Olzki skrev:
Att det finns religiösa framstående forskare har flera anledningar. En är att det är så djupt rotat sen uppväxten att man inte orkar ifrågasätta det. Det påverkar väl därtill inte ens egen forskning direkt heller. Vanligt tror jag också är att de är tillräckligt smarta för att inse att inte är värt mödan att ta diskussionen. En uppfattning jag bl a erhöll efter att ha bott och studerat i bibelbältet amerikanska södern. Sen finns det självfallet också de som också tror på sin religion men dessa måste jag erkänna att jag har svårare att förstå mig på då de tillämpar någon form av tvetydigt resonemang. "Vetenskapliga påståenden skall underbyggas med bevis men ens världsåskådning behöver inte det".
Sorry iaf Chris om du känner dig kränkt.
/Olzki
Det är ingen fara, jag är inte religiös på något sätt.
De flesta troende vetenskapsmän är icke bokstavstroende givetvis.De är vanligtvis inga idioter, de brukar hänvisa till symmetrier och mönster i hur allt är ordnat. Någon gud i traditionell "biblisk" mening är det således sällan frågan om, snarare någon form av högre lag eller kraft varunder alla andra naturlagar är ordnade.
George Smoots(en av nutidens mest framstående astrofysiker) "religion":
There are some people who believe that God used or could have the big bang to create the universe. American Scientists discovered radiation patterns in space, which mark the beginning of time. The leader of the research team was called George Smoot and he said, "If you're religious, it's like looking at God. The order is so beautiful and the symmetry so beautiful that you think there is some design behind it." Then he followed that to say, "Whatever caused the rapid expansion of the universe following the Big Bang--the same forces caused tiny ripples. Because if you try to do something too fast, you shake a little. God might be the designer."
What George Smoot is trying to say is that we have found some scientific evidence as to how the earth could have been created. The evidence is so perfect and so exact couldn't this have all been designed by God.
George also said, "It is a mystical experience, like a religious experience." Then followed by, "It really is like finding the driving mechanism for the universe, and isn't that what God is?"
Jag anser inte att det nödvändigtvis kommer på kollisionskurs med vetenskapen då det handlar just om "tro". Hypoteser är tillåtna inom vetenskapen.
Och ska man vara helt ärlig så är ju Big bang-teorin om att allt bara skapades ur något ofattbart för det mänskliga sinnet, "Det kosmiska ägget" som Isaac Asimov kallade det, också helt vansinnigt fantastisk och jag kan förstå de som funderar över om det finns en tanke eller kraft bakom.