Vi kan väl inte komma ifrån att abs har fler fördelar än nackdelar.
Är en bit över 50 så jag har gjort mina hundår i både 60-tals bilar & hojar av marginellt senare modellDu har nog inte kört 70 eller 80tals hojar. ALLA hade ABS*. Underbar känsla att bromsa handtaget mot styret samtidigt som framfarten får sig en knappt kännbar retardation.
Förövrigt är jag glad att vara svensk motorcyklist. Vi är helt sjukt bra på att hantera farliga situationer med en korrekt bromsning och undanmanöver.
Det går att köra 1.40 på Anderstorp Raceway utan att ABS'en gör sig påmind samtidigt som förstagångsförare får än kortare bromsträcka utan abs. Det visar kvalitén på våra unga motorcyklister!
*Anti brake system.
Brukar alltid vänta ett tag med att köra från jobb så hon kan köra innan, haft henne bakom mig en gång och det är bra obehagligt med en bil 10 meter bakom sig på en 80-väg när det är snö...
Den här tråden är otroligt komisk och visar bara på att människor som inte vill komma överens, inte kommer överens.
- ABS är bra i en oförutsätt paniksituation där man reagerar instinktivt utan att ha tid att tänka och reflektera.
- En förare som får panik har inget i trafiken att göra. ABS är dåligt.
- ABS är bra i en oförutsätt paniksituation där man reagerar instinktivt utan att ha tid att tänka och reflektera.
- Jag bromsar bättre utan ABS än med abs i kontrollerad miljö, på mina villkor.
- Kolla den här videon, det ä viktigare att kunna hantera sitt fordon.
- MEN VI HAR INTE SAGT NÅGOT ANNAT ÄN ATT ABS ÄR ETT BRA HJÄLPMEDEL!
- Jag kopplade ur ABSen på min bil för det att att köra fortare i kurvorna.
- ABS är generellt bättre för att hjälpa till att rädda en förare som har hamnat i en oförutsedd farlig trafiksituation.
- Jorden är platt
Turismo: - NEWSFLASH: du ska inte bromsa medan du svänger utan helst väja undan hindret.
Newsflash tillbaka: Det finns numera kurv-ABS som fungerar tillfredsställande. Det finns ABS som till och med fungerar bra på racebanan för gemene man. Då fungerar de definitivt utmärkt i trafiken.
God damnit pojkar. ABS är ett hjälpmedel, inte ett ersättningsmedel. Ingen här förespråkar att minska sin uppmärksamhet i trafiken, eller att köra sämre för att man har ABS. Däremot fyller ABS ett otroligt bra syfte och i de flesta olyckor så handlar det inte om att bromsa stopp de allra sista 5 meterna eller inte. Vid den farten är en liten krock relativt ofarlig. Däremot är det farligt att låsa bromsarna initialt och gå omkull i en hög fart. Det här är inte svårt att förstå.
With love
xoxo
Nu handlar detta ganska lite om MC men självklart har även de blivit säkrare med åren.
Yesär det inte så att om du bromsar med din abs utrustade hoj utan att låsa upp så går inte abs in? alltså finns ingen nackdel. om du bromsar så det kickar in skulle det låsa sig på en hoj utan abs?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Någon som vet hur det är med reparationer, felsökning och kostnader?
Jag gissar att det inte är enkelt och billigt att laga.
Lätt att mäta upp och ÄVEN om det skulle vara så olyckligt att det pajar så är ju bromsarna lika bra som vanligt fast utan ABS...
Klart det blir en extra pryl att ta hänsyn till.Någon som vet hur det är med reparationer, felsökning och kostnader?
Någon som vet hur det är med reparationer, felsökning och kostnader?
Yes
Vet inte hur det funkar på körskolorna i dag men när jag tog mc kort på dinosaurietiden var jag tvungen att låsa upp frambromsen för ett kort ögonblick i 50 och 70 km/h.
(Fun fact: iom att jag tog kk i Linköping gjordes detta på Sviesta)
Där ser man, hur ska man då få en känsla för att det inte är så farligt att låsa upp hjulen lite?Idag ska du göra en kontrollerad pallnit så har hojen ABS kommer den att gå in De rekommenderar inte att man låser upp några hjul ifall ABS saknas
Har man hyfsat bra bromsteknik åker man ju inte omkull om framhjulet låser vid en planerad inbromsning, det är ju bara att släppa lite snabbt. Bör ingå som moment i all träning... Särskilt på grus.
Buy quality, cry once
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |