För vardagsbruk är abs suveränt. Man slipper den där funderingen varje gång 'hur mycket
vågar jag gå på'. Fästet varierar ju rätt mycket m beläggning, väta, sand, olja etc. Fast
visst hickar jag till när bromsverkan tillfälligt försvinner pga nån grussträng el. så.
Men är fästet dåligt så är det.
På grusväg är jag mer kluven, åtminstone m grova däck vore nog mer låsning/nergrävning bättre.
Men möjligen har abs räddat situationen en gång när jag panikade då vägen gjorde en
oväntad utvikning precis efter krönet.
På bmw måste man tyvärr stanna motorn för att stänga av abs; borde vara lättare.
Så jag är absolut för abs (och anti-spinn och antires..); skulle nog spara många försäkringskronor.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136435
Ang. funktionen så mäter man rotationen och vet alltså oxå hur snabbt rotationen ändras.
Så att den bara går på skillnaden i rotation mellan hjulen är säkert fel. Men lutning och
hojens retadardation mäts inte vad jag vet. Ännu. Så slipet 'vet' nog inte abs:en.
Reaktionstiden för systemet bestäms inte av elektroniken, utan av tiden det tar att
öka/minska bromstrycket. Och där önskar man sig ju snabbare system, men det bättrar
säkert på sig vartefter.
Även hjulen har ett tröghetsmoment, det går inte att stoppa dom hur snabbt som helst ens
med noll väggrepp.
Att medvetet prova hur abs funkar i en kurva skulle jag nog aldrig våga, och har inte heller
testat det i misshugg.
Sen är jag väldigt tveksam till om bakhjulslåsning används för regleringen av frambromsen.
Hojen i sig har en rätt komplicerad koppling mellan hjulen, med varierande grepp beroende
på graden av slip och det ger i sin tur varierande tyngd på hjulen och därför varierar
möjliga bromskraften innan låsning. En vanlig teleskopgaffel innebär i sig en liten grad av abs-funktion.
Det är en komplicerad apparat, hojen.
/u