Akut blodbrist!

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Tycker det är lite humor :D
Här snackar vi sveriges snabbaste sida med massa coola stunters och rejsputtar som ser döden i vitögat varje dag, köper mc och utrustning för många många pengar. Men lämna lite blod som kan rädda polaren eller en själv om olyckan är framme verkar inte vara så vanligt :confused:


En stor eloge till alla er som lämnar blod samt testat sig och fått nej eller av annan anledningen inte kan lämna blod :klappar
 

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Bikerbitch skrev:
2345306 kanske ta med dig flickan som kan försöka lugna dig :)
Jag brukar inte titta när dom kör in nålen i armen, men sen har jag succesivt lärt mig att titta på blodpåsen, bara för att jag annars har svårt för att titta på blod/operationer etc
Första gången blev jag också snurrig, då tippade de britsen lite bakåt och det kändes bättre. Sen kan man sörpla lite juice under tiden.
Man kan ligga kvar på britsen ett tag tills man känner sig bättre och så får man fika efteråt. Så var det iallafall på Södertappen och Huddinge sjukhus.

Lycka till! Man känner sig stolt efteråt iallafall att man har gjort en insats.

Att ta med henne vore inte helt fel, men hon är tyvärr utomlands, och blir där ett längre tag.

Det är bra att man inte är ensam med att bli snurrig av att kolla på blod/operationer, en riktigt obehaglig känsla som man inte kan göra något åt. Ska som sagt lämna blod, allt inom sin tid. :)
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
tipsar om Lidköpings blodcentral. Vilka jäkla najs :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar det finns där :tummenupp :tummenupp :tuttar

Dom får gärna sticka nålen i mig .... :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar för jag vill gärna sticka *** i dom :D
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Dr.Bike skrev:
2335083
Och kanske vi ska ha en sticky-lista med "antal blodgivningar sedan man började ge, delat med 12" D.v.s även en färsk givare kan ligga i topp på listan så länge man är en trogen givare.
.

Hur skulle en färsk givare ligga överst? Efter 4 givar under första året får man man talet 0,33333_ medans en som gett 6 ggr under det glada 80-talet får 0.5!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
AdamGS500 skrev:
2345330

Dom får gärna sticka nålen i mig .... :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar för jag vill gärna sticka *** i dom :D
Fatta bra raggningsreplik! Har du inte provat?
"Du cheyen, nu när du sticker nålen i mig måste jag få sticka min nål i dig" :brynad
Fast nål kan ju bytas ut mot något som låter häftigare ;)

FLAGEL skrev:
2345328 Att ta med henne vore inte helt fel, men hon är tyvärr utomlands, och blir där ett längre tag.
Det är bra att man inte är ensam med att bli snurrig av att kolla på blod/operationer, en riktigt obehaglig känsla som man inte kan göra något åt. Ska som sagt lämna blod, allt inom sin tid. :)

Ajdå, kanske ta med nån polare eller så då? Vore ju som sagt om ni Sthlm.are kunde samåka o lämna blod :rock

De brukar ju vara schysta på blodgivningen, bara tala om att du tycker det är lite obehagligt med blod och att du lätt bli svimfärdig. Bra inställning ändå! Du kanske tycker det funkar kalasbra, man vet ju inte förrens man provat.
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Örebro län har gott om blod :S..

Jag ska se till att lämna blod nångång, men jag e så jävla seg me o ta tag i saker o ting bara... lägger dessutom 14 timmar om dan på jobbet me pendling o allt så jag anser mig faktiskt tyvärr inte ha tid :/..
 

Dr.Bike

Guest
Hardrock Ragge skrev:
2345334 Hur skulle en färsk givare ligga överst? Efter 4 givar under första året får man man talet 0,33333_ medans en som gett 6 ggr under det glada 80-talet får 0.5!

Hur menar du då? Fick man ge sex ggr/år då? (minns inte)
Är så fallet får vi sätta startdatum till när det blev 4.
 

DR_Gonzo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
Kronans
Jag förväntar mej att blod om jag skulle råka ut för något så då tycker jag att det inte är mer än rätt att man ska ge själv.

Där jag ger "Gävle" finns det små fina blåa lappar man kan ta med sej och skriva upp arbetskamrater och annat löst folk så dom får komma på provtagning.
Kommer sagda arbetskamrat på provtagning får man en extra "ersättning" nästa gång man ger.
Men om sanningen ska fram... behöver man mer av deras prylar. Jag har hört att man kan, i stället för att ta en "ersättning", skänka en slant till välgörande ändamål.
Gör man det är har man väl VIP-kort hos Sankte Pär när man kommer dit.
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Lämnar blod sen 6 år tillbaka. :D
Har en blodbuss som kommer till jobbet väldigt ofta, då det jobbar nästan 8000 på jobbet. Och som sagt, man blir påmind av kallelse det är dax igen.

Borde vara en självklarhet som hojåkare och förälder.
Kan ju vara en hojkompis eller ditt barn som behöver det en vacker dag,
man hoppas ju att man ska slippa det, men man vet aldrig.

Så alla ni som inte lämnar blod, masa er ner och lämna ett prov och se om ni är välkommen tillbaka för att tappa 450 ml.:yoparty

/ K
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
Bikerbitch skrev:
2345464 Fatta bra raggningsreplik! Har du inte provat?
"Du cheyen, nu när du sticker nålen i mig måste jag få sticka min nål i dig" :brynad
Fast nål kan ju bytas ut mot något som låter häftigare

Njepp, har min "nåldyna" hemma :tuttar :tungan
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
AdamGS500 skrev:
2345330 tipsar om Lidköpings blodcentral. Vilka jäkla najs :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar det finns där :tummenupp :tummenupp :tuttar

Dom får gärna sticka nålen i mig .... :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar för jag vill gärna sticka *** i dom :D


Fan va orättvist!

Vi har bara gamla tanter på södertappen
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Har själv gett blod i ett par år, men på sistone har jag börjat tveka lite därför att jag alltid får så förbannat ont i huvet efteråt. Ihållande huvudvärk i typ 2 dagar (inte skoj!).

Funkade när man pluggade och kunde time'a det med dagar då man inte gick i skolan. Nu har man dock ett jobb som kräver att man kommer in varje dag!
Och nej, det hjälper inte om jag dricker 4 saft innan.

Järntabletterna låter jag bli också för jag blir så jäkla dålig i magen av dom!

Snälla bullen hjälp mig då jag vill ge blod!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
xfader skrev:
2348163 Har själv gett blod i ett par år, men på sistone har jag börjat tveka lite därför att jag alltid får så förbannat ont i huvet efteråt. Ihållande huvudvärk i typ 2 dagar (inte skoj!).

Funkade när man pluggade och kunde time'a det med dagar då man inte gick i skolan. Nu har man dock ett jobb som kräver att man kommer in varje dag!
Och nej, det hjälper inte om jag dricker 4 saft innan.

Järntabletterna låter jag bli också för jag blir så jäkla dålig i magen av dom!

Snälla bullen hjälp mig då jag vill ge blod!

Eftersom du låter bli järntabletterna blir inte blodet lika bra ju, tappar sitt värde. Är det inte därför man äter dem? Finns fler tabletter o välja bland. Jag käkade första gången och magen var inte rolig. Bytte och sen har det funkat skapligt. Annars kan du äta varannan. Men det är inte bra att strunta i dem helt. Fråga annars där vad du kan göra för att slippa huvudvärk etc
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Bikerbitch skrev:
2348178Fråga annars där vad du kan göra för att slippa huvudvärk etc

Får väl ta och göra det antar jag. Bara att det är som en chansning varje gång. Hade jag haft ont i armen eller nått hade det varit helt ok. Men det är svårt att bortse ifrån monsterhuvudvärk som gör att man inte kan tänka :)
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
xfader skrev:
2348183 Får väl ta och göra det antar jag. Bara att det är som en chansning varje gång. Hade jag haft ont i armen eller nått hade det varit helt ok. Men det är svårt att bortse ifrån monsterhuvudvärk som gör att man inte kan tänka :)

Ja sånt är jobbigt som fan! Men jag tror som sagt det har o göra med järnbristen du får eftersom du inte äter tabletterna.
Jag vågar inte göra annat än att äta dem. En gång i månaden förlorar man ju ändå blod och det är bra att få i sig lite järn.
 

Bus

Guest
har du sett nålarna!?? 2 cm i diameter :galen

...men visst borde man...:rolleyes:
 
Last edited:

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Dr.Bike skrev:
2345661 Hur menar du då? Fick man ge sex ggr/år då? (minns inte)
Är så fallet får vi sätta startdatum till när det blev 4.

4 ggr per år för män, 3 för kvinnor!

Vad jag menade var att ditt system att "dela med 12" ger ett linjärt samband mellan hur många ggr man givit över hela sitt liv och placering på listan. Men du kanske menade att man skulle börja på noll?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top