Alla dessa förb****** religioner

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Emil_in_hifi skrev:
Är det ingen som kan ha förståelse för att en religion eller tro kan ge människor hopp? Om man har gett upp allt annat och det sista som håller dig uppe är din tro, spelar det då någon roll om Gud finns eller inte?
Jag håller naturligtvis med om att mycket ont kommer från religionerna men jag tror att folk också kan må bra av dem. Eller som någon sa "Vilket är bäst? En lögn som får folk att skratta eller en sanning som får dem att gråta?"

Kom igen och hoppa på mig nu bara, vill gärna ha lite motargument!

Jag håller med.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Är det ingen som kan ha förståelse för att en religion eller tro kan ge människor hopp? Om man har gett upp allt annat och det sista som håller dig uppe är din tro, spelar det då någon roll om Gud finns eller inte?

Som någon sade, låtsaskompis för vuxna :).

Helt ok så länge dom inte vill pådyvla andra sin kompis. Religion har ju inte bara varit fel heller. De flesta uppfattningar av vad vi har gällande rätt och fel har ju bankats in genom folks tro. Våra lagar har ju en hel del gemensamt med de tio budorden om man säger så.

Eftersom de flesta (för länge sedan alltså) var rädda för att de skulle hamna i helvetet om de uppförde sig illa i jordelivet så verkar det ju också funnits en högre moral. Så visst har det funnits en del bra effekter. Det har inte enbart varit skit. Men att tro på att en allsmäktig Gud sitter och skall se till att jag får hårddiskkrasch bara för att jag hädar hans namn....nja, eftersom inget händer så är det ju lätt att dra slutsatsen att det inte finns någon Gud. Alternativt att Gud finns men att han skiter i oss ;)

Kul vore att samla in alla företrädare för de religioner som hävdar att det bara finns EN gud och att deras är den rätta. Sen säga: "Bara en kan ha rätt, statistiskt sett är 90% av er hädare och hamnar i helvetet." (Förutsatt att det är 10 religioner). Vore kul att spana in reaktionerna.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Andyman_se skrev:
annars är det riktigt kul när kristna präster hackar på muslimer som krigar för sin tro, snacka om glashus. Kristendommen har väl haft ihjäl mer folk än någon annan religion under korstågen. Nä tacka vet jag rastafari, dom har mig veterligen inte haft ihjäl nån med flit (möjligen lungcancer men det räknas inte).

Ingen som känner för att åka med till soliga Jamaica och dricka paraplydrinkar och konvertera?

Korstågen ägde iofs rum för 750 år sen eller mer (Och det är knappast överenstämmande med sanningen att de skulle varit så särskilt blodiga i människoliv räknat). Det vore som att säga att Sverige inte får fördöma en aggressiv utrikespolitik för att vi själv har fört en för flera hundra år sedan.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Emil_in_hifi skrev:
Jag håller naturligtvis med om att mycket ont kommer från religionerna men jag tror att folk också kan må bra av dem. Eller som någon sa "Vilket är bäst? En lögn som får folk att skratta eller en sanning som får dem att gråta?"

Kom igen och hoppa på mig nu bara, vill gärna ha lite motargument!

Inga problem! :)

När du menar att det är bättre låta folk leva i en lögn så tar du ett beslut åt någon. Ett beslut att den individen inte kan hantera verkligenheten och därför likt ett barn på julafton ska tillåtas tro på tomten. Det anser jag vara helt felaktigt och något som är kränkande för alla individer. Jag håller dock med om att det är en stor anledning till att religioner finns.

Religionsutövandet har dock missbrukats av representanter för religioner så långt jag kan uppbringa några historiekunskaper. Genomgående har gällt och gäller "Fördumma folket och låt de hoppas att det blir bättre efter döden så kan jag som ex präst tillskanska mig mer makt och rikedomar i detta liv". Mindre gnäll så. De tio budorden och bibeln innebär ju att du inte ens ska ifrågasätta Gud.

Förutsättningen för att man skall kunna resonera som jag är dock att man kan tänka sig acceptera att man inte kommer få svar på alla frågor man ställer. Successivt besvarar vetenskapen allt fler frågor men de kommer nog aldrig kunna besvara alla.

/Olzki

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Olzki skrev:
När du menar att det är bättre låta folk leva i en lögn så tar du ett beslut åt någon. Ett beslut att den individen inte kan hantera verkligenheten och därför likt ett barn på julafton ska tillåtas tro på tomten. Det anser jag vara helt felaktigt och något som är kränkande för alla individer.

När du skriver att det är felaktigt att tillåta religionsutövning, menar du då att den skall förbjudas?

Olzki skrev:
De tio budorden och bibeln innebär ju att du inte ens ska ifrågasätta Gud.

Om alla levde efter de budorden skulle världen vara en mycket angenämare plats.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Markus skrev:
Om alla levde efter de budorden skulle världen vara en mycket angenämare plats.

Samtidigt är det ju så att kristendomen i och med budorden försöker ta patent på "sunt förnuft". Har man alla hästarna i stallet lever man efter dem i alla fall, troende eller inte.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
abstruse skrev:
Samtidigt är det ju så att kristendomen i och med budorden försöker ta patent på "sunt förnuft". Har man alla hästarna i stallet lever man efter dem i alla fall, troende eller inte.

Jo, men alla religonsutövare tror ju att just de har rätt.
Tror inte speciellt många lever efter budorden, se bara på vårat avundsjuka samhälle. :hihi

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olzki skrev:

När du menar att det är bättre låta folk leva i en lögn så tar du ett beslut åt någon. Ett beslut att den individen inte kan hantera verkligenheten och därför likt ett barn på julafton ska tillåtas tro på tomten. Det anser jag vara helt felaktigt och något som är kränkande för alla individer. Jag håller dock med om att det är en stor anledning till att religioner finns.

Religionsutövandet har dock missbrukats av representanter för religioner så långt jag kan uppbringa några historiekunskaper. Genomgående har gällt och gäller "Fördumma folket och låt de hoppas att det blir bättre efter döden så kan jag som ex präst tillskanska mig mer makt och rikedomar i detta liv". Mindre gnäll så. De tio budorden och bibeln innebär ju att du inte ens ska ifrågasätta Gud.

Förutsättningen för att man skall kunna resonera som jag är dock att man kan tänka sig acceptera att man inte kommer få svar på alla frågor man ställer. Successivt besvarar vetenskapen allt fler frågor men de kommer nog aldrig kunna besvara alla.

/Olzki

Något som också är kränkande är den ständiga idiotförklaringen av alla som utövar religion. Visst finns det gott om indoktrinerade idioter som går igång och predikar bibelcitat som en hackig skivspelare så fort man börjar diskutera med dem. Det finns dock gott om exempel på väldigt intelligenta och vettiga religionsutövare som faktiskt har någonting att säga. Det är tex inte helt ovanligt med religiösa astronomer,fysiker och andra vetenskapsmän.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
Det är tex inte helt ovanligt med religiösa astronomer,fysiker och andra vetenskapsmän.

jag tror verkligen att det är ovanligt med religösa fysiker och andra vetenskapsmän. Har du nån statestik på det? Det är förövrigt en av nackdelarna med religion att de ständigt ska emot vetenskapen. Som i staterna där dom inte får lära ut evolutoins teorin i ganska många stater för att den går emot bibeln.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Religion är väl lite som knark, det orsakar en massa elände men kan vara en skön undanflykt för den som använder sig av det.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Jo, men alla religonsutövare tror ju att just de har rätt.

Nu förmodar jag att du menar religionerna sinsemellan och inte specifikt tänker på enskilda utövare av valfri religion? Om det är det senare förstår jag inte kopplingen till det jag skrev?

Nåväl, oavsett vilken religion man tillhör så förespråkar de flesta att man inte ska stjäla, ljuga, våldta, mörda etc. Sålunda, ånyo, är man vid sina sinnens fulla bruk låter man bli detta utan att för den sakens skull tillskriva sig någon religionstillhörighet där man tror på en gud som talar om för en hur man ska leva.

Jag klassar mig själv som ateist, men tycker att buddhismen är den religion som ter sig mest sympatisk i mina ögon.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
abstruse skrev:
Nu förmodar jag att du menar religionerna sinsemellan och inte specifikt tänker på enskilda utövare av valfri religion? Om det är det senare förstår jag inte kopplingen till det jag skrev?

Du skrev "Samtidigt är det ju så att kristendomen i och med budorden försöker ta patent på "sunt förnuft". " Min poäng är att det inte är unikt för kristendomen utan för alla religonsutövare.

abstruse skrev:
Nåväl, oavsett vilken religion man tillhör så förespråkar de flesta att man inte ska stjäla, ljuga, våldta, mörda etc. Sålunda, ånyo, är man vid sina sinnens fulla bruk låter man bli detta utan att för den sakens skull tillskriva sig någon religionstillhörighet där man tror på en gud som talar om för en hur man ska leva.

Jo, så är det. Poängen var bara att någon klankade ner på de 10 budorden, och jag menar att det är lätt som en plätt att klaga men att erkänna att världen vore ur-mysig om alla följde dem är inte lika lätt.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gustav1 skrev:
Religion är väl lite som knark, det orsakar en massa elände men kan vara en skön undanflykt för den som använder sig av det.

Ovanstående beskrivning låter ju som den passar in även på fruntimmer... :rolleyes: :fyllisar :notme :1pajas :spammer

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
jag tror verkligen att det är ovanligt med religösa fysiker och andra vetenskapsmän. Har du nån statestik på det? Det är förövrigt en av nackdelarna med religion att de ständigt ska emot vetenskapen. Som i staterna där dom inte får lära ut evolutoins teorin i ganska många stater för att den går emot bibeln.

Det beror på att du sätter likhetstecken mellan "religiös" och "bokstavstroende kristen".

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
Det beror på att du sätter likhetstecken mellan "religiös" och "bokstavstroende kristen".

Jag har ändå väldigt svårt att tro att nån kan bedriva seriös forskning och tro på gud.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
abstruse skrev:
Ovanstående beskrivning låter ju som den passar in även på fruntimmer... :rolleyes: :fyllisar :notme :1pajas :spammer

Ja, det är en universialbeskrivning som passar in på en hel del olika saker.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Min poäng är att det inte är unikt för kristendomen utan för alla religonsutövare.

Exakt, då menar vi samma sak och vad jag ville komma till var just det att är man trygg i sig själv och är begåvad med en normal portion samvete, empati och moral så fixar man att leva efter sunt förnuft/budorden/whatever i alla fall.

Markus skrev:
Jo, så är det. Poängen var bara att någon klankade ner på de 10 budorden, och jag menar att det är lätt som en plätt att klaga men att erkänna att världen vore ur-mysig om alla följde dem är inte lika lätt.

Sant. Jag är själv anti religion i allmänhet och kristendomen i synnerhet men man kan ju inte blunda för de positiva budskap som finns i respektive religion, blott för att de framförs i en religions färger. Likväl som man inte får glömma av att det som uppfattas som "positivt" ofta inte alls är specifikt för just religionen i fråga utan handlar mer om "be nice, var snäll" - något man lever efter i alla fall, såvida det inte "fattas en" något.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
honkiie skrev:
Jag har ändå väldigt svårt att tro att nån kan bedriva seriös forskning och tro på gud.

Varför? Den mesta och bästa forkningen mig veterligen kommer från US, där majoriteten är religösa. Att tro att Gud skapade världen, eller att den skapades av en explosion är båda delar egentligen ej förståeliga så vilket man väljer att tro är ganska ointressant. Big Bang är en teori, likaså evolutionen.

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
Olzki skrev:

/Olzki

Men jag har väl inte hävdat att man ska ljuga för folk, men om individen själv väljer att tro på lögnen är det väl upp till honom/henne. Men för de flesta religions utövare är ju inte "deras" religion någon lögn.
Men jag ser absolut inget fel i att låta männsikor leva i en lögn så länge det i skadar dem själva eller någon annan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
abstruse skrev:
Sant. Jag är själv anti religion i allmänhet och kristendomen i synnerhet men man kan ju inte blunda för de positiva budskap som finns i respektive religion, blott för att de framförs i en religions färger. Likväl som man inte får glömma av att det som uppfattas som "positivt" ofta inte alls är specifikt för just religionen i fråga utan handlar mer om "be nice, var snäll" - något man lever efter i alla fall, såvida det inte "fattas en" något.

Varför kristendomen i synnerhet?
Visst är det så att man kan vara lika hygglig om man inte är troende.
Själv önskar jag att jag kunde tro, men det kan jag inte. De som tror tror att de kommer till himlen - mao är det inte så farligt att dö. De tror på evigt liv vilket verkar fett och de tjänar en "högre sak".

Jag känner i alla fall en mycket intelligent person som påstår sig ha varit i kontakt med Gud. Att han skulle ljuga för mig är uteslutet, att han verkligen varit det är ju svårt att säga men han tror det och det måste kännas bra.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati