Nu jävlar! Idag sömmades ramen ihop och hon står såhär;
Har döpt henne till Lucy Lawless
Har hänt lite sedan dag ett, då hon stod såhär;
Jag måste f.ö ge dig helt rätt Sukkaha - jag är för fet. Den tar i...
Så jag kommer att göra häcken stum på henne. Har ju trots allt de där manliga fjädrarna under sadeln, kommer helt och hållet vara tillräckligt! Kommer bara att uppmuntra mig till att ta det lugnt över hål och gupp...
Jag har en liten checklista på saker och ting som är kvar att göra;
Fixa färdigt med elen. Har strippat väldigt mycket (såsom blinkers, hela lysreglaget på vänster på styret, tuta osv) och har i dagsläget bara framljus och tändning kvar. Kommer eventuellt att montera ett bromsljus under sadeln, för det är faktiskt en säkerhetsfråga. I övrigt kan jag ju vinka osv. Funderar även på att sätta dit en switch någonstans för att slå på helljuset - även om jag inte har mycket tilltro till den här lampan oavsett. Men jag diggar den! Eventuellt kommer jag att sänka den lite, men jag gillar standardstuket på Jawan fram! Det har kvar lite originalkaraktär.
Sedan måste jag tillverka en luftfilterbox samt fästa upp batteriboxen. Eventuellt kapa framskärmen lite då den inte direkt är den vackraste i världen...
Har även planer på att ta bort varvmätaren och bara sätta hastighetsmätaren centralt istället. I dagsläget tycker jag nästan att två mätare är rätt fult.
Eventuellt skulle jag vilja flytta fram fotstöden. Problemet är den där förbannade jävla växelspaken. Eftersom det också är kicken så skulle ett växellänkage behöva vara avtagbart utan verktyg och hyfsat smidigt. Min bästa tanke än så länge är en gaffelkoppling med bult + sprint, men känns lite sisådär att lita på... Jag får fundera på det lite till.
Nåja! Lite bilder från bygget från start till där den är idag!
Det första problemet var ju fitteriet med tändplattan. En av monteringsskruvarna, längst ned i bild om jag inte missminner mig, kortade gnistan. Räckte att jag vred plattan och ställde in det för att det skulle lösas. Hade ju dock ingen erfarenhet av tändplattor eller tändspetsar what so ever innan, så jag var först tvungen att lista ut hur det fungerade. Efter att ha plockat ned sakerna i sina beståndsdelar har jag nu hyfsad grundkoll i alla fall!
Dagen efter uppenbarade sig problem två - förgasaren läckte. Som ett såll. Visade sig vara packningen i botten som var totalslut, löstes snabbt och enkelt med en kopparbricka. Tog i alla fall isär den och rengjorde, när jag ändå var i farten!
Med tanke på att det såg ut såhär så var det lika bra...
Det absolut största problemet jag haft var att motorn bara gick på den vänstra cylindern på lågt varv. Det tog evigheter att lista ut vad det var. Höll på med tändningen i många, många timmar och felsökte varje liten detalj. Fick helt ny tändplatta + brytarspetsar + kondensatorer av Sukkaha (tack ånyo! Jag bjuder på Jawaträffen) vilket gav mig höga förhoppningar då det var sjukt mycket bättre gnista än innan, men inte heller det här hjälpte. Började strula med timingen (vilket ledde till födelsen av mitt grymma egengjorda verktyg ovan) vilket också hjälpte nada.
Problemet vad att toppen läckte. Och rejält så. Blev överlycklig över att finna detta. Tänk på att jag hade spenderat alldeles för många timmar på felsökning...
Rena och fina! Jag har bara startat den lite snabbt för att se om det hjälpte, vilket det gjorde. Har faktiskt inte kört den alls så det skall bli mycket spännande att se om ny toppackning fixat problemet helt!
Här var det dags att ha ihjäl ramen. Har ni någonsin sett en fulare pakethållare? Och blinkers? Och bromsljus? Usch!
Fortsättning i nästa inlägg, pga bildgräns!