Aldrig skruvat hoj innan - Jawa 350 634-6 Oilmaster 1984

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Vill du ha det smidigt kör du på ett nytt originalfilter. Sätter du ett löst direkt på förgasaren måste du bestycka om annars lär den gå magert.
Är åter vid det här - om jag använder originalfilter men utan luftboxen utan skapar en egen cylinder i rostfritt stål att sätta filtret i tror du fortfarande att förgasaren behöver bestyckas om? Jag vet ju inte hur det kommer förändra luftflödet med längre tunnel etc, och det finns ju inte överdrivet mycket utbytesdelar till den förgasaren :D
 
Last edited:

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
It's aliiiiiive!

Med lite silikonpasta + ny packning så är den ÄNTLIGEN igång som den skall! Däremot går den sjuhelvetes för magert nu då jag inte har något luftfilter eller rör alls, utan det är helt öppet in i förgasaren. Håller på att tillverka en luftfilterbox, så kommer att kalibrera den först när det är färdigt. Tills dess är det ju lite svårt att säga om något annat är kaiko, men högercylindern tänder likställt med vänstra nu, så vitt jag kan se. Skall dessutom göra en ny batterilåda som jag dessutom fäster elboxen (om det nu ens kan kallas elbox) på sidan av.

Har även strippat styret lite. Blinkers är bortplockat runtom, samt även tutan. Kommer att styra helljuset med en switch istället för den fula kontrollern på styret, det är väck.

Förutom det så blev det ett http://www.ebay.com/itm/Triumph-Har...ack-/261345796134?hash=item3cd96c6026&vxp=mtr . Tror att det kommer bli fett som fan!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag skulle monterat ett modernt elektroniskt tändsystem. Det finns säkert färdiga kit i östeuropa för Jawa och MZ. Då blir hela tändsystemet inklusive tändspolar nytt. Det dåliga originalsystemet är tvåtaktaktarnas stora problem. Dessa antika tändsystem var orsaken till att utombordare och MC ofta krånglade förut.

Ett problem idag är att många original tillverkare av brytar system har lagt ner tillverkningen. Dom delar som finns är ofta någon " skit kopia" från Kina.
 
Last edited:

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Det har hänt rätt mycket sedan sist! Skall lägga upp ett långt inlägg med massa bilder när jag får möjlighet!

Såhär står den idag;

v6yZHYM.jpg
 

Bifogat

  • DSC_2663.jpg
    DSC_2663.jpg
    856 KB · Visningar: 71

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Härligt nu blev den ju 30 år äldre utseendemässigt.:tummenupp

Vill du ha synpunkter så skulle jag sänka framänden av sadeln en liten bit alternativt höja bak.
Kanske korta ljuddämparna typ vid hjulaxeln eller däromkring.

Förresten ska du steloperera baken eller hur blir det med fjädringsvägen innan det tar i?
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Härligt nu blev den ju 30 år äldre utseendemässigt.:tummenupp

Vill du ha synpunkter så skulle jag sänka framänden av sadeln en liten bit alternativt höja bak.
Kanske korta ljuddämparna typ vid hjulaxeln eller däromkring.

Förresten ska du steloperera baken eller hur blir det med fjädringsvägen innan det tar i?
Ja, jag diggar det! Är en enorm skillnad gentemot hur den var när jag fick den.

Det kommer nog faktiskt att gå på andra hållet, att framänden höjs lite till. Egentligen är det ju bobber-stuk, och då följer ju sadeln ramen (och är ännu mer tiltad). I alla fall, körställningen blir mycket skönare för mig som är 185 om sadeln lutar bakåt.

Nej, funderade på att göra stum röv först, men jag kör på det här. Har ställt fjädrarna så hårt som möjligt, och då det är fjädrar för två personer så kommer jag aldrig att kunna bottna den så att det tar i däcket (om jag inte får för mig att hoppa). Det är betydligt mer marginal än vad det ser ut. Skärmen är inte fäst på bilden, så det är cirkus 5cm frigång. Tillsammans med att jag har fjädring i sadeln (som därmed inte kommer att belasta fjädrar/dämpare/sving, vad man nu vill kalla det) så tror jag att det är hur lugnt som helst. Worst case scenario så byter jag ut fjädrarna till 200lbs eller något dylikt. :hihi
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Nu jävlar! Idag sömmades ramen ihop och hon står såhär;

DSC_2771.jpg

Har döpt henne till Lucy Lawless :kär

Har hänt lite sedan dag ett, då hon stod såhär;

DSC_2151.jpg

Jag måste f.ö ge dig helt rätt Sukkaha - jag är för fet. Den tar i... :hihi

Så jag kommer att göra häcken stum på henne. Har ju trots allt de där manliga fjädrarna under sadeln, kommer helt och hållet vara tillräckligt! Kommer bara att uppmuntra mig till att ta det lugnt över hål och gupp...

Jag har en liten checklista på saker och ting som är kvar att göra;

Fixa färdigt med elen. Har strippat väldigt mycket (såsom blinkers, hela lysreglaget på vänster på styret, tuta osv) och har i dagsläget bara framljus och tändning kvar. Kommer eventuellt att montera ett bromsljus under sadeln, för det är faktiskt en säkerhetsfråga. I övrigt kan jag ju vinka osv. Funderar även på att sätta dit en switch någonstans för att slå på helljuset - även om jag inte har mycket tilltro till den här lampan oavsett. Men jag diggar den! Eventuellt kommer jag att sänka den lite, men jag gillar standardstuket på Jawan fram! Det har kvar lite originalkaraktär.

