Alla älskar CBR 125 tråden!

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
frew skrev:

äntligen någon som fattar att ska det vara drag kombinerat med liten cylindervolym så är det bara 2t som gäller!

om man inte tror på detta konstaterande så kan man ju undra varför de inte kör med 500cc 4t i en viss tävlingsform med motorcyklar...

edit: by the way körde lite 2 taktare idag fan va göddigt det var o höra det karaktäristiska 2t ljudet...om man ska ta o slå till på en rgv250 o bara ha för att den låter så härligt nu till våren :)

Last edited:

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
frew skrev:
tjena.
vad jag förstått så går den här diskutionen ut på att höja rösterna för fyrtaktare och cbr:erna.
:fakta

alltså, allting är ju en smak sak! Jag har kört cross sen jag var 8:a år så nog vet jag hur en 2-taktare går! Har även kört x-antal 2-takts hojjar... så jag vet hur dom åtminstonde går. om jag får jämnföra dom jag har kört och med min cbr så orkar den betydligt mer! (från grunden) T.ex Jag kan ligga och fis köra på 4:an i stan om jag vill och när jag vrider på gasen så håller inte hojjen på dö, utan den börjar bara dra! skulle jag gjort samma sak med dom 2-taktare så hade den i princip dött om jag hade gasat på samma sätt som med min.

En sak som alltid lustigt nog kommer upp när alla som kör 2-takt verkar känna sej i "underläge" mot 4-taktarn så börjas det alltid snacka: "men 2-taktarna går mycket snabbare en 4-taktarn" och som åtminstonde jag har sagt förut så : JA, dom går snabbare åtminstonde ÄN så länge! 4-taktarna är ju fortfarande nya och det finns inte samma resurser till dom en! sen så är ju en 2-taktare lättare att trimma, och så lär det nog också förbli!

Jag valde inte cbr:en för att jag trodde den skulle dra alla 2-taktare, utan för att jag ville ha en snygg, fräsh och trevlig hoj att köra. En hoj som jag själv känner att jag kan lita på i vått och tårt och kan få ett bra andrahands värde på. Så är åtminstonde mitt fall, man kommer ju ändå att byta upp sig efter nästa sommar, så att ligga lite längre bak i klungan om man kör nu, tjår, det får man ta, svårare en så är det inte :)

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
*Foxen* skrev:
alltså, allting är ju en smak sak! Jag har kört cross sen jag var 8:a år så nog vet jag hur en 2-taktare går! Har även kört x-antal 2-takts hojjar... så jag vet hur dom åtminstonde går. om jag får jämnföra dom jag har kört och med min cbr så orkar den betydligt mer! (från grunden) T.ex Jag kan ligga och fis köra på 4:an i stan om jag vill och när jag vrider på gasen så håller inte hojjen på dö, utan den börjar bara dra! skulle jag gjort samma sak med dom 2-taktare så hade den i princip dött om jag hade gasat på samma sätt som med min.

En sak som alltid lustigt nog kommer upp när alla som kör 2-takt verkar känna sej i "underläge" mot 4-taktarn så börjas det alltid snacka: "men 2-taktarna går mycket snabbare en 4-taktarn" och som åtminstonde jag har sagt förut så : JA, dom går snabbare åtminstonde ÄN så länge! 4-taktarna är ju fortfarande nya och det finns inte samma resurser till dom en! sen så är ju en 2-taktare lättare att trimma, och så lär det nog också förbli!

Jag valde inte cbr:en för att jag trodde den skulle dra alla 2-taktare, utan för att jag ville ha en snygg, fräsh och trevlig hoj att köra. En hoj som jag själv känner att jag kan lita på i vått och tårt och kan få ett bra andrahands värde på. Så är åtminstonde mitt fall, man kommer ju ändå att byta upp sig efter nästa sommar, så att ligga lite längre bak i klungan om man kör nu, tjår, det får man ta, svårare en så är det inte :)

Du har mycket rätt i det du säger. Högre andrahandsvärde, bättre botten mm, driftsäkerhet och det tycker jag du har valt rätt. Enligt mig så handlar det om att "orka" ha dålig effekt för att få massa andra +. Själv hade jag aldrig pallat med en 4taktare 125cc IGEN. notera jag har haft en CB, dom ligger på 15 hk mot CBR med 13 är det va?. och visst hojen går bra och så gött ljud som as men det tycker jag passar mer på custom hojar än på sport.
så vitt jag vet så har domflästa 2taktarna i samma cc klass över den dubbla effekten av en 4takt och axxelererar betydligt fortare. är det inte det som är meningen med en sporthoj?. axx och topp?.
Ang hojens design så är vi ju alla olika. många tycker CBRen ser liten och klen ut och har backspeglarna "felmonterade". Själv tycker jag att den ser helt OK ut bortsett från att jag aldrig skulle vilja ha en själv.
Sen ska jag egentligen inte komma och säga så mycket med tanke på vilken prisklass jag kör själv men lite reflektioner har man endå.
Go for IT 4takt håller :tummenupp. Om man ska se till mina 5 motorhaverier i sommar så borde man tänkt över 2 eller 4takt.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Superbee skrev:
äntligen någon som fattar att ska det vara drag kombinerat med liten cylindervolym så är det bara 2t som gäller!

om man inte tror på detta konstaterande så kan man ju undra varför de inte kör med 500cc 4t i en viss tävlingsform med motorcyklar...

edit: by the way körde lite 2 taktare idag fan va göddigt det var o höra det karaktäristiska 2t ljudet...om man ska ta o slå till på en rgv250 o bara ha för att den låter så härligt nu till våren :)

Ouuu det är en go hoj du :tummenupp

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
*Foxen* skrev:
"men 2-taktarna går mycket snabbare en 4-taktarn" och som åtminstonde jag har sagt förut så : JA, dom går snabbare åtminstonde ÄN så länge! 4-taktarna är ju fortfarande nya och det finns inte samma resurser till dom en! sen så är ju en 2-taktare lättare att trimma, och så lär det nog också förbli!
:kocko

kan du förklara för mig vad du fått för dig att fyrtaktare är nya???
en fyrtaktare kommer alldrig att få samma effekt som en två taktare utan överladdning om man pratar om att hålla sig till en viss kubik, vilket man bör hålla sig till när man har a1-kort och kör omkring på vägen.

dessutom, snacka inte om att tvåtaktare är så mycket lättare att trimma. nyare tvåtaktare är väldigt komplicerade.

om du ska öka effekten utan att köpa spec-delar så behövs det nog lika hög kompetens för båda (typerna)

om du till exempel skulle lyckas trimma din cbr till kanske 25-30hk så skulle servicen på den öka och bli lika krävande som en tvåtaktare

själv så är jag för fyrtaktare och deras fördelar men om man nu ska hålla sig till 125cc så tyckte jag att en tvåtaktare måste vara bra mycket roligare att köra med a1-kort.
men efter ett litet tag så känns det som att man vill ha mer effekt endå,
så själva körningen måste vara bra trisst med en cbr.....
fast om man bara "fiskör i stan" så blir det inte så mycket roligare endå :7peta

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
frew skrev:
:kocko

kan du förklara för mig vad du fått för dig att fyrtaktare är nya???
en fyrtaktare kommer alldrig att få samma effekt som en två taktare utan överladdning om man pratar om att hålla sig till en viss kubik, vilket man bör hålla sig till när man har a1-kort och kör omkring på vägen.

men efter ett litet tag så känns det som att man vill ha mer effekt endå,
så själva körningen måste vara bra trisst med en cbr.....
fast om man bara "fiskör i stan" så blir det inte så mycket roligare endå :7peta

Men snälla rara du.. jag syftade självfallet på cbr:en! det ända som iaf jag har hittat till den en så länge idag är ett helsystem från gianelli och ett från micron! Och som du själv sa, man kommer alltid att vilja ha mer effekt när man väl vart uppe i toppfarterna med hojjen (så funkar iaf jag) men vi kör ju trots allt bara 125cc en och jag vill hellre spara trimmpengarna till en större hoj! Kommer eventuellt att skaffa mej ett gianellisystem, med det får vi se framöver. När jag sa: "fiskör" så borde du kunna urskildra att det var ett exempel! har du sett mej köra nångång? jag vill då inte påstår att jag fiskör och man kan köra bra mycket bättre med en cbr en vad du själv verkar tro om den! jag och en kompis som körde en tzr *ostryp* körde inte alltför lagligt en kväll när jag hälsade på han i östersund (farterna var inte dom lägsta). men skit i det, du får gjärna tro att jag inte kan köra om du vill, men jag vet ju iaf sanningen!

Säg vad du vill, men en 2-taktare kommer att förbli mer lätt-trimmad än en 4-taktare! du har ju till och börja med pluggen du kan dra direkt, och bara genom det får du ju en helt annan hoj! På cbr:en har du ju dock ingen plugg.. sen kan man ju diskutera hur mycket man ska trimma upp dom i...

Om jag låter irreterad så är det för att jag har sett på en 5timmar lång jävla film (drama) som jag ska redovisa imorrn (bokredovisning, men såg filmen istället :tungan ) och nu är jag bra trött..
Nu tackar jag för mej ikväll och säger Godnatt till er allihop så syns vi imorrn! :tummenupp

Last edited:

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
jaja jag tvivlar inte på att ni kan köra.
men du kan lägga ner diskutionen med att tvåtaktare är lättare att trimma...
en plug är något som har sats dit efter bygget av en motorcykel eller moppe eller vad det nu är man har strypt.
när ingengörererna ritar och konstruerar motorer så byggs dom för att ha den så kallade "ostrypta" effekten som är den igentliga orginal effekten och ingenting annat.
strypningarna är till för att hojarna ska kunna anpassas till våran marknad och gå in som klassen "lätt motorcykel".
någon med mellan-klass kort lär knappast köpa en ettrig 125a
eller någon med tungt kort lär knappast köpa en gasgas 125a som skulle gå in under tung om man ej strypte den.
dessutom så står det i dom flestas av våra reg-bevis att effekten är sänkt till siså mycket respektive vad den ursprungliga effekten låg på.
en så kallad "ostrypt" hoj är ej trimmad

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Har bara skummat igenom lite, kan ha missat svaret...

...Men... Foxen påstog att CBRen har bättre andrahandsvärde, jämfört med vad? En skoda?.... Om du tar en NSR för 30 tror jag du förlorar mer på CBRen, det är ju en ny hoj!! Då rasar det mycket mer i början :fakta

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
NSR_Martin skrev:
Har bara skummat igenom lite, kan ha missat svaret...

...Men... Foxen påstog att CBRen har bättre andrahandsvärde, jämfört med vad? En skoda?.... Om du tar en NSR för 30 tror jag du förlorar mer på CBRen, det är ju en ny hoj!! Då rasar det mycket mer i början :fakta

Om man ska jämnföra andrahandsvärdet på CBR:en och ska vara rättvis så måste du ju jämnföra med en ny nsr.. eller nån annan NY modelll (eftersom NSR:en inte tillverkas längre vad jag vet?). CBR:en tappar inte sitt värde lika mycket som dom andra nya hojjarna gör.. jämnför du med en äldre hoj så får du ju inte en rättvis bedömning på andrahandsvärdet anser då jag..

Last edited:

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
frew skrev:
jaja jag tvivlar inte på att ni kan köra.
men du kan lägga ner diskutionen med att tvåtaktare är lättare att trimma...
en plug är något som har sats dit efter bygget av en motorcykel eller moppe eller vad det nu är man har strypt.
när ingengörererna ritar och konstruerar motorer så byggs dom för att ha den så kallade "ostrypta" effekten som är den igentliga orginal effekten och ingenting annat.
strypningarna är till för att hojarna ska kunna anpassas till våran marknad och gå in som klassen "lätt motorcykel".
någon med mellan-klass kort lär knappast köpa en ettrig 125a
eller någon med tungt kort lär knappast köpa en gasgas 125a som skulle gå in under tung om man ej strypte den.
dessutom så står det i dom flestas av våra reg-bevis att effekten är sänkt till siså mycket respektive vad den ursprungliga effekten låg på.
en så kallad "ostrypt" hoj är ej trimmad

Jag lägger ner det här (vi kan diskutera hur länge som helst). Visst, sant det du säger om en ostrypt å strypt.. men det är ju fortfarande LÄTTARE att få tag på bättre trim och trim överhuvudtaget till en 2-taktare än till CBR:en! det var bara det jag ville få fram.. du har ju mer resurser att köpa till 2-taktarna en så länge..

RaceAgain

Guest
frew skrev:
själv så är jag för fyrtaktare och deras fördelar men om man nu ska hålla sig till 125cc så tyckte jag att en tvåtaktare måste vara bra mycket roligare att köra med a1-kort.

hmm, 11kw är ju 11kw? du får ju förfan inte köra avstrypt 2-taktare på a1-kort. :kocko

RaceAgain

Guest
har ni nån gång tänkt på att när honda själva säger att cbr:en ska utmana alla 2-taktare, så menar dom till 100% säkerhet strypta orginal hojar. går ju inte jämnföra när ni själva vart på å mixtrat och lekt trimpojke.

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
RaceAgain skrev:
har ni nån gång tänkt på att när honda själva säger att cbr:en ska utmana alla 2-taktare, så menar dom till 100% säkerhet strypta orginal hojar. går ju inte jämnföra när ni själva vart på å mixtrat och lekt trimpojke.

Observera, en "original" 2-taktare är inte på 11kW! men som du säger, när honda jämnförde så jämnförde dom ju självklart med en som går som lätt mc enligt regelboken... :)

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
honda har byggt två fina 125or som är driftsäkra (förhopningsvis, dom har ju inte hunnit gått så lågnt ennu) till ett jävligt bra nypris
men för dom busiga pojkarna som gillar att köra fort och kan tänka sig att mecka lite kommer nog att köpa en tvåtaktare endå... begagnade kan man få tag på relativt billigt och med "lite" service få att gå rätt så fint.

men dom som kommer få mest valuta på köpet av dessa nya hojar är nog ändå den andra och tredjeägaren.

synd bara att dom ser ut som mopeder... särskilt xr:en, ingenting är ju rejält på hojen, grejorna ser väldigt klena ut.
men det är ju det man får när man betalar en billig penning

bimmern

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
cbr125r 05:a
Har nu klarat teorin för a1 men fattar inte varför vv inte kör upp förns maj !!!!!!
får väll sitta i garaget å putsa på min cbr125r hela tråkiga vintern :mad:

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
bimmern skrev:
Har nu klarat teorin för a1 men fattar inte varför vv inte kör upp förns maj !!!!!!
får väll sitta i garaget å putsa på min cbr125r hela tråkiga vintern :mad:

Mycke beror antagligen på att dom anser inte att mc-säsongen startar förän i maj (eftersom det är väll framförallt i maj-juni som det är tänkt att man ska besiktiga sina hojjar om jag inte minns galet?) och dom anser väll att all snö har försvunnit och det är ett lämpligt före helt enkelt..

Men jag förstår dej! Man var bra less när man klarat teorin och inte fick ta uppkörningen direkt efter! men men, tålamod min vän och Grattis till att du klarade teorin! :tummenupp

bimmern

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
*Foxen* skrev:
Mycke beror antagligen på att dom anser inte att mc-säsongen startar förän i maj (eftersom det är väll framförallt i maj-juni som det är tänkt att man ska besiktiga sina hojjar om jag inte minns galet?) och dom anser väll att all snö har försvunnit och det är ett lämpligt före helt enkelt..

Men jag förstår dej! Man var bra less när man klarat teorin och inte fick ta uppkörningen direkt efter! men men, tålamod min vän och Grattis till att du klarade teorin! :tummenupp

jo jo men man tycker kanske att dom kan gå på väder och väglag istället för datum... E det varmt o fint väder i April så tycker man ju att dom kunde börja då dom får vell ställa in uppkörningen om det snöar osv... Men man får vell övningsköra så fort det blir fint
:)

Solid snake

Guest
RaceAgain skrev:
hmm, 11kw är ju 11kw? du får ju förfan inte köra avstrypt 2-taktare på a1-kort. :kocko

En 2 taktare behöver inte vara avstrypt för att vara roligare.

En 2 taktare är roligare än en 4 takt tillomed när den e strypt, den axxar bättre och den går fortare.

Behöver jag säga mer?

bimmern

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Solid snake skrev:
En 2 taktare behöver inte vara avstrypt för att vara roligare.

En 2 taktare är roligare än en 4 takt tillomed när den e strypt, den axxar bättre och den går fortare.

Behöver jag säga mer?

Det där är nog mest en smak sak...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...