AdBlock

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
AdBlock - Upptäckt (meddelandet visas 2 ggr till)
Vi ser att du valt att blockera annonserna på Sporthoj.com. Sporthoj är en sajt med hundratusentals besök varje vecka. Det är en sajt som når många människor och som ger många människor chansen att komma till tals, men också en sajt som är dyr att hålla vid liv. Driftkostnader och tekniska kostnader för en sajt i denna storlek summeras upp till mycket pengar varje år.

Sporthoj lever på sina annonser. Genom att blockera dessa gör du det svårt för Sporthoj att överleva. Konsekvensen av besökare med annonsblockerare är för oss mindre intäkter och därmed mindre möjlighet att utveckla Sporthoj och hålla sajten fräsch och fungerande. VI ber dig därför att stänga av din annonsblockerare på denna sajt för att stödja sajten och dess community.

Med vänlig hälsning
Sporthoj.com

Ingen skärmdump ,men detta är texten som står.

Personligen så blir jag nog mest trött.

Jag tittar på vad jag vill på min egen dator,dessutom har jag nästan 1/4 av skärmen på min 10" notebook full med reklam.

Så att skicka röda banners till folk och beklaga sig över att man inte läser deras reklam är ju brist på folkvett.

Lite som att brevbäraren skulle ringa på och klaga på att jag har en "ingen reklamskylt" på min dörr.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite som att brevbäraren skulle ringa på och klaga på att jag har en "ingen reklamskylt" på min dörr.

Jag har en sån skylt, tydligen är det väldigt många som har det, för när snön tinade bort i lekparken brevid mitt hus så tinade även all reklam jag har tackat nej till fram.

Nu får jag reklamen via airmail varje gång det blåser istället.

För att återgå till ämnet, märker verkligen annonsörerna att ingen tittar på deras reklam? Skickas det kvittens på att bannern visas eller inte?

Jag har aldrig brytt mig om vilket faktiskt.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
För att återgå till ämnet, märker verkligen annonsörerna att ingen tittar på deras reklam? Skickas det kvittens på att bannern visas eller inte?

Dom kan se om annonsen laddas upp i alla fall. Det är väl det som hänt här.

Kör man mobilt bredband och alltså betalar för mängden data man laddar ner så skulle det kännas extra surt om man skulle bli påtvingad en massa tung reklam. Då får man ju alltså betala för att ladda ner sånt man inte vill se.

Kommer dom nånsin att göra annonser som vi kan acceptera? Tror inte det, dom kommer att tävla om vem som gapar högst så vi helt enkelt inte kan missa budskapet. Och så länge dom gör det, så kommer vi att fortsätta blockera dom.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Jag kikade lite på swedies web-kod och ser att han loggar det via adblock_log.php och kan förmodligen korrelera antal sidvisningar med antal visade annonser.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag kikade lite på swedies web-kod och ser att han loggar det via adblock_log.php och kan förmodligen korrelera antal sidvisningar med antal visade annonser.
Dessutom så går ju annonsen via adtech.de. De kanske också loggar antalet klickningar eller något?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Så Swedie vet, men kan annonsörerna veta om inte han talar om det för dom?

Jag kör ju inte AdBlock utan Opera har något annat system, men det kanske syns ändå?

Vilket som så tror jag inte "rödarutan" råder bot på att folk är less på reklam.

Går den att blocka bort så gör jag det!

Dessutom så går ju annonsen via adtech.de. De kanske också loggar antalet klickningar eller något?

Jo, antalet vidarelänkningar (personer som klickar sig vidare i annonsen) kan dom ju givetvis räkna, men kan dom se skillnaden om annonsen syns eller inte hos surfaren?

Som jag förstod någon tidig variant av AdBlock så fungerade den så att den skickade verifiering på att annonsen hade laddats utan att den hade gjort det, det är dock inget ämne jag har satt mig in i.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så Swedie vet, men kan annonsörerna veta om inte han talar om det för dom?

Jag kör ju inte AdBlock utan Opera har något annat system, men det kanske syns ändå?

Vilket som så tror jag inte "rödarutan" råder bot på att folk är less på reklam.

Går den att blocka bort så gör jag det!

Jo, antalet vidarelänkningar (personer som klickar sig vidare i annonsen) kan dom ju givetvis räkna, men kan dom se skillnaden om annonsen syns eller inte hos surfaren?

Som jag förstod någon tidig variant av AdBlock så fungerade den så att den skickade verifiering på att annonsen hade laddats utan att den hade gjort det, det är dock inget ämne jag har satt mig in i.
Själv kör jag IE och använder inte adblock. Jag har däremot lagt adtech.de mot localhost i hostfilen och det räcker för att dölja all reklam här på SH. Således kan säkert adtech.de känna av vilken trafik som kommer från banners på SH även om den bara laddas in.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
"AdBlock - Upptäckt (meddelandet visas 2 ggr till)" skriver S. också till icke inloggade användare.

Vad gör han sen då? Bannar?

Lika dumt som skivbolagens försök att stoppa nerladdning, de som vill in här poppar upp igen ned ny IP och/eller MAC-adress om det behövs.

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Problemet är väl att om annonsörerna vet att man inte ser reklamen på sh så är de inte längre villiga att betala. Om sh läggs ner för att man inte har något sätt att finansiera verksamheten så spelar det ingen roll hur mycket du byter ip-adress (vilket iof inte är så enkelt på fasta abb om man inte skall betala för det). Jag gillar sh och annonserna som visas här är oftast relevanta så jag undantog sh från mitt addblockerfilter. Den dagen det är reklam för annat än huvudsakligen hojprylar får Swedie hitta ett nytt sätt att finansiera verksamheten även från mig.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag får upp den röda rutan trots att jag laddar in alla annonser. Att jag sen inte ser dem tycker jag är en helt annan sak. I Firefox blockerar AdBlock annonserna från att laddas, det funkar inte i Chrome (Google är inte helt befriade från sin verksamhet trots allt) utan AdBlock till Chrome funkar som så att man måste ladda in alla annonser innan de blockeras. Det är den enda nackdelen med Chrome än så länge.

Men jag har hellre den röda rutan än den där Ducatireklamen som var där uppe sist jag loggade in från skolan—det var svårt att hålla sig från att surfa vidare. En gång i tiden var alla annonser stillbilder, då använde jag inte nån typ av blockering (hint, hint).

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Hoj
Sukkia
"AdBlock - Upptäckt (meddelandet visas 2 ggr till)" skriver S. också till icke inloggade användare.

Vad gör han sen då? Bannar?

Lika dumt som skivbolagens försök att stoppa nerladdning, de som vill in här poppar upp igen ned ny IP och/eller MAC-adress om det behövs.

Jag har filtrerat ut alla div med namnet "AdBlockMeddelande*" i Firefox och då kan de inte visas längre.

Jag mår helt seriöst dåligt när jag surfar in på en massa sidor med reklam. Samma sak med tv-reklam, jag byter kanal direkt när reklamen börjar.

Jag kör både addblock och Flashblock.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag blir riktigt less på detta....

SH är en komersiell sajt som ägs av Egmont och ingen välgörenhet. Att köra snyfthistorien om hur elaka vi som kör adblock är samtidigt som man dimensionerar servrarna så dåligt att SH blir segt med 900 användare online är ett hån...

När SH 2003 var swedies hobbieprojekt och annonserna gick till att betala server och bandbredd tittade jag gärna på reklam och donerade dessutom till uppgraderingskostnader men nu är vägs ände nådd.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Har inte Adblock, får dock samma röda ruta, jag kör deremot manuell redigering av host filen, ger antagligen samma resultat.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Stör mig inte på att det annonseras i sig, har klickat mig vidare flera gånger. Däremot så stör det mig att det blinkar, studsar och har sig hela tiden.

Epileptic fail.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Stör mig inte på att det annonseras i sig, har klickat mig vidare flera gånger. Däremot så stör det mig att det blinkar, studsar och har sig hela tiden.

Epileptic fail.

Det är precis det som är problemet, de här förbannade dryganimationerna från helvetet.
Alla kämpar om att synas lite mer än de övriga, just nu sitter jag på en kundpc och garvar åt STCC-bannern....jajääädrar. DAMP.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu är ju inte problemet med störande banners/annonser unikt för Sporthoj, och många adblocker-lösningar blockerar nog per automatik reklamen från dom stora kända reklamspyende företagen.

Om SH skulle på något sätt hosta sin reklam själva tror jag att fler skulle låta den passera, som det är nu är beslutet så att säga redan taget av adblock-lösningen.

Med reservation för att jag har missuppfattat hur dom vanligaste adblock-lösningarna fungerar, jag har själv klickat bort reklamen manuellt på dom sidor jag vanligen besöker.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En annan fiffig och bekväm sak är "mvps hosts" filen som blockerar ut spam från datorn utan att man behöver säga åt varenda program att inte ansluta sig mot elände.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är inte medlemmarna som bär sajten, det är faktiskt pengarna som kommer in som gör att sporthoj.com existerar just nu. Det är tyvärr verkligheten.

Men självklart gör medlemmarna sajten vad den är idag och det är den anledningen sporthoj.com existerar oxå.

Det är dock tyvärr så att om ekonomin inte håller, så kan sporthoj.com's framtid påverkas väldigt negativt. Och det är något jag inte vill iaf.

Jag ska diskutera med Egmont hur mycket av ett meddelande vi ska visa när Adblock upptäcks.

Problemet är väl att om annonsörerna vet att man inte ser reklamen på sh så är de inte längre villiga att betala. Om sh läggs ner för att man inte har något sätt att finansiera verksamheten så spelar det ingen roll hur mycket du byter ip-adress (vilket iof inte är så enkelt på fasta abb om man inte skall betala för det). Jag gillar sh och annonserna som visas här är oftast relevanta så jag undantog sh från mitt addblockerfilter. Den dagen det är reklam för annat än huvudsakligen hojprylar får Swedie hitta ett nytt sätt att finansiera verksamheten även från mig.
Ett korrekt och bra beslut av dig. Dagen då du ser mycket orelaterad annonsering "bara för att hålla igång SH" kommer väl jag oxå lämna över styret och ge upp. Jag vill alltid SHs bästa och det är ju inte alltid det bästa rent ekonomiskt. Jag har implementerat funktionen och den har tillkommit av den anledningen att 20-25% av besökarna adblockar. Det tar hårt alldeles för hört på ekonomin för Sporthoj.com, vilket i längden påverkar alla leda. Medlem, annonsör, ägare och "drift".

Jag blir riktigt less på detta....

SH är en komersiell sajt som ägs av Egmont och ingen välgörenhet. Att köra snyfthistorien om hur elaka vi som kör adblock är samtidigt som man dimensionerar servrarna så dåligt att SH blir segt med 900 användare online är ett hån...

När SH 2003 var swedies hobbieprojekt och annonserna gick till att betala server och bandbredd tittade jag gärna på reklam och donerade dessutom till uppgraderingskostnader men nu är vägs ände nådd.
Synpunkter som kommer vidarbefodras till "beslutstagare"!

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...