AdBlue

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ni har väl tjackat på er en årsförbrukning eller två av AdBlue, för snart är det slut.

Ukraina har varit storleverantör av Urea som man gör AdBlue av, och det kommer att bli akut brist.

Jag vet inte hur det funkar att köra utan AdBlue, många bilar stryps ju elektroniskt så att dom inte GÅR att köra utan, men om man tänker sig att biltillverkarna tillfälligt kopplar ur den strypningen, bränner man upp/sotar ner någon annan del av avgasreningen?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det är enkelt att tillverka "AdBlue" men det blir nog lite dyrare än att få det från Ukrainas billiga el från de sex kärnreaktorerna. Det går sönder saker om du kör utan AdBlue och det mäts NOx så det går inte att bluffa med annan vätska än 37.5% urea och avjoniserat vatten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är enkelt att tillverka "AdBlue" men det blir nog lite dyrare än att få det från Ukrainas billiga el från de sex kärnreaktorerna. Det går sönder saker om du kör utan AdBlue och det mäts NOx så det går inte att bluffa med annan vätska än 37.5% urea och avjoniserat vatten.
VAD går sönder om man kör utan, och att det mäts NOx kan man ju programmera bort ur styrboxen tillfälligt om det blir sopslut AdBlue på marknaden.

Flygplatserna har väl mer eller mindre frångått halkbekämpning med Urea, utom vid extremväder, men dom har nog lager skulle jag tro

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Själv har jag inte ens partikelfilter på någon av mina dieselskåpbilar... ?
Kan jag börja livnära mig på att köra omkring saker i dem snart mån tro..?

Det blir snöröjning med bonna-traktor i stan nästa vinter när alla komplicerade moderna traktorer står stilla för att det krigas i Ukraina
Du får köra ut humanitär hjälp med din skåpbil så kan jag dra igång dieselpickisen jag har som inte heller har AdBlue begränsning

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har ingen erfarenhet av NOx-sensorer men jag antar att den precis som lambdasensorn ger en voltsignal och då lär den ju inte vara så svår att göra koppla bort och ersätta med en konstant spänning som säger låg NOx.

En diesel balanserar mellan tidig förbränning och/eller låg EGR som ger mycket NOx och i andra änden av skalan sen förbränning och/eller hög EGR som ger mycket rök men låg NOx.

Så vad gör motorn då?
1) Efterbehandlingen slutar slösa med urea.
2.) Motorstyrningen kanske inte bryr sig, eller så tycker den att det är okej att spruta in bränslet ännu tidigare för att minska röken. Att elda för tidigt försämrar bränsleförbrukningen och vad värre är så ger det högre cylindertryck vilket teoretiskt sett skulle kunna bli skadligt men jag tror iofs att motorstyrningen är programmerad med goda marginaler för sånt.

Det finns ju och andra sidan trimfirmor som tar betalt för att programmera om motorstyrningar. Dom kommer nog marknadsföra sina lösningar om inte redan nu så väldigt snart.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känns som om min skåpbil kommer bli ännu mer värd helt plötsligt. Ingen Adblue där inte. Storskåp transit. Men jag trivs rätt bra med den och har lagt lite för mycket tid och pengar på att hålla den i gott skick så jag behåller den nog.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har ingen erfarenhet av NOx-sensorer men jag antar att den precis som lambdasensorn ger en voltsignal och då lär den ju inte vara så svår att göra koppla bort och ersätta med en konstant spänning som säger låg NOx.

En diesel balanserar mellan tidig förbränning och/eller låg EGR som ger mycket NOx och i andra änden av skalan sen förbränning och/eller hög EGR som ger mycket rök men låg NOx.

Så vad gör motorn då?
1) Efterbehandlingen slutar slösa med urea.
2.) Motorstyrningen kanske inte bryr sig, eller så tycker den att det är okej att spruta in bränslet ännu tidigare för att minska röken. Att elda för tidigt försämrar bränsleförbrukningen och vad värre är så ger det högre cylindertryck vilket teoretiskt sett skulle kunna bli skadligt men jag tror iofs att motorstyrningen är programmerad med goda marginaler för sånt.

Det finns ju och andra sidan trimfirmor som tar betalt för att programmera om motorstyrningar. Dom kommer nog marknadsföra sina lösningar om inte redan nu så väldigt snart.
Då handlar det ju bara om att fejka en signal som säger att NOx är perfekt så att motorstyrningen inte försöker tidigarelägga insprutningen mer.

Det kommer lösningar om det behövs, det är jag säker på

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Då handlar det ju bara om att fejka en signal som säger att NOx är perfekt så att motorstyrningen inte försöker tidigarelägga insprutningen mer.

Det kommer lösningar om det behövs, det är jag säker på

Perfekt NOx är ju 0.

Säg att du ger en spänning så att motorn tror NOx = 0, och vi förutsätter även att detta inte triggar några felsignaler så att motorn går in i limpmode.
Då kommer motorn vilja spruta in bränslet tidigare och minska EGR för att sänka röken.
Den tror ju att NOx är låg.

Men bilen är iofs knappast programmerad för att vara särskilt mycket bättre än emissionskraven så om vi antar att vi lurar den voltsignalen = X för "godkänd NOx".

Då står vi ändå kvar i en mapp som kanske ändå vill spruta in bränslet tidigare och minska EGR för att sänka röken. NOx-signalen indikerar ju att det finns marginal kvar.

Ger vi signal för ännu mer NOx så kommer den ju börja slösa med urea igen för att pressa ner NOx,

Men visst, det är väl här någonstans trimningsfirmorna är inne och trixar med programmeringen. Eller kanske så enkelt att dom bara kan klicka kryss i en box för att helt stänga av urea-efterbehandlingen. Bilprovningen mäter ju ändå bara röken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Köpte tjugo liter igår, så ja.
Bytes ot
afe705550bf9039c38f351963c3613ca.jpg

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Yara (gamla norsk hydro) har flera fabriker i europa som tillverkar urea, visserligen i annan form men jag kan inte tänka mig det är så svårt för dom att ställa om sin produktion för att passa Adblue. själva processen för att framställa urea är svinenkel, man kokar ammoniak och koldioxid i 200C och då förångas urea som man samlar upp

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
När jag jobbade med Daimler-Benz motorer kunde man stänga av adblue helt med minidiag. Givetvis inget som tar skada av det, förutom miljön. Jag vore mycket förvånad om någon med tillgång till verktyg att programmera styrboxar i bilar inte kunde stänga av det om de ville.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan är väl formellt sett AdBlue bara produktnamnet på DEF.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad skulle gå sönder? Nä… det var väl just inget. Programmera bort. Passa på att fimpa partikelfilter och egr samtidigt. Kommer bli görgött morr i ditt dieselskåp

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
När jag jobbade med Daimler-Benz motorer kunde man stänga av adblue helt med minidiag. Givetvis inget som tar skada av det, förutom miljön. Jag vore mycket förvånad om någon med tillgång till verktyg att programmera styrboxar i bilar inte kunde stänga av det om de ville.
Gäsp! Detta skrev jag ju tidigare?.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...