AdBlue

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ju Urea som används till annat som t ex dessa:

Undrar om de är rena nog för att gå att använda till att blanda egen adBlue?

Mvh,
Ingvar
En snabb googling pekar ju på att det finns DEF av andra märken än Adblue. Sedan in det bara är logon som skiljer och allt ändå är producerat på samma ställe orkar jag inte nysta i.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enligt databladet är det 99.7% urea. Blanda själv med avjoniserat vatten borde funka. Om 32.5% AdBlue är per volym eller vikt hittar jag inget om.

Jag tror ju IOFS att 32.5% är för optimal effektivitet, det fungerar säkert någotlunda även om man får procentsatsen lite fel

Man får väl göra som min gamle granne gjorde, han fick en Vodka när han fyllde år (mest för att vi alla var trötta på att få hans dåliga hembränt)

När flaskan var halvurdrucken fyllde han på den med hälften hembränt och kallade det 50/50.
Problemet var bara att han gjorde det nästa gång den var halvt urdrucken också, och nästa...
Namnet ändrades dock inte, det var fortfarand 50/50 enligt honom, även om det var åttonde gången den var påfylld...

Och ska sanningen fram så förbättrades inte smaken av att han blandade 50/50, tvärtom, han förstörde en halvflaska bra Vodka....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Beror på, hos en del i alla fall. I övriga så har man valt nån annan teknik som inte är så krävande..
Ja, jag tänkte ju på att dom har mycket Scaniadieslar, men dom kanske är kloka nog att hålla sig med äldre varianter med mekanisk dieselpump och ingen avgasrening?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ja, jag tänkte ju på att dom har mycket Scaniadieslar, men dom kanske är kloka nog att hålla sig med äldre varianter med mekanisk dieselpump och ingen avgasrening?
Nej.
Försvarsmakten har miljökrav på sig och köper i princip in standardiserade civila fordon till mycket, speciellt inom logistik.

FMV lär inte hinna programmera bort adblue-kraven i fordon när/om det blir brist.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej.
Försvarsmakten har miljökrav på sig och köper i princip in standardiserade civila fordon till mycket, speciellt inom logistik.

FMV lär inte hinna programmera bort adblue-kraven i fordon när/om det blir brist.

Hmm, jag tänkte att ett krav för avgasreningen var moderna elektroniska dieselpumpar och att försvaret vill undvika dom med tanke på ökad komplexitet och EMP skydd.
En gammal Scaniadiesel med mekanisk pump startar glatt efter en atombomb har briserat mitt över den, så länge man får motorn att snurra.

Tänker jag längre än försvaret?

En bekant fick en sån där kina-gårdstraktor där hela elsystemet hade brunnit inklusive batterierna.
Han bogserade igång den och körde hem den utan batterier och elsystem, dieseln tjoffade och gick glatt ändå.
Sedan stoppade han i ett batteri och kopplade in startmotorn direkt med en startknapp, och laddade batteriet var tionde start eller nåt.
Den var också EMP säker.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hmm, jag tänkte att ett krav för avgasreningen var moderna elektroniska dieselpumpar och att försvaret vill undvika dom med tanke på ökad komplexitet och EMP skydd.
En gammal Scaniadiesel med mekanisk pump startar glatt efter en atombomb har briserat mitt över den, så länge man får motorn att snurra.

Tänker jag längre än försvaret?

En bekant fick en sån där kina-gårdstraktor där hela elsystemet hade brunnit inklusive batterierna.
Han bogserade igång den och körde hem den utan batterier och elsystem, dieseln tjoffade och gick glatt ändå.
Sedan stoppade han i ett batteri och kopplade in startmotorn direkt med en startknapp, och laddade batteriet var tionde start eller nåt.
Den var också EMP säker.
Allt beror nog på applikationen. Sitter den i en slags Faradaysbur är det kanske inte så bekymmersamt…

Tänker inte fördjupa mer än så.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Allt beror nog på applikationen. Sitter den i en slags Faradaysbur är det kanske inte så bekymmersamt…

Tänker inte fördjupa mer än så.

Jag är ganska väl medveten om hur man EMP skyddar och skärmar kablage, spelar ingen roll, sitter jag i en metallburk under beskjutning så vill jag att dieselmotorn ska fungera oavsett el.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det finns ju Urea som används till annat som t ex dessa:

Undrar om de är rena nog för att gå att använda till att blanda egen adBlue?

Mvh,
Ingvar
Avjonat vatten o man har Adblue

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vilka bilar kör med AdBlue egentligen? Frugans BMW 318d har det inte och den är från 2018...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dottern har en VAG diesel, så jag messade henne att köpa AdBlue om den sörplade sådant, men det är ju en VAG, dom fuskar ju på testerna så att dom slipper efterbehandla :hihi

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som av en händelse dyker det upp annonser på Blocket som erbjuder ommappning av lastbilar så de funkar utan AdBLue.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning