Dawe skrev:
2602218 Men hur kan ABS sytemet skilja på grepp och slip?
Det tror jag inte det kan egentligen. Däremot kanske det kan gissa/höfta till slip genom
att mäta hur rotationen förändras. Fast det kräver att hjulet släpps upp till fullt grepp antar jag.
Annars vet ju inte abs:en hur fort hojen rör sig.
Bilar har väl lite andra givare oxå, som visar hur den rör sig. Annars kan man väl inte göra
anti-sladd-system värda namnet.
Ang. väggrepp så är hojar gjorda för friktion runt 1, kanske lite mer. Dom har mao en viktfördelning
som inte tål mer grepp utan att hojen slår runt vid max.broms resp ax. Det är därför som alla
vassa hojar ligger runt 3 s till 100. Mer effekt hjälper inte, greppet räcker inte iaf.
Dragracing har ett helt annat grepp, kanske upp till ca 3 i extremfall. Men så är viktfördelningen
rätt annorlunda oxå.....
Slip har man alltid, så fort nån kraft överförs via däcket. Vid konstant fart rakt fram är
slipet väldigt litet normalt. Men vid 400 km/t så skulle det vara klart märkbart på en hoj.
Kräver sisådär 4-500 hk, så problemet drabbar inte så många.
/u