Aktietråden

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
du hade haft 532000:- synd att du sålde hehe

Rub it in ;).

Jag siktar på 300.000:- på kontot innan året är slut, kommer själv sätta in ca 70.000:- i eget sparande så då fattas det va 60.000:- som aktier och fonder får ta han dom. Går allting riktigt bra kommer jag höja mitt mål till 500.000:- på kontot innan jag får börja leka med vinsten :tummenupp
Fick en dålig början i fjol men nu har det gått åt rätt håll. Som DLK sjunger:
Upp upp! Upp upp! Vi går dit k*ken pekar!

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Rub it in ;).

Jag siktar på 300.000:- på kontot innan året är slut, kommer själv sätta in ca 70.000:- i eget sparande så då fattas det va 60.000:- som aktier och fonder får ta han dom. Går allting riktigt bra kommer jag höja mitt mål till 500.000:- på kontot innan jag får börja leka med vinsten :tummenupp
Fick en dålig början i fjol men nu har det gått åt rätt håll. Som DLK sjunger:
Upp upp! Upp upp! Vi går dit k*ken pekar!

då har du det som jobb eller ?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
då har du det som jobb eller ?

Nej fasiken heller. Jobbar 100% som supporttekniker. Så detta är helt utöver det. Tjänar rätt dåligt på mitt jobb så kan man få in lite extra pengar såhär är det ju toppen ;). Kommer jag upp i 500.000:- så är det grymt bra, lyckas man sedan hålla 40% på det så har jag en extra årslön, men det är väl ingenting man ska räkna med, får jag 10-20% så är jag nöjd.

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Snabb fråga om utdelning:
Måste man vänta tills efter bolagsstämma (typ april) innan man säljer sina aktier för att ta del av bolagets utdelning eller räcker det med att boksluts datum är passerat? Ska sälja mina NCC och vill självklart ta del av utdelningen också (som grädde på musen:) )

Tips för ny investeringar? känns som råvaror kommer fortsätta stiga iom Kinas törst för byggen, nåt bra bolag o rekommendera? (för lite längre placering, typ på 3-6 månaders sikt)

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Snabb fråga om utdelning:
Måste man vänta tills efter bolagsstämma (typ april) innan man säljer sina aktier för att ta del av bolagets utdelning eller räcker det med att boksluts datum är passerat? Ska sälja mina NCC och vill självklart ta del av utdelningen också (som grädde på musen:) )

Tips för ny investeringar? känns som råvaror kommer fortsätta stiga iom Kinas törst för byggen, nåt bra bolag o rekommendera? (för lite längre placering, typ på 3-6 månaders sikt)

Vänta du till bolagsstämman. NCC har väl en fint utdelning i år, dock brukar kursen falla efter utdelningen...

Tips på nya investeringar, du får nog spekulera och ta beslut själv. Knakar fortfarnde inom industrin. Sandvik och SKF likvärdiga enligt mig och är fortfarande köpvänliga.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Kolla på ABB, har haft den ett tag nu och den går fint.

Alfa laval köpte vid 195 SEK
Trelleborg köpt vid 117 SEK
Tele 2 köpt vid 62 SEK

Listan kan bli väldigt lång. Jag rekomenderar inte dessa utan man måste kunna lära sig själv att analysera bolag. Annars kan man bara ösa ur sig bolag som går bra...

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Ett tips! Köp Netinsight nu innan tåget går!!! Detta är en risk aktie som kan gå hur bra som helst. Den är nästan lika spännande som att köra sporthoj.

Men aktiemarknaden kan vara lurig så köp bara för pengar som du har råd att förlora. Jag vill ju inte göra någon bankrutt.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Alfa laval köpte vid 195 SEK
Trelleborg köpt vid 117 SEK
Tele 2 köpt vid 62 SEK

Listan kan bli väldigt lång. Jag rekomenderar inte dessa utan man måste kunna lära sig själv att analysera bolag. Annars kan man bara ösa ur sig bolag som går bra...

Good for you!

He he ABB.... hmm... såg på nyheterna imorse att dom inte skulle dra in så mkt vinst som det var tänkt. :gnissla Oj oj nu svajar kursen! :gnissla
Forget about it!

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vi har nu haft 4,5 års börsuppgång. Nu tror alla amatörer att det är enkelt att tjäna pengar på börsen eftersom av de senaste 10 investeringarna har 7,8 eller 9 gått bra.

Har man rätt 9 ggr av 10 leder det till hybris. Man tar större och större risker eftersom man tror sig vara smartare än alla andra.

När marknaden vänder (vem vet när det sker?) då sitter man i skiten. Särskilt de som väntade in i det längsta att kliva på aktietåget.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Vanskligt att handla me akiter nu enligt vissa.
Min far varna mig för att börsen gått upp sjukt mkt o kan "krasha när som helst" enligt han.
Finns det nån sanning?

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
dum fråga kanske men hur mycket får man skatta då man säljer aktier?
på vinsten alltså.

Och vad tror ni om ericsson? kommer dom stiga närmaste året?

kapitalinkomst dvs 30%

Ericsson förstår inte, vad skall hända? vad har du räknat på?

Vi har nu haft 4,5 års börsuppgång. Nu tror alla amatörer att det är enkelt att tjäna pengar på börsen eftersom av de senaste 10 investeringarna har 7,8 eller 9 gått bra.

När marknaden vänder (vem vet när det sker?) då sitter man i skiten. Särskilt de som väntade in i det längsta att kliva på aktietåget.

En stagnation kommer givetvis att ske. Man skall inte bara stirra sig blind...
Själv tror jag på en högkonjuktur som håller i sig till mitten av 2008 dock så är det annorlunda på börsen då alltid man räknar med förväntningar, latent vinst/förlust som kan spöka

Min far varna mig för att börsen gått upp sjukt mkt o kan "krasha när som helst" enligt han.

Det är smart att lysna på sin far, men lite får man tänka på själv. Håller med din far, börsen har gått upp sjukt mycket ändå är inte många bolag övervärderade. Börsen skrämmer mig, har lyckats pricka in väldigt bra kort. Idag när börsen stänge stog jag på 68 000 SEK pluss och övriga dagar har portföljen stigit mellan 10 -30 000 SEK men ibland står det också minus 30 000 SEK :näsblod :D Fan börsen är inte för personer med svagt syke!

EDIT) Kan innehålla en massa stavfel då jag dricker cognac på läkarens råd då jag var så duktig idag och delade en tand till roten :huvet imorgon står jag och rycker i dörren hos tandläkaren :D

Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Dan du som handlar på Torontobörsen, hjälp önskas

Nu skall jag gå utanför mitt område och lämna stockholmsbörsen. URAN, Kanada står för 28% och Australien för 23% Afrika för ett par procent men det låter inte så lockande . Australien eller Kanada hmm välja den största uranproducenten Cameco? Vart kan jag finna mer bolagsfakta, fyll på med en massa intressanta länkar om Uran. kanske missat tåget redan stigit från 7 dollar för 450 gram till idag 72 dollar :va Nä jag skall satsa, skall äga uran aktier innan denna månad går ut.

Jag skall bygga ett kärnkraftverk när jag blir stor som Mr Burns :D :yoparty

IronMike

Guest
fy fan big player:gnissla är du aktiemäklare eller ?

du hade haft 532000:- synd att du sålde hehe
Nä de e extraknäck....synd att man inte har råd att spara alla aktier man haft, -på lång sikt. Men men. Man får ta ett steg i taget, en sak som e säker här i sverige, är att det är jävligt svårt att bli miljonär på vanligt kneg :huvet

Ett tips till de som vill trade'a lite ..lek med digital vision, visserligen tror jag på bolaget på lång sikt också. Men den åker bergochdalbana. Bara köpa den dagen den gått ner 15% nästa dag klättrar den 15% (sälj) för att sedan köpa igen. Räcker med att man leker med en tusenlapp för att hajja vinkeln, sen kan man ju öka succesivt. Sålänge man har råd att förlora. Och regel nummer 1: sälj aldrig med förlust, ha helre kvar isåfall - därav ska man alltså ha råd att avvara dom pengarna man leker med, en längre tid.

Last edited:

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Och regel nummer 1: sälj aldrig med förlust, ha helre kvar isåfall - därav ska man alltså ha råd att avvara dom pengarna man leker med, en längre tid.

Regel nummer 1 brukar väl vara att avsluta förlusterna snabbt och följa vinsterna uppåt, iaf i alla sammanhang jag hört om regler och förluster :)

Sen ska man väl inte leka/spela/chansa heller om man tänkt tjäna sig en hacka på aktier på lång sikt.

Håller dock med om att man bör ha råd att avvara dom pengar man tradear med, så att det inte blir så panikartat att få vinster alternativt att inte förlora något.

Finns det nån sanning?

Alltid vanskligt att handla med aktier :) Det gäller dock att ha en fast strategi som man litar på och där man kan tjäna på sin handel oavsett om marknaden i stort stiger, sjunker eller konsoliderar. Det är inte riktningen som styr möjligheten till vinster, utan det är strategin, som också bör anpassas till den risktålighet man har.

Ett personligt exempel är att jag redan en dryg månad tyckt att det varit stor rekylrisk, och inte riktigt hängt med i marknadens tempo pga att jag valt en lägre risk i det läget. Det får jag leva med och tar förhoppningsvis igen det i lägen då börsen i stort sjunker men jag kan fortsätta hålla en stabil avkastning på min strategi.

Last edited:
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Sålde igår mina FingerPrint Cards B! ;)
Köpte på 30,4 och sålde två veckor senare på 43 blankt.

Inte så mycket jag handlade för men de blev ett par tusen plus!

Mvh
Johan

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Nu har jag vart på semester en vecka o ser till min glädje att uranarna fortsätter sin vandring uppåt.Cameco som e världens största uranproducent ska du nog hoppa om du vill ha högre risk.
Många har gått upp så mycket så det e svårare att ge självklara tips men UPC.V o EFR.V är två uranare som har väldigt mycket kvar att ge.
Här har du några uranlänkar:HÄR!

Här e en bevakningslista på uranare:
Bevakningslista

Oxå bra sida med tips: Highriskstocks

Tack för informationen! Såg också i senaste nummret utav UA så var det några sida ang. uran

Vet att det innebär en hög risk dock så tror jag att priset stiger ytterligare ev. stagnation och inte kommer falla i pris med tanke på bristen/begränsningen utav uran

Nä, måste spåna vidare. Tack återigen :tummenupp

Sålde igår mina FingerPrint Cards B! ;)
Köpte på 30,4 och sålde två veckor senare på 43 blankt.

Fick inte Fingerprint en stororder till Kina nyss för ett XX miljoner?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...