ABS överskattat?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ABS är inget nytt honda 750 hade det redan 1969 :Dmin första med 836cc borr hemportadtopp och någon märklig hot street kam:banana vid första fullgas testet så var effekten av försök till hård inbromsning med endast handbroms att det luktade lite bränt :banana

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Kul tråd! Särskilt nu när statistik kommit in!:tummenupp
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Man kan styra vad man vill visa med statistik, av illvilja, okunskap eller allt däremellan.

Man räknar med att i 25% av alla dödsolyckor är alkohol inblandad, alltså borde det statistiskt vara farligare att köra nykter eftersom 75% av de olycksdrabbade förarna kört nyktra! :fakta

Men alla vet ju nu att det är nolltolerans mot alkohol i trafiken så där kan vi inte luras. Men det är inte bara alkohol som försämrar förare.

View attachment 441951View attachment 441952

Eftersom det känns säkert att prata i telefon om man gör det på "rätt" sätt så gör de flesta det.
Känns ABS bra så är det det och klarar du dig utan ABS så känns det också bra! :tungan

Notera att det inte är "vår" drink-drive limit utan UK där det är 0,05 eller 0,08

Tack Badger. Nu börjar det likna nåt!:banana:banana

Vi har alltså att förhålla oss till följande (utan inbördes prioritering):

- Alkohol försämrar reaktionstiden
- ABS förlänger bromssträckan
- Vajerräcken är livsfarliga
- Folk som kör med ABS är osäkra typer som underskattar sin egen kapacitet
- Folk som kör utan ABS är självgoda typer som överskattar sin egen kapacitet

Eftersom det finns flera perspektiv samtidigt är det svårt att dra slutsatser som alla kan köpa.

Det skulle väl vara att fyllekörning, om sådan skall genomföras med minimal risk, skall ske på vägar utan vajerräcke, i en gammal Volvo 740 utan ABS, och utföras av en person som egentligen skulle föredragit en bil med låsningsfria bromsar.

Har jag fattat rätt då?:va

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Hoj
GSX 750 1999

Eftersom det finns flera perspektiv samtidigt är det svårt att dra slutsatser som alla kan köpa.

Det skulle väl vara att fyllekörning, om sådan skall genomföras med minimal risk, skall ske på vägar utan vajerräcke, i en gammal Volvo 740 utan ABS, och utföras av en person som egentligen skulle föredragit en bil med låsningsfria bromsar.

Om du syftat mot mig så verkar du va en sån som har svårt att ta in information.
ABS är generellt sämre i snöväglag är vad jag påstått, inte värdelöst i allt.
Varför väljer vissa motorcyklister ABS? Jo för att bl.a bromsa medan du svänger.

NEWSFLASH: du ska inte bromsa medan du svänger utan helst väja undan hindret.
Som jag tidigare skrivit finns det lägen i trafikerad miljö då man velat ha ABS, men i övrigt då?
Och folk som säger att om jag hade ABS så hade jag undvikit olycka eller att ABS räddade mig från olyckan är egentligen svårt att påvisa.
En dålig förare utan ABS är även dålig med ABS.

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Statistiskt verkar det otroligt att folk födda på 60-talet och tidigare överhuvudtaget har överlevt och än mindre i skick att fortfarande kunna framföra ett fordon.

Ingen ABS, TCS, det fanns vinterdäck men även lagligt att köra på sommardäck vintertid, inga säkerhetsbälten, två föräldrar i framsätet som rykte som ett ryskt kolkraftverk, bilbarnstol??? Och fan, folk körde på "fel sida".. :D

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Om du syftat mot mig så verkar du va en sån som har svårt att ta in information.
ABS är generellt sämre i snöväglag är vad jag påstått, inte värdelöst i allt.
Varför väljer vissa motorcyklister ABS? Jo för att bl.a bromsa medan du svänger.

NEWSFLASH: du ska inte bromsa medan du svänger utan helst väja undan hindret.
Som jag tidigare skrivit finns det lägen i trafikerad miljö då man velat ha ABS, men i övrigt då?
Och folk som säger att om jag hade ABS så hade jag undvikit olycka eller att ABS räddade mig från olyckan är egentligen svårt att påvisa.
En dålig förare utan ABS är även dålig med ABS.

Min sammanställning gällde alla perspektiv i tråden. Det är en mycket bra tråd, fyra sidor på ett dygn. Håller oss forumdeltagare aktiva. Jag ger den fem bromssystem av fem möjliga, om du inte tar illa upp:hihi

För övrigt är vi otippat nog överens gällande min förmåga att ta in information - i synnerhet den kommer plötsligt, i stora mängder, och kan gälla livet. Det är därför jag gillar ABS :D

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Statistiskt verkar det otroligt att folk födda på 60-talet och tidigare överhuvudtaget har överlevt och än mindre i skick att fortfarande kunna framföra ett fordon.

Ingen ABS, TCS, det fanns vinterdäck men även lagligt att köra på sommardäck vintertid, inga säkerhetsbälten, två föräldrar i framsätet som rykte som ett ryskt kolkraftverk, bilbarnstol??? Och fan, folk körde på "fel sida".. :D

Du har nog inte kört 70 eller 80tals hojar. ALLA hade ABS*. Underbar känsla att bromsa handtaget mot styret samtidigt som framfarten får sig en knappt kännbar retardation.

Förövrigt är jag glad att vara svensk motorcyklist. Vi är helt sjukt bra på att hantera farliga situationer med en korrekt bromsning och undanmanöver.

Det går att köra 1.40 på Anderstorp Raceway utan att ABS'en gör sig påmind samtidigt som förstagångsförare får än kortare bromsträcka utan abs. Det visar kvalitén på våra unga motorcyklister!

*Anti brake system.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Att vi inte kommer fram till samma slutsats är väl en förutsättning för att SportHoj ska leva? :7peta :D
Hur skulle det se ut om TS hade fått 489 Gilla och inga kommentarer? :va

Men eventuell nytta av ABS försvinner lite när reaktionstiden med en icke handhållen telefon, svårt med annat på motorcykel, blir längre än den som kör påverkad av alkohol. :fakta

Men då måste man tänka i flera steg och då blir det besvärligt.
För du lär inte få lägre försäkringspremie om du undviker att prata i telefon, handhållen eller inte, eller om du undviker att röka cannabis... :tungan

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

http://www.mittitrafiken.se/upload/bnrimg/document/36454-Barometer-100year.pdf

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Ett stort problem för Sverige vid den här tidpunkten var att man fortfarande hade vänstertrafik till skillnad mot flertalet andra länder

Det stora problemet var väl inte vänstertrafik utan vänsterstyrda fordon med förare som trodde "fri fart" betydde att man fick köra hur fort man ville? :va

Sverige har liknande siffror som UK när det gäller döda och skadade per 1 000 fordon trots att de fortfarande kör på vänster sida. Det kan ju inte stämma om det är vänstertrafiken som är problemet? :va

UK har 40 miljoner bilar på halva Sveriges yta och där du får köra 96 kph på vägar där vi har skyltat 70!
Skulle Sverige ha samma siffror med 120 miljoner invånare och 80 miljoner bilar?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett stort problem för Sverige var att vi hade vänstertrafik, men bilar anpassade för högertrafik. Kombinerat med fri fart, hög andel grusvägar och en mycket dålig status på fordonsparken medförde det att olyckstalen följde med upp när antalet fordon ökade. Trots att antalet fordon och körda mil sedan dess har ökat, har olyckstalen minskat.

Det är ju rimligen en bra utveckling (för den som tycker annorlunda är det i stort sett "fri fart" idag på alla grusvägar; där kollar ingen så kör på bara).

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ABS och TCS är relativt verkningslöst mot dåligt omdömme :fakta

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Är det dåligt omdöme att prata i telefon, röka cannabis eller något annat som ökar reaktionstiden? :va

Eller är det dåligt omdöme att köra fortare än skyltad hastighet? :va

Tragikvärket tycker det senare! :fakta

Tragikvärket är väl en konsekvens av dåligt omdömme :crash

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tragikvärket är väl en konsekvens av dåligt omdömme :crash

Men statistiken visar att antalet döda och allvarligt skadade sjunkit så de har naturligtvis rätt! :fakta

Och den ökande andelen dödade motorcyklister i räcken visar hur farligt det är med motorcyklar! :fakta

Och eftersom statistiken visar att ABS räddar liv så hade flera haft ABS hade det naturligtvis varit färre som gått omkull? :va :tungan

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Men statistiken visar att antalet döda och allvarligt skadade sjunkit så de har naturligtvis rätt! :fakta

Och den ökande andelen dödade motorcyklister i räcken visar hur farligt det är med motorcyklar! :fakta

Och eftersom statistiken visar att ABS räddar liv så hade flera haft ABS hade det naturligtvis varit färre som gått omkull? :va :tungan

:tummenupp:tummenupp:tummenupp glömde att skriva att du får göra matten själv men det löste du ändå :D:D:D :tummenupp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Lite kul du nämner 4 hjulsdrift.. enligt folksams undersokningar så ökar olyckor med 4 hjulsdrift och det ligger som förslag att 4 hjulsdrivna bilar skall få betydligt högre försäkrings kostnader då dessa utmärker sig i krock o skade statistiken..
Inte konstigt alls.
Finns alldeles för många som har en sjuk övertro på sin bils elektroniska hjälpmedel.
Har en kollega som är helt bränd i huvudet, hon kör en Audi med "fyrhjulsdrift" och hävdar att hon kan köra likadant på vintern som på sommaren, "Audi quattro är sååå bäst asså, typ bäst grepp av alla bilar oavsett underlag asså typ".
Noll förståelse för att bromssträckan blir mycket längre på snö och is, "ameh hallå jag har ju ABS?!".
Brukar alltid vänta ett tag med att köra från jobb så hon kan köra innan, haft henne bakom mig en gång och det är bra obehagligt med en bil 10 meter bakom sig på en 80-väg när det är snö...

Sent from my G8441 using Tapatalk

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ändå är det ju de 18-24åriga ”världsmästarna” med sina bakhjulsdrivna Volvo/BMW/MB som står för stordelen av kombinationen dåligt omdöme/trafikolyckor... trots att de sällan har ABS/ESP. :va

Buy quality, cry once

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...