ABS bromsar, för eller emot?

Dawe

Guest
whitesnake skrev:
2602064 Man får störst bromsvärkan när man har 20%slip (enligt min skolbok) och ABS system bryter in när man har slip på mellan 15-19% slip på bilar, borde ju vara typ det samma på mc. Det betyder att om man är riktigt bra på att bromsa så kan man bromsa lite fortare utan ABS än med.

Är för ABS om det funkar lika på som på bilar, bara man kan stänga av det så det går att köra grus :tummenupp

Men hur kan ABS sytemet skilja på grepp och slip?
 

Pizzabagarn

Guest
för....... om det går att koppla bort när så önskas.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dawe skrev:
2602218 Men hur kan ABS sytemet skilja på grepp och slip?
Det tror jag inte det kan egentligen. Däremot kanske det kan gissa/höfta till slip genom
att mäta hur rotationen förändras. Fast det kräver att hjulet släpps upp till fullt grepp antar jag.
Annars vet ju inte abs:en hur fort hojen rör sig.

Bilar har väl lite andra givare oxå, som visar hur den rör sig. Annars kan man väl inte göra
anti-sladd-system värda namnet.

Ang. väggrepp så är hojar gjorda för friktion runt 1, kanske lite mer. Dom har mao en viktfördelning
som inte tål mer grepp utan att hojen slår runt vid max.broms resp ax. Det är därför som alla
vassa hojar ligger runt 3 s till 100. Mer effekt hjälper inte, greppet räcker inte iaf.
Dragracing har ett helt annat grepp, kanske upp till ca 3 i extremfall. Men så är viktfördelningen
rätt annorlunda oxå.....

Slip har man alltid, så fort nån kraft överförs via däcket. Vid konstant fart rakt fram är
slipet väldigt litet normalt. Men vid 400 km/t så skulle det vara klart märkbart på en hoj.
Kräver sisådär 4-500 hk, så problemet drabbar inte så många.
/u
 
Last edited:

trafikläraren

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2006
Ort
Halland
Hoj
xt 660x, honda 750, honda cbf500abs, yamaha ybr125
För

Om man gör flera bromsningar på samma ställe då kan man korta ner bromsträckan något om man bromsar "på gränsen", med eller utan abs spelar ingen roll.

Det man skall tänka på är att "när det gäller" så är det svårt att prestera en maximal bromsning. Det är lätt att ta i förmycket i en skarp situation vilket kan resultera i låsning.

Självklart skall man kunna bromsa både med och utan abs när man kommer från trafikskolan, ser det mer som ett hjälpmedel för att förmedla var gränsen ligger.

/trafikläraren
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Man blir inte mycket klokare efter att ha läst den här tråden :D

Ska man våga köra med ABS eller inte, man kanske behöver träna en del hur det funkar innan man hamnar i skarpt läge...
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Mmmm, som med allt annat, något nytt som man inte riktigt vet hur det funkar, har kört ett antal mil på motorväg, skog osv. utan ABS och vet hur bromsarna har fungerat då, helt enkelt bara lite osäker på grejen.
 

Dawe

Guest
Man blir inte mycket klokare efter att ha läst den här tråden :D

Ska man våga köra med ABS eller inte, man kanske behöver träna en del hur det funkar innan man hamnar i skarpt läge...

Men tänk så här.
Om du bromsar för hårt med en hoj utan ABS går du omkulll.
Om du bromsar för hårt med en hoj med ABS får du längre broms sträcka men du är kvar på hojen vilket minskar skade risken.

Sen kan man ju ta nytt grep men det gäller ju både med och utan ABS.

Men jag skulle vilja ha ABS bara fram.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top