ABS bromsar, för eller emot?

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
För abs på gata.Men en sak är jag inte förstår det är att körskolorna mest använder hojar med abs.Jag menar säg en elev som bara kör på körskola o aldrig kört en hoj med "vanliga bromsar".Klarar kortet går o köper sig säg en R1:a börjar åka fort o får lite panik tycker det går lite väl fort nyper i som man gjorde på körskolan o hejsan världen vart tog framhjulet vägen..Med detta menar jag att alla som ska ta körkort ska lära sig bromsa med vanliga bromsar med..
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
SSgt Liberia skrev:
2592055 Någon som vet ungefär hur mycket det skulle kosta att montera in ABS bromsar i efterhand på en motorcyklar? Föursatt att modellen har ABS som tillval såklart.

Jag läste att det kostar ca 5000 att montera ABS på den nya Kawa radtvåan (Versys tror jag den heter), jag skulle tippa att det nog är ett normalpris.

För övrigt vill jag tillägga att jag absolut är för ABS på gathojar. Däremot har jag hört att det kan va lite si och så med ABS-funktionen på grus. Som vanligt bör man leta efter en hoj med bra bromsar i övrigt. Man ska inte stirra sig blind på de tre bokstäverna.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
elwe skrev:
2598288 ...Det finns mig veterligt inga PID-reglerade ABS:er och att få ett hackande framhjul när man bromsar sig in i en sväng är det minsta iaf jag önskar mig.
Tekniken är grov och ofullständig och det beror delvis på on/off-regleringen som inte når upp till frekvenser som ens med detta, relativt tunga system, upplevs som kontinuerligt...

ABS på en hoj "hackar" inte alls på samma sätt som på en bil, iaf inte hos min hoj. Jag är tämligen övertygad om att bromsning med ABS är överlägsen i de allra flesta fall i vardagen. Vill man inte använda det på bana så får man trycka på "off".
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Har kört tre bandagar med min ER6 och inte fått ABS-funktionen att aktiveras på framhjulet, vid provokation griper den dock in fint på bakhjulet.
På grus upplever jag att bromssträckan blir något längre med ABS än utan, dock hela tiden med full kontroll vilket inte är fallet med låsta hjul. Gruskörningen borde nog överensstämma med blöta, men det har jag inte testat än.

Min slutsats så långt: ABS i alla lägen (även bana) utom vid seriös gruskörning då det är svårt att ställa upp med rullande hjul.





PS. Hade jag haft ABS på sista R1an hade jag inte gått i backen...undrar om -07an går att beställa med ABS...DS.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
elwe skrev:
2598288Det finns mig veterligt inga PID-reglerade ABS:er och att få ett hackande framhjul när man bromsar sig in i en sväng är det minsta iaf jag önskar mig.
Tekniken är grov och ofullständig och det beror delvis på on/off-regleringen som inte når upp till frekvenser som ens med detta, relativt tunga system, upplevs som kontinuerligt.
Om PID-reglering ska fungera måste systemet veta motorcykelns hastighet, vilket systemet inte vet utan att ibland släppa helt på bromsen eftersom hjulen är dom enda "hastighetssensorerna" systemet har.

Å andra sidan är den mänskliga hjärnan och varseblivningen inte heller fullkomlig så för vissa är det bättre och för andra inte, att ha ABS.
I testet visade det sig att även räcerförare hade nytta av det i regn, en förkortning av bromssträckan med 1/3-del. Fast bromssträckan var ca 5% längre på torrt.
 

Dawe

Guest
ABS systemet aktiveras bara om du går över gränsen och får ett släpp.
Så man kan göra en perfekt inbromsning precis på gränsen till släpp med ABS bromsar på samma sträcka som utan ABS bromsar. Men om man drar in bromshantaget för mycket och aktiverar ABS systemet så får man längre broms sträcka. Tanken är att om man går över gränsen så skall man inte tappa kontrollen och vurpa. Men har man planerat en viss broms sträcka fram till en kurva och ABS systemet går in och förlänger den broms sträckan så kan det ju bli klart obehagligt men man är fortfarande på hjulen och kan försöka ta kurvan med lite högre fart. Men om man inte haft ABS bromsar så hade man ju gått om kul på grund av framhjuls släp eftersom man felbedömt friktionen och beräknat en för kort broms sträcka.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dawe skrev:
2599504 ABS systemet aktiveras bara om du går över gränsen och får ett släpp.
Så man kan göra en perfekt inbromsning precis på gränsen till släpp med ABS bromsar på samma sträcka som utan ABS bromsar. Men om man drar in bromshantaget för mycket och aktiverar ABS systemet så får man längre broms sträcka. Tanken är att om man går över gränsen så skall man inte tappa kontrollen och vurpa.

Det är inte så enkelt som att hjulet antingen rullar med full fart eller står still, så fort du börjar bromsa börjar däcket kasa lite mot asfalten och frågan är hur mycket slip ABSen tillåter innan den anser att risk för hjullåsning finns. I dagsläget tillåts inte tillräckligt mycket slip för att låta föraren göra en optimal inbromsning på bra underlag.

Dock är risken för att råka ut för en olycka pga att bromssträckan i värsta fall kan bli några meter längre oerhört mycket mindre än risken för att man inte klarar att bromsa optimalt i en paniksituation.
 

Dawe

Guest
Josef skrev:
2600116 Det är inte så enkelt som att hjulet antingen rullar med full fart eller står still, så fort du börjar bromsa börjar däcket kasa lite mot asfalten och frågan är hur mycket slip ABSen tillåter innan den anser att risk för hjullåsning finns. I dagsläget tillåts inte tillräckligt mycket slip för att låta föraren göra en optimal inbromsning på bra underlag.

Har svårt att tro på att däcket kan hasa mot asfalten utan att det släpper då glid friktionen mellan två ytor oftast betydligt lägre än friktionen mellan två ytor som är statiska mot varandra.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Har svårt att tro på att däcket kan hasa mot asfalten utan att det släpper då glid friktionen mellan två ytor oftast betydligt lägre än friktionen mellan två ytor som är statiska mot varandra.
När du kör har du aldrig vilofriktion utan rullfriktion. Det är riktigt att om du utlöser friktionen i en riktning så släpper den åt alla håll, men gummi/asfalt är lite speciellt pss att max grepp uppstår vid ett slip på 15%.
Med träning lär man sig att hamna nära där på torr asfalt.
På blött är det mycket svårare eftersom blöt asfalt kan vara allt från fuktig till vattenbemängd. Därför vet man inte förhållandena pss när det är blött.
 

Dr.Bike

Guest
M:et skrev:
2597698 Ja det kanske är som du säger men jag är allmänt skeptisk ändå :) Trögheten i systemet och tekniknivån i övrigt får mig att tveka. Sen tycker jag att mina erfarenheter från bilsidan säger att det skiljer kraftigt på hur olika ABS-system fungerar, sällan har jag tyckt att det har varit bra på en bil och där får jag för mig att de har en helt annan budget för att testa ut grejerna.
Men vad säger du, vi lånar en hoj i sommar och konsumenttestar lite :)

Återigen har du rätt!

Men du harinte följt utvecklingen :)
FÖRR (anno dazumal) när ABS-systemen var i sin linda, DÅ stämde det du säger, med grova pulsationer i pedaler/system pga få insignaler per varv på hjulet.
Reglertekniken i hydrauliken var oxå grovkornig osv så jo, det var kanske inte SÅ bra då.

Idag har du en närmast sömlös övergång mellan icke ABS och ABS, det enda föraren märker (i en bil t.ex) är att det börjar knorra i ABS-enheten, pedalen sjunker omärkligt, och man bibehåller styrförmågan.

Jag minns själv hur förskräckt jag blev när abs:en löste ut på en gammal bil! Herregud! :skrämd man trodde ju att man minst hade sprängt bromsskivorna i tusen bitar, eller höll på att slita loss framvagnen ur sina fästen! :lol

Många ryggade, och fortsatte pumpbromsa som förr, eller bromsade aldrig så hårt att ABS:en löste ut och det var allmänt kaotiskt om hur detta nya skulle handhas...
Jag minns en försäljare som sa: "Det ska kännas som om du trampar sönder grejer för tiotusen kronor, då gör du rätt!"

Men det var DÅ det...
Vad gammal man känner sig!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
För vardagsbruk är abs suveränt. Man slipper den där funderingen varje gång 'hur mycket
vågar jag gå på'. Fästet varierar ju rätt mycket m beläggning, väta, sand, olja etc. Fast
visst hickar jag till när bromsverkan tillfälligt försvinner pga nån grussträng el. så.
Men är fästet dåligt så är det.

På grusväg är jag mer kluven, åtminstone m grova däck vore nog mer låsning/nergrävning bättre.
Men möjligen har abs räddat situationen en gång när jag panikade då vägen gjorde en
oväntad utvikning precis efter krönet.
På bmw måste man tyvärr stanna motorn för att stänga av abs; borde vara lättare.

Så jag är absolut för abs (och anti-spinn och antires..); skulle nog spara många försäkringskronor. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136435

Ang. funktionen så mäter man rotationen och vet alltså oxå hur snabbt rotationen ändras.
Så att den bara går på skillnaden i rotation mellan hjulen är säkert fel. Men lutning och
hojens retadardation mäts inte vad jag vet. Ännu. Så slipet 'vet' nog inte abs:en.
Reaktionstiden för systemet bestäms inte av elektroniken, utan av tiden det tar att
öka/minska bromstrycket. Och där önskar man sig ju snabbare system, men det bättrar
säkert på sig vartefter.
Även hjulen har ett tröghetsmoment, det går inte att stoppa dom hur snabbt som helst ens
med noll väggrepp.

Att medvetet prova hur abs funkar i en kurva skulle jag nog aldrig våga, och har inte heller
testat det i misshugg.

Sen är jag väldigt tveksam till om bakhjulslåsning används för regleringen av frambromsen.
Hojen i sig har en rätt komplicerad koppling mellan hjulen, med varierande grepp beroende
på graden av slip och det ger i sin tur varierande tyngd på hjulen och därför varierar
möjliga bromskraften innan låsning. En vanlig teleskopgaffel innebär i sig en liten grad av abs-funktion.
Det är en komplicerad apparat, hojen. :)
/u
 
Last edited:

Dawe

Guest
elwe skrev:
2600442 När du kör har du aldrig vilofriktion utan rullfriktion. Det är riktigt att om du utlöser friktionen i en riktning så släpper den åt alla håll, men gummi/asfalt är lite speciellt pss att max grepp uppstår vid ett slip på 15%.
Med träning lär man sig att hamna nära där på torr asfalt.
På blött är det mycket svårare eftersom blöt asfalt kan vara allt från fuktig till vattenbemängd. Därför vet man inte förhållandena pss när det är blött.

Vad är rullfriktion och hur skiljer den sig ifrån vilofriktion och glidfriktion?
Finns det något info om det där med 15% slip? Har aldrig hört talas om det.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Dr.Bike skrev:
2600501 Återigen har du rätt!

Men du harinte följt utvecklingen :)
FÖRR (anno dazumal) när ABS-systemen var i sin linda, DÅ stämde det du säger, med grova pulsationer i pedaler/system pga få insignaler per varv på hjulet.
Reglertekniken i hydrauliken var oxå grovkornig osv så jo, det var kanske inte SÅ bra då.

Idag har du en närmast sömlös övergång mellan icke ABS och ABS, det enda föraren märker (i en bil t.ex) är att det börjar knorra i ABS-enheten, pedalen sjunker omärkligt, och man bibehåller styrförmågan.

Jag minns själv hur förskräckt jag blev när abs:en löste ut på en gammal bil! Herregud! :skrämd man trodde ju att man minst hade sprängt bromsskivorna i tusen bitar, eller höll på att slita loss framvagnen ur sina fästen! :lol

Många ryggade, och fortsatte pumpbromsa som förr, eller bromsade aldrig så hårt att ABS:en löste ut och det var allmänt kaotiskt om hur detta nya skulle handhas...
Jag minns en försäljare som sa: "Det ska kännas som om du trampar sönder grejer för tiotusen kronor, då gör du rätt!"

Men det var DÅ det...
Vad gammal man känner sig!

Det är möjligt att jag är för skeptisk och har missat sista delen av utvecklingen. Ska nog se till att få testa en ABS-hoj ordentligt nästa sommar.
Men jag undrar fortfarande vad som händer om bakhjulet kommer upp i luften eller börjar glida lite i sidled.

Vore kul att få testa ABS på motarden. Klappa fullt på båda bromsrna och låta hojen glida fint in i sväng. Det skulle nog vara bra på grusdelen åtminstonde, slicksen fäster inte speciellt bra....
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
sporTlovEr skrev:
2591942 Är ju bra med säkerhetsdetaljer i trafiken iaf, är många som bromsat omkull sig, kan man hindra en enda olycka så är det en bra sak:tummenupp , synd att inte försäkringsbolagen ger extra rabatt för dylikt:va

Bmw premierade ABS vid prissättningen av bl a R1100s. Den fanns ju som Boxer Cup replika utan ABS och den var dyrare i försäkring en standardvarianten.
 

Dawe

Guest
Hittade lite om slip.
http://www.vejdirektoratet.dk/publikationer/VInot033/html/chapter03.htm
Men här är den optimala bromsverkan vid 35% slip!
Vet inte om man kan lita på informationen då deras maximala friktionskoficient är 0.65. För ett mc däck borde det vara upp emot 1.00 om man skall klara dom nedläggnings vinklar man har (45grader).
Men jag kan inte hitta något om rullfriktion som inte betyder rull motstånd.
 

Bifogat

  • Untitled-Duplicated-02.jpg
    Untitled-Duplicated-02.jpg
    28.8 KB · Visningar: 54

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Man får störst bromsvärkan när man har 20%slip (enligt min skolbok) och ABS system bryter in när man har slip på mellan 15-19% slip på bilar, borde ju vara typ det samma på mc. Det betyder att om man är riktigt bra på att bromsa så kan man bromsa lite fortare utan ABS än med.

Är för ABS om det funkar lika på som på bilar, bara man kan stänga av det så det går att köra grus :tummenupp
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag har bara testat ABS när jag provkört BMW-hojar och gjort lite bromsprov och av det lilla så måste jag säga att jag tycker att det är suveränt!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top