Akvarium - Ideehjälp tack

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Har fått i fisk i mitt kar nu. 34 malawiciklider har jag köpt idag.

2 Hongi och 2 Demasoni på bilden.

Bifogat

• 2hongi 2demasoni.jpg
    2hongi 2demasoni.jpg
    61 KB · Visningar: 80

s9d8as0vjk

Guest
Jag håller fortfarande på ett svenskt akvarium ! Hur ballt skulle det inte vara att ha en sån här hemma ?

2675-m.jpg

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Thundercat skrev:
Hur går det för er? Någon som har startat igång sitt kar?

Jag har dammat av mitt, fixat fram belysning, doppvärmare osv. Ska packa in det i bilen o bege mig till min lägenhet om nån liten dag.

Sen brakar det igång. Har bestämt mig för att börja med ett fett gäng neontetror. Växter och malar har jag dock inte bestämt mig för än.

Måste ju fixa nån jävla bänk som klarar av tyngden från akvariet...

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Elefantnosfisk är en Duccefisk, men samtidigt också klart gångbar som motardracer i baljan. :tummenupp

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Meissner skrev:
Jag har dammat av mitt, fixat fram belysning, doppvärmare osv. Ska packa in det i bilen o bege mig till min lägenhet om nån liten dag.

Sen brakar det igång. Har bestämt mig för att börja med ett fett gäng neontetror. Växter och malar har jag dock inte bestämt mig för än.

Måste ju fixa nån jävla bänk som klarar av tyngden från akvariet...

Gör som jag. Skaffa en spånskiva att ha i botten, bygg sedan upp med lecablock och lägg en spånskiva ovanpå. Närmast parketten under spånskivan så har jag lagt foam (som man har under parkettgolv) för att skydda parketten. Spånskivan ovanpå blocken är klädd med galon, dessutom så ligger det en tunn frigolitskiva på spånskivan.

Bifogat

• karet.jpg
    karet.jpg
    88.6 KB · Visningar: 107

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Meissner skrev:
Nja, jag är lite mer sugen på o ha det på en möbel eller liknande. Frågan är bara hur mkt skiten kommer o väga med vatten o sand i...

Karet, 20-30kg.
Sand, ca 20-40 kg.
Sten, ?
Vatten, 100 kg.

Sammalagt kommer du nog upp i 200 kg utan problem... Tänk bara på att använda ett vattenpass och kolla i botten av karet innan du fyller det. Kolla åt alla håll (längden, tvären & kors) så att det står rakt och inte spricker.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Thundercat skrev:
Karet, 20-30kg.
Sand, ca 20-40 kg.
Sten, ?
Vatten, 100 kg.

Sammalagt kommer du nog upp i 200 kg utan problem... Tänk bara på att använda ett vattenpass och kolla i botten av karet innan du fyller det. Kolla åt alla håll (längden, tvären & kors) så att det står rakt och inte spricker.

Japp, ska fixa vattenpass!

Måste till IKEA o tjacka nån bänk som klarar dessa kilo och som ser relativt bra ut.

Stenar ska jag inte ha så många, har några rötter som jag ska använda. Och givetvis då växter...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Meissner skrev:
Japp, ska fixa vattenpass!

Måste till IKEA o tjacka nån bänk som klarar dessa kilo och som ser relativt bra ut.

Stenar ska jag inte ha så många, har några rötter som jag ska använda. Och givetvis då växter...

Det är svårt att hitta en bänk som tål det vikterna... Ha gärna en tunn (ca 1 cm) frigolitskiva under karet för att minska spänningarna.

Hittar du ingen bänka så kan du ju klä in lecablocken...

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Thundercat skrev:
Det är svårt att hitta en bänk som tål det vikterna... Ha gärna en tunn (ca 1 cm) frigolitskiva under karet för att minska spänningarna.

Hittar du ingen bänka så kan du ju klä in lecablocken...

Hade akvariet innan på en IKEAmöbel (modell skranglig) som inte alls var avsedd för detta utan några problem som helst... ;)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag har mitt kar på en tillhörande bänk.... Ett juwel är det, dom har rätt schyssta (snygga) grejer tycker jag... Ska slänga upp en bild på det när jag gjort iorning det på fredag...

Nån som har tips på hur man får rent rötter som blivit väldigt håriga??? Lite jobbigt med tandborsten...

=)

/h

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM