AdBlue

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
2018 Mercedes 220d gör det. Typ en tank på 1000mil. Inget direkt besvär.
Det varierar. Jag har kört mer än 900 mil med min C200d 2019 och adbluetanken är fortfarande 71% full. Men visst, det är väl lika bra att fylla upp vid nästa tankning.

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
kan man inte bara fylla på med destillerat vatten? det borde ju inte sätta igen några filter, eller kommer bilen märka av att det inte är rätt soppa?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
kan man inte bara fylla på med destillerat vatten? det borde ju inte sätta igen några filter, eller kommer bilen märka av att det inte är rätt soppa?
Är en bil utrustad med AdBlue-tank finns det en NOx-sensor som vill läsa av rätt avgasvärden för att inte gå in i "limp home mode".

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det skall inte gå att på ett enkelt sätt sätta avgasreningen ur funktion på moderna bilar. Så det finns en mängd kontrollfunktioner för att tillförsäkra att så inte sker. Det är därför det blir dyrt med tiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag pratade med en lastbilschaufför nyss.
Jag tyckte att han sa att hans Scania suger i sig ungefär 70 liter AdBlue på 1500 liter diesel?
Han körde Mercedes tidigare och den sög i sig mycket mycket mera IAF

Tydligen hade man ett dygn på sig att fylla AdBlue innan dom bilarna gick ner i "Limp mode" då det hade hänt någon hade kört tomt lite illa till.

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Förbrukningen av adblue ökar/minskar med soppaförbrukningen.
Jag kommer enligt manualen 800 mil på 13.3 liter adblue och då drar bilen ~0.9-0.95.

Gällande varningar/ej start så är kör majoriteten av alla personbilar dessa (finns säkert något regelverk).

Bifogat

• Screenshot_20220331-223531.png
    Screenshot_20220331-223531.png
    376.8 KB · Visningar: 17

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte så konstigt att förbrukningen adblue följer med bränsleförbrukningen för NOx bildas pga hög temperatur i cylindern, alltså när cylindertrycket är som högst har man generellt högst temperatur och högst produktion av NOx.
Följaktligen desto mer man gasar desto högre temperatur blir det så länge man inte ändrar andra parametrar.

Sen sänker även EGR förbränningstemperaturen och därmed NOx, vilket är hela syftet med EGR.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förbrukningen av adblue ökar/minskar med soppaförbrukningen.
Jag kommer enligt manualen 800 mil på 13.3 liter adblue och då drar bilen ~0.9-0.95.

Gällande varningar/ej start så är kör majoriteten av alla personbilar dessa (finns säkert något regelverk).
Första varningen "Du har 240 mil på dig att fixa problemet" :hihi

Andra varningen "Vi menar allvar, du har bara 80 mil på dig"

Tredje varningen "Din dumma jävel, stänger du av nu så låter vi dig inte starta igen" :huvet

Det är väl bara att ta bort sista steget med diagnosdatorn och låta övriga varningar vara kvar då?
Hursomhelst låter det ju inte som något problem för privatbilismen om tanken räcker 800-1000 mil, skulle man ha sopslut nu och lyckas fylla så har ju genomsnittsbilisten ett år på sig att få tag på en dunk till

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag var iväg och storhandlade mat igår, så jag tog vägen förbi Biltema för att handla på mig en dunk AdBlue, när jag ändå var på rull liksom. Jag tog den sista dom hade framför näsan på en annan kille, typ sista dunken dom hade i hela Storstockholm :skrämd

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag var iväg och storhandlade mat igår, så jag tog vägen förbi Biltema för att handla på mig en dunk AdBlue, när jag ändå var på rull liksom. Jag tog den sista dom hade framför näsan på en annan kille, typ sista dunken dom hade i hela Storstockholm :skrämd
Nej, det stämmer inte.
Gå in på Biltemas hemsida och kolla.
Finns massor i Norrtälje till exempel.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej, det stämmer inte.
Gå in på Biltemas hemsida och kolla.
Finns massor i Norrtälje till exempel.
Jo, jag satt med appen och kollade i bilen efteråt, i översikten stod det slut men gick man in på den specifika produkten så stod det 70+ i lager, vilket dom inte hade. Det hade jag ju självkontrollerat 5 min innan. Gissningsvis är inte lagersaldot i realtid, och det kan ju ha varit så att lagret har fyllts på sen igår. Jag har också råkat ut för att deras lager har visat att dom har hemma, men då har det varit dedikerat för och på väg dit, inte på plats.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jo, jag satt med appen och kollade i bilen efteråt, i översikten stod det slut men gick man in på den specifika produkten så stod det 70+ i lager, vilket dom inte hade. Det hade jag ju självkontrollerat 5 min innan. Gissningsvis är inte lagersaldot i realtid, och det kan ju ha varit så att lagret har fyllts på sen igår. Jag har också råkat ut för att deras lager har visat att dom har hemma, men då har det varit dedikerat för och på väg dit, inte på plats.
Jag passerade två biltema (ev ren slump) och då stämde saldot i alla fall.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning