Alla som är intresserade att sälja hoj på ett annorlunda sätt!!

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
Tja det är väl bara att hålla med, jag köper lätt en lott oxå, skulle man dessutom fixa ett litet party oxå så kan man ju tänka sig att lägga ett par hundra till "inträde" på festen, där det under kvällen lottas ut en hoj, betalt party, betald hoj och ett sjuhelsikes party :tummenupp :yoparty

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
sgtpepper skrev:
Helt klart en intressant och innovativ idé!

Men som sagt, först måste man kolla upp om det är lagligt enligt lotterilagen.

Skulle man inte kunna kalla det för sponsring?

Vinnaren får sin cykel med kvitto på vinstvärdet. Att vinnaren inte har betalat hela beloppet borde kvitta. De övriga lottinnehavarna står som sponsorer (vilket de ju faktiskt är!).

Man får väl kalla tillställningen något annat än lotteri.
Dragningen kan väl inte kallas dragning utan förslagsvis "sponsormöte", där vem som ska sponsras avgörs, kanske med en lottdragning!

Här blir det ju ingen gåvoskatt heller, man får väl ge bort ett par hundringar om man vill det!

Edit: Stvlafle! (Man vill ju inte bli tagen för en odrlbind dyselektriker! :tungan )

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
DOT4 skrev:
Skulle man inte kunna kalla det för sponsring?

Vinnaren får sin cykel med kvitto på vinstvärdet. Att vinnaren inte har betalat hela beloppet borde kvitta. De övriga lottinnehavarna står som sponsorer (vilket de ju faktiskt är!).

Man får väl kalla tillställningen något annat än lotteri.
Dragningen kan väl inte kallas dragning utan förslagsvis "sponsormöte", där vem som ska sponsrars avgörs, kanske med en lottdragning!

Här blir det ju ingen gåvoskatt heller, man får väl ge bort ett par hundringar om man vill det!

Vad kan säga !! Det är lysande, sponsring!!! :tummenupp :tummenupp

KawaJeppe

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX-9R 2000
Lotteri

Låter mycket spännande och via en maillista skulle man kunna ha ett bindande förfarande gällande lotteri.
Pengarna sätts in på mc-ägarens konto och man refererar till sin mailadress.
Jag är med!

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Lätt att man köper en lott för några hundra om man kan vinna en hoj som man vill ha, kommer ändå aldrig vinna på lotto så jag får nog satsa på sånna här istället.. :tummenupp

Att sätta in pengarna på ägarens konto kan ju vara lite sisådär för de flesta, ägaren ska ju inte gärna ha pengarna redan innan, kan man ju bli blåst. Iofs lär ju killen som gör nått sånt bli hängd i en gaswire av en arg sporthoj.com-mobb men det kanske vissa är beredda att riskera.

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Är det någon som ska styra upp detta eller???

Jag kan ta på mig detta och kolla vad lagen säger osv... och lottoinspektionen och så. :tummenupp

Men vi måste även skissa upp lite regler och ha en "besiktnings-man" som kolla hojen och hur bra/fin/stabilt den är. Sen är det bara att lägga fram lite regler kan tänka mig fixa lite med det.

Lite förslag och så!

Om det är okej....

Tycker det verkar vara en skit bra ideé
/Herman :7peta

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Långa farbron skrev:
Vad händer om däcken,drivpaketet och lamellerna är slut när man vunnit sin fina hoj?

Vem bryr sig om lamellerna är slut på en hoj värd 50000 som man betalt 200 spänn för, hallå?

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Herman skrev:
Är det någon som ska styra upp detta eller???

Jag kan ta på mig detta och kolla vad lagen säger osv... och lottoinspektionen och så. :tummenupp

Men vi måste även skissa upp lite regler och ha en "besiktnings-man" som kolla hojen och hur bra/fin/stabilt den är. Sen är det bara att lägga fram lite regler kan tänka mig fixa lite med det.

Lite förslag och så!

Om det är okej....

Tycker det verkar vara en skit bra ideé
/Herman :7peta

För min del kan den vara avställd, smårisig, dåliga däck, etc, jag bryr mig inte så längde det är "marknadsmässigt" pris. Man offrar ju som sagt bara 200 kronor för att kunna vinna en hoj!!

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
kle1991 skrev:
För min del kan den vara avställd, smårisig, dåliga däck, etc, jag bryr mig inte så längde det är "marknadsmässigt" pris. Man offrar ju som sagt bara 200 kronor för att kunna vinna en hoj!!

Jo, men det kan vara bra att kolla så att ingen snacka skit. Eftersom om man köper en lott så kan man ju inte provköra mc. Skulle vara helt omöjligt!!

Så bara för att se att de stämmer, var så jag menade. Så att man kan köpa en lott och inte bli blåst typ att den är vurpad eller nått. Men jag göra så här jag tar och ringer runt lite. Ser vad de säger!

Ska ta och fixa ett regel förslag eller nått i helgen..... :banana

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Aion skrev:
Tja det är väl bara att hålla med, jag köper lätt en lott oxå, skulle man dessutom fixa ett litet party oxå så kan man ju tänka sig att lägga ett par hundra till "inträde" på festen, där det under kvällen lottas ut en hoj, betalt party, betald hoj och ett sjuhelsikes party :tummenupp :yoparty
Det låter ju nästan ännu bättre. Ha en fest där man tar inträde och till publiken så lottas det ut hoj. Då kan det knappast bli tal om någon lotterilag, eller hur gör alla krogar som lottar ut mobiltelefoner o liknande?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mitt förslag:

1 .Låt alla som vill "sälja" sin hoj anmäla dem här. Man anger data om hojen samt ett minsta försäljningspris.

2. Vilken hoj som lottas ut avgörs i en poll där alla intresserade får rösta fram den hoj man vill ska lottas ut. (lär ju inte gå att ha för många hojar för då krävs för mycket lottförsäljning)

3. Låt någon som har SH:arnas förtroende stå för lotteriförsäljningen.( Swedie vore kanske en sådan person)

4. När lotter som motsvarar försäljningsumman sålts fastställs ett datum och plats där sjäva lotteriet äger rum. Förslagsvis i samband med en SH-fest eller motsvarande.

...måste erkänna at jag inte läst alla inlägg i tråden så ni får väl halshugga mig om jag skrivit exakt samma sak som alla andra.

Edit: enligt mitt förslags så utses ju objektet i förväg. Några andra SH-representanter kan ju vara med vid en provkörning och syning av objektet i fråga innan själva lottförsäljningen påbörjas.

Last edited:

GIXXERMAN

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
suzuki k5 banhoj
Suzuki Gsx-r1000k3 Black/orange

Tja alla galningar!!!! :D
Nu har ni chansen att få köpa en SUZUKI GSX-R1000K3
för endast 1000kr.
Nu undrar ni vad är haken? :kocko
Har jultomten kommit tidigt? :tomten
Jo, så här ligger det till. En utav er nittio som deltar, blir ägare till cykeln, ni andra är sponsorer till den lycklige ägaren.. :yoparty
Så, för att delta, maila, namn - adress - tel nr till GIXXER1000R@hotmail.com
När jag har fått ihop dessa nittio personer, samt alla har betalat så kommer jag samt alla som vill närvara se vem som blir ägare av suzukin.

Info om hojen...

03:a
900 mil
fullservad
nya däck
yoshi slipon :banana

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
GIXXERMAN skrev:
Tja alla galningar!!!! :D
Nu har ni chansen att få köpa en SUZUKI GSX-R1000K3
för endast 1000kr.
Nu undrar ni vad är haken? :kocko
Har jultomten kommit tidigt? :tomten
Jo, så här ligger det till. En utav er nittio som deltar, blir ägare till cykeln, ni andra är sponsorer till den lycklige ägaren.. :yoparty
Så, för att delta, maila, namn - adress - tel nr till GIXXER1000R@hotmail.com
När jag har fått ihop dessa nittio personer, samt alla har betalat så kommer jag samt alla som vill närvara se vem som blir ägare av suzukin.

Info om hojen...

03:a
900 mil
fullservad
nya däck
yoshi slipon :banana

Jag får väl kontra:

En Yamaha fzr 1000 1989:a silvermetalick i orginalskick, 8100 mil, motorn renoverad vid 6000 mil(alla lager bytta i motorn, honade cylindrar etc), dynojettad, har papper o kvitton, dokumentationer på detta. Nytt framdäck i år, bakdäck en säsong till. Orginaleffekt 107 kw, Skickar med splitter ny tankväska, samt reperationshandbok, instruktionsbok och lite småpickel(skruvar o brickor). Skattad o besiktigad.

Mycket billig att försäkra i trygghansa

Om 100 st sponsrar mig med 280 kronor, så får en av er hojjen.

Pm mig så skriver jag ut här när det är 100 och dags för en att bli lycklig!!

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
kle1991 skrev:

jo men grejen e ju att man kollektivt köper en hoj men bara en får använda/äga den. Vill helst se att man inte blir blåst då även om man inte vinner. Om man jämför med triss så blir det lite som om Svenska Spel valde att lägga högsta vinsten på 75kr bara för att tjäna mer pengar, visst, jag vann ju 50 spänn men alla andra förlorade ju.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
marten_larsson skrev:
jo men grejen e ju att man kollektivt köper en hoj men bara en får använda/äga den. Vill helst se att man inte blir blåst då även om man inte vinner. Om man jämför med triss så blir det lite som om Svenska Spel valde att lägga högsta vinsten på 75kr bara för att tjäna mer pengar, visst, jag vann ju 50 spänn men alla andra förlorade ju.

Att det kallas "köp" "sponsring" eller dyl är ju för att INTE kalla det lotteri..
Kollektivt köp är det igentlig mening inte...bara underförståt.

MEN du kan inte jämföra det med att trisslotteri lägga högsta vinsten på 75 kronor för att få int mera pengar(det skulle vara bedrägeri !!!!!)

En gång till, OM NÅGON säljer sin hoj för enkelhetens skull han vill ha 20 000 kronor, han säljer(lottar) ut 100 lotter á 200 kronor=20 000 kronor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Alltså är det ingen vinstaspekt förutom att få hojjen såld, tror du verkligen att någon skulle köpa lotter på en fz 750 från 1985 för 200 kr st och någon säljer 400 lotter exempelvis(80 000 kronor) då har det tagit ut sin rätt, inge knommer vilja sponsra någon på 60 000 extra eller hur?? Det är alltså ett 100% lotteri där 100% av lottintäkterna går till vinsten(staliga spel så är det enbart 50% i vinstpengar av intäkterna)Och är 100% av intäkterna=vinsten så får det INTE kallas lotteri(max 50% av intäkterna)

Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
kle1991 skrev:
Att det kallas "köp" "sponsring" eller dyl är ju för att INTE kalla det lotteri..
Kollektivt köp är det igentlig mening inte...bara underförståt.

MEN du kan inte jänföra det attdet att lägga högsta vinsten på 75 kronor för att få int mera pengar!!!!!

En gång till, OM NÅGON säljer sin hoj för enkelhetens skull han vill ha 20 000 kronor, han säljer(lottar) ut 100 lotter á 200 kronor=20 000 kronor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Alltså är det ingen vinstaspekt förutom att få hojjen såld, tror du verkligen att någon skulle köpa lotter på en fz 750 från 1985 för 200 kr st och någon säljer 400 lotter exempelvis(80 000 kronor) då har det tagit ut sin rätt, inge knommer vilja sponsra någon på 60 000 extra eller hur?? Det är alltså ett 100% lotteri där 100% av lottintäkterna går till vinsten(staliga spel så är det enbart 50% i vinstpengar av intäkterna)

Precis, men det är ju därför man måste göra en besiktning av "sponsringsobjektet" innan sponsringen sker. Man måste ju veta värdet på objektet innan sponsringen sker.

gibbles

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
många
Voorhees skrev:
...norrlänningarna skiter vi i, det snöar ju jämt där ändå. :D

Naamensi, i ha int hort na se geudat.

(Övers: Nejmen, jag har inte hört något så tokigt.)

Men om möjlighet kommer ges att deltaga trots att man inte kan närvara vid någon eventuell tillställning så skulle jag kunna tänka mig att köpa en lott. Om man sedan, mot förmodan, skulle vinna blir det ju helt plötsligt inte något problem att bila ner med ett släp. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln