tjena.
vad jag förstått så går den här diskutionen ut på att höja rösterna för fyrtaktare och cbr:erna.
men att säga dom skulle vara så jätte starka på låga varv är ju hm...?
och en tvåtaktare behöver inte varvas så jävligt som ni påstår för att man ska kunna köra normalt på landsväg.
om man jämför:
mellan 90-100km/h varvar dom flesta landsvägs 125cc tvåtaktare
mellan 6500-7500 rpm på sista växeln med orginal drevning
om jag har fel så rätta mig!
vilket varv ligger en cbr på när ni kör i 100km/h?
jämför gärna effektkurvorna och botteneffekten.
den ena är från en cbr och den andra är ifrån en crm eller en nsr som är ostrypt men ej trimmad. vet ej vilken men dom det är
men det spelar ingen roll för att motorerna är likadana och effektkurvan bör vara liknande
om jag räknat rätt så har crb 6,1hk vid 4000 rpm och nsr/crm nästan exakt 6hk vid 3500 rpm
observera att cbrens diagramm är i enheten kw.
om du jämför en cbr och en nsr så är skilnaderna i botteneffekt inte stor.
effektsvakan är irriterande ibland men det tycker jag förstärker känslan av att det är cross man kör när det gäller crm.