Akut blodbrist!

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
mr_fox skrev:
2335600 Vill oxå lämna men har en äcklig fobi för sprutor och nålar...:död
Det har jag också! Faktiskt! men jag övertalade mig själv att gå dit och berättade hur rädd jag var.

De var jättebra och förstående och lämnade mig inte en sekund vid provtagningen. Rädslan sitter i ditt (och mitt huvud)! Finns väl mycket farligare saker du utsätter dig för, eller hur?

Prova och gå dit åtminstone, förutsättningslöst. Ett jäkla bra och vettigt sätt att försöka bota en fobi. ;)

Och jag lovar dig att du kommer att känna dig jäkligt stolt över dig själv efteråt, att du vågade.

Första gången (och enda hittills men inte sista) gick jag tillsammans med några från UaRR. Kanske är det ett sätt, att gå ett gäng och peppa varandra?

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Marytwice skrev:
2335640 Lämnade i dag, brar en sisådär 1 1/2h väntan i Uppsala i dag för att sedan vara ute, fikad och klar på under 15min:)

Var en rejäl väntetid på Södertappen också... jag har tjatat ner några av mina kollegor dit... verkar som all reklam och påtryckningar av folk har gett resultat... :)

//D

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Om Uppsala kan åka gemensamt borde Sthlm kunna som är ännu större!
Jag ska få tummen ur och ringa sjukhuset i Eskilstuna då jag inte gett blod sen jag flyttade hit (skämmes tamefan) Ska ta med sambon så han får prova ifall han kan bli blodgivare också.

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Jag är inte önskvärd på tappen.

Var där en gång, men jag spände mig tydligen så mycket att det inte kom en droppe. De bytte nålar, gav mig vätska osv. utan resultat.

Sedan fick jag kommentaren:
"Detta är nog inte din grej. Jag tar bort dig från vår lista. Tack ändå..."

:3freak

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Blidde inget :(
Har gett blod i 15 år nu.... Kör 3 mil enkel väg varje gång. Bara jag som tycker att man blir piggare av att lämna blod?

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Bikerbitch skrev:
2335687 Jag ska få tummen ur och ringa sjukhuset i Eskilstuna då jag inte gett blod sen jag flyttade hit (skämmes tamefan) Ska ta med sambon så han får prova ifall han kan bli blodgivare också.

Vi har ju en liten trevlig mottagning här i byn, var där igår och blodade ner. :tomten
blodcentralen.eskilstuna@capio.se

---

Irriterande att de har så dålig ordning på sina register bara.
Jag har pratat med många fd. blodgivare som har tröttnat på att ringa och tjata för att få tider. :huvet

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Blidde inget :(
zykl0n skrev:
2336150Jag har pratat med många fd. blodgivare som har tröttnat på att ringa och tjata för att få tider. :huvet

Precis min uppfattning, har ringt ett antal ggr och frågat om det inte är dags snart och visst..... det har bara varit att komma in.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
zykl0n skrev:
2336150 Vi har ju en liten trevlig mottagning här i byn, var där igår och blodade ner. :tomten
blodcentralen.eskilstuna@capio.se
Irriterande att de har så dålig ordning på sina register bara.
Jag har pratat med många fd. blodgivare som har tröttnat på att ringa och tjata för att få tider. :huvet

Är den på sjukhuset? Trodde det var där man skulle lämna?
Ska ju komma en kallelse hem när det är dags för nästa blodgivning, görs inte sånt? Så fick jag i Sthlm iallafall

Mrs. Laphroaig

Guest
mr_fox skrev:
2335600 Vill oxå lämna men har en äcklig fobi för sprutor och nålar...:död

Prova EMLA -plåster som finns att köpa på Apoteket. En lokalbedövningscreme som sätts på en timma innan på insticksstället och som gör att du inte känner sticket från nålen.
Det har hjälpt mig då jag alla gånger inte varit så kaxig :brinnerup

Själv får jag inte lämna blod då jag väger för lite samt äter en mängd mediciner varje dag.

Last edited:

MR.E

Guest
HansJ skrev:
2335012 Tyvärr är det MC-relaterat... Vet att det finns en tråd om blodgivning redan, men det här får ingen missa!

Akut blodbrist i Sverige
Operationer får ställas in, beredskapen för en svår olycka är låg.

Ge blod, bara fördelar!

-gratis hälsokoll
-förbättrad produktion av vita blodkroppar
-god juice och macka
-snygga systrar som håller en i handen om man vill
-billigare fylla på kvällen

Att man har hjälpt en medmänniska är inte så dumt det heller!

Masa dig iväg till en blodtapp nu!

Ger redan blod regelbundet de e en självklarhet att man ska:yoparty :yoparty

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Bikerbitch skrev:
2336314 Är den på sjukhuset? Trodde det var där man skulle lämna?
Ska ju komma en kallelse hem när det är dags för nästa blodgivning, görs inte sånt? Så fick jag i Sthlm iallafall

Ja det är på sjukhuset. bakom nya ambulansgaraget om du vet var det är.
Maila personnr och var du lämnat tidigare så får du nog en tid ganska så snart.
Och om allt fungerar som det ska så fortsätter de kalla med jämna mellanrum.
:tummenupp

http://www.geblod.nu/blc.aspx?PageId=106

_

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Sådär, tummen ur. Ringde till blodgivningen idag och är välkommen att lämna mina tidigare journaler från Sthlm samt göra ett nytt prov. Registrerade även sambon på en gång så att han också kan ta ett prov.

Fler som funderat på att börja lämna blod?
:)

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Jag har funderat på det hela ett längre tag, dessutom är flickan duktig och ger blod så jag kan ju inte vara sämre. Enda problemet är att jag tycker det är sjukt obehagligt med nålar... samt att jag har en förmåga att bli lätt i huvudet eller tom tuppa av (inte något jag är så stolt över men det går fan inte göra något åt det) vid synen/föreställningen av en massa blod och 4.5 dl låter som helvetes mycket. Funderar på att skita i det och dra dit iaf, vad är det värsta som kan hända, en liten powernap typ, samt vad är det för idé att ha fobier om man inte kan fighta dem.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
FLAGEL skrev:
2345290 Jag har funderat på det hela ett längre tag, dessutom är flickan duktig och ger blod så jag kan ju inte vara sämre. Enda problemet är att jag tycker det är sjukt obehagligt med nålar... samt att jag har en förmåga att bli lätt i huvudet eller tom tuppa av (inte något jag är så stolt över men det går fan inte göra något åt det) vid synen/föreställningen av en massa blod och 4.5 dl låter som helvetes mycket. Funderar på att skita i det och dra dit iaf, vad är det värsta som kan hända, en liten powernap typ, samt vad är det för idé att ha fobier om man inte kan fighta dem.

kanske ta med dig flickan som kan försöka lugna dig :)
Jag brukar inte titta när dom kör in nålen i armen, men sen har jag succesivt lärt mig att titta på blodpåsen, bara för att jag annars har svårt för att titta på blod/operationer etc
Första gången blev jag också snurrig, då tippade de britsen lite bakåt och det kändes bättre. Sen kan man sörpla lite juice under tiden.
Man kan ligga kvar på britsen ett tag tills man känner sig bättre och så får man fika efteråt. Så var det iallafall på Södertappen och Huddinge sjukhus.

Lycka till! Man känner sig stolt efteråt iallafall att man har gjort en insats.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln