Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack så mycket för tips och allting!:)Var sitter drivningen?:va

Du behöver inte fundera över drivningen
Alltutom (nästan) bmw o merca samt jänke efter 1990 ÄR framhjulsdrivet.
Voflo gjorde några kantiga saker till innan de började grada sina bilar o kalla dem 850, fast då med framhjulsdrift
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bara bättre, men dyrare. Största motorn, 2.3T är även den som är snålast tack vare bra utväxling.

Ok! Men jag pröjsar nog hellre lite mer i inköp (upp till min prisgräns) och får en turbo då, det känns som om det skulle löna sig på alla punkter.

Du behöver inte fundera över drivningen
Alltutom (nästan) bmw o merca samt jänke efter 1990 ÄR framhjulsdrivet.
Voflo gjorde några kantiga saker till innan de började grada sina bilar o kalla dem 850, fast då med framhjulsdrift

Ok, då vet jag det. Tackar.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du eeh... folk försöker få grabben att köpa en alfa 164, han har tjatat om 9000 turbo, nyss var det någon som ville att han skulle köpa en gammal vectra... Vilka kvalitetsunder det är:näsblod :3freak


Bilar i den här prisklassen kan vara den bästa bil man ägt, eller en sparbössa mest liknande ett svart hål, oavsett märke nästan. Det enda man kan säga med säkerhet är att det vet man inte i förväg. Sannolikt är att det göttaste ur bilen är redan taget, och det för längesen.

Haha, det är fan sant :D Du har torrt på fötterna när du säger det så...
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Av alla bilar som varit på tal i tråden tycker jag en 9000 mest förnuftig. De gamla 2,0-2,3:eek:rna är riktigt driftsäkra, och med turbo riktigt roliga. Rosten är ganska ärlig, finns den så syns den och de grejor som strular på en 9000 är oftast standardfel som inte är så svåra att felsöka. Tändkassetten (12-13´mil), bränslepumpen (20´) och lägesgivaren till vevaxeln (när fan som helst). Felsökning slut.....

Men, som den farbror tråkig som jag är, varför inte Mazda 626, driftsäkerheten personifierad. Denna måste det vara något fel på :D för så billig brukar inte en 95:a vara: http://www.blocket.se/vi/15444874.htm?ca=23_10_s

Inte bekvämast, inte så snabb men håller håller håller och håller, och drar lite bensin. Gubb-bil javisst :yoparty :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Av alla bilar som varit på tal i tråden tycker jag en 9000 mest förnuftig. De gamla 2,0-2,3:eek:rna är riktigt driftsäkra, och med turbo riktigt roliga. Rosten är ganska ärlig, finns den så syns den och de grejor som strular på en 9000 är oftast standardfel som inte är så svåra att felsöka. Tändkassetten (12-13´mil), bränslepumpen (20´) och lägesgivaren till vevaxeln (när fan som helst). Felsökning slut.....

Men, som den farbror tråkig som jag är, varför inte Mazda 626, driftsäkerheten personifierad. Denna måste det vara något fel på :D för så billig brukar inte en 95:a vara: http://www.blocket.se/vi/15444874.htm?ca=23_10_s

Inte bekvämast, inte så snabb men håller håller håller och håller, och drar lite bensin. Gubb-bil javisst :yoparty :hihi

Se där, en poäng till saaben. Får sätta mig nån dag och räkna poäng så att vi vet vilken som leder:D

men 626:an kom vi väl fram till var framhjulsdriven? I så fall tar jag hellre 929:an, den har rwd och dessutom en roligare motor...:gnissla :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
12 å 5 för en så gammal bil? :va Sådana där får man i princip gratis här uppe.

Jag fick en 900i OG av en kund på jobbet, den var visserligen obesiktad, men jag körde den hem.

På väg hel gled avgasröret isär i en skarv då jag passade på att rugga upp framdäckens slityta i en korsning, annars går den igenom besiktningen.

Det följde med 4 st nästan nya vinterdäck på plåtfälg också.

Den hade gått 15 tusen mil.

Det blir min nästa bil!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lågt cw-värde innebär låg soppaförbrukning och med 16v-motorn är den nästan oslagbar så länge den är frisk (C20XE fick pris många år för sin effektivitet, används fortfarande inom standardvagnsserien i US). Schysst acc och driftsäkerhet för sin ålder och prisklass, ofta tyvärr sönderstylad och sönderkörd av unga herrar utan koll på högerfot m.m. :gnissla

Det är en motor jag gillar också, dock bör man på 16v hålla koll på kamremmen, då det blir dyrt om man inte byter i tid (har för mig att 8V klarar sig undan ventilsallad om remmen går av).

Både 8 men främst 16V är riktigt rappa och roliga att köra, en Kadett GT (gubbvarianten på GSI, annan kaross, samma motor) har lägre växlad/tätare stegad låda än GSI, dock har GSI 16 lameldiff (på vissa modeller IAF) vilket främjar buskörning.

Med byte till ett "Lexmaul" insug och komiskt sportluftfilter hittar man massor med fler hästar.

Problemet med dom är väl främst rost och den flippriga digitalinstumenteringen på vissa modeller, men i stort sett en mycket rolig (och lättmekad) bil.
Sen finns det massor med "sport-tillbehör" beroende på hur mycket komfort man vill offra, ett fjäderbensstag offrar ingen komfort men styvar upp framvagnen på ett bra sätt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Trådkap. Polaren hade en asfin kadett gsi, rostfri trodde han.
Men det var fel på takluckeavrinningen vilket gjorde att ett ramben rostade upp inifrån.
Men hur upptäckte vi det?
Jo, hela höger framvagn med hjul, fjäderben, drivaxel o bärarm vek sig i ca nitto knyck. helt klart spännande!:D
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Fundera inte så mycket!
Scanna blocket 3 ggr/dag och rätt vad lider så finns den där. då är det bara att ringa och säga att du kommer.
Runt nyår trttnade jag på att cykla omkull och skulle köpa mig en omgång dubbdäck till cykeln. Kollade blocket innan jag for till cykelhandlaren och såg en golf för ungefär samma pris, med dubbdäck. Säljaren svarade inte i telefon så jag fundeade över vad jag ville ha för typ av bil. Liten, billig, bränslesnål och lättmekad utan finesser. Kikade på blocket igen, en Audi 80 med stora v6'n, abs, elhissar, ac, nästan nya sommar och vinterdäck. Perfekt, den är ju ganska liten iallafall. Priset var kaffepengar. ringde och skambjöd,åkte och hämtade. Betalade vad dom helt nya bromsskivorna kostade... Supertrevlig bil med mysig motor.
Haft bmw 528, skitkul bil, gick bra som tusan men tömde den stora tanken rasande snabbt, man blev duktig på att tanka. Tröttnade på bilen när ett fjäderben försökte slå hål på huven i ett fartgupp...
Alfor har det också hunnits med ett par stycken, sista fick jag för mig att jag seriöst skulle lag upp all rost på. Blev duktig på att svetsa.
Höll på att bli en 166'a v6 häromåret, all tänkbar utrustning och supertrevlig att köra. litelustigt utseende och att jag trots en svensk instruktionsbok inte lyckades lista ut hur man öppnade bakluckan gjorde att det inte blev något.

För att hitta något träligare än en saab 9000 utan turbo får du leta, och en turbosaab i den prisklassen låter spännande. Ha haft för många saabar för at det ska låta som en bra ide.

En 740 eller 940 har en gammaldags traktorcharm och bruksmässighet som är trivsamm, gillar dom. Men alldeles för lätt att sätta sig i fel bil, vet inte hur många gånger jag svor över kärvande tändningslås, bara för att upptäcka att jag satt i någon annans bil. Blev lite pinsammt ett par gånger. Höll på närmare en timme en gång med att försöka tina upp dörrlåset innan ägaren kom och frågade vad jag höll på med egentligen...

Mazda 626 ska vara skitbra sägs det, svindyra delar, tråkig att skruva med, rostar och på bilprovningen gjorde de allt för att hitta dyra 2'or. usch och fy. och dödstrist inredning. Men den startade alltid.

Köp en alfa. Du kommer att förstå varför. Det går inte förklara, ungefär som att tro på gud, har du inte träfat honom så begriper du inte vitsen med honom, och nä någon försöker förklara så låter det minst sagt obegripligt.
Nä, jag har inte träffat gud men jag har kört alfaromeo!

Jösses vad text det blev, måste skaffa mig ett liv!
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Tack så mycket för tips och allting!:)

Wikipedia hade dock inte mycket gott att säga om bilen...:gnissla

"under nästan hela 1990-talet hade Vectran ett rykte om sig att ha dålig elektronik och rostskydd. Opel Vectra i sin första utgåva fick mycket kritik för sin dåliga krocksäkerhet och sitt dåliga chassi." :hihi
Men det låter ju som en helt ok bil enligt dig i alla fall:)

Var sitter drivningen?:va

Lättmekat och billigt är ju i alla fall ett pluss, skottsäkra motorer likaså:)

tack ska du ha!:tummenupp

Visst rostar gamla bilar, tyvärr rostar dessa något mer än medelbilen men håller man bara efter dem (tvättar och så) är det ingen större fara. Krocksäkerheten var bättre än medelbilen vid den tidpunkten så jag vet inte riktigt om jag håller med där. Chassiet är väl inte det sportigaste men det finns uppgraderingar att köpa, typ gula koni m.m.

Drivningen är fram, vilket egentligen inte är något negativt på en bruksbil.

En kamrat har en Volvo 850 med en rasad ventil, en ny går på 700 spänn enligt honom :näsblod till vectran kan man minst halvera den summan.

Nä, köp en Vectra, gå med i OSC och få klubbrabatter där via så blir det ett mycket bra och billigt bilägande :hihi

Du eeh... folk försöker få grabben att köpa en alfa 164, han har tjatat om 9000 turbo, nyss var det någon som ville att han skulle köpa en gammal vectra... Vilka kvalitetsunder det är:näsblod :3freak

Ja, de är iaf inte ihopsatta av vinpimplande fransmän :arsele

Bilar i den här prisklassen kan vara den bästa bil man ägt, eller en sparbössa mest liknande ett svart hål, oavsett märke nästan. Det enda man kan säga med säkerhet är att det vet man inte i förväg. Sannolikt är att det göttaste ur bilen är redan taget, och det för längesen.

Alla bilaffärer är i princip ett lotteri, fördelen här är att det inte handlar om så mycket pengar.

Det är en motor jag gillar också, dock bör man på 16v hålla koll på kamremmen, då det blir dyrt om man inte byter i tid (har för mig att 8V klarar sig undan ventilsallad om remmen går av).

Japp, 2-liters 8v klarar kamremsbrott, även på fullvarv :yoparty

Både 8 men främst 16V är riktigt rappa och roliga att köra, en Kadett GT (gubbvarianten på GSI, annan kaross, samma motor) har lägre växlad/tätare stegad låda än GSI, dock har GSI 16 lameldiff (på vissa modeller IAF) vilket främjar buskörning.

Kadett GT är en "sportsedan" av Kadetten, fanns bara med 8v orginal.
GSI 16 har en helt vanlig F20-låda, den levererades aldrig från fabrik med lamelldiff, eftermontage om du hittar någon.

Med byte till ett "Lexmaul" insug och komiskt sportluftfilter hittar man massor med fler hästar.

Börja hellre i andra ändan, 16v-motorerna är strypta i grenröret, byt mot ett annat eller porta upp svetsarna så trillar effekten upp mot 170 kusar utan att ha kostat en halv förmögenhet, chip finns att köpa för småpengar (jag kan fixa fram). Orginalinsuget hänger med en bit över 200hk utan några som helst problem.

Problemet med dom är väl främst rost och den flippriga digitalinstumenteringen på vissa modeller, men i stort sett en mycket rolig (och lättmekad) bil.
Sen finns det massor med "sport-tillbehör" beroende på hur mycket komfort man vill offra, ett fjäderbensstag offrar ingen komfort men styvar upp framvagnen på ett bra sätt.

Bara Kadett GSI och Omega 3000 som har digitalinstrument, Vectra har vanliga analoga.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kadett GT är en "sportsedan" av Kadetten, fanns bara med 8v orginal.
GSI 16 har en helt vanlig F20-låda, den levererades aldrig från fabrik med lamelldiff, eftermontage om du hittar någon.

Jag är HELT säker på att kadett GSI levererades med lamelldiff från fabrik då det är olika oljerekomendationer på dom olika lådorna. (Samma F20 i grunden dock)
Kolla närmsta manual (jag har tyvärr ingen)

Kadett GT hade antingen annan stegning eller annan slutväxel än den vanliga GSI modellen, det fuskades friskt med såna lådor inom Rally klass E.

Lexmaulinsuget är trimmsteg 1A (tillsammans med chipp) när man bygger rallycross 2150 på en Kadett GSI.

I övrigt hade du rätt i allt du skrev tror jag.

Synd bara att den gamla ramsan "Alla bilar rostar, men Opel har rekord" stämmer in på kaputten också, annars skulle jag ha en.

Jag var dock med och byggde rallybil av ett exemplar som var helt rostfritt (efter att trösklar och skärmkanter bytts av tidigare ägare) och servade den och ett par andra kadetter i ett par år.

En av dom bilarna voltade min son ut på en åker på en tävling, men den går fortfarande i skogen varje helg, det enda som går sönder är plastkofångarna.
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Jag är HELT säker på att kadett GSI levererades med lamelldiff från fabrik då det är olika oljerekomendationer på dom olika lådorna. (Samma F20 i grunden dock)
Kolla närmsta manual (jag har tyvärr ingen)

Kadett GT hade antingen annan stegning eller annan slutväxel än den vanliga GSI modellen, det fuskades friskt med såna lådor inom Rally klass E.

Lexmaulinsuget är trimmsteg 1A (tillsammans med chipp) när man bygger rallycross 2150 på en Kadett GSI.

I övrigt hade du rätt i allt du skrev tror jag.

Den enda F20 som har någon form av diff-reducering är den som satt i Vectra och Calibra 16v 4x4, visst kan du använda en sådan men den är klenare än standard F20.

Kadett GT och GSI med 8v hade en F16CR (tätstegad) medan Vectra 8v hade F16WR, F20 ger en totalutväxling som ligger mellan dessa men tål mer stryk.

Att öka ett redan bra flöde in i en motor och inte fixa ett bra flöde ut = bilen går inget bra, steg 1a med C20XE är alltid att fixa flåset utåt först. Motorn är medvetet strypt i avgasgrenröret från fabrik, mest för att få ner effektkurvan i varvtalsregistret.

Skulle arbetskraftsinvandrade polacker vara strået vassare då:va :krama

Är det bärplockande polacker som sätter ihop Volvo och Saab? :3freak
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
En 740 eller 940 har en gammaldags traktorcharm och bruksmässighet som är trivsamm, gillar dom. Men alldeles för lätt att sätta sig i fel bil, vet inte hur många gånger jag svor över kärvande tändningslås, bara för att upptäcka att jag satt i någon annans bil. Blev lite pinsammt ett par gånger. Höll på närmare en timme en gång med att försöka tina upp dörrlåset innan ägaren kom och frågade vad jag höll på med egentligen...

:rofl
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Trådkap. Polaren hade en asfin kadett gsi, rostfri trodde han.
Men det var fel på takluckeavrinningen vilket gjorde att ett ramben rostade upp inifrån.
Men hur upptäckte vi det?
Jo, hela höger framvagn med hjul, fjäderben, drivaxel o bärarm vek sig i ca nitto knyck. helt klart spännande!:D

Spänning i vardagen:näsblod

Fundera inte så mycket!
Scanna blocket 3 ggr/dag och rätt vad lider så finns den där. då är det bara att ringa och säga att du kommer.
Runt nyår trttnade jag på att cykla omkull och skulle köpa mig en omgång dubbdäck till cykeln. Kollade blocket innan jag for till cykelhandlaren och såg en golf för ungefär samma pris, med dubbdäck. Säljaren svarade inte i telefon så jag fundeade över vad jag ville ha för typ av bil. Liten, billig, bränslesnål och lättmekad utan finesser. Kikade på blocket igen, en Audi 80 med stora v6'n, abs, elhissar, ac, nästan nya sommar och vinterdäck. Perfekt, den är ju ganska liten iallafall. Priset var kaffepengar. ringde och skambjöd,åkte och hämtade. Betalade vad dom helt nya bromsskivorna kostade... Supertrevlig bil med mysig motor.
Haft bmw 528, skitkul bil, gick bra som tusan men tömde den stora tanken rasande snabbt, man blev duktig på att tanka. Tröttnade på bilen när ett fjäderben försökte slå hål på huven i ett fartgupp...
Alfor har det också hunnits med ett par stycken, sista fick jag för mig att jag seriöst skulle lag upp all rost på. Blev duktig på att svetsa.
Höll på att bli en 166'a v6 häromåret, all tänkbar utrustning och supertrevlig att köra. litelustigt utseende och att jag trots en svensk instruktionsbok inte lyckades lista ut hur man öppnade bakluckan gjorde att det inte blev något.

För att hitta något träligare än en saab 9000 utan turbo får du leta, och en turbosaab i den prisklassen låter spännande. Ha haft för många saabar för at det ska låta som en bra ide.

En 740 eller 940 har en gammaldags traktorcharm och bruksmässighet som är trivsamm, gillar dom. Men alldeles för lätt att sätta sig i fel bil, vet inte hur många gånger jag svor över kärvande tändningslås, bara för att upptäcka att jag satt i någon annans bil. Blev lite pinsammt ett par gånger. Höll på närmare en timme en gång med att försöka tina upp dörrlåset innan ägaren kom och frågade vad jag höll på med egentligen...

Mazda 626 ska vara skitbra sägs det, svindyra delar, tråkig att skruva med, rostar och på bilprovningen gjorde de allt för att hitta dyra 2'or. usch och fy. och dödstrist inredning. Men den startade alltid.

Köp en alfa. Du kommer att förstå varför. Det går inte förklara, ungefär som att tro på gud, har du inte träfat honom så begriper du inte vitsen med honom, och nä någon försöker förklara så låter det minst sagt obegripligt.
Nä, jag har inte träffat gud men jag har kört alfaromeo!

Jösses vad text det blev, måste skaffa mig ett liv!

Svårt att låta bli, jag gillar att fundera...:rolleyes:

Det gör jag redan, tro mig!:D
Där ser man! Jo, jag kommer fortsätta titta runt på blocket några gånger om dagen precis som jag gör nu, och förhoppningsvis dyker den perfekta bilen upp i sinom tid :) Men det är ju en fördel att veta på ett ungefär vad man letar efter eftersom det annars brukar bli svårt att hitta ;)

Bränsleekonomi är ganska viktigt med den här bilen (jag säger ganska eftersom 1L/mil kanske inte direkt är världsklass, men det är bättre än min van och duger för mig. Riktigt bensinsnåla bilar brukar vara tråkiga och det vill jag inte att min bil ska vara) så då är det nog ingen bil för mig.
Haha, hur gick det till? felkonstruktion eller lossnade hela skiten?:D

Hehe, en baklucka är bra att ha ja...:hihi

Ok, trälig hur då menar du?

:rofl :D

Ajdå, det låter ju inte så kul... Även om bilen i sig inte krånglar så vore det ju trist att stöta på patrull på grund av den... och dyra reservdelar lät inte så kul:näsblod

Jag är ateist...:hihi Men jag funderar ändå på en Alfa:) Vi får väl se vad det blir i slutändan...

Jag läser och begrundar, och uppskattar omtanken. Tack ska du ha:)

Visst rostar gamla bilar, tyvärr rostar dessa något mer än medelbilen men håller man bara efter dem (tvättar och så) är det ingen större fara. Krocksäkerheten var bättre än medelbilen vid den tidpunkten så jag vet inte riktigt om jag håller med där. Chassiet är väl inte det sportigaste men det finns uppgraderingar att köpa, typ gula koni m.m.

