Alla som är intresserade att sälja hoj på ett annorlunda sätt!!

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Låter helt klart som en spännande idé!
Jag är på!

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Jag är med, nämn tid o plats.

kle1991 skrev:
Har haft lite funderingar(BARA FUNDERINGAR )på ett annorlunda försäljningssätt på hoj.....
Det är ju många som häckar här på sporthoj och många har annonser på sin hoj ute här(och diverse andra ställen)

Varför inte fixa ett lotteri på sin hoj här på sporthoj!!?

"Låt oss säga att någon vill sälja sin hoj härinne på sporthoj, han vill ha ex 40 000 kronor, man gör upp en tråd om hojlotteri, om man lyckas sälja 2 lottringar på 100 lotter vardera och ett lottpris på 200 kronor, då får för det första försäljaren sina pengar utan massa prut och den som vinner får ju faktiskt en hoj för 40 000 kronor(priset måste ju självklart vara inom rimliga gränser, billigare hoj, billigare lotter och vice versa)!!! Jag skulle personligen gärna köpa en lott för 200 kr och ha en chans på 200 att vinna en hoj(istället för att köpa massa trisslotter med småvinster som ändå aldrig ger något stort) man bokar en lista med intresseanmälda, alla intresserade träffas på ett ställe för att titta på objektet(alla kan ju inte provköra..) och allt ikring den gås igenom, med ägarpapper hur den är servad och allt annat som kan vara intressent, Mindre defekter och småfel kan vara lättare att accpetera på en 200 kronors hoj :tummenupp .(det mesta kan vara utrett före lotteriet). Sen säljs lotterna och man har en oberoende som drar en lott inför alla!!"

Kanske ett roligt vinternöje för sporthoj.com medlemmar?

På detta sättet byter hojen ägare för 200 kronor för nya ägaren, säljaren får sina pengar och det blir en rolig tillställning för alla där samt att alla kan glädjas åt den som vinner!! Har sett sådanna här lotter på bilar via reklamannonser med lottpriser på 5000-10 000 kronor. Vet inte vad statliga lotteriinspektionen säger om detta, MEN inom en sluten sammanställning så tror jag inte de kan göra något.. o förresten skulle vi bry oss, man skriver givetsvis kvitto på totalsumman.

Dessutom ett tillfälle för folk som kanske igentligen inte har råd att skaffa hoj, eller chans för någon att kunna ha 2 hojar samtidigt.

Synpunkter någon!!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
sandstream skrev:
Bra ide men man måste nog hålla det borta från Lotteriinspektionen.
Var så sent som idag inne på deras sajt och läste reglerna om lotterier i ett annat ärende och inte ens vinlotterier på jobbet är laglig.
Så fort det förekommer någon typ av slump i tävlingen/lotteriet är det speciella regler som gäller och ett tillstånd för lotteri får man aldrig.

Lycka till!

NEJ man skall hålla dem utanför helt klart!!! Det var som den där stackarn som hade vunnit 25 000 kr o månaden i 25 år på triss och ringer till skattemyndigheten och hörder hur det blir om det är som en inkomst? varvid de kollar upp det och han skall få betala inkomstskatt(han är förövrigt den enda)men har de fått igenom det en gång så blir ju domen prejudicerande, och fler kan få betala skatt på redan skattade pengar( statliga svenska spel)

vad ska man säga...

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
burner skrev:
Måste för övrigt säga att idén är grymt fin.
Vore skönt med 2 hojar till våren :D

Man kanske kan göra så att det väljs ut några ansvariga för lotteriet.
Sedan kan de som vill vara med sätta in te.x 200kr för varje lott på ett konto.
Sedan när de som vill vara med har satt in pengarna på kontot så
åker de ansvariga iväg och köper en hoj, alltså den typ av hoj som de flesta verkar vara intresserade av.

När hojköpet är klart så kommer man överens om vart dragningen skall ske och sedan åker de ansvariga dit med hojen och även de som har köpt lott/lotter.

Verkar vara ganska så smidigt eller ?

Detta kan bli problem, om du köper hojjen av någon, att ha till utlottning måste någon stå som ägare(annars vill nog inte säljare släppa ifrån sig hojjen) och nye ägaren måste ha försäkring från samma dag hojjen köps om den inte är avställd (, annars kommer trafikförsäkringsföreningen a lá 195 kr per dag) in då måste köpet och utlottningen ske samma dag så både "vinnaren" (nye ägaren) samt säljaren kan skriva under regpapprerna.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Låter som en riktigt rolig idé! Jag hade gärna köpt en lott, eller lagt ut min hoj för försäljning på det viset! :tummenupp

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
kle1991 skrev:
Detta kan bli problem, om du köper hojjen av någon, att ha till utlottning måste någon stå som ägare(annars vill nog inte säljare släppa ifrån sig hojjen) och nye ägaren måste ha försäkring från samma dag hojjen köps om den inte är avställd (, annars kommer trafikförsäkringsföreningen a lá 195 kr per dag) in då måste köpet och utlottningen ske samma dag så både "vinnaren" (nye ägaren) samt säljaren kan skriva under regpapprerna.

En av de ansvariga ställer sig som ägare helt enkelt och sedan när lottningen är över så skriver man bara över hojen på vinnaren.

Klart.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
man kan juh göra det till en tönttävling med ett par enkla frågor som alla kan...då ska de juh inte räknas som lotteri utan tävling...de bli en tävling man måste betala för att få va med i :hihi
men frågorna borde isf vara toksimpla :D

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Ja iden är fullt genomförbar sålänge det sker under såna former att det inte blir för många hojar. Alla skall inte kunna lägga sina hojar men någon ansvarig får se ut de bästa alternativen och senare bestämma ig för någon. Kanske en gång per månad så skulle det bli spännande och mycket folk. Jag kan tänka mig 300 kr per månad på ett lotteri med bra vinstchans. Men det krävs nog att Sweedie gör sak av det.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Det blir nog svårt tror jag att sälja flera hundra lotter, antaglingen lättare med färre men dyrare lotter.
Rejvis, 100 lotter á 1500:- och en ny GSXR1000 i vinst borde gå om man gör det på t.ex en mässa eller en fest där alla lottköpare är på plats.
Vid en sån tillställning kan man ju dessutom ha en deadline när man betalar tillbaka pengarna om inte alla lotter sålts.
Olagligt ja, men man får väl smyga lite :)

Ol@

VHD Racing
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
R1 -02 Banhoj
Eftersom jag står utan hoj så köper jag minst en lott.
(kanske fler, beror på priset)

Klart häftig grej om det går att genomföra.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
enhjuling skrev:
Det blir nog svårt tror jag att sälja flera hundra lotter, antaglingen lättare med färre men dyrare lotter.
Rejvis, 100 lotter á 1500:- och en ny GSXR1000 i vinst borde gå om man gör det på t.ex en mässa eller en fest där alla lottköpare är på plats.
Vid en sån tillställning kan man ju dessutom ha en deadline när man betalar tillbaka pengarna om inte alla lotter sålts.

Lite väl mycket vinstintresse då? Vad kostar en ny sådan hoj??

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
kle1991 skrev:
Lite väl mycket vinstintresse då? Vad kostar en ny sådan hoj??

Det man annars kan göra är om man lyckats få något samarbete med någon hojhandlare så man lottar ut presenkort på värdet man får in vid lottförsäljningen så har någon möjlighet att hämta en hoj och kanske ny skyddsutrustning hos en handlare(för handlarna är intresserade att få sälja)

Så att vinnaren istället för en hoj får ett presenkort för xx kr på mc-firman xx. Men det blir inte ändå samma sak, men hanteringern runt ikring det hela kan bli lättare då man vet hur mycket man fått in på lotterna sen kan man knalla in o köpa presentkort för xx kr.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
kle1991 skrev:
Det man annars kan göra är om man lyckats få något samarbete med någon hojhandlare så man lottar ut presenkort på värdet man får in vid lottförsäljningen så har någon möjlighet att hämta en hoj och kanske ny skyddsutrustning hos en handlare(för handlarna är intresserade att få sälja)

Så att vinnaren istället för en hoj får ett presenkort för xx kr på mc-firman xx. Men det blir inte ändå samma sak, men hanteringern runt ikring det hela kan bli lättare då man vet hur mycket man fått in på lotterna sen kan man knalla in o köpa presentkort för xx kr.

Själv gillar jag inte alls mcfirmor eller bilfirmor för del heller.
Dom tar ofta ut ett högt överpris, bästa tycker själv är att köpa privat och då även billigare.
Bara man undersöker hojen noga så fungerar det fint.

Man får helt enkelt mindre för pengarna hos en handlare, och det är inte så konstigt så dom har ett vinstintresse i det hela.

För övrigt så verkar dom som om intresset för Suzukis GSX-R är
stort, ingen verkar vara intresserad ev Kawasaki :va

Last edited:

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Jag skulle göra som så att man låter en dator slumpa fram en vinnare.
Alla lottnummer läggs i en array. Sedan slumpar datorn fram 10 av dessa.
Dessa tio läggs i en ny array.
Två minuter senare slumpas 3 st av dessa 10.
dessa tre läggs i en ny array.
Och två minuter senare slumpas en av dessa tre fram.

Då blir det mer spännande. Och en dator är ganska neutral om jag får säga det själv. Naturligtvis måste man ju visa källkoden innan man kör lottningen.

Då skulle man kunna visa det på en teve som alla kan glo på.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
enhjuling skrev:

Har ett till inlägg på detta..tror även det är för mycket folk för gemene man, 200 kronor tror jag folk både kan ha och mista, MEN skall man ha in 1500 kronor, så är det för många att man måste göra ett större ingrepp i ekonomi, och har man ett hem och hus så kanske det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa lott för 1500 kronor!? Tror man tappar många potentiella köpare med för högt pris, okej, större vinstchans som är värt mera, tror dock det är MYCKET svårare att sälja 100 lotter á 1500 kronor än 200 lotter á 200 kronor.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
goodspeed skrev:
Jag skulle göra som så att man låter en dator slumpa fram en vinnare.
Alla lottnummer läggs i en array. Sedan slumpar datorn fram 10 av dessa.
Dessa tio läggs i en ny array.
Två minuter senare slumpas 3 st av dessa 10.
dessa tre läggs i en ny array.
Och två minuter senare slumpas en av dessa tre fram.

Då blir det mer spännande. Och en dator är ganska neutral om jag får säga det själv. Naturligtvis måste man ju visa källkoden innan man kör lottningen.

Då skulle man kunna visa det på en teve som alla kan glo på.

Är det inte lite tråkigt att låta en dator avgöra det?
Själv tycker jag det skulle vara roligare om en massa lotter men namn på ligger i en urna som dras live på vid något annat tillställning.
Men det är ju jag det...

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag(eller någon annan som är på detta) skulle annars kunna göra en smygstart om någon är intresserad på en riktigt billig och låg nivå, om jag får in pengar i förväg skulle jag kunna lotta ut en minimoto eller en minicross från något gruppköp, men då kan lotteriet ta någon eller några månader, eller rättare sagt lotteriet kan göras omgående då, men prylen tar lite tid innan den kommer hem.

isåfall skulle jag kunna sälja en lott för ca 50 kronor och man har en chans på 100 att vinna en minimoto eller minicross, helt ny i kartong, beroende på vilket gruppköp så kan den levereras ända till dörren dessutom!!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...