Sedan måste jag tillverka en luftfilterbox samt fästa upp batteriboxen. Eventuellt kapa framskärmen lite då den inte direkt är den vackraste i världen...

Har även planer på att ta bort varvmätaren och bara sätta hastighetsmätaren centralt istället. I dagsläget tycker jag nästan att två mätare är rätt fult.

Eventuellt skulle jag vilja flytta fram fotstöden. Problemet är den där förbannade jävla växelspaken. Eftersom det också är kicken så skulle ett växellänkage behöva vara avtagbart utan verktyg och hyfsat smidigt. Min bästa tanke än så länge är en gaffelkoppling med bult + sprint, men känns lite sisådär att lita på... Jag får fundera på det lite till.

Nåja! Lite bilder från bygget från start till där den är idag!

DSC_2159.jpg

Det första problemet var ju fitteriet med tändplattan. En av monteringsskruvarna, längst ned i bild om jag inte missminner mig, kortade gnistan. Räckte att jag vred plattan och ställde in det för att det skulle lösas. Hade ju dock ingen erfarenhet av tändplattor eller tändspetsar what so ever innan, så jag var först tvungen att lista ut hur det fungerade. Efter att ha plockat ned sakerna i sina beståndsdelar har jag nu hyfsad grundkoll i alla fall!

DSC_2186.jpg

Dagen efter uppenbarade sig problem två - förgasaren läckte. Som ett såll. Visade sig vara packningen i botten som var totalslut, löstes snabbt och enkelt med en kopparbricka. Tog i alla fall isär den och rengjorde, när jag ändå var i farten!

DSC_2190.jpg

Med tanke på att det såg ut såhär så var det lika bra...

DSC_2195.jpg

Det absolut största problemet jag haft var att motorn bara gick på den vänstra cylindern på lågt varv. Det tog evigheter att lista ut vad det var. Höll på med tändningen i många, många timmar och felsökte varje liten detalj. Fick helt ny tändplatta + brytarspetsar + kondensatorer av Sukkaha (tack ånyo! Jag bjuder på Jawaträffen) vilket gav mig höga förhoppningar då det var sjukt mycket bättre gnista än innan, men inte heller det här hjälpte. Började strula med timingen (vilket ledde till födelsen av mitt grymma egengjorda verktyg ovan) vilket också hjälpte nada.

Problemet vad att toppen läckte. Och rejält så. Blev överlycklig över att finna detta. Tänk på att jag hade spenderat alldeles för många timmar på felsökning...

DSC_2225.jpg

Rena och fina! Jag har bara startat den lite snabbt för att se om det hjälpte, vilket det gjorde. Har faktiskt inte kört den alls så det skall bli mycket spännande att se om ny toppackning fixat problemet helt!

DSC_2235.jpg

Här var det dags att ha ihjäl ramen. Har ni någonsin sett en fulare pakethållare? Och blinkers? Och bromsljus? Usch!

Fortsättning i nästa inlägg, pga bildgräns!
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
DSC_2260.jpg

Det här är dessvärre den enda bilden med originalsadeln jag har. Önskar att jag hade tagit en i början, för den här sadeln + pakethållaren var verkligen bland det fulaste man kunde hittat på...

I alla fall, jag kapade ett par gånger, och till slut såg ramen ut såhär;

DSC_2587.jpg

Jag ville ha fjädrarna framlutade såhär, så fick fixa några fästen. Använder samma bult on som standard.

DSC_2606.jpg

Och såhär blev fästena. För att skarva ihop ramen så svetsade jag ned ett rör med mycket gods att passa perfekt med hjälp av en hammare. Hellre säker än ledsen, vill inte direkt knäcka min svets när jag släpper lös mitt fartmonster :näsblod

DSC_2635.jpg

Såhär menar jag. Blev stabilt som fan, tror inte att det kommer att bli problem i första laget.

DSC_2245.jpg

Kapade bakskärmen också. Gillar nuvarande stuk MYCKET mer än så djupt den gick original. Är en del hål att laga och dylikt, om jag orkar. Vi får se.

Köpte en billig sadel på Ebay som höll sjukt bra kvalitet! Var bara ett problem...

DSC_2641.jpg

Perfect fit... Not. Det drygaste var att mäta upp skiten så att det faktiskt blev rakt, då det hade stört mig sanslöst annars.

DSC_2642.jpg

Sådär ja! Tog dock typ en timme, känns onödigt långt. Men hellre det än att fuska och ignorera det!

Var tvungen att ge en plattform att fästa sadeln mot, och istället för att bara göra ett block så tjockade jag upp ramen. Tycker det ser bättre ut. Men alltså - kolla den perfekta plattformen! Lyckades få vinkeln helt PERFEKT, både där uppe och nere (och nej, det är inte samma vinkel). Sjukt nöjd! Lyckades få höjden helt perfekt också.

DSC_2769.jpg

Fyfan så jävla snyggt. :kär

Svetsade sedan fast allting och det är där vi står idag! Har inte fäst fast skärmen heller, lade bara på den för att knäppa av en bild. Nu i det närmaste skall jag steloperera häcken på henne, som sagt, och fästa upp skärmen. När jag väl gjort det, fixat batterilåda, ordnat det sista med elen och ordnat luftfilterboxen så är det dags för en premiärtur! Jag tror att vi kommer trivas bra ihop. :kär
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top