Jahapp, nu är motorn öppen...
Det började med att jag fick nya brytarspetsar + kondensatorer av Sukkaha (återigen, tack!). När jag väl monterat dem och testat så fick jag upp hoppet, för jävlar vad mycket bättre gnista jag fick! Efter att ha ställt in skiten, igen, för vad som känns som den tjugonde gången var det dags för test.
Samma sak igen, vänstra går på lågt varv men inte högra. Vad i fan! Ändrade om timingen både framåt och bakom osv. Kunde aldrig få något annat beteende. Testade med att byta tändspolar. Same shit. Nej nu blir jag jävlariden arg!
Sliter ur pluggarna (bara rök ur den vänstra, såklart) och sliter fram spärrskaftet. Väck med bultarna och av med toppen.
Här visar det sig att den högra cylindern läcker, och har gjort så en längre tid. Frågan är om det är ett resultat av att högra inte tänder, eller om det kan vara orsaken eller en av orsakerna. Är ju ingen hemskt stor läcka så vitt man kan se, så borde inte släppa ut så otroligt mycket komp.
Skall i alla fall slipa rent och testa att montera igen. Muttrarna var EXTREMT lätt åtdragna, hade antagligen kunnat lossa dem med en hylsa och bara nävarna om jag verkligen ville. Kan ju också bidra till att det inte var tätt.
Ovan är den högra.
Jämfört med den vänstra.
Tydligt är att den högra läckt en längre tid. Vad det beror på vet jag inte. Kunde inte se någon direkt skada i alla fall. Tror ni att detta kan påverka såpass mycket att den inte tänder på tomgång? Jag är skeptiskt, för tycker att det inte borde spela så hemskt mycket roll, samt att det fungerar på högre varv.
Här ovan är taget på blocket.
Vad tror ni lite mer rutinerade meckare?