Jawa634
Ny medlem
Tjoho!
Har följt forumet en längre tid (åtminstone fem till tio år) men har aldrig fått tummen ur för att faktiskt skaffa mig en hoj.
Men nu fick jag möjlighet att köpa den här pärlan D) till det överkomliga priset av 3500kr, så jag slog givetvis till. Tidsmässigt är det perfekt, då jag har tid över till ett nytt projekt.
View attachment 419377
Jag har aldrig skruvat på en hoj ö.ht innan, och jag kan inte mycket om det alls. Så det är av typen "learn as you go". Misstänker att det inte finns någon enklare motorcykel att skruva med, så det spelar väl ingen större roll egentligen.
Enligt säljaren gick motorcykeln senast för nästan tio år sedan, och "det var bara att stoppa i ett batteri". Jo, tjena - det brukar heta så. Då jag inte hade någon möjlighet att kika på den i person (och dessutom inte skulle veta vad jag skulle kolla efter) så brydde jag mig inte utan köpte den ändå. Det är ju inga pengar att tala om.
När jag väl fick hem den så visade det sig att det minsann var lite mer fel än vad personen hade gett intryck av - elen var helt åt helvete, tändplattan var utbytt, stiften var utbytta och tändhattarna var utbytta. Vad säger det mig? Jo, tidigare ägaren fick ett problem och kunde inte reda ut det, så han bytte allt utan framgång.
Började med att leta jordpunkter, fixa dessa och rensa kontakter på skit. Viss förbättring rådde, helljus fungerade samt även tuta och efter lite mer fepplande kom även blinkersen igång. Tjoho, är väl allt som behövs!
Rengjorde tank, slang och kopplingar för att få bra flöde igen. Hittade ingen ny slang att byta med (såvida jag inte ville köra med AN6 ) så det fick bli på det viset. Den manuella pumpen till förgasaren, som den numer heter, ville dock inte som jag ville. Skruvade av locket och såg att ett stift hade fastnat. Räckte att lossa det så fungerade det finfint och bensinen flödade fritt. Toppen! Då vet jag att bensinen i alla fall kommer så långt.
Kände på kicken, och hade komp. Däremot saknades gnista. Testade att jorda ett stift direkt mot batteriet, fortfarande ingen gnista. Skit i det då, för fan! Här började felsökandet, och för någon med noll erfarenhet av såhär gamla system var det lite skrämmande.
View attachment 419378
Till sist hade jag härlett problemet hit. Kunde inte brytarspetsar mer än det extremt grundläggande, så det fick bli cirka tjugo minuters "den här går hit, den går dit, då borde det gå hit"-etc. Till slut kände jag att jag hade någorlunda koll på vad det var som hände, och efter att ha mätt upp alla komponenter så borde det i mina ögon fungera.
Började med ett slipa ytorna och fann att det var jävligt mycket skit som samlats. Efter att ha gjort denna behandling testade jag ett av stiften igen, och nu hade jag gnista på den ena. Framgång! Var vid det här fallet rätt lyrisk av att ha genererat resultat, och fick nya krafter. Bytte kontakterna så att samma brytarspets genererade gnista i det andra systemet och fick gnista där också. Således var alla fel efter brytarspets uteslutna, och jag visste att tändspole fungerade. Det var rätt skönt. Så vad var det som gjorde att den andra brytarspetsen var kass?
Började med att ändra hur mycket den öppnades och testade alla möjliga kombinationer. Inget verkade göra någon skillnad. Här fick jag snilleblixten (hoppas jag, riskerade jag att ha sönder något så vill jag inget höra) att koppla bort kabeln ut från brytarspetsen, så att jag kunde se gnistan genereras. Hade jag bara gjort det här en halvtimme tidigare så hade jag sparat rätt mycket tid. Det satt nämligen en skruvjävel för nära brytarspetsen där gnistan kortslöt. Jävla klåpare som monterat den nya tändplattan! Jag roterade schabraket några grader för att få marginal med avstånd till den kortslutande skruven, och voilá! We've got ignition!
Nu hade jag gnista på båda stift, men det förbryllade mig att inget av stiften klarade "HTFAS"-testet (Hold This For A Second). Kunde utan problem hålla i stiftet när jag genererade gnistan. Hmm... Gick och hämtade ett bilstift och testade med... Misstag! Efter att ha slängt stiftet halvvägs över rummet konstaterade jag att de inte betedde sig likadant och att det var stiftet som skiljer.
Messade Nikel här på forumet som jag känner sedan tidigare, och frågade om hojstift kan skilja sig mot bilstift. Han sade åt mig att bara testa att spruta in lite startgas i cylindern för att se om det tänder.
Fan. Kunde jag inte tänkt på det själv! Nu fick jag ju stå där och se dum ut. Nåja, det bjuder jag på.
Visst tände det allt, och då jag visste att bensin nådde förgasaren tänkte jag att jag lika gärna kunde testa att starta. Av med luftfiltret, som numer snarare agerade plugg, och i med lite startgas.
Tog runt fyra timmar all in all, från att jag först lade nävarna på den tills jag var igång. Skall inte förneka att jag var jävligt stolt när den väl gick!
Efter detta så kollade jag drivningen. Kopplingen fungerande anmärkningsvärt bra, och växlarna gick i utan problem. Skulle precis rulla ut den för att provköra när jag märkte att gaswiren satt i kläm under tanken och tog i när jag svängde åt vänster. Jaja, lätt fixat. Fäller ned stödet, skall lyfta upp den - och då går stödet av. Hojen faller till vänster och min vänsterfot likaså. Lyckas svänga över högerbenet och ta emot, med en förbannad smärta i vänsterfoten. Som tur var så var det bara foten som gick sönder... Bara stukad som tur är, men förbannat jävla surt ändå!
Fanns inte på kartan att provköra, och då det hände i förrgår så har jag inte kunnat göra det än heller. Så ägnade tiden igår med att fixa gaswiren som lossnade från både förgasare och handtag när skiten började välta (som tur var ingen skada på varken handtag eller förgasare) och att börja planera vad jag vill göra med den.
Skall i alla fall ta bort den där jävla pakethållaren bak. Sätet är i otroligt bra skick, så kanske faktiskt behåller det till en början. Funderar på att lacka ramen mattsvart och ta bort kåpor, men jag gillar faktiskt stuket på den. Vi får se!
Elsystemet måste oavsett gås igenom, så kan lika gärna göra det om jag skall lacka om ramen.
Skall vara lite bättre med bilder nästa gång, hade ju ingen tanke på att skapa en tråd om det, men tyckte att det kan vara lite roligt för min skull!
Har följt forumet en längre tid (åtminstone fem till tio år) men har aldrig fått tummen ur för att faktiskt skaffa mig en hoj.
Men nu fick jag möjlighet att köpa den här pärlan D) till det överkomliga priset av 3500kr, så jag slog givetvis till. Tidsmässigt är det perfekt, då jag har tid över till ett nytt projekt.
View attachment 419377
Jag har aldrig skruvat på en hoj ö.ht innan, och jag kan inte mycket om det alls. Så det är av typen "learn as you go". Misstänker att det inte finns någon enklare motorcykel att skruva med, så det spelar väl ingen större roll egentligen.
Enligt säljaren gick motorcykeln senast för nästan tio år sedan, och "det var bara att stoppa i ett batteri". Jo, tjena - det brukar heta så. Då jag inte hade någon möjlighet att kika på den i person (och dessutom inte skulle veta vad jag skulle kolla efter) så brydde jag mig inte utan köpte den ändå. Det är ju inga pengar att tala om.
När jag väl fick hem den så visade det sig att det minsann var lite mer fel än vad personen hade gett intryck av - elen var helt åt helvete, tändplattan var utbytt, stiften var utbytta och tändhattarna var utbytta. Vad säger det mig? Jo, tidigare ägaren fick ett problem och kunde inte reda ut det, så han bytte allt utan framgång.
Började med att leta jordpunkter, fixa dessa och rensa kontakter på skit. Viss förbättring rådde, helljus fungerade samt även tuta och efter lite mer fepplande kom även blinkersen igång. Tjoho, är väl allt som behövs!
Rengjorde tank, slang och kopplingar för att få bra flöde igen. Hittade ingen ny slang att byta med (såvida jag inte ville köra med AN6 ) så det fick bli på det viset. Den manuella pumpen till förgasaren, som den numer heter, ville dock inte som jag ville. Skruvade av locket och såg att ett stift hade fastnat. Räckte att lossa det så fungerade det finfint och bensinen flödade fritt. Toppen! Då vet jag att bensinen i alla fall kommer så långt.
Kände på kicken, och hade komp. Däremot saknades gnista. Testade att jorda ett stift direkt mot batteriet, fortfarande ingen gnista. Skit i det då, för fan! Här började felsökandet, och för någon med noll erfarenhet av såhär gamla system var det lite skrämmande.
View attachment 419378
Till sist hade jag härlett problemet hit. Kunde inte brytarspetsar mer än det extremt grundläggande, så det fick bli cirka tjugo minuters "den här går hit, den går dit, då borde det gå hit"-etc. Till slut kände jag att jag hade någorlunda koll på vad det var som hände, och efter att ha mätt upp alla komponenter så borde det i mina ögon fungera.
Började med ett slipa ytorna och fann att det var jävligt mycket skit som samlats. Efter att ha gjort denna behandling testade jag ett av stiften igen, och nu hade jag gnista på den ena. Framgång! Var vid det här fallet rätt lyrisk av att ha genererat resultat, och fick nya krafter. Bytte kontakterna så att samma brytarspets genererade gnista i det andra systemet och fick gnista där också. Således var alla fel efter brytarspets uteslutna, och jag visste att tändspole fungerade. Det var rätt skönt. Så vad var det som gjorde att den andra brytarspetsen var kass?
Började med att ändra hur mycket den öppnades och testade alla möjliga kombinationer. Inget verkade göra någon skillnad. Här fick jag snilleblixten (hoppas jag, riskerade jag att ha sönder något så vill jag inget höra) att koppla bort kabeln ut från brytarspetsen, så att jag kunde se gnistan genereras. Hade jag bara gjort det här en halvtimme tidigare så hade jag sparat rätt mycket tid. Det satt nämligen en skruvjävel för nära brytarspetsen där gnistan kortslöt. Jävla klåpare som monterat den nya tändplattan! Jag roterade schabraket några grader för att få marginal med avstånd till den kortslutande skruven, och voilá! We've got ignition!
Nu hade jag gnista på båda stift, men det förbryllade mig att inget av stiften klarade "HTFAS"-testet (Hold This For A Second). Kunde utan problem hålla i stiftet när jag genererade gnistan. Hmm... Gick och hämtade ett bilstift och testade med... Misstag! Efter att ha slängt stiftet halvvägs över rummet konstaterade jag att de inte betedde sig likadant och att det var stiftet som skiljer.
Messade Nikel här på forumet som jag känner sedan tidigare, och frågade om hojstift kan skilja sig mot bilstift. Han sade åt mig att bara testa att spruta in lite startgas i cylindern för att se om det tänder.
Fan. Kunde jag inte tänkt på det själv! Nu fick jag ju stå där och se dum ut. Nåja, det bjuder jag på.
Visst tände det allt, och då jag visste att bensin nådde förgasaren tänkte jag att jag lika gärna kunde testa att starta. Av med luftfiltret, som numer snarare agerade plugg, och i med lite startgas.
Tog runt fyra timmar all in all, från att jag först lade nävarna på den tills jag var igång. Skall inte förneka att jag var jävligt stolt när den väl gick!
Efter detta så kollade jag drivningen. Kopplingen fungerande anmärkningsvärt bra, och växlarna gick i utan problem. Skulle precis rulla ut den för att provköra när jag märkte att gaswiren satt i kläm under tanken och tog i när jag svängde åt vänster. Jaja, lätt fixat. Fäller ned stödet, skall lyfta upp den - och då går stödet av. Hojen faller till vänster och min vänsterfot likaså. Lyckas svänga över högerbenet och ta emot, med en förbannad smärta i vänsterfoten. Som tur var så var det bara foten som gick sönder... Bara stukad som tur är, men förbannat jävla surt ändå!
Fanns inte på kartan att provköra, och då det hände i förrgår så har jag inte kunnat göra det än heller. Så ägnade tiden igår med att fixa gaswiren som lossnade från både förgasare och handtag när skiten började välta (som tur var ingen skada på varken handtag eller förgasare) och att börja planera vad jag vill göra med den.
Skall i alla fall ta bort den där jävla pakethållaren bak. Sätet är i otroligt bra skick, så kanske faktiskt behåller det till en början. Funderar på att lacka ramen mattsvart och ta bort kåpor, men jag gillar faktiskt stuket på den. Vi får se!
Elsystemet måste oavsett gås igenom, så kan lika gärna göra det om jag skall lacka om ramen.
Skall vara lite bättre med bilder nästa gång, hade ju ingen tanke på att skapa en tråd om det, men tyckte att det kan vara lite roligt för min skull!