ABS bromsar, för eller emot?

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
Halt kalrt för ABS.
Skulle antagligen inte bromsat omkull med Firebalden förra hösten om den haft ABS.

Har på min BMW o det e bara att nypa allt vad man kan, finns även en knapp för att stänga av den.

Så har bara positivt att säga om det :tummenupp
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Nackdelen är ju solklar... både kostar och väger mer. Kan man inte stänga av tar det ju bort en del av lekfaktorn.

Vart sitter "elektronikhuset" för ABS vanligtvis? Vad är det som väger?
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
En fundering jag har som inte har provat ABS, Kan man bromsa när man ligger i en sväng? Ni vet det klassiska att man kommer för fort i en sväng och "Opps" snart kommer grönsakerna... Oftast bryter man ned hojen då, men det vore rätt bra om det gick att bromsa i böjen. Det tycker jag är en stor fördel med ABS på bilen , att man kan svänga och bromsa samtidigt på halt underlag utan att kana rakt fram.
Hade´
Jag var ute å åkte en sväg idag Kallt men kul.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
ozto skrev:
2592499 men hallå... Det ABS gör under en inbromsning är ju att släppa på bromsen om hjulen tappar fäste... jag skulle vilja säga att det som händer är precis stärt om det du säger...

ABS sliter aldrig bort något fäste! Det släpper på bromsen när du bromsar för hårt!

Visst skulle man kunna vurpa pga ABS om man får för sig aatt försöka åka på sladd in i böjarna men det är ju inte riktigt det som abs är till för...
I texten på länksidan skriver de att däcket börjar glida utåt i svängen om man bromsar fullt med ABS p.g.a att den korta låsningen som sker innan systemet griper in sätter däcket i sladd som måste pareras med styret. Fast texten är från -92, det är ju möjligt att modernare system är bättre.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
triple kungen skrev:
2592958 En fundering jag har som inte har provat ABS, Kan man bromsa när man ligger i en sväng? Ni vet det klassiska att man kommer för fort i en sväng och "Opps" snart kommer grönsakerna... Oftast bryter man ned hojen då, men det vore rätt bra om det gick att bromsa i böjen. Det tycker jag är en stor fördel med ABS på bilen , att man kan svänga och bromsa samtidigt på halt underlag utan att kana rakt fram.
Hade´
Jag var ute å åkte en sväg idag Kallt men kul.


Var gång ABS:en griper in (på en bil) är hjulets rotationshastighet lika med noll för ett ögonblick. Det inneboende tröghetsmomentet hos hjulet gör att det tar ytterligare nån bråkdel innan det åter roterar med fordonets hastighet och bromstryck åter kan appliceras. Under dessa ögonblick då hjulet inte roterar har man ingen (eller iaf väldigt liten) styrförmåga. Likadant skulle det fungera på en mc. Problemet är ju att ett låst hjul och nedlägg på samma gång gör att man ramlar. Det gör man inte med en bil.

Alltså måste ett ABS system för mc (som skall klara av att svänga samtidigt) gripa in tidigare. En avvägning som måste göras utav tillverkaren med andra ord; grymt bra stoppförmåga eller något sämre stoppförmåga och möjlighet att nödbromsa med relativt stort nedlägg.

Rent teoretiskt borde det ju gå att lösa uppgiften, men en sidoförflyttning kommer man aldrig ifrån (om ABS:en inte skall aktiveras innan låsning). Dessutom krävs ett otroligt snabbt system och då menar jag inte processorhastighet utan man måste övervinna/tuna den inre trögheten i alla mekaniska moduler som samspelar i bromssystemet. Svårt är bara förnamnet:confused:
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
bromsklossen skrev:
2593228 Var gång ABS:en griper in (på en bil) är hjulets rotationshastighet lika med noll för ett ögonblick.
Nej, så illa är det lyckligtvis inte. På halt underlag skulle det ta evigheter innan hjulet började snurra igen, och då vore ju poängen liksom förlorad. Exakt hur systemen idag fungerar är nog en väl förborgad hemlighet hos tillverkarna, men det är en mix av bla hastighetsdifferenser mellan hjulen och hastighetsderivator som gör att man kan detektera att ett hjul tappat greppet långt innan rotationshastigheten är nere i noll.

Fast på en motorcykel är ju greppet inte enda problemet med att bromsa mitt i en kurva, man ändrar ju helt balansen i hojen när man nyper till med bromsen, och det problemet löser ju inte ABS:en.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
bromsklossen skrev:
2593228Alltså måste ett ABS system för mc (som skall klara av att svänga samtidigt) gripa in tidigare. En avvägning som måste göras utav tillverkaren med andra ord; grymt bra stoppförmåga eller något sämre stoppförmåga och möjlighet att nödbromsa med relativt stort nedlägg.
Det näms i texten att det skulle kunna lösas med vinkelsensor som ändrar karaktären på systemet vid nedlägg.
 

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Någon som vet hur mycket det skulle kosta att installera ABS bromsar på en motorcykel som inte har det, men har det som tillval?

En motorcykel med ABS kostar ca 4000-10 000kr mer än samma motorcykel utan. Men deet kanske blir mycket dyrare än så att eftermontera ABS bromsar?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
M:et skrev:
2592191 .... Om jag inte minns helt fel så var det Dansken som hamnade på gräset en gång just pga av det.

Som jag skrev tidigare så är ABS kanon vid normalt gatåka men kasnke inte så fördelaktigt vid hårdköra eller banåka. ...

Vist var det jag som en mörk regnig blött kväll på Rörken rakan, aktiverade ABS´n och for ut mott kaninerna i grönskan...

Speciellt när det är halt - kopples ABS´n in tidigt - och det betyder att man i nått split sekund inte har NÅGON broms alls, sen tester den igen och tycker datorn att det fortfarende är halt - stängar han av for AL broms igen, igen..
På så sätt blir broms sträcken lite jobbig att beräkna.
- Åt andra sidan, är brom sträcken jobbig att beräkna när det är halt - eller hur!

Jag deltog med stort nöje på en norsk grus safari med några specielalister på såna sakar - och jag tyckte som dom att det var kul att jag var med på min lille sportourer.. På vägen ner i snö och söle kom det sån där hårnål med 1,5 km ner till botten av dalen rakt bredvid hårnålen. Tänkte friskt att jag blokerar bakhjulet och sladdar dunderklumpen runt.. Hade dock glömt att Hr. ABS var med och ju mera jag bromsade - ju mindra broms hade jag!!
(tricket var att vä.xla nerr till 1´n och kaste hojen runt i sölet - be te gud - och sen gick det bra...)

Annars är konklusionen: Allt på gata ska ha ABS - det är hur safe som hälst. Det är kul att bromsa hårt..

Räknade utt nån gång att jag har haft +13.000 beviste bromsningar på Rörken nått år - och jag fortfarende bergis på att ABS slår allt på landsväg.. (och för dom flesta är ABS även skittbra på bana..)
Börjer man att lägga riktigt snaba varv på bana - går det bra att bytta ABS till konventionnelt broms system..

Dom fleste med ABS - har faktsik aldrig bromsad så den tar i..
 

Dawe

Guest
Här finns lite info om ABS bromsar av vägverket. Dom anser att det skulle vara bästa sättet att minska mc olyckor. Då många olyckor beror på att föraren bromsar på sig i kurva.
Läs stycket bromsar.
http://www.vv.se/filer/27656/2.%20Motorcykelsäkerhet%20–%20en%20litteraturstudie%20och%20meta-analys.pdf


Har kört med ABS bromsar och tycker att det är väldigt bra. Specielt då det där oförutsedda händer (typ vilt). Spelar ingen roll hur bra man är på att bromsa då nyper man bara till. Man har väsentligt bättre odds om man sitter på hojen än om man ligger på backen.

På vått är det så överlägset så det går inte att begripa!

Personligen skulle jag villa ha ABS fram men inte bak.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Dr.Bike skrev:
2592474 Men vänta nu! Urban mytbildning!
Inte går väl bromsverkan NER när abs:en griper in.
En missuppfattning. Bromstrycket LÄTTAR mot padsen - JA.
Men systemet ser ju till att (för mc) framhjulet tillåts ha någon % lägre rotation än bakhjulet = maximal inbromsning hela tiden.

Denna låsningsgrad (%) går ju att ställa, och en känslig hand på just ETT givet underlag kan därför "vinna" över ABS i gynnsamma fall.
Men överlag torde ABS vara överlägset.

Anledningen till "EJ ABS" på bana är ju annars att man i vissa fall VILL kunna låsa hjulen lite.

Urban mytbildning här :)
Nu kanske jag är ute på en bärtur men det som du beskriver är i mina öron teori. I praktiken så blir det inte riktigt så. Det är inte helt lätt att beräkna bästa ingreppspunkt för ABS och jag har väldigt svårt att tro att det är så fina tekniska bitar i produktionssystemen på en sketen billig hoj. Nej det en simpel räknare som känner av förhållandet mellan bak och framhjul.
Jämför en effektiv inbromsning på torr mumsig asfalt kontra grus/blöt asfalt så skulle systemen gå in vid helt olika punkter för att inbromsningen ska bli effektiv. Skulle du ställa in systemet helt perfekt för asfalt så misstänker jag att hjulet hinner stanna helt på grus innan ABS:n går in och tar över.
Samma sak när ABS:n väl gått in och sen ska släppa på bromstrycket. På torr asfalt så behöver det inte släppa mycket för att få fart på hjulet igen men för att få snurr på hjulet på grus så får det inte vara mycket broms.
Allt det här är begränsningar som ingenjörerna måste ta hänsyn till när de designar systemet eftersom det mig veterligen inte finns något system som känner av friktionen mellan hjul och underlag. Möjligtvis att systemet kan beräkna hur mycket det måste släppa av på bromsverkan för att få snurr igen och därigenom kalibrera sig själv. Men det låter för dyrt och långsamt för att sitta på gathojar.
Med de här förutsättningarna så skulle jag själv designa systemet mer mot förutsättningarna med dåligt fäste (grus/blött) än mot att kortast möjliga bromssträcka på en torr och fin bana och jag misstänker att tillverkarna gör det samma.

En annan sak om vi tänker oss hårdkörning är att vad händer när bakhjulet börjar komma upp i luften. Med moderna däck som normalt sitter på sporttourers och snabbare hojar så håller fästet i tillräckligt länge för att man ska stå på näsan över styret. Som effektivast bromsar man när bakhjulet i princip inte har någon kontakt kvar.
ABS-systemet får krupp och tror att nu har något konstigt hänt och vill få tillbaka rotation på båda hjulen och vips så har padsen släppt greppet om skivan och man tappade någon meter i inbromsningen. Möjligt att det här är ett större bekymmer för hojar med kombibromsar. Men personligen så vill jag inte att bromsverkan ändrar sig när bakhjulet studsar omkring eller glider i sidled.

Återigen, på gata och blött är nog ABS överlägset med det är inget som hör hemma på bana.
Puh, vad långt det blev......
 

Dr.Bike

Guest
M:et skrev:
2597272 Urban mytbildning här :)
Nu kanske jag är ute på en bärtur men det som du beskriver är i mina öron teori. I praktiken så blir det inte riktigt så. Det är inte helt lätt att beräkna bästa ingreppspunkt för ABS och jag har väldigt svårt att tro att det är så fina tekniska bitar i produktionssystemen på en sketen billig hoj. Nej det en simpel räknare som känner av förhållandet mellan bak och framhjul. + massa fler ord.

JOdå allt det där su säger stämmer!! :)

MEN! Ingenjörerna tvingas inte VÄLJA, för den ingreppspunkt och dess varians beroende på underlaget du så fint beskriver kommer ju att hållas FLYTANDE just p.g.a att det ÄR en %-sats i varvtalsdiff på hjulen.
I klartext kommer det alltid vara samma % slirning, men RESULTATET kommer bli helt OLIKA beroende på underlag.
Men allt detta sköter ABS-datorn om, och man behöver alltså inte optimera mot endast ETT underlag.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Dr.Bike skrev:
2597633 JOdå allt det där su säger stämmer!! :)

MEN! Ingenjörerna tvingas inte VÄLJA, för den ingreppspunkt och dess varians beroende på underlaget du så fint beskriver kommer ju att hållas FLYTANDE just p.g.a att det ÄR en %-sats i varvtalsdiff på hjulen.
I klartext kommer det alltid vara samma % slirning, men RESULTATET kommer bli helt OLIKA beroende på underlag.
Men allt detta sköter ABS-datorn om, och man behöver alltså inte optimera mot endast ETT underlag.

Ja det kanske är som du säger men jag är allmänt skeptisk ändå :) Trögheten i systemet och tekniknivån i övrigt får mig att tveka. Sen tycker jag att mina erfarenheter från bilsidan säger att det skiljer kraftigt på hur olika ABS-system fungerar, sällan har jag tyckt att det har varit bra på en bil och där får jag för mig att de har en helt annan budget för att testa ut grejerna.
Men vad säger du, vi lånar en hoj i sommar och konsumenttestar lite :)
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Tyska jättetidningen testade en massa hojar i oktober. På såväl torrt, halvblött och tokblött underlag.

De kom fram till att den sämsta ABS-hojen var bättre än den bäste utan..
 

Dawe

Guest
M:et skrev:
2597272 Nej det en simpel räknare som känner av förhållandet mellan bak och framhjul.

Som jag har fått förklarat så fungerar det inte så. Den mäter snabba förändringar i rotationshastigheten på hjulet dvs om hjulet går från 100kmh till 0 kmh på för kort tid. Annars skulle man rent teoretiskt kunna låsa fram och bakhjul samtidigt och lura systemet.
Man kan på så sätt ha ABS bromsar bara på framhjulet om man vill. Utan att ha sensorer på bakhjulet.
 
Last edited:

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
BMW:s nya ABS har en "mervikt" på endast. 1,5 kg. Dessutom är den urkopplingsbar, vilket jag antar är ett plus om man kör bana.

Var finns då argumenten för att INTE ha ABS?! Om 1,5 kilo är så viktigt finns det nog fler än jag som skulle må bra av att göra sig av med 1,5 kilo utan att plocka det av hojen..

I morse (-1 och frost) kl 06.30 var i alla fall jag rätt nöjd att jag har ABS på min hoj! Gjorde ett par provbromsningar i halkan och systemet är faktiskt riktigt effektivt.

Snacket om att det skulle vara "lågbudget-ABS" på hojar köper jag inte för 5 öre, kan möjligen gälla någon tillverkare/modell där syftet med ABS endast varit att öka försäljningen och inte som en del i ett seriöst säkerhetstänk.
 

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Ystad
Hoj
zx10r -05 (lime)
Själv tyckte jag det var rusktigt obehagligt första gången man verkligen använde abs i skarpt läge...
men visst, det finns massor av fördelar rent teoretiskt med den.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hur funkar det med underhåll av ABS bromsarna?

Ett vanligt bromssystem förstår man ju sig på, lätt att byta bromsvätska lufta osv. Kan man göra sånt själv med ABS? vad säger BMW förarna?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
ABSen på min hoj är faktiskt så pass bra att jag oftast inte bryr mig om att stänga av den ens på torr bana även om jag kanske förlorar någon tiondel på varvet. När det är blött och man inte kör med regndäck är det helt överlägset med ABS, man slipper spendera uppmärksamhet på att fundera över hur hårt man egentligen vågar bromsa och får lättare att slappna av.

Jag har efter ett antal hundra mil på bana med ABS aldrig råkat ut för det som hände Galne Dansken, kanske hade han för hög fart för att kunna klara kurvan även utan ABS (isf räddade den honom från en krasch), kanske är det pga att jag har ett betydligt nyare system. Om man skulle göra ett misstag och behöva styra av banan är det dock väldigt nice att ha ABS, (blött) gräs är nämligen tokhalt och leder ofta till vurpor som kunde förhindrats.

Extra vikten på min hoj är 1,5kg med el, elektronik, hydraulik och mekanik.

Dr Bike: Bromsverkan går faktiskt alltid ner något när ABSen griper in. Eftersom systemet oftast går in pga att friktionen mot underlaget försämrats blir bromsverkan av förklarliga skäl ofta betydligt sämre och det upplevs som att hojen tom ökar farten.
Vi kan ta med ett måttband och sticka ut och prova lite om du vill känna på hur det funkar i verkligheten.

matte_mannen skrev:
2598234 Hur funkar det med underhåll av ABS bromsarna?

Ett vanligt bromssystem förstår man ju sig på, lätt att byta bromsvätska lufta osv. Kan man göra sånt själv med ABS? vad säger BMW förarna?
Det går att fixa själv men kan vara lite olika krångligt på olika system. BMWs system med servo och delintegral är nog värst och vill helst att man ska koppla in datorn under luftningen, där bör man altså försöka undvika att få in luft nar man byter vätska.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Var och en kan ju bara prata för sig själv, men jag är totalt emot.
Vill inte ha det på mina hojar öht!
Det finns mig veterligt inga PID-reglerade ABS:er och att få ett hackande framhjul när man bromsar sig in i en sväng är det minsta iaf jag önskar mig.
Tekniken är grov och ofullständig och det beror delvis på on/off-regleringen som inte når upp till frekvenser som ens med detta, relativt tunga system, upplevs som kontinuerligt.
Å andra sidan är den mänskliga hjärnan och varseblivningen inte heller fullkomlig så för vissa är det bättre och för andra inte, att ha ABS.
Detta är en typisk och underbar SH-forumtråd där vi alla sitter med den absoluta sanningen om ett fenomen :D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top