ABS överskattat?

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Vi kan väl inte komma ifrån att abs har fler fördelar än nackdelar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du har nog inte kört 70 eller 80tals hojar. ALLA hade ABS*. Underbar känsla att bromsa handtaget mot styret samtidigt som framfarten får sig en knappt kännbar retardation.

Förövrigt är jag glad att vara svensk motorcyklist. Vi är helt sjukt bra på att hantera farliga situationer med en korrekt bromsning och undanmanöver.

Det går att köra 1.40 på Anderstorp Raceway utan att ABS'en gör sig påmind samtidigt som förstagångsförare får än kortare bromsträcka utan abs. Det visar kvalitén på våra unga motorcyklister!



*Anti brake system.
Är en bit över 50 så jag har gjort mina hundår i både 60-tals bilar & hojar av marginellt senare modell :tummenupp

Vet inte hur många gånger jag luftade bromsarna när jag köpte Ténérén från -84 innan jag fick inse att de hade ju "ABS", bara att dra handtaget i botten :hihi

rps20180226_162536.jpg
ABS enl MagnusK:D

Visst finns det fordonsförare i Sverige som kör som arslen men brukar kolla dessa youtube videos från Ryssland och förvånas över hur många som lägger mer energi på att försöka slå på tutan och hiva ur sej ändlösa haranger än att försöka undvika köra på någon som svänger ut framför dem (trots att de skulle hinna)..

Summa sumarum, tekniska hjälpmedel är bra och har självklart sitt berättigande men som flera tidigare påpekat:
Naturlagar är inte förhandlingsbara, det är upp till oss förare att förhålla oss till dem.

Eller som Peter Sköld (RIP) skrev i en artikel om körsäkerhet i någon MC blaska på 80-talet:
"En klant är alltid en klant".
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Brukar alltid vänta ett tag med att köra från jobb så hon kan köra innan, haft henne bakom mig en gång och det är bra obehagligt med en bil 10 meter bakom sig på en 80-väg när det är snö...

Det där har jag varit med om, fast i bilen som låg bakom... Skulle samåka till gemensam destination med några bekanta från en förening. Just denna dagen snöade det massor av blötsnö, runt nollan och blåsigt. Föraren sa att ”ni får acceptera att jag bara håller 110 km/h på motorvägen i dessa dåliga förhållanden”. Samtidigt låg hen och nosade framförvarande bilar med ibland bara runt sekundens avstånd framåt. Konsekvensanalysen = missing in action... :huvet
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Den här tråden är otroligt komisk och visar bara på att människor som inte vill komma överens, inte kommer överens.

- ABS är bra i en oförutsätt paniksituation där man reagerar instinktivt utan att ha tid att tänka och reflektera.
- En förare som får panik har inget i trafiken att göra. ABS är dåligt.

- ABS är bra i en oförutsätt paniksituation där man reagerar instinktivt utan att ha tid att tänka och reflektera.
- Jag bromsar bättre utan ABS än med abs i kontrollerad miljö, på mina villkor.

- ABS är bra i en oförutsätt paniksituation där man reagerar instinktivt utan att ha tid att tänka och reflektera.
- Kolla den här videon, det ä viktigare att kunna hantera sitt fordon.

- MEN VI HAR INTE SAGT NÅGOT ANNAT ÄN ATT ABS ÄR ETT BRA HJÄLPMEDEL!
- Jag kopplade ur ABSen på min bil för det att att köra fortare i kurvorna.

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet


- ABS är generellt bättre för att hjälpa till att rädda en förare som har hamnat i en oförutsedd farlig trafiksituation.
- Jorden är platt :fyllisar


Turismo: - NEWSFLASH: du ska inte bromsa medan du svänger utan helst väja undan hindret.
Newsflash tillbaka: Det finns numera kurv-ABS som fungerar tillfredsställande. Det finns ABS som till och med fungerar bra på racebanan för gemene man. Då fungerar de definitivt utmärkt i trafiken.

God damnit pojkar. ABS är ett hjälpmedel, inte ett ersättningsmedel. Ingen här förespråkar att minska sin uppmärksamhet i trafiken, eller att köra sämre för att man har ABS. Däremot fyller ABS ett otroligt bra syfte och i de flesta olyckor så handlar det inte om att bromsa stopp de allra sista 5 meterna eller inte. Vid den farten är en liten krock relativt ofarlig. Däremot är det farligt att låsa bromsarna initialt och gå omkull i en hög fart. Det här är inte svårt att förstå. :mattias

With love
xoxo
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Den här tråden är otroligt komisk och visar bara på att människor som inte vill komma överens, inte kommer överens.

- ABS är bra i en oförutsätt paniksituation där man reagerar instinktivt utan att ha tid att tänka och reflektera.
- En förare som får panik har inget i trafiken att göra. ABS är dåligt.

- ABS är bra i en oförutsätt paniksituation där man reagerar instinktivt utan att ha tid att tänka och reflektera.
- Jag bromsar bättre utan ABS än med abs i kontrollerad miljö, på mina villkor.

- ABS är bra i en oförutsätt paniksituation där man reagerar instinktivt utan att ha tid att tänka och reflektera.
- Kolla den här videon, det ä viktigare att kunna hantera sitt fordon.

- MEN VI HAR INTE SAGT NÅGOT ANNAT ÄN ATT ABS ÄR ETT BRA HJÄLPMEDEL!
- Jag kopplade ur ABSen på min bil för det att att köra fortare i kurvorna.

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet


- ABS är generellt bättre för att hjälpa till att rädda en förare som har hamnat i en oförutsedd farlig trafiksituation.
- Jorden är platt :fyllisar


Turismo: - NEWSFLASH: du ska inte bromsa medan du svänger utan helst väja undan hindret.
Newsflash tillbaka: Det finns numera kurv-ABS som fungerar tillfredsställande. Det finns ABS som till och med fungerar bra på racebanan för gemene man. Då fungerar de definitivt utmärkt i trafiken.

God damnit pojkar. ABS är ett hjälpmedel, inte ett ersättningsmedel. Ingen här förespråkar att minska sin uppmärksamhet i trafiken, eller att köra sämre för att man har ABS. Däremot fyller ABS ett otroligt bra syfte och i de flesta olyckor så handlar det inte om att bromsa stopp de allra sista 5 meterna eller inte. Vid den farten är en liten krock relativt ofarlig. Däremot är det farligt att låsa bromsarna initialt och gå omkull i en hög fart. Det här är inte svårt att förstå. :mattias

With love
xoxo

Tack..äntligen något vettigt.
ABS räddar liv..punkt. :glömdet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu handlar detta ganska lite om MC men självklart har även de blivit säkrare med åren.

Dock är man fortfarande samma oskyddade trafikant som tidigare i jämförelse med den teknologiska utveckling som skett på bilsidan där du fortfarande kan vara en klant men drabbas inte på samma sätt då det är säkrare att krocka med en modern bil.

Läste i just i lokalblaskan att en ungjävel buskört i stan och brakat in i ett träd, sekunden efter springer han från olycksplatsen...

Ska man diskutera ABS, TCS och såna hjälpmedel är det intressantare att jämföra antal olyckor utan hänsyn till dödlig utgång.

Hur mäter man trafikmognad och dess inverkan på olycksstatistiken?
När jag var i Ryssland för ett antal år sedan pratade jag med en kvinna om trafiken.

Hon menade att tio år tidigare hade vanligt folk ingen bil, det var mest nyttofordon och för statligt uppsatta personer.

När det sedan blev möjligt för alla hade man tillgång till den moderna fordonsflotta vi i väst successivt byggt upp MEN, det fanns ingen allmän trafikkultur att stödja sej på och att det var orsaken till att det fungerade så illa, det stora flertalet var helt enkelt nybörjare och körde bil som det vore en cykel.

Jag vet inte men det kan ligga något i det.
En sak har jag lärt mej, ska man få ut något vettigt av statistik gäller det att vara omsorgsfull :tummenupp
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
är det inte så att om du bromsar med din abs utrustade hoj utan att låsa upp så går inte abs in? alltså finns ingen nackdel. om du bromsar så det kickar in skulle det låsa sig på en hoj utan abs?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
är det inte så att om du bromsar med din abs utrustade hoj utan att låsa upp så går inte abs in? alltså finns ingen nackdel. om du bromsar så det kickar in skulle det låsa sig på en hoj utan abs?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yes :tummenupp

Vet inte hur det funkar på körskolorna i dag men när jag tog mc kort på dinosaurietiden var jag tvungen att låsa upp frambromsen för ett kort ögonblick i 50 och 70 km/h.
(Fun fact: iom att jag tog kk i Linköping gjordes detta på Sviesta) :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Någon som vet hur det är med reparationer, felsökning och kostnader?

Jag gissar att det inte är enkelt och billigt att laga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som vet hur det är med reparationer, felsökning och kostnader?

Jag gissar att det inte är enkelt och billigt att laga.

Vad är inte enkelt och billigt? ABS-system idag är inte att anse som vare sig krångligt eller komplicerat, dessutom är det ju extremt utprovat iom att det sitter på majoriteten av alla tillverkade fordon idag, dvs miljoner och åter miljoner enheter.

Det blir mycket sällan fel på själva systemet, oftast beror det på att batterispänningen är för låg eller att någon sensor hamnat ur läge vid hjulmontering. Lätt att mäta upp och ÄVEN om det skulle vara så olyckligt att det pajar så är ju bromsarna lika bra som vanligt fast utan ABS...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lätt att mäta upp och ÄVEN om det skulle vara så olyckligt att det pajar så är ju bromsarna lika bra som vanligt fast utan ABS...

Mjae...
Där förenklar du.
En helfordonsgodkänd MC som har ABS måste fortsätta ha fungerande ABS för att bli godkänd i besiktningen.

Kostsamma ABS-fel är vanliga på just BMW och är en ofta förekommande anledning till att cyklarna skrotas.
Vanligare än olyckor...? Fan vet, just när det gäller BMW. .

