Alla älskar CBR 125 tråden!

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
RaceAgain skrev:
Hellre liten och smiding än stor och klumig :arsele :banana :rofl
Om tex NSR är stor och klumpig, vad är då en enliters sporthoj...?? Vad är då en guldvinge...??

Stackars dig, du kan bara ha en jättetung o klumpig hoj i dina ögon sett när du ska ha mellanhoj :tungan

RaceAgain

Guest
NSR_Martin skrev:
Om tex NSR är stor och klumpig, vad är då en enliters sporthoj...?? Vad är då en guldvinge...??

Stackars dig, du kan bara ha en jättetung o klumpig hoj i dina ögon sett när du ska ha mellanhoj :tungan

Hmm så är inte goldwing klumpig? Iallafall NSR:en är inte så klumpig kanske men rs:en är tjock :/ Skulle enliters hojarna kunna blivit smidigare tror du inte dom skulle vara så då? Jag anser att cbr125 är lagom smidig för 125cc.

Edit: 1000 kubikarna har ju lite mer effekt också så dom får gärna vara klumbigare.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
RaceAgain skrev:
Hmm så är inte goldwing klumpig? Iallafall NSR:en är inte så klumpig kanske men rs:en är tjock :/ Skulle enliters hojarna kunna blivit smidigare tror du inte dom skulle vara så då? Jag anser att cbr125 är lagom smidig för 125cc.

Edit: 1000 kubikarna har ju lite mer effekt också så dom får gärna vara klumbigare.
Klart dom är klumpiga, men har jag påstått nått om deras klumpighet överhuvudtaget?? Precis!

Du visste inte att dom hela tiden strävar efter att göra dom lättare och smidigare eller...?

Det sissta du skrev va intressant, RS har dubbelt så mycket effekt som din, men DEN får inte vara klumpigare..? Och klumpig, jag skulle snarare säga stabilare, tror mest CBRen känns liten o klent byggd över 100 i jämförelse med RS.... observera tror....

RaceAgain

Guest
NSR_Martin skrev:
Klart dom är klumpiga, men har jag påstått nått om deras klumpighet överhuvudtaget?? Precis!

Du visste inte att dom hela tiden strävar efter att göra dom lättare och smidigare eller...?

Det sissta du skrev va intressant, RS har dubbelt så mycket effekt som din, men DEN får inte vara klumpigare..? Och klumpig, jag skulle snarare säga stabilare, tror mest CBRen känns liten o klent byggd över 100 i jämförelse med RS.... observera tror....

hmm okej skrev fel med det där om om effekten :3freak .. AJA SKIT SAMMA bli inte så jäkla tjurig! :tungan enda andledningen till att jag är emot 2-takt är att ja tycker dom är istabila. älskar effekten osv men dom känns helt enkelt istabila i motorn.

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Allting är ju en smaksak! Fördelen för oss cbr åkare är ju bl a att vi behöver aldrig oroa oss att hojjen skär pga att vi glömt fylla på nån 2-taktsolja eller så.. sedan känns den som ett tryggare köp eftersom att den går riktigt bra på låga varv och måste inte "tok"varvas för att den ska dra rejält... sen är ju då effekten en nackdel, men det kommer ju allt fler å bättre lösningar till den frågan ju längre in i framtiden vi kommer! :) sedan så har ju dom flesta sina 125cc i 2 år sedan byter man ju ändå till en större.. :tuttar

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
RaceAgain skrev:
hmm okej skrev fel med det där om om effekten :3freak .. AJA SKIT SAMMA bli inte så jäkla tjurig! :tungan enda andledningen till att jag är emot 2-takt är att ja tycker dom är istabila. älskar effekten osv men dom känns helt enkelt istabila i motorn.

Instabila i motorn, hur menar du då? har du kört en 2-takts hoj?

Jag hade min i xxx antal mil en nsr -97. Jag förstår inte riktigt vad du menar med instabil för jag har då aldrig varit med om att den skulle vara instabil. Tycker 2-takt på 125cc är alldeles ypperligt, man kan ha riktigt kul med en sådan ifall man sköter den som man ska, vilket man måste med allt eller?

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Vanish skrev:
Instabila i motorn, hur menar du då? har du kört en 2-takts hoj?

Jag hade min i xxx antal mil en nsr -97. Jag förstår inte riktigt vad du menar med instabil för jag har då aldrig varit med om att den skulle vara instabil. Tycker 2-takt på 125cc är alldeles ypperligt, man kan ha riktigt kul med en sådan ifall man sköter den som man ska, vilket man måste med allt eller?

Jag tror han syftade på att 2-taktarna är ju ändå högvarviga motorer = mer slitage.. 4-taktarn = behöver inte varvas = mindre slitage på motorn.. men sköter man sin 2-taktare på ett bra sätt så behöver man ju sällan oroa sig för att motorn ska skära när man är ute å drar en repa..

Om det inte vad det du syftade på, så skriv ditt rätta syfte =] *det här var bara min gissning* :)

RaceAgain

Guest
*Foxen* skrev:
Jag tror han syftade på att 2-taktarna är ju ändå högvarviga motorer = mer slitage.. 4-taktarn = behöver inte varvas = mindre slitage på motorn.. men sköter man sin 2-taktare på ett bra sätt så behöver man ju sällan oroa sig för att motorn ska skära när man är ute å drar en repa..

Om det inte vad det du syftade på, så skriv ditt rätta syfte =] *det här var bara min gissning* :)

hmm jo det var så ja mena också! saken är också den att den kräver mer olja! minsta uppehåll med tillförseln (vet inte varför det skulle hända) så ryker den ju i princip. dom är kanske inte mer instabila men känns så.

BlueNinJa

-=NinJa=-
Gick med
24 May 2004
Hoj
Zx9R -99
Nu har jag sålt min cbr =) tog lit etid och en kraftig pris nedsättning menmen såld e hon !. nu blir det enduro istället.

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
va faan skippa och glöm allt snacka om att 125 fyrtaktare skulle vara lågvarviga.. man måste varva dom som ett as för att det ska hända någonting,

Skitråkigt och helt värdelöst igentligen..

Ser ingen fördel med dom förutom att man slipper all moppekänsla och att dom drar lite soppa. Inte alls starka/lågvarviga

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
steffo skrev:
va faan skippa och glöm allt snacka om att 125 fyrtaktare skulle vara lågvarviga.. man måste varva dom som ett as för att det ska hända någonting,

Ser ingen fördel med dom förutom att man slipper all moppekänsla och att dom drar lite soppa. Inte alls starka/lågvarviga

Här e en som vet vad han pratar om :)

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
steffo skrev:
Ja va faan jag har ju en, fast jag är as nöjd med den ändå

Lät konstit om du inte tykte din var stark! :va
min är åtminstonde bra stark kan jag lova! :tummenupp

nåja.. huvudsaken är att man är nöjd med sin egen hoj! :tuttar

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Stark och stark.. beror ju på vad du jämför med..

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
*Foxen* skrev:
Lät konstit om du inte tykte din var stark! :va
min är åtminstonde bra stark kan jag lova! :tummenupp

nåja.. huvudsaken är att man är nöjd med sin egen hoj! :tuttar

min e starkare :7peta

cbr e sjukt skön hoj :4skrika

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
steffo skrev:

det är samma sak med min, men det är för att det är 2 cylindriga. ´CBRen är 1 cylindrig dvs mera cylindervolym dvs mera kraft vid lägre varv..

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
tjena.
vad jag förstått så går den här diskutionen ut på att höja rösterna för fyrtaktare och cbr:erna.

men att säga dom skulle vara så jätte starka på låga varv är ju hm...?

och en tvåtaktare behöver inte varvas så jävligt som ni påstår för att man ska kunna köra normalt på landsväg.

om man jämför:
mellan 90-100km/h varvar dom flesta landsvägs 125cc tvåtaktare
mellan 6500-7500 rpm på sista växeln med orginal drevning
om jag har fel så rätta mig!

vilket varv ligger en cbr på när ni kör i 100km/h?

jämför gärna effektkurvorna och botteneffekten.
den ena är från en cbr och den andra är ifrån en crm eller en nsr som är ostrypt men ej trimmad. vet ej vilken men dom det är
men det spelar ingen roll för att motorerna är likadana och effektkurvan bör vara liknande
om jag räknat rätt så har crb 6,1hk vid 4000 rpm och nsr/crm nästan exakt 6hk vid 3500 rpm

observera att cbrens diagramm är i enheten kw.

om du jämför en cbr och en nsr så är skilnaderna i botteneffekt inte stor.

effektsvakan är irriterande ibland men det tycker jag förstärker känslan av att det är cross man kör när det gäller crm.

:fakta

Bifogat

• effektdiagram.gif
    effektdiagram.gif
    38.4 KB · Visningar: 49
  • Gianelli.JPG
    Gianelli.JPG
    25.8 KB · Visningar: 42
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...