Akut blodbrist!

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Vettig tråd!

Själv tappade jag 2 ggr min egen blodvolym första natten när jag kom till US för snart ett halvår sedan. Inte svårt att känna sig tacksam mot blodgivare då..

:Bugar
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
kurre3 skrev:
2565504 Vettig tråd!

Själv tappade jag 2 ggr min egen blodvolym första natten när jag kom till US för snart ett halvår sedan. Inte svårt att känna sig tacksam mot blodgivare då..

:Bugar

Your welcome ;)

Just kidding men det va faktiskt SH som fick mig att börja lämna blod för 2 år sen nu ungefär.

Går stolt dit så ofta de kallar mig (ca 4ggr / år)
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
oXydex skrev:
2565510 Your welcome ;)

Just kidding men det va faktiskt SH som fick mig att börja lämna blod för 2 år sen nu ungefär.

Går stolt dit så ofta de kallar mig (ca 4ggr / år)


Ja vad har du för blod då?

Jag ska lägga in ett lämna-blod-tips i min klagotråd!
 

Poccis

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Åker det mesta
Scorpion.SE skrev:
2335087 Får inte lämna blod :(

Man får inte ha varit i vissa länder som typ afrika på ett halvår eller nått liknande, vilket jag har varit :/

Jag får inte heller lämna blod,jag väger för lite :confused:
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Poccis skrev:
2565578 Jag får inte heller lämna blod,jag väger för lite :confused:

Va!? ÄR det så? Trodde mängden stod i förhållande till normalvikten.

Betyder det att du även förblöder snabbare? :confused:
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag läste häromdagen vad blodplasmacentralen tar betalt för blodet vi "ger" bort för en jävla ostsmörgås. Landstingen/sjukhusen betalar feta pengar för något som vi medborgare antas ska vilja skänka bort. Det kostar ju flera tusen / litern:gnissla

I andra länder kan du faktiskt få betalt med riktiga pengar, som motsvarar nästan 1000,- sv.kr. per avtappning. Typ Italien, Portugal och Holland..
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Poccis skrev:
2565578 Jag får inte heller lämna blod,jag väger för lite :confused:

Kanske värt att äta upp sig lite :) för att kunna göra en insats för sina medmänniskor.

Chronic skrev:
2565623 I andra länder kan du faktiskt få betalt med riktiga pengar, som motsvarar nästan 1000,- sv.kr. per avtappning. Typ Italien, Portugal och Holland..

Men FAN... man ska väl för tusan inte behöva ha betalt för att rädda en medmänniskas liv. :va

GE BLOD NU!!!!!

Och alla fegisar som inte vågar. FY SKÄMS!!! :tungan Jag ger fast jag är helt darrig när jag ska dit. För känslan efteråt är lixom värd mödan.
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
TukTuk skrev:
2565619 Va!? ÄR det så? Trodde mängden stod i förhållande till normalvikten.

Dom tar alltid 450ml, det får inte vara för stor % av din totala blodvolym (t.ex en liten person som har 4,5l blodvolym motsvarar ju 450ml 10%..)

Inga probs i mitt fall iaf...:hihi

F.ö så känner/kännde jag ingenting alls nu 3 timmar efter, polaren som ger blir helt kass (trött satan) varje gång han ger...

Här i Halmstad får man 30:- varje gång, de lägger jag alltid i Cancerfondens bössa som står där så jag e x-tra duktig :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Madhonda skrev:
2565645



Men FAN... man ska väl för tusan inte behöva ha betalt för att rädda en medmänniskas liv. :va


Säg det till en läkare/ambulansförare/sjuksyster/kirurg osv osv


Vänd på det, varför ska blodplasmacentralen tjäna gigantiska pengar på att vi ger bort blod?
 

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Fjället
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Chronic skrev:
2565623 Jag läste häromdagen vad blodplasmacentralen tar betalt för blodet vi "ger" bort för en jävla ostsmörgås. Landstingen/sjukhusen betalar feta pengar för något som vi medborgare antas ska vilja skänka bort. Det kostar ju flera tusen / litern:gnissla

I andra länder kan du faktiskt få betalt med riktiga pengar, som motsvarar nästan 1000,- sv.kr. per avtappning. Typ Italien, Portugal och Holland..
Detta är endast en spekulation, men kan det vara så att blodcentralen så att säga tar betalt för tjänsten, att tappa oss på blod inkl. förvaring av blod till den behövs plus att de gör någon sorts förädling av blodet.
Hur som helst är det ju endast en transport av skattepengar om det är sjukhus som behöver blod. Blodcentralen tar dessutom betalt om de säljer blodet till läkemedelsföretag vilket är en självklarhet.
Att blodgivare får betalt i andra länder bör inte ha någon betydelse för dig som givare...... Skulle vi få större ersättning blir konskvensen att skatten behöver öka och du får alltså betala för att ge blod...
Lite hårddraget men men...
 

Poccis

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Åker det mesta
Hmm..jo,jag väger under 50 kg,och tror nog att den enda gången jag kommer upp i den vikten är när jag är gravid..?
Och förhoppningsvis så förblöder jag INTE snabbare,har nog inget med saken att göra :)
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Silverryggen skrev:
2565697 F.ö så känner/kännde jag ingenting alls nu 3 timmar efter, polaren som ger blir helt kass (trött satan) varje gång han ger...

Här i Halmstad får man 30:- varje gång, de lägger jag alltid i Cancerfondens bössa som står där så jag e x-tra duktig :tummenupp

Hmm, 30 spänn och eventuellt en yrsel/trötthet gör ju inte direkt att man rusar dit. Men jag förstår att det måste kännas grymt bra efteråt ändå. Får väl asa mig dit en dag snart.

Poccis skrev:
2565720 Hmm..jo,jag väger under 50 kg,och tror nog att den enda gången jag kommer upp i den vikten är när jag är gravid..?

När du är gravid och efteråt... :hihi
 

Cecilia

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki sv650s
TukTuk skrev:
2565870 Hmm, 30 spänn och eventuellt en yrsel/trötthet gör ju inte direkt att man rusar dit. Men jag förstår att det måste kännas grymt bra efteråt ändå. Får väl asa mig dit en dag snart.

Tycker jag :tummenupp

men det blir nog svårt att samla ihop en förmögenhet enbart på att vara blodgivare :)
 

Poccis

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Åker det mesta
När du är gravid och efteråt... :hihi[/QUOTE]

Hahaha,tack för den. Precis vad tjejer vill höra:D
Och jag lovar att OM jag någonsin kommer upp till 50+ så ska jag lämna blod!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top