Dr.Bike skrev:
2592474 Men vänta nu! Urban mytbildning!
Inte går väl bromsverkan NER när abs:en griper in.
En missuppfattning. Bromstrycket LÄTTAR mot padsen - JA.
Men systemet ser ju till att (för mc) framhjulet tillåts ha någon % lägre rotation än bakhjulet = maximal inbromsning hela tiden.
Denna låsningsgrad (%) går ju att ställa, och en känslig hand på just ETT givet underlag kan därför "vinna" över ABS i gynnsamma fall.
Men överlag torde ABS vara överlägset.
Anledningen till "EJ ABS" på bana är ju annars att man i vissa fall VILL kunna låsa hjulen lite.
Urban mytbildning här
Nu kanske jag är ute på en bärtur men det som du beskriver är i mina öron teori. I praktiken så blir det inte riktigt så. Det är inte helt lätt att beräkna bästa ingreppspunkt för ABS och jag har väldigt svårt att tro att det är så fina tekniska bitar i produktionssystemen på en sketen billig hoj. Nej det en simpel räknare som känner av förhållandet mellan bak och framhjul.
Jämför en effektiv inbromsning på torr mumsig asfalt kontra grus/blöt asfalt så skulle systemen gå in vid helt olika punkter för att inbromsningen ska bli effektiv. Skulle du ställa in systemet helt perfekt för asfalt så misstänker jag att hjulet hinner stanna helt på grus innan ABS:n går in och tar över.
Samma sak när ABS:n väl gått in och sen ska släppa på bromstrycket. På torr asfalt så behöver det inte släppa mycket för att få fart på hjulet igen men för att få snurr på hjulet på grus så får det inte vara mycket broms.
Allt det här är begränsningar som ingenjörerna måste ta hänsyn till när de designar systemet eftersom det mig veterligen inte finns något system som känner av friktionen mellan hjul och underlag. Möjligtvis att systemet kan beräkna hur mycket det måste släppa av på bromsverkan för att få snurr igen och därigenom kalibrera sig själv. Men det låter för dyrt och långsamt för att sitta på gathojar.
Med de här förutsättningarna så skulle jag själv designa systemet mer mot förutsättningarna med dåligt fäste (grus/blött) än mot att kortast möjliga bromssträcka på en torr och fin bana och jag misstänker att tillverkarna gör det samma.
En annan sak om vi tänker oss hårdkörning är att vad händer när bakhjulet börjar komma upp i luften. Med moderna däck som normalt sitter på sporttourers och snabbare hojar så håller fästet i tillräckligt länge för att man ska stå på näsan över styret. Som effektivast bromsar man när bakhjulet i princip inte har någon kontakt kvar.
ABS-systemet får krupp och tror att nu har något konstigt hänt och vill få tillbaka rotation på båda hjulen och vips så har padsen släppt greppet om skivan och man tappade någon meter i inbromsningen. Möjligt att det här är ett större bekymmer för hojar med kombibromsar. Men personligen så vill jag inte att bromsverkan ändrar sig när bakhjulet studsar omkring eller glider i sidled.
Återigen, på gata och blött är nog ABS överlägset med det är inget som hör hemma på bana.
Puh, vad långt det blev......