänker ni inte själva?
Jag hatar inte ABS.
ABS har några definierade fördelar.
...om man inte tecknar in sina ursprungliga marginaler.
...om man inte nöjer sig med ABS utan ser till att fortsätta utvecklas som motorcyklist.

Missar man dessa två grundbultar så finns inget positivt med ABS.
Tvärt om!


Det jag tycker illa om - avskyr! faktiskt, är hur systemet trumfades igenom och nu är ett obligatorium - utan att folk förstår hur det gick till.


En scam - och alldeles för många svalde den.

Nu är du sådär förnuftig igen. :7peta

Hur skulle Noll Vision se ut om vi tänkte själva? :tungan

Då skulle vi anpassa hastigheten efter förhållandena istället för att som nu hålla skyltad hastighet.

Vi skulle anpassa avståndet till framförvarande fordon efter förhållandena istället för att hålla ett, vanligtvis, för kort avstånd.

Jag är rätt säker på att man med ABS inte köper en speciellt stor minskning av olycksrisken. Hur ofta måste man göra en panikbromsning i trafiken?
Av egen erfarenhet vet jag att det går flera år mellan mina hårda inbromsningar på landsväg så utan bankörning skulle bromsarna becka ihop!:)

Sedan 1981 har jag aldrig varit med om något där ABS hade räddat mig. :fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här är dödade i MC-olyckor förra året: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Statistik 2018/Dödade på MC 2017.pdf

Undrar hur många av dom som hade överlevt med ABS? Singelolyckorna ihop med räcke, 6st, husvägg, epa-traktor, järnvägsbom, tunnelvägg, träd, mötesolyckor, svängande bilar mm låter ju inte som några olyckstyper där ABS har spelat någon som helst roll. Drar jag in i en bil i 70 knyck så är det nog jävligt sak samma om jag är upprätt eller har kört omkull :rolleyes: Och hinner man inte stanna för en järnvägsbom så är det andra problem som har spökat... Singelolyckorna där marken är orsaken kan man ju gissa har skett i en kurva, men frågan är ju om problemet var att dom bromsade i kurvan, eller att dom körde för fort in i kurvan? Frågan är ju också om ABS gör någon som helst skillnad om man kör för fort, över sin förmåga och/eller vägens grepp? Jag är skeptisk...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här är dödade i MC-olyckor förra året: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Statistik 2018/Dödade på MC 2017.pdf

Undrar hur många av dom som hade överlevt med ABS? Singelolyckorna ihop med räcke, 6st, husvägg, epa-traktor, järnvägsbom, tunnelvägg, träd, mötesolyckor, svängande bilar mm låter ju inte som några olyckstyper där ABS har spelat någon som helst roll. Drar jag in i en bil i 70 knyck så är det nog jävligt sak samma om jag är upprätt eller har kört omkull :rolleyes: Och hinner man inte stanna för en järnvägsbom så är det andra problem som har spökat... Singelolyckorna där marken är orsaken kan man ju gissa har skett i en kurva, men frågan är ju om problemet var att dom bromsade i kurvan, eller att dom körde för fort in i kurvan? Frågan är ju också om ABS gör någon som helst skillnad om man kör för fort, över sin förmåga och/eller vägens grepp? Jag är skeptisk...

Ja, skeptisk är rätt inställning.
Dock måste jag säga att det scenario där ABS har chans att göra skillnad är just...

Drar jag in i en bil i 70 knyck så är det nog jävligt sak samma om jag är upprätt eller har kört omkull

...situationer där man pga för hög hastighet/bristande uppmärksamhet/fel bromsteknik riskerar att gå i backen innan impact - alltså för dem som smäller på bromsarna utan ansättning->sekvens->dosering.

Att kasa längs marken mot en korsande bil är så nära certain death man kan komma.
Kroppen tar emot våldet på sämsta tänkbara sätt, och inte sällan kilas man in under det andra fordonet att chansen till livsupphållande åtgärder omintetgörs, eller i vart fall fördröjs tillräckligt mycket för att... ...well, ni vet.

Man har - hur dumt det än låter, större chans till överlevnad om man smackar rakt in i hindret sittandes på hojen. Skador blir det likförbannat, och inte sällan invaliditet på kuppen - men överlevnadschansen är högre.

Där gör ABS nytta.
...för den som missförstått sin roll i trafikspelet, som inte har korrekt bromsteknik inövad, som inte har respekt för det han eller hon tagit på sig.

Men om man höjer farten med bara 10% jämfört med hur man skulle kört innan?
Med mantrat "ABS är 50% säkrare" ringade i huvudet så är det ohyggligt enkelt att tro att man fortfarande ligger rejält på plus med sin ABS-hoj.

ABS kan vara bra, i vissa lägen.
Sättet det presenterats på är INTE bra. Inte på en enda fläck.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man har - hur dumt det än låter, större chans till överlevnad om man smackar rakt in i hindret sittandes på hojen. Skador blir det likförbannat, och inte sällan invaliditet på kuppen - men överlevnadschansen är högre.
Risken är ju stor att man knäcker båda lårbenen under styret, och då är man ju tyvärr halvvägs i graven pga dom inre blödningarna, om man inte skallar bilen och knäcker nacken :( Men helt korrekt, gör man som man lärde sig i lumpen, står upp och voltar över så är chanserna betydligt bättre, ja :tummenupp

ABS kan vara bra, i vissa lägen.
Sättet det presenterats på är INTE bra. Inte på en enda fläck.
Ja, till och med SMC har ju fått det lite om bakfoten: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/ABS/
SMC skrev:
Med ABS fördelas bromsverkan på fram- och bakbromsen och föraren riskerar därmed inte att låsa hjulen. Det gör att man bromsar effektivare, ökar kontrollen av fordonet och risken att gå omkull minskas.
Nej, om man bara har ABS så är hjulen bara låsningsfria var för sig, så om man bara använder ena bromsen så är det bara det hjulet som bromsas :fakta Man måste fortfarande ha koll på och använda båda bromsarna! Om man däremot har kombibromsar så bromsas båda hjulen och bromskraften fördelas "jämnt". Fast det är ju oftast bara frambromsen som aktiverar båda, kör man bil och bara använder fotbromsen så bromsar man bara bak lik förbannat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW har haft automatisk bromskraftsfördelning mellan hjulen sedan 2004, så lite rätt har de nog...


Buy quality, cry once
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
BMW har haft automatisk bromskraftsfördelning mellan hjulen sedan 2004, så lite rätt har de nog...


Buy quality, cry once
Dom har fortfarande bara delintegral, det är bara handbromsen som påverkar båda bromsarna, fotbromsen bromsar bara bak. Så kör man bil, och bara bromsar med foten så har man sämsta möjliga förutsättningar att få hejd på hojen, precis som på alla andra hojar :fakta
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
........
En säljare, tillråga på allt SMC-instruktör, påpekade för mig vid köp och det hade han ju helt rätt i.
Med eller utan ABS skulle jag träffa lastbilen i en hastighet omkring 200km/h. Dvs :död

Hans ord var en förmaning, ta det lugnt på vägen.

Den här tråden började med är "ABS överskattat ?"
Och ska man dra någon slutsats av försäkringspremierna så har hen som tror att hen genom att köpa en hoj med ABS köpt sig fri från MC-olycka
gått ut på mycket tunn is.
Kloka ord :tummenupp

F,ö bromsar jag som du med båda bromsarna.
Visst, mest effekt ligger på frambromsen och vid en tvärnit är det bara ett kort ögonblick man har bromsverkan på bakhjulet men i rätt sekvens och bra känsla i foten så blir det alltid bättre än enbart frambroms.

Dessutom, den dagen man verkligen behöver maximal bromsverkan och/eller väglaget är lurigt är det liiite sent att börja lära sej hantera bakbromsen :)

Tycker Bosch egna ord säger en del:
"The first rule of braking with ABS: brake as though you did not have ABS."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dom har fortfarande bara delintegral, det är bara handbromsen som påverkar båda bromsarna, fotbromsen bromsar bara bak. Så kör man bil, och bara bromsar med foten så har man sämsta möjliga förutsättningar att få hejd på hojen, precis som på alla andra hojar :fakta

Nja, återigen så beror det på vilken modell vi pratar om... BMW har hojar med HELintegral också. :fakta

Men självklart och återigen självklart: På hoj skall man bromsa som om man satt på en hoj - med teknik, balans och öva öva öva.

Oavsett om man har ABS eller inte. Den skall träda in när allt annat har gått snett.


Buy quality, cry once
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp, men för några futtiga tusenlappar så har köparen skaffat sig en rejäl reduktion i minskad olycksrisk. Vilket i MC-sammanhang är en mycket vettig deal.

Jag tolkar 15 - 25% försäkringspremiereduktion med ABS att man slipper var 6e till var 4e vurpa !

Dvs när man gjort med ABS mellan 3 till 5 vurpor
så kan man glädja sig åt att utan ABS
så hade det varit 4 till 6 vurpor !

Själv blir jag inte imponerad av dom framtidsutsikterna ! Utan tycker att det är alla vurporna där ABS inte hjälper som som jag skall försöka undvika.
T.ex. inte så hög hastighet vid korsningar att jag blir med eller utan ABS en flugskit
på bilen som kör ut.

Men jag respekterar din åsikt.
Vi är bara olika !
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Oavsett om man har ABS eller inte. Den skall träda in när allt annat har gått snett.
Läste tidigare i den här tråden att någon var väldigt duktig på att bromsa hårt och han hade aldrig fått ABS att gå in.
och nu skriver du att ABS ska gå in när något gått snett.
Kan säga att med min Tiger så behöver man inte alls ha speciellt hård inbromsning med framhjulet innan ABS börjar jobba på bakhjulet, den mjuka och långa fjädringsvägen gör nog att vissa hojar har lite större nytta än andra när det gäller ABS.

Min däckfirma lyckades lägga rotationsriktningen på fälgen fel väg så att ABS givarkransen kom på fel sida.
Kan säga att man märker direkt att man blivit en ABS förare när det gäller inbromsningen.
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Massor av text!

Visst var du emot bilbältet 1975 också? Eller varför inte död mans grepp på en motorsåg? Om bara folk inte var totalt dumma i huvudet och tappade greppet om sin motorsåg hade det ju aldrig behövt sitta där?
Du förespråkar bara konstant övning och säkerhetsutbildning med motorsåg antar jag :hej

Antispinn i MototGP, är dom helt hjärndöda? Dom borde ju bara öva mer och anpassa pådraget ut ur kurvorna till gällande förutsättningar?

Jag tror att din konstanta anpassning och 100%-iga inbromsningsteknik kommer svika dig en dag. En bil som precis innan rondellen 3dagar tidigare knäckt kylet på bilen som gör att det bara är lite halare än vad du trodde, någon som springer ut framför dig så du måste gå ut och bromsa där det bara är lite mer grusigt än där du hade tänkt köra från början.

I denna gruppen pratar nästan alla om 200km/h rakt in i en lastbil. Är det bara jag som inte vill ramla oavsett hastighet? Jag vill inte förstöra min fina motorcykel jag jobbat för att ha råd med, det där fina stället jag kikat på jättelänge och äntligen köpt eller bryta nyckelbenet.

Att man har dåliga framtidsutsikter när man börjar närma sig sidan av en lastbil i 200km/h. Ja, då är vi nog alla överens om att det inte spelar någon större roll om man har ABS eller inte.

my two-cents
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Kloka ord :tummenupp

F,ö bromsar jag som du med båda bromsarna.
Visst, mest effekt ligger på frambromsen och vid en tvärnit är det bara ett kort ögonblick man har bromsverkan på bakhjulet men i rätt sekvens och bra känsla i foten så blir det alltid bättre än enbart frambroms.

Dessutom, den dagen man verkligen behöver maximal bromsverkan och/eller väglaget är lurigt är det liiite sent att börja lära sej hantera bakbromsen :)

Tycker Bosch egna ord säger en del:
"The first rule of braking with ABS: brake as though you did not have ABS."

Exakt, väldigt viktigt att använda både bromsar speciellt vid nödstopp och dåligt väglag.
Testa plocka fram trampcykeln och rulla ner från en snöig backe så kommer du låsa upp framhjulet omedelbart om du enbart använder frambroms.
Men bromsar du med både fram och bak så kommer du chockas hur effektiv och kontrollerad bromsverkan är trots att du kör med odubbade sommardäck.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag är världsbäst på att bedöma förutsättningarna för att bromsa optimalt själv i alla lägen. Dessutom gör jag aldrig fel i plötsliga situationer som handlar om liv och död för jag har tränat bort adrenalinpåslag och överlevnadsreaktioner.

Men om jag hade haft någon form av extra elektroniskt säkerhetssystem på hojen hade jag överutnyttjat den lilla extra marginalen och kört ihjäl mig omedelbart!
:huvet:huvet:huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst var du emot bilbältet 1975 också? Eller varför inte död mans grepp på en motorsåg? Om bara folk inte var totalt dumma i huvudet och tappade greppet om sin motorsåg hade det ju aldrig behövt sitta där?
Du förespråkar bara konstant övning och säkerhetsutbildning med motorsåg antar jag :hej
Jag vill verkligen inte att någon död man greppar någon av mina motorsågar! :fakta Ingen av dom har heller dödmansgrepp, men precis som på hojen går den ner på tomgång om man släpper gasen ;) Den har också en säkring som man måste trycka in innan man kan gasa, och ett kastskydd, vilket jag skulle vilja påstå är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen. Och ja, jag testar den varje gång jag ska använda sågen ;)

Dödmansgrepp har man tex på lok, som aktivt bromsar in tåget om lokföraren ramlar ihop på golvet.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mja. Nu är vi ju framme vid 2018 så dom har haft några år på sig att utvärdera det ekonomiska utfallet av det där.
Jag är rätt så säker på att om dom inte sett att hojar med ABS faktiskt har lite bättre olycksstatistik så hade dom slutat med rabatten rätt fort. dom har liksom inga som helst motiv för att fortsätta ge rabatter om dom inte ser att dom har något att tjäna på det. Dom är ju vinstdrivande företag.
Om ABS hojar haft samma statistik som icke ABS hojar så vågar jag garantera att dom illa kvickt tagit bort rabatten.


Det är faktiskt ingen undersökning presenterad som följt upp det faktiska utfallet av ABS på MC - separerat från föraren.


Allt vi sett hittills är antaganden som baserar sig på grävandet i flera år gamla polisrapporter. Man har i efterhand försökt sätta sig in i vad som hänt i varje enskild olycka, och sedan har man bestämt sig för om ABS hjälpte eller inte.
...men man vet inte om ABSen varit in- eller urkopplad just vid olyckstillfället, ur funktion eller rent av bortmonterad.
Polisrapporterna man hämtat sina uppgifter från är inte ens standardiserade, utan varierar över landsända, distrikt, enskild polisman och hans dagsform eller om han kände killen som smällt eller ej.

Skit in skit ut, någon?

Det är denna undersökning som folk stått på varandras axlar för att hylla. Jag har följt ABS-debatten noga i 10 år nu, och verkligen läst igenom de olika undersökningarna.
Man kan lugnt säga att min tilltro till forskarvärlden fått sig en törn...


IIHS har en intressant undersökning på ett mycket större material som delvis säger liknande saker som den svenska/Matteo Rizzi, men som också har samma grundfel i metoden.IÄ IIHS avslöjar också andra intressanta förhållanden. Jag skall lägga upp lite när jag är hemma igen.

Jag tolkar 15 - 25% försäkringspremiereduktion med ABS att man slipper var 6e till var 4e vurpa !

Dvs när man gjort med ABS mellan 3 till 5 vurpor
så kan man glädja sig åt att utan ABS
så hade det varit 4 till 6 vurpor !

Jag tar din kommentar som exempel för hur systemet felpresenteras. Försäkringsbolagen bländades av samma rubriker som alla andra: "50% lägre risk" låter ju som manna från himlen.

Egentligen är 25% reduktion på premien lite snålt med tanke på vad Rizzi lovar, men vi vet ju hur försäkringsbolag är...

Men, tänk om någon verkligen tror att bolagens rabatt är kopplad till verklig säkerhet ? Att man resonerar lika skönt som i ditt exempel och tror att man skall vurpa färre gånger bara för att man varit duktig och köpt en hoj med ABS? Skall vi snacka procent så är det fortfarande så att det är 100 procents risk att redan den första vurpan kan vara dödlig. Tänk vad snopen han skall bli då, som köpt sig "säkerhet" på inrådan av försäkringsbolagen.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst var du emot bilbältet 1975 också? Eller varför inte död mans grepp på en motorsåg? Om bara folk inte var totalt dumma i huvudet och tappade greppet om sin motorsåg hade det ju aldrig behövt sitta där?
Du förespråkar bara konstant övning och säkerhetsutbildning med motorsåg antar jag :hej

Antispinn i MototGP, är dom helt hjärndöda? Dom borde ju bara öva mer och anpassa pådraget ut ur kurvorna till gällande förutsättningar?

Jag tror att din konstanta anpassning och 100%-iga inbromsningsteknik kommer svika dig en dag. En bil som precis innan rondellen 3dagar tidigare knäckt kylet på bilen som gör att det bara är lite halare än vad du trodde, någon som springer ut framför dig så du måste gå ut och bromsa där det bara är lite mer grusigt än där du hade tänkt köra från början.

I denna gruppen pratar nästan alla om 200km/h rakt in i en lastbil. Är det bara jag som inte vill ramla oavsett hastighet? Jag vill inte förstöra min fina motorcykel jag jobbat för att ha råd med, det där fina stället jag kikat på jättelänge och äntligen köpt eller bryta nyckelbenet.

Att man har dåliga framtidsutsikter när man börjar närma sig sidan av en lastbil i 200km/h. Ja, då är vi nog alla överens om att det inte spelar någon större roll om man har ABS eller inte.

my two-cents

I rondeller antar man ju alltid att det är lömskt snorhalt på grund av diverse spill, och alla korsningar i närheten av tankstationer med för den delen. :hihi
Jag har gått omkull i låga farter ett par gånger, det är tämligen odramatiskt och är mest irriterande för att man måste fixa hojen efteråt, så de hastigheterna man bör hålla i stan är ju ABSen av ganska akademiskt värde, men visst är det väl trevligt att hålla sig på hjulen de få gånger man faktiskt planerat körningen så dåligt att man bromsar så hårt att den måste gå in, vilket under runt 9000 mil faktiskt hänt mig ett par gånger. Och båda gångerna har det faktiskt varit att jag planerat körningen så jävla illa. Iofs tror jag inte att ABSen gjorde någon reell skillnad en av gångerna, den andra kanske jag lyckats slå över framåt eventuellt, svårt att säga eftersom att ABSen släppte ner bakhjulet innan det började bli ens lite farligt.
Jag har inget emot att ha ABS på hojarna, det är inte något som jag någonsin råkat ut för att den stör mig när jag kör allmän väg, jag kör helt enkelt inte tillräckligt aggresivt för att den ska gå in. De gånger jag daskat i marken har det varit på grund av att framhjulet dragit iväg fort som attans i sidled i korsningar utan att jag bromsat på grund av radikalt dåligt fäste i korsningar så där hade inga hjälpsystem på hojen kunnat rädda mig.
Eller pga att mitt högerben vägrat fungera så jag ramlat omkull som en klant när jag stannat. :gnissla
Frosthalka i en krök ställde ju till det en gång med, den hojen hade inte ABS, jag låste båda hjulen och kraschade inte pga det för det var bara att släppa bromsarna och försöka klara sig ändå, utan pga att jag inte kunde svänga, och for rakt ut i naturen, men när jag lämnade asfalten hade jag båda hjulen i marken och var upprätt på hojen. :hihi

På bana räknas inte. :fakta
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top