Drivningen är fram, vilket egentligen inte är något negativt på en bruksbil.

En kamrat har en Volvo 850 med en rasad ventil, en ny går på 700 spänn enligt honom :näsblod till vectran kan man minst halvera den summan.

Nä, köp en Vectra, gå med i OSC och få klubbrabatter där via så blir det ett mycket bra och billigt bilägande :hihi

Jag förstår.

Ok... Jaja, vi får jag väl se. Som jag redan sagt så är det ju ok att tlla lite på vissa kriterier om det innebär att de andra uppfylls:)

Usch, det var dyrt:näsblod

Ja, vi får se som sagt:) Jag fortsätter lusläsa på blocket tills jag hittar rätt:tummenupp
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är det bärplockande polacker som sätter ihop Volvo och Saab? :3freak

Nej, men vi hade en betydande arbetskraftsinvandring på 60-talet av bland annat greker, turkar och jugoslaver. För att inte tala om alla finska arbetare som sökte sig hit. En betydande del av dessa tog jobb inom tillverknings/verkstadsindustrin där bland annat Volvo och Saab ingår. Sedan gjorde den dåvarande regeringen en lagändring i slutet av 60-talet, vilket gjorde arbetskraftsinvandring svårt. Man blev asylsökande istället.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Skulle utan tvekan ta 164:an. Visserligen något tveksam kvalité men en underbar bil. Trots att jag ägt många bilar sen dess så tänker jag ofta tillbaka med stor saknad på min Alfa 164 V6 -89. Nästan en tår i ögat för det är en bil som inte lämnar en oberörd. Tyvärr så är gamka 164:eek:r jag sett nu ofta väldigt slutkörda.
Motorn är absolut inte slö som någon skrev. V6 12V gav 185hp och rent subjektivt så kändes det som om den var betydligt bättre drag i än den 328 Coupé som jag köpte efteråt. Alfa sexan hade också en helt annan skönsång än BMW:n.
Dyra tändkablar skrev nån. Det behöver ju inte vara Alfa grejer, tror jag hade en Opel-kabel eller nåt sånt som kostade en tiondel av Alfa-kabeln.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skulle utan tvekan ta 164:an. Visserligen något tveksam kvalité men en underbar bil. Trots att jag ägt många bilar sen dess så tänker jag ofta tillbaka med stor saknad på min Alfa 164 V6 -89. Nästan en tår i ögat för det är en bil som inte lämnar en oberörd. Tyvärr så är gamka 164:eek:r jag sett nu ofta väldigt slutkörda.
Motorn är absolut inte slö som någon skrev. V6 12V gav 185hp och rent subjektivt så kändes det som om den var betydligt bättre drag i än den 328 Coupé som jag köpte efteråt. Alfa sexan hade också en helt annan skönsång än BMW:n.
Dyra tändkablar skrev nån. Det behöver ju inte vara Alfa grejer, tror jag hade en Opel-kabel eller nåt sånt som kostade en tiondel av Alfa-kabeln.

En poäng till alfan, check!:)

Det låter onekligen som en trevlig bil så som du beskriver det... hur är det med driftsäkerheten i vitala delar och priser på reservdelar? håller grejerna eller går det sönder för jämnan, och är det isåfall dyrt att fixa? gott om piratdelar?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
En poäng till alfan, check!:)

Det låter onekligen som en trevlig bil så som du beskriver det... hur är det med driftsäkerheten i vitala delar och priser på reservdelar? håller grejerna eller går det sönder för jämnan, och är det isåfall dyrt att fixa? gott om piratdelar?



Driftsäkerhet, absolut minst lika bra som i en 9000 om inte bättre.

Priser på reservdelar är nog inte högre än en motsvarande bil från samma år. En bromskiva i fram går t ex. på 513 :- från Widik.se
Reservdelar hittar du bland annat från ovan nämnda ställe och Mekonomen för att nämna några. Inte alls nå svårt att få tag på grejer mao.

Grejerna håller bra!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top