Aftonbladet...

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Varför skulle det bli bättre av att reglerna skärps även för bilar?

Är det någon slags kommunistisk tanke om att alla ska ha det lika dåligt för då är det rättvisast?


)

Påstår inte att det skulle bli bättre för att det införs regler för bilar också, och inget kommunisttanke heller utan det var bara en synpunkt på varför det alltid skall gnällas på hojar när det finns så mycket andra fordon som också är "dödsmaskiner" men som aldrig tas upp utan det skall konstant enbart hackas på motorcykeln som det absolut farligaste som funnits på vägarna sedan barna hedenhös tid, och är lite trött nu på denna häxjakt.

Tas sporthojarna bort så kommer det bara att köras ihjäl sig på någon annan typ av hoj, för om vi ser på det rent teoretiskt så i prestanda jämförelse mot en bil så är ju nästan varenda hoj en sporthoj i ren acceleration och vikt/effektförhållande. Blir ju bara att man flyttar problemet till en annan typ av hoj om man lägger begränsning på sporthojar, som sen också måste förbjudas.

Och nej ta nu inte detta som att jag är för att alla ungdomar gör rätt som kör satan i gatan med super hojar utan att ha erfarenhet. Jag tycker mycket väl att man bör ha erfarenhet innan man sätter sig på en sådan hoj och kör, men jag tycker att det borde vara upp till var och ens sunda förnuft att få avgöra. Men i svensson landet Sverige så går ju inget att lösa mer än genom att lägga fram en massa förbud.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
men jag tycker att det borde vara upp till var och ens sunda förnuft att få avgöra. Men i svensson landet Sverige så går ju inget att lösa mer än genom att lägga fram en massa förbud.

Problemet med vanligt sunt förnuft är att det är så jävla ovanligt.

Läs siffrorna igen, det är en rätt markant överrepresentation av dödsfall på den typen av hojar, sunt förnuft fungerar inte, det har vi ju provat fram tills nu, därför behövs regler.

Om reglerna leder fram till lika många döda, men på andra hojtyper, då behövs andra regler, men det vore väl rätt trist att förbjuda alla motorcyklar som en första åtgärd?

Angrip en av problemgrupperna (hojtyp/åldersgrupp/antal år med körkort), flyttar problemet från en grupp (hojtyp/åldersgrupp/antal år med körkort) så vet vi att problemet inte låg där åtgärderna lades.

Just nu verkar problemet ligga i gruppen värstinhoj/ung/färskt körkort

Då angriper man problemet lättast genom att dom som är ung och/eller har färskt körkort inte får köra värstinghojar, inget konstigt med det.

Skulle sen gruppen "Gubbe på 125cc scooter" helt plötsligt toppa olycksstatistiken skulle åtgärderna i fortsättningen läggas på gubbarna, inget konstigt med det heller.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
AB går på vägverkets/transportstyrelsens/vad-de-nu-heter-denna-veckas fina olycksstatestik

Dock är den statestiken helt åt helvete fel!

tex så är det många äldre SportTuring hojar som de har klassat in i "supersport" klassen
Ta min RF-600r tex
100hk från 97.... jajemen det är en supersport alla dar!
eller varför inte en
Suzuki RGV 250
åsså toppar vi slutligen felklassningen med en
Yamaha TZR 125
Woohoo här är det SuperSport som gäller!
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Problemet med vanligt sunt förnuft är att det är så jävla ovanligt.

Läs siffrorna igen, det är en rätt markant överrepresentation av dödsfall på den typen av hojar, sunt förnuft fungerar inte, det har vi ju provat fram tills nu, därför behövs regler.

Om reglerna leder fram till lika många döda, men på andra hojtyper, då behövs andra regler, men det vore väl rätt trist att förbjuda alla motorcyklar som en första åtgärd?

Angrip en av problemgrupperna (hojtyp/åldersgrupp/antal år med körkort), flyttar problemet från en grupp (hojtyp/åldersgrupp/antal år med körkort) så vet vi att problemet inte låg där åtgärderna lades.

Just nu verkar problemet ligga i gruppen värstinhoj/ung/färskt körkort

Då angriper man problemet lättast genom att dom som är ung och/eller har färskt körkort inte får köra värstinghojar, inget konstigt med det.

Skulle sen gruppen "Gubbe på 125cc scooter" helt plötsligt toppa olycksstatistiken skulle åtgärderna i fortsättningen läggas på gubbarna, inget konstigt med det heller.

Näää jag vet också att sunt förnuft är en sällsynt förmåga hos många personer tyvärr. Men tycker ändå att en massa förbud är fel väg att gå tillväga. Gör istället som koeneggsegg eller hur det stavas gör när dom säljer sina bilar, släng med en kurs på bana där man får lära sig att hantera fordonet och dess krafter. Kanske arrangerat av SMC eller något så dom får en inblick i vilka krafter där är i hojarna och hur man hanterar dom, och tror inte att där skulle vara någon som tacka nej till det faktiskt :).
 

softsolid

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
DR650
Vilken artikel va...:va

Som om det inte räckte med regler.
En kurs för att lära sig hantera krafterna, absolut en bra idé men hur mkt regler som helst kommer aldrig fungera.
 
Last edited:

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Någon skrev om att 1400 pers per år tar livet av sig, får som sagt MC döden att framstå som ett litet problem, ännu värre är dödsmaskinerna med EN hästkraft!
Tänk dig att din hoj har en egen vilja, du är ute på en skön tur ..plötsligt ser du en skön mack framför dig.
Framhjulslåsning helt utan förvarning ...hojen är törstig!
Eller att hojen helt plötsligt blir rädd för andra medtrafikanter, får styrwobbel och kastar av dig!
Din polare lånar ditt nya "fullblod" ..helt sporadiskt går den upp på bakhulet i protest!
Inför en kurva blir allt omvänt ..du trycker till på höger styrhalva och lägger ner MEN hojen går åt vänster!! motorn varvar när du slår av på gasen ...och bromsarna tar inte längre!

NU till det bästa: Man behöver bara vara 10år för att få köra, någon utbildning krävs inte. Inte heller någon skyddsutrustning behövs, eller jo en liten öppen stenhård hjälm som sitter lite tjäckt på sniskan kan man slänga på sig!

STOPPA VANSINNET! RIDNING DÖDAR!
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Man kan ju fråga sig varför fler dör på dödzmaskinerna, är det för att de går i 250+?

Njae.. snarare ligger kopplingen i att en viss grupp av förare som kör på ett visst sätt söker sig till den här typen av hojjar. De hade sannolikt kört ihjäl sig på ER6or med.

Tror inte det går att komma åt problemet.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
personligen tror jag att om försäkringsbolagen vore bättre på att följa upp sina försäkringar så den som står som försäkringstagare verkligen är den som faktiskt kör, skulle det vara lite självsanerande, om *20 åringar exempelvis (generaliserande antagande) inte har råd att betala 30.000 pengar om året eller mer för en sporthoj. :va

* Följande antagande kräver naturligtvis att de som vurpar med sporthoj är 20-25 åringar, så är ju inte fallet i verkligheten.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Någon skrev om att 1400 pers per år tar livet av sig, får som sagt MC döden att framstå som ett litet problem, ännu värre är dödsmaskinerna med EN hästkraft!
Tänk dig att din hoj har en egen vilja, du är ute på en skön tur ..plötsligt ser du en skön mack framför dig.
Framhjulslåsning helt utan förvarning ...hojen är törstig!
Eller att hojen helt plötsligt blir rädd för andra medtrafikanter, får styrwobbel och kastar av dig!
Din polare lånar ditt nya "fullblod" ..helt sporadiskt går den upp på bakhulet i protest!
Inför en kurva blir allt omvänt ..du trycker till på höger styrhalva och lägger ner MEN hojen går åt vänster!! motorn varvar när du slår av på gasen ...och bromsarna tar inte längre!

NU till det bästa: Man behöver bara vara 10år för att få köra, någon utbildning krävs inte. Inte heller någon skyddsutrustning behövs, eller jo en liten öppen stenhård hjälm som sitter lite tjäckt på sniskan kan man slänga på sig!

STOPPA VANSINNET! RIDNING DÖDAR!

Nja, dödsolyckor i ridsporten tillhör ovanligheten, däremot brutna armar, ben, stelopererade ryggar, annan invaliditet etc. Sett till hur många som rider så är det ganska få som drabbas av nån större skada.
De flesta yngre förmågor som rider använder dessutom skyddsväst, hjälmen kan ju diskuteras men den hjälper mot skador pga den ringa hastigheten som olyckor sker i, cykelfart. Har du integralhjälmen på dig på din tramphoj :va :D

Ungdomen tränar inför ridlärare under ett flertal år (friridare/privathäst är ovanligt innan man har lärt sig). Visst har kusen egen vilja men den tänker på sitt eget liv dessutom :tummenupp

En hästkraft kan diskuteras, grymt acc i vissa kusar, hyggliga kurvhastigheter och det kräver en viss balans och hållning för att rida fort, utbildning igen, det är lättare att vrida på rullen på hojen och det är en enkel handledsrörelse som alla klarar. :rolleyes:

Singeldödsolyckor på mc kan väl räknas som oplanerat självmord, felkalkylerat risktagande eller annat lämpligt. Olycka är något annat, typ bevisad punka innan krasch etc.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag hade gärnat provat din tramphoj som har en sadel två meter upp i luften och om du ramlar av den så kan du få en en del ala 80 kg i nyllet :)

:D Iofs så kör vi barhuvat emellanåt, eller med en äldre modell av integralhjälm, med reducerad sikt och ganska tung, 2mm plåt för att undvika genomträngning av vassa föremål :yoparty
Men den lilla löjliga ridhjälmen skyddar bra, ramla av gör man vissa gånger när man är målfokuserad och glömmer styra hästkraken, t.ex låga ringar, häng på sidan gör att hästen vill styra andra hållet för att räta upp ekipaget, här talar vi motstyrning av ryttaren :tummenupp
Ofrivillig avsittning kostar en flaska whisky, jag landade med svärdet under kroppen på senaste plötsliga avsittningen :gnissla

Kolla bilder på hemsidan som är i signaturen, mitt på tilten går det nog i ca 30-40. Sporten går att kombinera med :fyllisar dessutom :yoparty
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
:D Iofs så kör vi barhuvat emellanåt, eller med en äldre modell av integralhjälm, med reducerad sikt och ganska tung, 2mm plåt för att undvika genomträngning av vassa föremål :yoparty
Men den lilla löjliga ridhjälmen skyddar bra, ramla av gör man vissa gånger när man är målfokuserad och glömmer styra hästkraken, t.ex låga ringar, häng på sidan gör att hästen vill styra andra hållet för att räta upp ekipaget, här talar vi motstyrning av ryttaren :tummenupp
Ofrivillig avsittning kostar en flaska whisky, jag landade med svärdet under kroppen på senaste plötsliga avsittningen :gnissla

Kolla bilder på hemsidan som är i signaturen, mitt på tilten går det nog i ca 30-40. Sporten går att kombinera med :fyllisar dessutom :yoparty


Kan kombineras med alkohol? räknas inte häst som ett fordon? jag leker lite med tanken att ta hästen till krogen, knyta fast tyglarna i detdär lilla töntiga röda repet som alltid finns vid ingången, ta några bärs och rida hem?
Ridfylla? vårdslöshet i hästtrafik? hästen har ju som sagt en egen vilja och sålänge den inte har tullat på spriten så borde man väl klara sig?
Om man är full nog och inta kan kontrollera hästen så går den väl hem till stallet right? någon lagens representant som kan hjälpa mig att reda ut detta?:)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
När ska folk lära sig att erfarenhet inte bygger på ålder...

Tråkigt.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Kan kombineras med alkohol? räknas inte häst som ett fordon? jag leker lite med tanken att ta hästen till krogen, knyta fast tyglarna i detdär lilla töntiga röda repet som alltid finns vid ingången, ta några bärs och rida hem?
Ridfylla? vårdslöshet i hästtrafik? hästen har ju som sagt en egen vilja och sålänge den inte har tullat på spriten så borde man väl klara sig?
Om man är full nog och inta kan kontrollera hästen så går den väl hem till stallet right? någon lagens representant som kan hjälpa mig att reda ut detta?:)

hmm vilken ide. Är också intresserad av veta detta :)
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
En dåres försvarstal!

Försäkringsbolagen drivs ju som vilket företag som helst med vinstsyfte. Det går inte förneka att en viss gruppering är överrepresenterad i olycksstatistiken. Vad är det att argumentera emot? Jag som är 40+ och kör en 600-kubikare tror mig inte köra bättre än nån annan i trafiken. Men 23 år i trafiken gör ju att man skaffat sig erfarenhet genom att kunna "läsa" trafiken och förutspå vissa händelseförlopp. Något som en 18-åring på en Supersport i 250-300km/h uppenbarligen inte lärt sig. Nu kommer moralkakan...
"18 åringen riskerar inte bara sin egen hälsa utan även sina medtrafikanterns. Han riskerar förmodligen även sin släkt och vänners psykiska hälsa genom att i värsta fall köra ihjäl sig".

Sen tror jag det viktigaste är att inse sina begränsningar. Vilket många inte gör (oavsett ålder!). En (numera) pensionär som jag känt sedan länge och som jag tyckt kört bra i trafik har börjat köra väldigt märkligt. Antagligen beronde på åldern och ökat trafiktempo. Tror ni han inser att han är en sämre förare nu än för 20 år sedan...? Men hur säger man det utan att såra nån?
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Och precis samma text hittas på Expressens hemsida. Plagiat eller nån form av kampanj mot hojar?

Lite lustigt är det att bilden som Expressen publicerar innehåller en som klotar med en Suzuki och han som ligger bakom kör en Yamaha. Dom som enligt artikeln inte gör rejserhojar... :)

Men som vanligt är det med kvällspressen att man får läsa lite mellan raderna
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top