Försvaret kan väl stänga av beroendet av avgasrening i alla sina fordon från förarplats?
En sån där spak man slår om mellan Krig och Fred
En sån där spak man slår om mellan Krig och Fred
Yes och det var inte min mening att ta äran ifrån dig. Du var först. Ville bara dela med mig av min erfarenhet i frågan.Gäsp! Detta skrev jag ju tidigare?.
Låter som en verkstad som vill sälja ett DPF snarare än ett tekniskt behov av det. Dessutom sprutas väl adblue in efter DPF?På en av mina tidigare bilar pajade AdBluepumpen på autobahn.
Avgasreningslampan började lysa, jag körde till Österrike och lämnade in bilen i Spittal där det fanns en verkstad.
Motorförsäkringen tog det men pumpen kostade 1350€ plus arbete, och verkstadschefen sade att det var 50/50 om partikelfiltret hade klarat sig, men det visste man inte förrän senare. Det kostade - om jag minns rätt - nästan 3500€.
En av anledningarna till att inte fortsätta köra dieselbil även om jag var väldigt nöjd med bilen i övrigt.
Alternativen är 1) Använd AdBlue 2) Använd inte AdBlue. Att använda något annat än urea kan fucka upp katalysator/partikelfilter Procenten urea ska vara 32.5% och inget annat.VAD går sönder om man kör utan, och att det mäts NOx kan man ju programmera bort ur styrboxen tillfälligt om det blir sopslut AdBlue på marknaden.
Det är enkelt att tillverka "AdBlue" men det blir nog lite dyrare än att få det från Ukrainas billiga el från de sex kärnreaktorerna. Det går sönder saker om du kör utan AdBlue och det mäts NOx så det går inte att bluffa med annan vätska än 37.5% urea och avjoniserat vatten.
Frågan kom ju efter att du påstod att saker går sönder om man kör utan adblue. Det gör det icke. Att man inte kan hälla i vad som helst kan nog de flesta räkna ut.Alternativen är 1) Använd AdBlue 2) Använd inte AdBlue. Att använda något annat än urea kan fucka upp katalysator/partikelfilter Procenten urea ska vara 32.5% och inget annat.
Låter som en verkstad som vill sälja ett DPF snarare än ett tekniskt behov av det. Dessutom sprutas väl adblue in efter DPF?
View attachment 470288
Alright, låter som en tekniker utan koll på läget. Verkstadsgubbar kan ha fel de med.Tja, grejen var ju att han INTE ville sälja det, men bad mig hålla koll framöver.
Jag har faktiskt ingen aning om vad/hur/varför, det kopplas väl dessutom ur om det är kallare än -11 grader?
Men jag gissar att motorelektroniken i så fall kompenserar för det och om den tror att den får AdBlue men inte får det kan NOx bli fel…
Poängen är att avgasreningssystem till moderna dieselbilar är dyra, känsliga och beroende av flera olika delsystem och substanser. Känns sådär när de börjar bli äldre…
Appropå detta.Gamla Mercedesar hade en luftpump som blåste in ren luft i avgassystemet, mängden skit var densamma men procentuellt sett såg det bra ut längst bak i avgassystemet....
Jag frågade på besiktningen om jag kunde göra samma sak med min saab med Weberförgasare som aldrig gick att få tillräckligt "ren" på tomgång, och han sa att tekniskt sett var det okej, eftersom Mercedes hade fått det godkänt, men han sa att enklast är det väl om jag justerar upp tomgången tills den går igenom.
Så med nästan 2000 varv i tomgång fick jag rent papper
Mja, jag skulle nog syna den förbränningen, då luften pumpades in så långt bak och i sådan mängd att avagassystemet i det närmaste gick kallt bakom...Luftpump hade många bilar mellan 1976 och 1982 ca. Det som händer är inte att avgaserna ”späds ut” utan att det tillförda syret orsakar en extra förbränning i avgassystemet och på så sätt minskar halterna av oförbrända kolväten. EGR gör något liknande.
Gamla Mercedesar hade en luftpump som blåste in ren luft i avgassystemet, mängden skit var densamma men procentuellt sett såg det bra ut längst bak i avgassystemet....
Jag frågade på besiktningen om jag kunde göra samma sak med min saab med Weberförgasare som aldrig gick att få tillräckligt "ren" på tomgång, och han sa att tekniskt sett var det okej, eftersom Mercedes hade fått det godkänt, men han sa att enklast är det väl om jag justerar upp tomgången tills den går igenom.
Så med nästan 2000 varv i tomgång fick jag rent papper
Om det är något som går att lösa i ecu så borde det ju inte vara värre än vinter/sommardäcksskiftet. Det verkar ju gå att lösa ett par gånger per år, med iofs ganska styva arbetsdagar, men ändå lösbart.Är glad att min Diesel (som jag haft sen den var ny) inte har AdBlue. På den tiden jag skaffade den minns jag att jag tänkte tanken att det lät som en väldigt dålig idé att ha en dieselbil som var beroende av en extra tillsats för att fungera.
Hursomhelst, det lär ju gå att relativt enkelt lösa problemet i teorin. Problemet i praktiken (även om man bortser från lagstiftningen som knappast lär spela någon roll om det krisar) är väl hur man skall lyckas åtgärda så många fordon på relativt kort tid. Kan nog bli tufft även om alla märkesverktäder, oberoende verkstäder och "nisses chiptrip" skulle köra dubbla skift och enbart fokuserat på detta.
Förhoppningsvis, men skulle tro att kapaciteten ändå är betydligt lägre för att lösa en sån här sak än att lösa ett däckskifte. Krävs att man har rätt utrustning (div grovt sett kan vi nog främst räkna med de som är antingen auktoriserad verkstad eller firma specialiserad på tuning). Dessutom är det väl långtifrån alla som ens åker in på däckverkstad för hjulskiftet.Om det är något som går att lösa i ecu så borde det ju inte vara värre än vinter/sommardäcksskiftet. Det verkar ju gå att lösa ett par gånger per år, med iofs ganska styva arbetsdagar, men ändå lösbart.
Det finns regler på hur långt tid bilen får vara utan adblue vid kyla från kallstart.Jag har faktiskt ingen aning om vad/hur/varför, det kopplas väl dessutom ur om det är kallare än -11 grader?
Men jag gissar att motorelektroniken i så fall kompenserar för det och om den tror att den får AdBlue men inte får det kan NOx bli fel…
ÅAS så är det ju långt ifrån alla bilar som är diesel, och långt ifrån alla dieslar som har AdBlue.Förhoppningsvis, men skulle tro att kapaciteten ändå är betydligt lägre för att lösa en sån här sak än att lösa ett däckskifte. Krävs att man har rätt utrustning (div grovt sett kan vi nog främst räkna med de som är antingen auktoriserad verkstad eller firma specialiserad på tuning). Dessutom är det väl långtifrån alla som ens åker in på däckverkstad för hjulskiftet.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |