ABS överskattat?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
ABSen kan jag känna absolut fyller en funktion rent säkerhetsmässigt.

Antispinn, antisladd, stabilitetmumbojumbo, tc och allt vad de heter är jag däremot mer reserverad inför.
På en bil med fyra hjul i marken i en kurva när det börjar släppa det minsta - javisst, stryp effekten lite/en snabbis. På en hoj men två hjul i marken med nedlägg i en kurva?
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Visst var du emot bilbältet 1975 också? Eller varför inte död mans grepp på en motorsåg? Om bara folk inte var totalt dumma i huvudet och tappade greppet om sin motorsåg hade det ju aldrig behövt sitta där?
Du förespråkar bara konstant övning och säkerhetsutbildning med motorsåg antar jag :hej

Varför skulle jag? Säkerhetsbältet är mångfaldigt dokumenterat som den viktigaste säkerhetsdetaljer by far i en bil. Det påverkar inte kördynamiken, och inte min kommunikation med fordonet.
Men du har rätt. Hade jag funnits på 50-talet så hade jag säkerligen argumenterat emot det första bältet "diagonal bältet" som bara var tvåpunkts. Det var en killer, skall du veta, och försvann fort från bilarna. "Huvuden fick rulla" som man säger idag...

På motorsågssidan har du redan blivit kapad, såg jag. (Gö-te-borrrrg) men jag fortsätter lite till:
Du är ett bra exempel på personer som felförstår system.
Du har inget "dödmansgrepp" på din såg.
Däremot har du fjäderbelastat gasreglage, kastskydd och kedjebroms. Detta är samverkande system som kräver förståelse, underhåll och justering för att fungera optimalt.

Alltför många hemmasågare ställer upp tomgången för att slippa tjuvstopp - när dom egentligen borde serva sågen på förgasarsidan och gräva fram luftfiltret ur spånoljesmeten. Den högre tomgången går in i kedjebromsens arbete, rycker i kedjan och sliter ner kedjebromsen tills den inte gör det jobb den var tänkt för.

I övrigt har du rätt - övning, förståelse och respekt för livet är nyckelord för säkert skogsarbete, liksom rätt kläder, blick för det man arbetar med, bra underlag, fäste och att inte jobba för långa pass utan vila.
Ersätt "skogsarbete" med "motorcykelkörning" så kan du använda samma recept igen.

Den stora skillnaden med det som du kallar "dödmansgrepp" - en samling samverkande funktioner, är att ingen har gått ut i braskande rubriker och lovat mig halverad risk bara för att jag köper en viss såg.
Alla vet att det är vansinne att lova en sådan sak när det är människor som skall operera sågen.

Men med ABS på hoj går det bra...?

Yrkesmän skadas och dör varje år i skogen när dom sågar stormfällen. Småbrukare dör varje år när dom ger sig på vansinniga dominofällningar. Totalamatörer dör långsamt, ensamma under vilket skitträd som helst, varje år - för att dom glömt en sådan enkel sak som sitt fälleskär.

Ingen av dem hade varit hjälpt av ett "dödmansgrepp".
Skogsarbete är något av det farligaste man kan sysselsätta sig med om man inte vet vad man gör.
Precis som den motorcykelåkning somliga sysselsätter sig med.
Självklart vill jag har kvar alla mina säkerhetssystem på sågen. Men om någon skulle påstå att just DEN sågen bara är hälften så farlig tack vare en trebokstavsförkortning så skulle jag bli jävligt pissed.

Antispinn i MototGP, är dom helt hjärndöda? Dom borde ju bara öva mer och anpassa pådraget ut ur kurvorna till gällande förutsättningar?

Bang on target, faktiskt!
Elektronisk racing är helt ointressant för mig.
Det är som skid- eller cykelsporten - den som dopat sig bäst vinner. Gääääsp.

Men, när man sätter 180 häst i händerna på vem som helst och skickar ut honom på gatan med ett antal "körprogram" att bläddra mellan, då blir det lite larvigt.

Som ett småbarn som tultar runt i sele för att inte försvinna iväg och ställa till ofog. Men selen sitter inte på hojen. Den sitter på föraren och det är i verkligheten hojen som håller i tyglarna.
"Ägd av sin hoj", hur kul är det?
Visst, det går fort - men är det värt det?
Att själv inte få ha det exekutiva ansvaret för sin egen framfart?

Inte för mig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är faktiskt ingen undersökning presenterad som följt upp det faktiska utfallet av ABS på MC - separerat från föraren.


Allt vi sett hittills är antaganden som baserar sig på grävandet i flera år gamla polisrapporter. Man har i efterhand försökt sätta sig in i vad som hänt i varje enskild olycka, och sedan har man bestämt sig för om ABS hjälpte eller inte.
...men man vet inte om ABSen varit in- eller urkopplad just vid olyckstillfället, ur funktion eller rent av bortmonterad.
Polisrapporterna man hämtat sina uppgifter från är inte ens standardiserade, utan varierar över landsända, distrikt, enskild polisman och hans dagsform eller om han kände killen som smällt eller ej.

Skit in skit ut, någon?

Det är denna undersökning som folk stått på varandras axlar för att hylla. Jag har följt ABS-debatten noga i 10 år nu, och verkligen läst igenom de olika undersökningarna.
Man kan lugnt säga att min tilltro till forskarvärlden fått sig en törn...


IIHS har en intressant undersökning på ett mycket större material som delvis säger liknande saker som den svenska/Matteo Rizzi, men som också har samma grundfel i metoden.IÄ IIHS avslöjar också andra intressanta förhållanden. Jag skall lägga upp lite när jag är hemma igen.



Jag tar din kommentar som exempel för hur systemet felpresenteras. Försäkringsbolagen bländades av samma rubriker som alla andra: "50% lägre risk" låter ju som manna från himlen.

Egentligen är 25% reduktion på premien lite snålt med tanke på vad Rizzi lovar, men vi vet ju hur försäkringsbolag är...

Men, tänk om någon verkligen tror att bolagens rabatt är kopplad till verklig säkerhet ? Att man resonerar lika skönt som i ditt exempel och tror att man skall vurpa färre gånger bara för att man varit duktig och köpt en hoj med ABS? Skall vi snacka procent så är det fortfarande så att det är 100 procents risk att redan den första vurpan kan vara dödlig. Tänk vad snopen han skall bli då, som köpt sig "säkerhet" på inrådan av försäkringsbolagen.

Ja. Polisrapporterna kan säkerligen vara bristfälliga i det avseendet. Dom är ju kanske inte intresserade av ABS ur sitt perspektiv. försäkringsbolagen däremot har ju viss koll på vilka motorcyklar som dom har försäkrade som blir krashade och därmed en försäkringsfråga. Ur deras perspektiv så är det ju av visst intresse att faktiskt veta om hojen dom ska lösa in har ABS eller inte eftersom det ju är en merkostnad för dom.
Och försäkringsbolagen har ju inte heller någon skyldighet att redovisa sin statistik som ligger till grund för premieberäkningarna eftersom det inte är offentlig verksamhet utan privat.
Och just eftersom det är vinstdrivande och dom började ge rabatter till hojar med ABS så är jag rätt övertygad om att dom själva är rejält intresserade av att reda ut om dom gett den rabatten i onödan och illa kvickt ta bort den om det faktiskt inte reducerade olycksrisken.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom har fortfarande bara delintegral, det är bara handbromsen som påverkar båda bromsarna, fotbromsen bromsar bara bak. Så kör man bil, och bara bromsar med foten så har man sämsta möjliga förutsättningar att få hejd på hojen, precis som på alla andra hojar :fakta

Honda kör väl med combined ABS på sina hojar. Åtminstone har min VFR från -06 det. Och den är dubbelriktad. Handbromsen verkar även lite på bakhjulet och fotbromsen verkar även lite på framhjulet. Det går att bromsa skapligt hårt med bara pedalen om man trampar ordentligt. Dock är det inte i närheten av den bromseffekt som man får om man klämmer på bromshandtaget eftersom den generationen combined bromsar som sitter på min har kopplat så att det bara är en kolv av 6 på frambromsen som aktiveras när man använder bakbromsen.

Man har fortfarande allra bäst broms om man klämmer på både bromshandtag och pedal.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I rondeller antar man ju alltid att det är lömskt snorhalt på grund av diverse spill, och alla korsningar i närheten av tankstationer med för den delen. :hihi
Jag har gått omkull i låga farter ett par gånger, det är tämligen odramatiskt och är mest irriterande för att man måste fixa hojen efteråt, så de hastigheterna man bör hålla i stan är ju ABSen av ganska akademiskt värde, men visst är det väl trevligt att hålla sig på hjulen de få gånger man faktiskt planerat körningen så dåligt att man bromsar så hårt att den måste gå in, vilket under runt 9000 mil faktiskt hänt mig ett par gånger. Och båda gångerna har det faktiskt varit att jag planerat körningen så jävla illa. Iofs tror jag inte att ABSen gjorde någon reell skillnad en av gångerna, den andra kanske jag lyckats slå över framåt eventuellt, svårt att säga eftersom att ABSen släppte ner bakhjulet innan det började bli ens lite farligt.
Jag har inget emot att ha ABS på hojarna, det är inte något som jag någonsin råkat ut för att den stör mig när jag kör allmän väg, jag kör helt enkelt inte tillräckligt aggresivt för att den ska gå in. De gånger jag daskat i marken har det varit på grund av att framhjulet dragit iväg fort som attans i sidled i korsningar utan att jag bromsat på grund av radikalt dåligt fäste i korsningar så där hade inga hjälpsystem på hojen kunnat rädda mig.
Eller pga att mitt högerben vägrat fungera så jag ramlat omkull som en klant när jag stannat. :gnissla
Frosthalka i en krök ställde ju till det en gång med, den hojen hade inte ABS, jag låste båda hjulen och kraschade inte pga det för det var bara att släppa bromsarna och försöka klara sig ändå, utan pga att jag inte kunde svänga, och for rakt ut i naturen, men när jag lämnade asfalten hade jag båda hjulen i marken och var upprätt på hojen. :hihi

På bana räknas inte. :fakta

Nej. Det är ju så att det är väldigt sällan som ABS faktiskt går in och gör något eftersom man måste bromsa rätt hårt innan den behövs.
Om man bortser från dom gånger jag klämt fullt på bromsen för att känna hur det känns när ABS:en arbetar så har jag nog faktiskt bara lyckats aktivera ABS:en vid ett tillfälle på min hoj sedan 2014. då låg jag i omkörning och bilen jag precis skulle köra om bestämde sig i sista stund för att gå ut i omkörning precis framför mig. Huruvida jag hade klarat mig utan ABS den gången vet jag faktiskt inte eftersom den upptäcker potentiellt hjulspinn eller framhjulswheelie mycket fortare än mig. Jag vet i alla fall att marginalen var rätt liten så helt säker på att jag klarat det utan hjälp från ABS.en är jag inte.

I vart fall så har jag nog aldrig varit med om att ABS slagit in ens under rätt inspirerad körning så att den sitter där märks överhuvudtaget inte för min del förutom i enstaka paniksituationer så jag är rätt nöjd med att den sitter där.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tror det skiljer en del mellan de olika ABS systemen. Hade tex ABS på min s1000rr 2010a.
Den funkade bara när man panik bromsade.
Alltså en hastig rörelse. Testade flertal gånger både på grus o gräs o givetvis på asfalt. På min aprilia 2017 var det annorlunda.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror det skiljer en del mellan de olika ABS systemen. Hade tex ABS på min s1000rr 2010a.
Den funkade bara när man panik bromsade.
Alltså en hastig rörelse. Testade flertal gånger både på grus o gräs o givetvis på asfalt. På min aprilia 2017 var det annorlunda.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ja, min Z1000SX kunde man få att gå in om man bromsade hårt, min GSXR har jag inte känt den gå in på, trots att jag kört den på bana så jag fick bromsfading. :gnissla
Så, det är ju skillnad på hoj och hoj. Budgethojar har budgetABS och den lär ju vara både yxigare och gå in tidigare.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nej. Det är ju så att det är väldigt sällan som ABS faktiskt går in och gör något eftersom man måste bromsa rätt hårt innan den behövs.
Om man bortser från dom gånger jag klämt fullt på bromsen för att känna hur det känns när ABS:en arbetar så har jag nog faktiskt bara lyckats aktivera ABS:en vid ett tillfälle på min hoj sedan 2014. då låg jag i omkörning och bilen jag precis skulle köra om bestämde sig i sista stund för att gå ut i omkörning precis framför mig. Huruvida jag hade klarat mig utan ABS den gången vet jag faktiskt inte eftersom den upptäcker potentiellt hjulspinn eller framhjulswheelie mycket fortare än mig. Jag vet i alla fall att marginalen var rätt liten så helt säker på att jag klarat det utan hjälp från ABS.en är jag inte.

I vart fall så har jag nog aldrig varit med om att ABS slagit in ens under rätt inspirerad körning så att den sitter där märks överhuvudtaget inte för min del förutom i enstaka paniksituationer så jag är rätt nöjd med att den sitter där.

VFR har CBS och i vissa fall ABS :)
Sen är jag lite osäker på om det pulsar i bromshandtaget på VFR när ABS slår till, jag har inte känt det någon gång och testade lite på grusväg i somras där jag tror att hjulet pulsade men inte bromshandtaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
notrightrider skriver
Skall vi snacka procent så är det fortfarande så att det är 100 procents risk att redan den första vurpan kan vara dödlig.
Allvarligt talat hur många MC-vurpor har dödlig utgång ? I % av antalet vurpor ?
Tror du ?
Min erfarenhet är att det inte är värre att vurpa med MC än på skidor i slalombacken !
Men jag undviker förståss medvetet att köra på fasta eller rörliga föremål.
Både på skidor och med hoj.
Hur många MC-vurpor har du gjort själv ?
Hur många har föranlett ett sjukhusbesök ?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Vi är bara människor och skit händer därefter. Vid sådana tillfällen kan div. hjälpsystem som ABS ibland rädda oss.

Vi är bara människor och anpassar oss till de extra marginaler hjälpsystemen ger genom att minska våra marginaler. Detta ökar olycksrisken jämfört med om man kört med samma marginaler med hjälpsystemen som innan man hade hjälpsystemen.

Inför man nya säkerhetssystem kanske man behöver lägga extra krut på att utbilda förare både i körförmåga och riskmedvetande för att kunna motverka de negativa effekterna. Detta sker till viss del vid körkortsutbildning, vid bl.a. SMC:s kurser, men är i övrigt en vit fläck på kartan för myndigheterna.
 

Cawwa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2016
notrightrider skriver

Allvarligt talat hur många MC-vurpor har dödlig utgång ? I % av antalet vurpor ?
..... /// ........
Hur många MC-vurpor har du gjort själv ?
Hur många har föranlett ett sjukhusbesök ?

Skall bli kul att läsa svaret på måndag kväll när jag är tillbaks från Mora :rock. Hur långt kan ett inlägg bli? Notrightrider är nog rätt välvurpad men av de bättre mc-åkare jag känner.:Bugar
(Själv har jag bara uppsökt sjukhus två ggr och bara gjort fjuttvurpor, ingen av dom hade med inbromsning att göra)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skall bli kul att läsa svaret på måndag kväll när jag är tillbaks från Mora :rock. Hur långt kan ett inlägg bli? Notrightrider är nog rätt välvurpad men av de bättre mc-åkare jag känner.:Bugar
(Själv har jag bara uppsökt sjukhus två ggr och bara gjort fjuttvurpor, ingen av dom hade med inbromsning att göra)
Har samma erfarenhet själv.
När jag började med en BMW R60 i slutet av 1960-talet blev det 3 lowsiders i kurvor. Det gick för fort helt enkelt.
Och det var bara att ta upp hojen och köra vidare efteråt. Den 4e vurpan inträffade på Svanevägen i Lund. Hojen var vårklar och jag skulle besiktiga den. Men beslutar mig för att kolla bromsarna en och en. Bara för att testa allt OK innan besiktningen. Normalt bromsade jag ju alltid med både fram och bakbroms.
Klämmer till med frambromsen och lägger mig direkt. Hojen och jag glider några meter innan det blir stopp.
Leder hem hojen, och konstaterar hemma spricka på vänster cylinderfot.
Pga av en gatubrunn som stack upp över asfalten.
Så det blev besök i Kävlinge (Ekwall?) och beställa en ny begagnad vänstercylinder och ny kolv.
Sånt kommer jag ihåg för det kostade. Så efter det blev det alltid båda bromsarna.
Och inga fler omkullbromsningar. Men den 3e av mina lowsiders ovan.
Så varför är inte bromsning ett så stort problem för mig ?
Antagligen för jag redan då reagerade mot en sak i Körkortsboken som finns kvar fortfarande i Körkortsboken 19 från 2010.
Du ska kunna stanna inom det område du överblickar......
Min uppfattning är att jag ska kunna stanna på hälvten av det område jag överblickar, den andra hälvten behöver hen som kommer från andra hållet.
Och jag försöker anpassa hastigheten efter min uppfattning.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min uppfattning är att jag ska kunna stanna på hälvten av det område jag överblickar, den andra hälvten behöver den som kommer från andra hållet.
Och jag försöker anpassa hastigheten efter min uppfattning.

Men om den som kommer från andra hållet har ABS och en annan uppfattning "för ABS har räddat mig förr" så är det ditt fel vid en olycka! Särskilt om denne hållt skyltad hastighet när du har anpassat den! :7peta

För ABS minskar ju olycksrisken med 50%! :fakta :tungan

Ingen av mina vurpor har kunna räddats av ABS heller...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men om den som kommer från andra hållet har ABS och en annan uppfattning "för ABS har räddat mig förr" så är det ditt fel vid en olycka! Särskilt om denne hållt skyltad hastighet när du har anpassat den! :7peta

För ABS minskar ju olycksrisken med 50%! :fakta :tungan

Ingen av mina vurpor har kunna räddats av ABS heller...

Nu är vi tre stycken Cawwa, Comeback och Old Badger som erkänt att vi vurpat med hoj. Och vi har inte bromsat omkull oss utom den gången när jag medvetet inte följde Bosch broms tips.
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
Så ABS-effekten på vurporna är inte större av vår egen erfarenhet än vad försäkringsbolagen ger i premiereduktion, 15% till 25%.
Dom övriga 75 - 85% av olyckorna kvarstår. Dom kan inte ABS lösa. Dom måste man ta itu med själv.
Och har man inte fattat detta, att det går att vurpa med MC även om hojen har ABS,
ja då har man överskattat effekten av ABS.
Kör inte fortare än din skyddängel hinner med ! :7peta
Det sista var till mig själv för det verkar ju som de flesta på SH redan gör det. :)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har väl ingen ifrågasatt.

Det som är ifrågasatt är påståendet att ABS skulle vara dåligt. Jag har svårt att se att så skulle vara fallet. All säkerhetsutrustning och tekniska landvinningar är BRA i detta sammanhang. Annars går det ju lika bra att argumentera för trumbromsar istället för skivor, dåliga däck istället för bra osv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är vi tre stycken Cawwa, Comeback och Old Badger som erkänt att vi vurpat med hoj. Och vi har inte bromsat omkull oss utom den gången när jag medvetet inte följde Bosch broms tips.
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
Så ABS-effekten på vurporna är inte större av vår egen erfarenhet än vad försäkringsbolagen ger i premiereduktion, 15% till 25%.
Dom övriga 75 - 85% av olyckorna kvarstår. Dom kan inte ABS lösa. Dom måste man ta itu med själv.
Och har man inte fattat detta, att det går att vurpa med MC även om hojen har ABS,
ja då har man överskattat effekten av ABS.
Kör inte fortare än din skyddängel hinner med ! :7peta
Det sista var till mig själv för det verkar ju som de flesta på SH redan gör det. :)

Jag har heller aldrig faktiskt vurpat på ett sätt som skulle ha räddats av ABS, och har redan sagt det. Fast jag är iofs lite otydlig när jag pratar eftersom att jag mest bara svamlar på. :hihi
Däremot så har jag ju en gång bromsat så hårt och haft 1 dm marginal när det väl tog stopp att ABSen gick in. Men, frågan är om jag hade kraschat utan ABS. Ingen aning. Nuförtiden så hade jag inte gjort det, men då vet jag faktiskt inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
notrightrider skriver

Allvarligt talat hur många MC-vurpor har dödlig utgång ? I % av antalet vurpor ?
Tror du ?
Min erfarenhet är att det inte är värre att vurpa med MC än på skidor i slalombacken !
Men jag undviker förståss medvetet att köra på fasta eller rörliga föremål.
Både på skidor och med hoj.
Hur många MC-vurpor har du gjort själv ?
Hur många har föranlett ett sjukhusbesök ?

Det måste ju inte vara dödligt för att vara rätt jobbigt att vurpa. 50 km/h räcker för att bli rullstolsburen om man landar illa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det har väl ingen ifrågasatt.

Det som är ifrågasatt är påståendet att ABS skulle vara dåligt. Jag har svårt att se att så skulle vara fallet. All säkerhetsutrustning och tekniska landvinningar är BRA i detta sammanhang. Annars går det ju lika bra att argumentera för trumbromsar istället för skivor, dåliga däck istället för bra osv.

Fast frågan var väl om ABS är överskattat, inte om ABS är dålig? :va

Läs en däckstråd här på SportHoj så ser du att det däck som är "dåligt" för en kan vara "bra" för en annan så den jämförelsen haltar.
Här är det lite mer som att ha blöjor ifall man skulle skita på sig! :D
De flesta oss vuxna som kört många år gör inte det...

Men när ni som är vuxna och kört länge skiter på er hade ni nog velat haft blöja! :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men om den som kommer från andra hållet har ABS och en annan uppfattning "för ABS har räddat mig förr" så är det ditt fel vid en olycka! Särskilt om denne hållt skyltad hastighet när du har anpassat den! :7peta
Jag har två gånger varit i den situationen.
Den ena var när jag närmar mig ett backkrön och ser att jag möter två bussar. Den ena bussen håller på att köra om den andra bussen.
Den andra gången är det snorhalt, snö, och mötande lastbilar har stannat upp med ca 50m lucka för längst fram har en lastbil fastnat halvvägs upp i en backe. Då beslutar sig en personbilsförare för att köra om en lastbil samtidigt som jag kommer från andra hållet.
I båda ovan valde jag köra av vägen med bilen jag satt i. Det kör lika ont när det smäller oavsett vems fel det är.
Och att jag längre fram kunde köra upp på vägen igen måste anses som tur. Tycker jag.

Den största risken idag om man håller anpassad hastighet i tex. snöfall eller dimma är enligt min uppfattning att man blir påkörd bakifrån av en bilist med ABS som håller skyltad hastighet.
En bilist som överskattat effekten av ABS bromsar.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top