Visst var du emot bilbältet 1975 också? Eller varför inte död mans grepp på en motorsåg? Om bara folk inte var totalt dumma i huvudet och tappade greppet om sin motorsåg hade det ju aldrig behövt sitta där?
Du förespråkar bara konstant övning och säkerhetsutbildning med motorsåg antar jag
Varför skulle jag? Säkerhetsbältet är mångfaldigt
dokumenterat som den viktigaste säkerhetsdetaljer by far i en bil. Det påverkar inte kördynamiken, och inte min kommunikation med fordonet.
Men du har rätt. Hade jag funnits på 50-talet så hade jag säkerligen argumenterat emot det första bältet "diagonal bältet" som bara var tvåpunkts. Det var en killer, skall du veta, och försvann fort från bilarna. "Huvuden fick rulla" som man säger idag...
På motorsågssidan har du redan blivit kapad, såg jag. (Gö-te-borrrrg) men jag fortsätter lite till:
Du är ett bra exempel på personer som felförstår system.
Du har inget "dödmansgrepp" på din såg.
Däremot har du fjäderbelastat gasreglage, kastskydd och kedjebroms. Detta är samverkande system som kräver förståelse, underhåll och justering för att fungera optimalt.
Alltför många hemmasågare ställer upp tomgången för att slippa tjuvstopp - när dom egentligen borde serva sågen på förgasarsidan och gräva fram luftfiltret ur spånoljesmeten. Den högre tomgången går in i kedjebromsens arbete, rycker i kedjan och sliter ner kedjebromsen tills den inte gör det jobb den var tänkt för.
I övrigt har du rätt - övning, förståelse och respekt för livet är nyckelord för säkert skogsarbete, liksom rätt kläder, blick för det man arbetar med, bra underlag, fäste och att inte jobba för långa pass utan vila.
Ersätt "skogsarbete" med "motorcykelkörning" så kan du använda samma recept igen.
Den stora skillnaden med det som du kallar "dödmansgrepp" - en samling samverkande funktioner, är att ingen har gått ut i braskande rubriker och lovat mig halverad risk bara för att jag köper en viss såg.
Alla vet att det är vansinne att lova en sådan sak när det är människor som skall operera sågen.
Men med ABS på hoj går det bra...?
Yrkesmän skadas och dör varje år i skogen när dom sågar stormfällen. Småbrukare dör varje år när dom ger sig på vansinniga dominofällningar. Totalamatörer dör långsamt, ensamma under vilket skitträd som helst, varje år - för att dom glömt en sådan enkel sak som sitt fälleskär.
Ingen av dem hade varit hjälpt av ett "dödmansgrepp".
Skogsarbete är något av det farligaste man kan sysselsätta sig med om man inte vet vad man gör.
Precis som den motorcykel
åkning somliga sysselsätter sig med.
Självklart vill jag har kvar alla mina säkerhetssystem på sågen. Men om någon skulle påstå att just DEN sågen bara är hälften så farlig tack vare en trebokstavsförkortning så skulle jag bli jävligt pissed.
Antispinn i MototGP, är dom helt hjärndöda? Dom borde ju bara öva mer och anpassa pådraget ut ur kurvorna till gällande förutsättningar?
Bang on target, faktiskt!
Elektronisk racing är helt ointressant för mig.
Det är som skid- eller cykelsporten - den som dopat sig bäst vinner. Gääääsp.
Men, när man sätter 180 häst i händerna på vem som helst och skickar ut honom på gatan med ett antal "körprogram" att bläddra mellan, då blir det lite larvigt.
Som ett småbarn som tultar runt i sele för att inte försvinna iväg och ställa till ofog. Men selen sitter inte på hojen. Den sitter på föraren och det är i verkligheten hojen som håller i tyglarna.
"Ägd av sin hoj", hur kul är det?
Visst, det går fort - men är det värt det?
Att själv inte få ha det exekutiva ansvaret för sin egen framfart?
Inte för mig.