Jag har 2 BMW. Ingen av dem har fungerande ABS.
Den gamla snuthäcken från 1996 tuffar på som vanligt.
Varningslamporna går att tejpa över så att man slipper blinkandet.

Mer irriterande är det med RTn från 2001. Den är inte besiktningsbar utan ABS och lär gå till skrot med mindre än 7000 mil på mätaren.
För dyrt att reparera, helt enkelt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl ABS-blocket som pajat pga invändig korrossion härrörande från uteblivna bromsvätskebyten. Visst, klart att sådant kan bli dyrt om man köper nytt men det är ändå snart 20-åriga maskiner. Besiktningsbar utan ABS är väl enbart äldre maskiner, min poäng var att man inte blir utan bromsar om något skulle hända ABS-systemet.

Det går ju att hitta begagnade ABS-enheter och dessutom lär det finnas en firma i Tyskland som reparerar dem för någonstans kring 3-4.000kr inkl frakt, och det kan ju hojen kanske vara värd?

Jag vet flera som åtgärdat icke ABS-bromsar för mer pengar än så...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Någon som vet hur det är med reparationer, felsökning och kostnader?

Jag gissar att det inte är enkelt och billigt att laga.
Klart det blir en extra pryl att ta hänsyn till.
Har bara skruvat lite med tidiga S1000RR och då underlättar det om man har t,ex en GS-911 för luftning, felsökning och ev fix med parametrar.

Tyckte inte själva ABS enheten var så fruktansvärt komplicerad.
Behov av reservdelar är nog det som ställer saker lite på kant då det är en del elektronik samt själva ventilhuset.

Sen blir det ju några meter bromsledning så vid luftning gäller det att tänka rätt :näsblod :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Någon som vet hur det är med reparationer, felsökning och kostnader?

Jag gissar att det inte är enkelt och billigt att laga.

Det beror nog på hoj. Till t.ex. en KTM 690 går det att hitta ABS-pump begagnat för 1000-1500 kr. Har sett system till andra hojar för ännu mindre pengar. Trenden är att allt fler hojar har ABS, och att det blir mindre och lättare. Fler och fler hojtillverkare standardiserar också på ABS-system från samma tillverkare. Det leder såklart till lägre priser över tid. Att äldre hojar med unika system i små volymer får dyra reservdelspriser är ju dock inte konstigt, men detsamma gäller ju alla andra typer av reservdelar.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Yes :tummenupp

Vet inte hur det funkar på körskolorna i dag men när jag tog mc kort på dinosaurietiden var jag tvungen att låsa upp frambromsen för ett kort ögonblick i 50 och 70 km/h.
(Fun fact: iom att jag tog kk i Linköping gjordes detta på Sviesta) :)

Idag ska du göra en kontrollerad pallnit så har hojen ABS kommer den att gå in :) De rekommenderar inte att man låser upp några hjul ifall ABS saknas
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Idag ska du göra en kontrollerad pallnit så har hojen ABS kommer den att gå in :) De rekommenderar inte att man låser upp några hjul ifall ABS saknas
Där ser man, hur ska man då få en känsla för att det inte är så farligt att låsa upp hjulen lite?

Det här var i mitten på 80-talet och det låg ett litet lager fint grus på teststräckan, trodde såklart att läraren skojade.
-"Vill du på fullaste allvar att jag SKA åka omkull"?
-"Ingen fara, du åker inte omkull, gör det nu så vi kommer här ifrån och jag vill inte se någon jäkla fegbromsning"! :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har man hyfsat bra bromsteknik åker man ju inte omkull om framhjulet låser vid en planerad inbromsning, det är ju bara att släppa lite snabbt. Bör ingå som moment i all träning... Särskilt på grus.


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har man hyfsat bra bromsteknik åker man ju inte omkull om framhjulet låser vid en planerad inbromsning, det är ju bara att släppa lite snabbt. Bör ingå som moment i all träning... Särskilt på grus.


Buy quality, cry once

Säg det där till Marquez. :hihi
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Jag var med om en händelse, i veckan faktiskt, där det hade fått en bedrövlig utväg om jag inte hade haft ABS på bilen!

En cyklist drar rakt ut framför mig från en korsning där cykelbanan har stopplikt (nedförsbacke, han höll säkert 20-25km/h rakt ut). Jag tvärnitar och klarar genom min kär ABS att väja undan.
Samma situation utan ABS så LOVAR jag att killen som skakade som ett asplöv efteråt inte hade stått på benen.

Hur hade ni utan ABS hanterat situationen i ett sånt läge på grusade gator i innerstaden? Hade ni fortsatt i 50km/h och bara väjat eller hade ni låst bromsen i panik och genom det kört rakt på cyklisten?

Jag har många hundra varv på bana med diverse bilar, allt från vanliga gatbilar till rejsbilar och jag kan ärligt, med lite självinsikt, erkänna att jag inte hade rett ut situationen utan ABS.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top