Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
När reptilhjärnan tar överhand vilket händer även den bäste i en paniksituation i en okontrollerad miljö. Då är man tacksam för moderna hjälpmedel som ABS, antispinn och antisladd.
Nackdelen med TCS, ABS, döda vinkel sensorer, autobroms, Oncall osv är att vi skärmar av oss från körningen och om nåt går fel finns det alltid någon annan som löser situationen för oss...
Jag uppfattar det som att dessa system går in och hjälper till när jag av någon anledning har misslyckats att hantera situationen.
Det håller jag med om till 100%
Låsta hjul ger skitdålig bromsförmåga. Prova så får du se.Att kategoriskt säga att ABS är bättre än ingen ABS vet jag inte om man kan..
ABS är ett samlingsnamn på en funktion vars förmåga hela tiden förändras från produktgeneration.
Har under mina +20kmil på R1 aldrig bromsat omkull mej, inte ens varit nära.
På t,ex en bil där man inte gärna kan bromsa omkull sej är huvuduppgiften att fortfarande ha styrbarhet vid panikbroms.
Är inte 100% men rakt fram på torr asfalt borde låsta hjul ge väl så kort stoppsträcka som ABS blippande och hoppande bromsar.
Ska det ge någon fantastisk fördel för en hoj är det någon form av modern kurvABS som gäller
Jag uppfattar det som att dessa system går in och hjälper till när jag av någon anledning har misslyckats att hantera situationen.
Absolut, inte det jag menar. Faran är att det kan invagga folk i en känsla av falsk trygghet. "Jag kan åka lite fortare och bromsa lite senare för jag har ju alla elektroniska system som räddar mig". Tänker man så har man flyttat fram gränserna till en potentiell krasch och status quo har uppnåtts.
Ah du tänker så.
Men man ska nog inte blanda ihop medeltrafikanten med dom som kör "aktivt" med sina fordon.
På motorcykel kan jag nog känna igen mig lite i att våga liiiite mer med hjälpmedel, men bil kör jag inte för att det skoj utan för att ta mig nånstans.
Vad som däremot är värt att diskutera är vad dessa gör med vår attityd och inställning till engagemanget och ansvaret i trafikmiljön.
Har haft tur och inte behövt kolla men absolut, bättre faktakoll från min sida hade varit på sin plats.Låsta hjul ger skitdålig bromsförmåga. Prova så får du se.
Jag fegkör inte direkt, men jag har aldrig lyckats få ABSen att gå in på någon hoj jag har kört Och då har jag ändå bromsat rejält hårt, framförallt med min BMW. Det känns som att man måste ha lite sämre bromsteknik om ABSen går in med jämna mellanrum?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|