ABS överskattat?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hej

Eller så anpassar man körstilen enligt devisen: Släpp ALDRIG gaspedalen från bottläget, bromsa inte innan du är framme.
Praktiseras med fördel med 70- 80-tals Mercedes med svag dieselmotor.

/A

Lånade en Merca-Sprinter av min bror när jag flyttade en gång. Den hade turbo men inget laddtryck hittade tillbaka till motorn så farthållaren var plattan i mattan=105 km/h, perfekt!
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Tänkt att jag bara väntade på att den kommentaren!
Du borde vara förespråkare för dom där försäkringsapparna man kan ha nu för tiden som mäter hastigheten konstant som aldrig skulle passera hastighetsgränsen och alltid anpassa sin hastighet till rådande situationer :tummenupp

Alltså det var ju 50-väg men absolut skulle man kanske kört 40km/h såhär med facit i hand.
Hur som haver kan jag garantera att min ABS hjälpte mig reda ut situationen. Om den är bättre på en Golf R än vad den är på en Skoda hyrbil som någon annan refererade till vet jag inte såklart.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är nästan lite tragikomiskt, lite snö och det blir massor med seriekrockar överallt. Och nej, det beror nog knappast på att just dom bilarna inte har ABS, snarare att dom har massor med stabiliseringssystem som döljer halkan och att folk inte fattar att 15m avstånd till bilen framför är jävligt dåligt i snömodd och motorvägshastighet :huvet Som sagt, teknik kan aldrig ersätta eller kompensera för sunt förnuft :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eller som folk som köper bil med största motorn för att kunna "göra säkra omkörningar"... Den säkraste bilen jag äger har 75 kusar och framhjulsdrift. Den orkar knappt ikapp sig själv så omkörningar är bara att glömma, jättesäkert! Man får en mycket harmonisk körstil också, det blir liksom mjukt av sig självt :tummenupp

Vill man så kan man kn*llköra helvitti ur den också utan att det blir det minsta farligt :lol

"Passiv säkerhet" kallas det nog...

Mjo. Själv så kör jag runt i en Audi S6 2,2t från -95.
2 ton kombi med konstant fyrhjulsdrift och som med nuvarande steg 1 chip väl gör 0-100 på strax under 6,5 sekunder. Och det nästan oavsett väglag. ABS finns men sedan tar hjälpsystemen slut.
Kör man den aktivt och vet hur man ska hantera den så går den att köra fruktansvärt fort i dåligt väglag. Är man van vid icke 4-hjulsdrivna bilar och köra fort så ger den i stort sett ingen som helst varning om väglaget innan det bär iväg. Och när det bär iväg så är det med besked. Är man inte på alerten ordentligt när det börjar släppa så kommer man bråkdelen av en sekund senare att upptäcka att man plötsligt är en passagerare som bara råkar ha en ratt som inte gör något.
Vet man hur man ska köra den och är van så är det bara att rikta framhjulen dit man vill och hålla lagom mycket gas så löser bilen resten. Är man inte van så kommer man att tveka på gasen och då är man chanslös.

Så den är ett lysade exempel på att det kan hända att ett system (i det här fallet fyrhjulsdriften) invaggar dig i falsk säkerhet och kan få dig att köra fortare än du annars skulle och borde ha gjort i dåligt väglag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är nästan lite tragikomiskt, lite snö och det blir massor med seriekrockar överallt. Och nej, det beror nog knappast på att just dom bilarna inte har ABS, snarare att dom har massor med stabiliseringssystem som döljer halkan och att folk inte fattar att 15m avstånd till bilen framför är jävligt dåligt i snömodd och motorvägshastighet :huvet Som sagt, teknik kan aldrig ersätta eller kompensera för sunt förnuft :fakta

Jo, när jag körde hem i snöstormen för några dagar sedan så var sikten på E20 kanske 100 meter, och väglaget gick från halt till jävligt halt, med spontana kastvindar.
Jag är inte direkt rädd för att köra fort, men jag vill gärna kunna åtminstone sänka hastigheten innan jag torpederar en stillastående lastbil, så jag lade mig i 70-80 i högerfilen, och blev passerad av folk som låg i 120-140. Nu stod det inte någon lastbil på tvären någonstans, men har det gjort det hade de inte haft en snöbolls chans i helvetet att ens sakta in.
Det är inte svårt att förstå hur 50-bilars krockar uppstår på motorvägarna när man ser det.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lite OT, men senaste dagarnas snörök har verkligen visat att släckta baklysen är jävligt läskigt, speciellt på vita bilar. När sen folk breder ut sig i alla tre-fyra filerna på E4 utan en tanke på att hålla åt höger, så var det skrämmande att det dök upp bilar i snöröken precis framför en, där jag tuffade fram i 130+ med det tyska tjänstebilsloket i vänsterfilen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Gjorde precis 4h på E4 söder om Sthlm och ja, släckta baklampor är helt ig. Att hålla korta avstånd är också helt ig. Att inte använda blinkers när man byter fil är helt ig. Allt detta är vardagsmat i Sthlm tydligen....
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
När man läser aftonbladet den här tiden på året är det ungefär som att se när en 8-åring försöker förstår hur en äggklocka fungera. "Ingen vet var den vita massan kommer ifrån, eller hur länge den ska stanna, allt vi vet är att det är milslånga köer pga av detta."
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Snörök är inget jag tänkt på sådär.... Förens i går.

Bakstammen på bilen täcktes igen helt på bara en mil motorväg.
Med dimljus bak påslagna orkade glödlamporna nätt och jämnt tina upp en 2cm hög strimma av lyktglasen.
Bilar med LED bakljus såg man inte öht, bara en vit kontur av en bil när man nästan körde in i den.

Det första jag gjorde när jag köpte "Ådin" var att aktivera bakljus alltid på samt högsta känslighet på halvljus till.. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det första jag gjorde när jag köpte "Ådin" var att aktivera bakljus alltid på samt högsta känslighet på halvljus till.. :tummenupp
Med tanke på att obehagligt många inte ens vet om att man kan ställa om förarstolen och ratten så är det nog omätbart få som ens reflekterar över om lyset är på eller inte :huvet Dessutom så är det ju faktiskt alla andras ansvar att inte köra på just dom :huvet
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Med tanke på att obehagligt många inte ens vet om att man kan ställa om förarstolen och ratten så är det nog omätbart få som ens reflekterar över om lyset är på eller inte :huvet Dessutom så är det ju faktiskt alla andras ansvar att inte köra på just dom :huvet

Min första bil körde jag utan halvljus i flera månader. Det var sommar och jag körde aldrig på nätterna, när hösten kom lärde jag mig att inte alla bilar har halvljus på alltid :glömdet
I det här landet är ju folk så rädda för att uppfostra varandra också så det kanske var nån bil i månaden som ljustutade i 0.1 sekund, typ så där mycket att det lika gärna kunde vara en solglimt.

Men jag tror att preskriptionstiden har gått ut så jag törs erkänna...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Min första bil körde jag utan halvljus i flera månader. Det var sommar och jag körde aldrig på nätterna, när hösten kom lärde jag mig att inte alla bilar har halvljus på alltid :glömdet
I det här landet är ju folk så rädda för att uppfostra varandra också så det kanske var nån bil i månaden som ljustutade i 0.1 sekund, typ så där mycket att det lika gärna kunde vara en solglimt.

Men jag tror att preskriptionstiden har gått ut så jag törs erkänna...
När halvljuslagen slog igenom -77 i Sverige monterade vi gula varselljus på farsans bil, det var ok och man slapp "slita" på halvljuset..

Det blev ett jäkla ståhej när vi for till Tyskland, mötande bilar ljustutade konstant och folk drog sej inte för att kliva ur sina bilar i korsningar för att påpeka att:
-"Ni vet antagligen inte om det men ni har ett par gula ljus som lyser där i fronten"!!!!! (Typ SLÄCK DEM GENAST ELLER LÄMNA LANDET OMEDELBART).

Slutade med att vi fick dra ur reläet för att slippa lychmoben :D

Halvljuslagen var jäkligt konsekvent, ända tills EU införde "sin variant", nu är det så uppfuckat att ingen vet vad som gäller längre eller hur det funkar i den ena eller andra bilen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Försäkringsbolagen vet hur stor nytta ABS har !

Det enklaste sättet uppskatta nyttan av ABS är väl att fråga dom som vet hur mycket det betyder: Försäkringsbolagen.
Och se hur mycket lägre försäkringspremie det är med ABS ?
Här 15% premierabatt
http://www.alltommc.se/folksam-ger-abs-rabatt/
Dvs 1 försäkringsskada av 6 försvinner med ABS
Hos Folksam idag 20% premierabatt.
Dvs 1 försäkringsskada av 5 försvinner med ABS.
Jag har sett 25% premierabatt hos Dina försäkringar.
Dvs 1 försäkringsskada av 4 försvinner med ABS.
Att premierabatten stigit beror kanske på att ABS för MC utvecklats.
Från att hindra du bromsar om kull dig rakt fram när det är halt men inga problem volta över styret (finns en tråd på SH om BMW S1000RR som voltar över styret)
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-på-en-BMW-S1000R
till mer kompetenta lösningar.

Kruxet med att se på Premierabatten är att det inte säger nått om hur försäkringskostnaden totalt blir. Högre självrisk med ABS är ju inget konstigt.
Det kostar mer att reparera ett skadat ABS-system än MC-bromsar utan ABS.

Och när man läser om hur bra ABS är så undrar jag hur många här på SH som bromsar enligt Bosch instruktioner mer än jag ?
Ja är det kris blir det både fram och bak samtidigt för mig.
Men annars bak först, sedan dessutom fram.
Utom på snö, is och gräs, enbart bak.
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det enklaste sättet uppskatta nyttan av ABS är väl att fråga dom som vet hur mycket det betyder: Försäkringsbolagen.
Och se hur mycket lägre försäkringspremie det är med ABS ?
Här 15% premierabatt
http://www.alltommc.se/folksam-ger-abs-rabatt/
Dvs 1 försäkringsskada av 6 försvinner med ABS
Hos Folksam idag 20% premierabatt.
Dvs 1 försäkringsskada av 5 försvinner med ABS.
Jag har sett 25% premierabatt hos Dina försäkringar.
Dvs 1 försäkringsskada av 4 försvinner med ABS.

Kruxet med att se på Premierabatten är att det inte säger nått om hur försäkringskostnaden totalt blir. Högre självrisk med ABS är ju inget konstigt.
Det kostar mer att reparera ett skadat ABS-system än MC-bromsar utan ABS.

Och när man läser om hur bra ABS är så undrar jag hur många här på SH som bromsar enligt Bosch instruktioner mer än jag ?
Ja är det kris blir det både fram och bak samtidigt.
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
Ïntressant tolkning, så den dagen inga inbromsningsolyckor sker blir rabatten 100%?
Eller, den dagen alla fordon har ABS blir rabatten 100%? :tummenupp :)


Nu är ju Bosch de som tillverkar och säljer dessa system så man kanske måste ta infon med en nypa salt.
Lite kul är dock att de i sina specifikationer hänvisar till tester gjorda av Svenska Vägverket 2009, vet inte hur många hojar som hade ABS då men det vore nog bättre att hänvisa till färskare material... :)

"The antilock braking system from Bosch can provide significantly more safety in this regard. Numerous scientific studies have shown that ABS is the system that gives motorcycles an enormous boost in terms of safety. A study by the Swedish Road Administration "Vägverket" presented in October 2009 confirmed that ABS can prevent 38% of all accidents resulting in physical injury, and 48% of all serious and fatal accidents.

An investigation conducted by Bosch based on the large German accident database, GIDAS, concluded that a quarter of all accidents could be avoided if ABS was fitted as standard. A further third of these accidents would at the very least have less serious consequences if ABS was used"
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det enklaste sättet uppskatta nyttan av ABS är väl att fråga dom som vet hur mycket det betyder: Försäkringsbolagen.
Och se hur mycket lägre försäkringspremie det är med ABS ?
Här 15% premierabatt
http://www.alltommc.se/folksam-ger-abs-rabatt/
Dvs 1 försäkringsskada av 6 försvinner med ABS
Hos Folksam idag 20% premierabatt.
Dvs 1 försäkringsskada av 5 försvinner med ABS.
Jag har sett 25% premierabatt hos Dina försäkringar.
Dvs 1 försäkringsskada av 4 försvinner med ABS.
Att premierabatten stigit beror kanske på att ABS för MC utvecklats.
Från att hindra du bromsar om kull dig rakt fram när det är halt men inga problem volta över styret (finns en tråd på SH om BMW S1000RR som voltar över styret)
till mer kompetenta lösningar.

Kruxet med att se på Premierabatten är att det inte säger nått om hur försäkringskostnaden totalt blir. Högre självrisk med ABS är ju inget konstigt.
Det kostar mer att reparera ett skadat ABS-system än MC-bromsar utan ABS.

Och när man läser om hur bra ABS är så undrar jag hur många här på SH som bromsar enligt Bosch instruktioner mer än jag ?
Ja är det kris blir det både fram och bak samtidigt för mig.
Men annars bak först, sedan dessutom fram.
Utom på snö, is och gräs, enbart bak.
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html

Måste ju stämma eftersom enkla lösningar är bäst! :fakta

Och Försäkringsbolagen luras ju aldrig! :fakta

Hade samtliga fordon i den senaste veckans olyckor haft ABS hade dessa naturligtvis inte hänt! :fakta

Fast media har inte sagt något om varken ABS eller om fordonsförarens ansvar utan hela skulden ligger på vädret som orsak! :fakta











OBS, inlägget kan innehålla spår av ironi... :tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ozzian skriver
Ïntressant tolkning, så den dagen inga inbromsningsolyckor sker blir rabatten 100%?
Eller, den dagen alla fordon har ABS blir rabatten 100%?

Snarare är det väl så att vad försäkringsbolagens premier visar är hur stor del av olyckorna som försvinner med ABS.
Dvs ska man enbart se på Premiereduktionen så tar ABS bara bort 15 till 25 % av MC-försäkringsskadorna.
Resten 75% till 85% måste du ordna själv.
Där hjälper inte ABS.

En säljare, tillråga på allt SMC-instruktör, påpekade för mig vid köp
Den här hojen har inte ABS. Men du ska ha klart för dig att om du kommer i 250km/h och det kör ut en lastbil 100m framför dig så spelar det ingen roll om du har ABS eller inte.

Och det hade han ju helt rätt i.
Med eller utan ABS skulle jag träffa lastbilen i en hastighet omkring 200km/h. Dvs :död

Hans ord var en förmaning, ta det lugnt på vägen.

Den här tråden började med är "ABS överskattat ?"
Och ska man dra någon slutsats av försäkringspremierna så har hen som tror att hen genom att köpa en hoj med ABS köpt sig fri från MC-olycka
gått ut på mycket tunn is.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, men för några futtiga tusenlappar så har köparen skaffat sig en rejäl reduktion i minskad olycksrisk. Vilket i MC-sammanhang är en mycket vettig deal.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja den som tror att man genom att köpa en hoj med ABS har 15 - 25% mindre olycksrisk är nog ute och cyklar.

Om man däremot inte anpassar farten, kör med framförhållning och/eller inte är duktig på att bromsa så kan det nog uppstå många tillfällen där ABS behövs! :tummenupp

Men det kan ju Försäkringsbolaget inte ta hänsyn till även om de, som i mitt fall, kan se om man kört SportHoj länge utan att vara inblandad i en olycka... :tungan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja den som tror att man genom att köpa en hoj med ABS har 15 - 25% mindre olycksrisk är nog ute och cyklar.

Om man däremot inte anpassar farten, kör med framförhållning och/eller inte är duktig på att bromsa så kan det nog uppstå många tillfällen där ABS behövs! :tummenupp

Men det kan ju Försäkringsbolaget inte ta hänsyn till även om de, som i mitt fall, kan se om man kört SportHoj länge utan att vara inblandad i en olycka... :tungan

Det kommer många nya hojåkare varje år, vilket är skoj. Dock är ju inte alla med nytaget körkort fullfjädrade MC-förare och ABS-en hjälper ju verkligen till med att hålla även en kass bromsare på benen. Det är säkerhet!

För den erfarne MC-räven som kör året runt och lägger +6.000 mil per år på blandade underlag tillför det kanske mindre eller rentav försämrar de egenskaper MC-räven ifråga är ute efter. Men någon gång kanske det räddar skinnet även på denne...

Jfs moderna säkerhetssystem på bilar. De ersätter inte omdöme, körteknik, skicklighet, erfarenhet. Men de är fan så bra att ha när klantarslen ger sig ut på vägarna...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det kommer många nya hojåkare varje år, vilket är skoj. Dock är ju inte alla med nytaget körkort fullfjädrade MC-förare och ABS-en hjälper ju verkligen till med att hålla även en kass bromsare på benen. Det är säkerhet!

För den erfarne MC-räven som kör året runt och lägger +6.000 mil per år på blandade underlag tillför det kanske mindre eller rentav försämrar de egenskaper MC-räven ifråga är ute efter. Men någon gång kanske det räddar skinnet även på denne...

Jfs moderna säkerhetssystem på bilar. De ersätter inte omdöme, körteknik, skicklighet, erfarenhet. Men de är fan så bra att ha när klantarslen ger sig ut på vägarna...

Visst är det kul när man skriver samma sak fast på olika sätt! :tummenupp
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top