Aktietråden

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Någon som har koll på hur man handlar med belåning?

Skulle vilja ha en crashcourse i det. (om möjligt med hänsyn till % lyckade affärer, stoppar, storlek på snittvinst, insats per affär, marginaccount)

Kan bli en dyr affär..vet på ett ställe att det fungerar så här..Du har 100 000 kr i sparkapital, du belånar 100 000 kr till så du har 200 000 kr, det blir en 20%-ig uppgång, så har du fått 40% avkastning med hjälp av ditt sparkapital. Men de räknar bara att du fått 40% avkastning på dina lånade 100 000 kr.

MEN går det 20% back, så efter att lånet är betalt(ca 5% ränta) så har du efter att lånet och räntan är betalt bara 60 000 av det egna du hade från början kvar, då de räknar 40%-ig förlust. Går det bra så är det ju bra, men går man in i "fel"läge så..

Sen vet jag inte återbetalningstid på lånet.

Men varför inte låna till spekulation, det kan bli ditt livs affär, folk lånar 100 000-tals kronor på bilar som sjunker som tegelstenar.

Jag har faktiskt aldrig köpt eller hållt på med aktier. Skulle vara kul att bara kolla lite med småsummor bara. Finns det någon sida där man kan leka med lådsasaktier?

Du kan även köpa låtsasaktier på SEB, och ha under "bevakning"

Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06

Man skall aldrig låna pengar för att investera i någon bolag. Kapitalet man har på börsen skall man inte vara "beroende" av.

Låna ALDRIG kapital. Handla med kapital du endast kan avvara...

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Man skall aldrig låna pengar för att investera i någon bolag. Kapitalet man har på börsen skall man inte vara "beroende" av.

Varför inte?? Om man har råd och kan låna pengar hos bank, låt säga 50 000 kr på 4 år till bil, så kan man lika gärna låna för investera i aktier/fonder. Chansen är betydligt större att du efter lånet är betalt, har mer i tillgångar än vad bilen är värd efter 4 år. Om man nu ändå kan förlora nästan allt på en bil, så kan man lika gärna förlora det på aktier el fonder, då chansen är så mycket större att man är en vinnare i slutändan.

Med 15% årlig avkastning har man 87 450 kr. Om du lånat samma pengar till en bil så kanske den är värd 10 000 kr med samma lånepremisser. Ren nettoförjtjänst på 77 450 kr. Man behöver varken vara speciellt duktig el expert, bara lite intresserad av det hela, för att lyckas få 10% årlig avkastning. Man får givetvis inte hålla på och "tulla" på pengarna under de åren, då spricker planen direkt

Många av dagens mångmiljonärer, har byggt upp sitt kaptal ENBART på belåning.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har man inte kapital att avvara till börsen, så har man inte heller råd att förlora något kapital. Se bara hur det blev vid börsnedgången 2 maj för småspararna, de sålde i panik. De hade inte råd att förlora kapital, därav panik försäljningen.

Men det är ett beslut man får ta själv, jag avråder det bara!

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Varför inte?? Om man har råd och kan låna pengar hos bank, låt säga 50 000 kr på 4 år till bil, så kan man lika gärna låna för investera i aktier/fonder. Chansen är betydligt större att du efter lånet är betalt, har mer i tillgångar än vad bilen är värd efter 4 år. Om man nu ändå kan förlora nästan allt på en bil, så kan man lika gärna förlora det på aktier el fonder, då chansen är så mycket större att man är en vinnare i slutändan.

Många av dagens mångmiljonärer, har byggt upp sitt kaptal ENBART på belåning.

Du är inne på min linje, smart jämförelse med bilen.

Har man inte fett med pengar så kan det ibland vara bra att låna. Alternativt köpa grejer med mycket hävstång.

Det smuttaste vore att ha tillräckligt så man kan köpa säkra papper och leva på räntan :dröm

Jag ser det som att jag kan avvara säg 10000kr. Belånar jag dessa så förlorar jag max 4000 med lovers siffror. Beror ju givetvis på hur mycket man lånar i förh till eget kap samt vilka gränser jag/banken sätter.
Men har jag en strategi som ger vinst i 7 fall av 10 så är det rationellt att låna, förutsatt att jag kan överleva "normal" otur. Och därav kommer min önskan om hur mycket man ska låna för att överleva den "normala" oturen.

Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar

Skulle vilja ha en crashcourse i det. (om möjligt med hänsyn till % lyckade affärer, stoppar, storlek på snittvinst, insats per affär, marginaccount)

Det jag fått förklarat för mig är: När du belånar så låser dom ditt konto för uttag. Du kan inte ta ut några pengar från det kontot du har knutet till din aktiedepå under tiden du är belånad. Fick aldrig höra något om ränta och sådär men, är man säker på att det bara kan gå åt ett håll så är det ju kanske värt en belåning. Men jag tror jag håller mig ifrån det. Kolla hur det gick i våras. Många som var tvungen att sälja av med stor förlust för att kunna betala sina belåningar, och det kanske inte är så himla kul.
Det är även bara aktier på dom "stora marknaderna" som du kan göra en belåning till.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Det jag fått förklarat för mig är: När du belånar så låser dom ditt konto för uttag. Du kan inte ta ut några pengar från det kontot du har knutet till din aktiedepå under tiden du är belånad. Fick aldrig höra något om ränta och sådär men, är man säker på att det bara kan gå åt ett håll så är det ju kanske värt en belåning. Men jag tror jag håller mig ifrån det. Kolla hur det gick i våras. Många som var tvungen att sälja av med stor förlust för att kunna betala sina belåningar, och det kanske inte är så himla kul.
Det är även bara aktier på dom "stora marknaderna" som du kan göra en belåning till.

Ok. Antar att man bara får köpa på dom stora markn för att mäklaren ska kunna sälja av innehavet om man klantar sig.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj

Håller med dig till fullo på den punkten!!! Man skall absolut INTE leva över sina tillgångar, men har man fast jobb, och har råd att driva ett lån några år, så kan det vara spännande efter 4 år att se vad det ger.

Nu har jag själv när jag var ung inte gjort detta, men har konsekvent sparat pengar månad efter månad ,år efter år. Ibåde sämre och bättre tider, har varit med i nedåtgående spiral då totalet minskat under några jobbiga börsår fast jag spart år efter år, med vid vändningen så ler man hela tiden varje gång man gjorde ett bankbesök...:tummenupp Även om jag haft lån på skitsaker, som ex Bil, jag bara tänker till mig själv om jag hade köpt en SKIT bil, och tagit det lånade pengarna till detta hade jag haft mångt mycket mer pengar idag, med risk för att blir girig..:rolleyes:
Många lånar dyra pengar till SKIT!! De måste ha den nya Tv.n /datorn, andra prylar, när de kommer, måste åka 2-3 ggr på utlandsresor per år, åka till fjällen för åka skidor och festa på lånade pengar, fast de inte har pengarna. DET är ren lyxkonsumtion, Vad har de kvar efter det förutom upplevelsen isig, bara massa skulder.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Köpte Lundin peroleum idag för 73,75kr. Får se om det går åt rätt håll nu.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag fick en rätt skaplig början på året IAF, men vill ha ännu bättre nu i januari eftersom jag totalt sett fortfarande ligger lite minus. +6% i januari på hela portföljen med fonder och alltihopa, får väl se hur det går i januari, hade varit trevligt med 10% till eller nått. Behöver inte gå fort bara det går uppåt ;)

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
tyckte det var skitkul innan (när det gick bra ) nu kollade jag depån för första gången på månader börjar gå på lite plus nu men min BioPhausia upp 300,54% synd att man inte köpte för mer :huvet

IronMike

Guest
tyckte det var skitkul innan (när det gick bra ) nu kollade jag depån för första gången på månader börjar gå på lite plus nu men min BioPhausia upp 300,54% synd att man inte köpte för mer :huvet

Ett tips ang den marknaden, så är Biometron billig nu! riktigt bilig...

Och kikar man på vad insiders köper, så ja... ng e på g där, bara tanka på. Snart rusar den iväg som b-p eller gamla vostok oil sedemera west siberian resources, 1000% upp på 36 månader.

den ser även stark ut om man gör en teknisk analys.

Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Ett tips ang den marknaden, så är Biometron billig nu! riktigt bilig...

Och kikar man på vad insiders köper, så ja... ng e på g där, bara tanka på. Snart rusar den iväg som b-p eller gamla vostok oil sedemera west siberian resources, 1000% upp på 36 månader.

den ser även stark ut om man gör en teknisk analys.

"Tekniken bygger på att kontrollera luftens rörelser och på så sätt skydda människor och produkter från förorenad luft" :va

west siberian resources var nog dom första jag köpte typ för 1,7kr

IronMike

Guest
"Tekniken bygger på att kontrollera luftens rörelser och på så sätt skydda människor och produkter från förorenad luft" :va

west siberian resources var nog dom första jag köpte typ för 1,7kr
på vilken nivå hoppade du av tåget? eller har du kvar dom? :p jag nytjade lite optioner å klev in på 1,20 typ, men sålde för tidigt. sen vart dom för dyra att köpa igen, nånstans i mitten ville man ju ha ny hoj :huvet

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
på vilken nivå hoppade du av tåget? eller har du kvar dom? :p jag nytjade lite optioner å klev in på 1,20 typ, men sålde för tidigt. sen vart dom för dyra att köpa igen, nånstans i mitten ville man ju ha ny hoj :huvet

köpte första på 1,7 sen 3 nånting har kvar dom :tummenupp handlade för några månaders csn så det spelade ju inte så stor roll av min aktieportförlj blir det ingen r1 haha

IronMike

Guest
köpte första på 1,7 sen 3 nånting har kvar dom :tummenupp handlade för några månaders csn så det spelade ju inte så stor roll av min aktieportförlj blir det ingen r1 haha
men de e bra ändå ju :)

jag hade ett tag 80,000 stycken aktier i wsib. dock sålde jag föör tidigt :huvet dom hade varit värda en slant idag :gråta

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept