Alla som är intresserade att sälja hoj på ett annorlunda sätt!!

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
KTM 525sx -03
Gått ca 60h motionskörd.
Däck är ok men behöver bytas snart.
Har en massa extra plast och luftfilter.
Lätt att bygga om till motard!

Inte min på bild men likvärdig.

200 andelar á 200kr
Vem vill bli lycklig ägare?
 

Bifogat

  • 55038_kr_s.jpg
    55038_kr_s.jpg
    70.3 KB · Visningar: 50

sandstream

Guest
Kan ni inte sluta att lägga ut era hojar för utlottning i den här tråden?
Den handlar om ett förslag till att sälja hojar och ni skräpar bara ned (9 sidor...) :mad:
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Det här är upplagt för seriösa lotteribedrägerier, oavsett hur mycket man tror sig lita på sina hojbröder så kräver ju en denna idé en betrodd part som handhar det hela.

I annat fall så är det ju lätt för polarna Pelle och Palle att komma överrens om en skön deal, Palle lottar ut sin hoj och det blir av en "slump" Pelle som vinner den, ingen på SH känner dock till att Palle och Pelle är bästa polare så ingen ser något skumt med det. Pelle och Palle delar därefter på intäkterna och Palle köper tillbaka sin hoj från Pelle för 1 kr.

För att vara ytterligare pessimistisk så måste ju ett lotteritillstånd införskaffas, annars kommer butiken snart att vara stängd. Det lär ju inte dröja allt för länge innan det kommer myndigheterna till känna att man på SH lottar ut en hel hög med hojar..

Jag tycker att det är en kul idé, men jag kan inte se att det är praktiskt genomförbart med tanke på lotterilagstiftningen.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
DOT4 skrev:
Skulle man inte kunna kalla det för sponsring?

Vinnaren får sin cykel med kvitto på vinstvärdet. Att vinnaren inte har betalat hela beloppet borde kvitta. De övriga lottinnehavarna står som sponsorer (vilket de ju faktiskt är!).

Man får väl kalla tillställningen något annat än lotteri.)
Tyvärr spelar det föga roll vad man kallar tillställningen, det är fortfarande ett lotteri.

"3 § Med lotteri avses i denna lag en verksamhet där en eller flera
deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre
värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få."

Som jag ser det så får det antingen genomföras olagligt, eller inte alls, tyvärr.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
sgtpepper skrev:
Det här är upplagt för seriösa lotteribedrägerier, oavsett hur mycket man tror sig lita på sina hojbröder så kräver ju en denna idé en betrodd part som handhar det hela.

I annat fall så är det ju lätt för polarna Pelle och Palle att komma överrens om en skön deal, Palle lottar ut sin hoj och det blir av en "slump" Pelle som vinner den, ingen på SH känner dock till att Palle och Pelle är bästa polare så ingen ser något skumt med det. Pelle och Palle delar därefter på intäkterna och Palle köper tillbaka sin hoj från Pelle för 1 kr.

För att vara ytterligare pessimistisk så måste ju ett lotteritillstånd införskaffas, annars kommer butiken snart att vara stängd. Det lär ju inte dröja allt för länge innan det kommer myndigheterna till känna att man på SH lottar ut en hel hög med hojar..

Jag tycker att det är en kul idé, men jag kan inte se att det är praktiskt genomförbart med tanke på lotterilagstiftningen.


Det är ju det som är kruxet med det hela tyvärr, att samla alla, sälja lotter från lottringar på plats så alla ser att det enbart är exakt antal lotter med så ingen skor sig på detta, ALLA ser när man lägger ner den inre delen av lottringen(ringarna) i hinken/skålen/burken och en opartiskt drar en lott därur när alla ser, då har inte Palle någon större eller mindre chans än någon annan.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
sgtpepper skrev:
Tyvärr spelar det föga roll vad man kallar tillställningen, det är fortfarande ett lotteri.

"3 § Med lotteri avses i denna lag en verksamhet där en eller flera
deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre
värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få."

Som jag ser det så får det antingen genomföras olagligt, eller inte alls, tyvärr.

Men då får man bli "paragrafryttare" av värsta sort, det står ju också att vinsten måste minst vara 35% och högst 50% av intäkterna, och detta är ju 100% alltså inget lotteri, skall det vara ett lotteri enligt lagen måste ALLA kriterier uppfyllas.
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
tönt! :kocko :mad:




kle1991 skrev:
Har haft lite funderingar(BARA FUNDERINGAR )på ett annorlunda försäljningssätt på hoj.....
Det är ju många som häckar här på sporthoj och många har annonser på sin hoj ute här(och diverse andra ställen)

Varför inte fixa ett lotteri på sin hoj här på sporthoj!!?

"Låt oss säga att någon vill sälja sin hoj härinne på sporthoj, han vill ha ex 40 000 kronor, man gör upp en tråd om hojlotteri, om man lyckas sälja 2 lottringar på 100 lotter vardera och ett lottpris på 200 kronor, då får för det första försäljaren sina pengar utan massa prut och den som vinner får ju faktiskt en hoj för 40 000 kronor(priset måste ju självklart vara inom rimliga gränser, billigare hoj, billigare lotter och vice versa)!!! Jag skulle personligen gärna köpa en lott för 200 kr och ha en chans på 200 att vinna en hoj(istället för att köpa massa trisslotter med småvinster som ändå aldrig ger något stort) man bokar en lista med intresseanmälda, alla intresserade träffas på ett ställe för att titta på objektet(alla kan ju inte provköra..) och allt ikring den gås igenom, med ägarpapper hur den är servad och allt annat som kan vara intressent, Mindre defekter och småfel kan vara lättare att accpetera på en 200 kronors hoj :tummenupp .(det mesta kan vara utrett före lotteriet). Sen säljs lotterna och man har en oberoende som drar en lott inför alla!!"

Kanske ett roligt vinternöje för sporthoj.com medlemmar?

På detta sättet byter hojen ägare för 200 kronor för nya ägaren, säljaren får sina pengar och det blir en rolig tillställning för alla där samt att alla kan glädjas åt den som vinner!! Har sett sådanna här lotter på bilar via reklamannonser med lottpriser på 5000-10 000 kronor. Vet inte vad statliga lotteriinspektionen säger om detta, MEN inom en sluten sammanställning så tror jag inte de kan göra något.. o förresten skulle vi bry oss, man skriver givetsvis kvitto på totalsumman.

Dessutom ett tillfälle för folk som kanske igentligen inte har råd att skaffa hoj, eller chans för någon att kunna ha 2 hojar samtidigt.

Synpunkter någon!!
 

stimpen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Sverige
Hoj
mc
det får gå ut i ngn sticky tråd om detta blir aktuellt med ngt lotto på ngn träff eller så så man ej missar det.
 

sandstream

Guest
Lotterilagen finns för att förhindra att folk blir blåsta.

Idéen är kul men frågan är om den är genomförbar?
 

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
FZS 600
kle1991 skrev:
Har haft lite funderingar(BARA FUNDERINGAR )på ett annorlunda försäljningssätt på hoj.....
Det är ju många som häckar här på sporthoj och många har annonser på sin hoj ute här(och diverse andra ställen)

Varför inte fixa ett lotteri på sin hoj här på sporthoj!!?

"Låt oss säga att någon vill sälja sin hoj härinne på sporthoj, han vill ha ex 40 000 kronor, man gör upp en tråd om hojlotteri, om man lyckas sälja 2 lottringar på 100 lotter vardera och ett lottpris på 200 kronor, då får för det första försäljaren sina pengar utan massa prut och den som vinner får ju faktiskt en hoj för 40 000 kronor(priset måste ju självklart vara inom rimliga gränser, billigare hoj, billigare lotter och vice versa)!!! Jag skulle personligen gärna köpa en lott för 200 kr och ha en chans på 200 att vinna en hoj(istället för att köpa massa trisslotter med småvinster som ändå aldrig ger något stort) man bokar en lista med intresseanmälda, alla intresserade träffas på ett ställe för att titta på objektet(alla kan ju inte provköra..) och allt ikring den gås igenom, med ägarpapper hur den är servad och allt annat som kan vara intressent, Mindre defekter och småfel kan vara lättare att accpetera på en 200 kronors hoj :tummenupp .(det mesta kan vara utrett före lotteriet). Sen säljs lotterna och man har en oberoende som drar en lott inför alla!!"

Kanske ett roligt vinternöje för sporthoj.com medlemmar?

På detta sättet byter hojen ägare för 200 kronor för nya ägaren, säljaren får sina pengar och det blir en rolig tillställning för alla där samt att alla kan glädjas åt den som vinner!! Har sett sådanna här lotter på bilar via reklamannonser med lottpriser på 5000-10 000 kronor. Vet inte vad statliga lotteriinspektionen säger om detta, MEN inom en sluten sammanställning så tror jag inte de kan göra något.. o förresten skulle vi bry oss, man skriver givetsvis kvitto på totalsumman.

Dessutom ett tillfälle för folk som kanske igentligen inte har råd att skaffa hoj, eller chans för någon att kunna ha 2 hojar samtidigt.

Synpunkter någon!!

Skulle gärna köpa lott !! Har för mig någon försökte sälja sitt hus på liknande sätt i Kramfors(?), vet inte hur det gick.....
 

GIXXERMAN

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
STOCKHOLM
Hoj
suzuki k5 banhoj
Jag trodde ju att det här skulle fungera efter som det var så många som
tyckte att det var en jätte kul och bra idé, så jag fixade, http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=12402
men när jag nu har gjort det så verkar intresset ha dalat eller så har
de flesta missat det här. Så nu höjer vi tråden och hoppas att intresset ökar och att dom som har missat det här får chansen att vara med.

Jag vill också säga att det vore tråkigt att blanda in zatzy (bilforum) för att få ihop tillräkligt många personer, då jag helst vill att någon sh-medlem ska bli den nya ägaren.

Obs! Endast medlemmar från sh får deltaga.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
GIXXERMAN skrev:
Jag trodde ju att det här skulle fungera efter som det var så många som
tyckte att det var en jätte kul och bra idé, så jag fixade, http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=12402
men när jag nu har gjort det så verkar intresset ha dalat eller så har
de flesta missat det här. Så nu höjer vi tråden och hoppas att intresset ökar och att dom som har missat det här får chansen att vara med.

Jag vill också säga att det vore tråkigt att blanda in zatzy (bilforum) för att få ihop tillräkligt många personer, då jag helst vill att någon sh-medlem ska bli den nya ägaren.

Obs! Endast medlemmar från sh får deltaga.
Hur många är med då? lista?
 

keyser

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
fireblejd
men trodde du verkligen att det skulle funka?

Hej jag säljer lotter till en hoj som jag funderar på att ta ett ordentligt överpris på, vilka vill vara med?

hehehe, tragiskt. Börja med att sänka priset 15.000 så kanske folk nappar.
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
keyser skrev:
men trodde du verkligen att det skulle funka?

Hej jag säljer lotter till en hoj som jag funderar på att ta ett ordentligt överpris på, vilka vill vara med?

hehehe, tragiskt. Börja med att sänka priset 15.000 så kanske folk nappar.

Själv är jag nog mer intresserad av högre vinstchans i form av en billigare hoj.
typ 30 000 kr klassen så det räcker med 100 lotter
 

GIXXERMAN

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
STOCKHOLM
Hoj
suzuki k5 banhoj
Först va priset 1000kr och 90 andelar men då tyckte folk att det var för dyrt
så jag ändrade till 300kr och 300 andelar, jag tror jag blir galen....Det är iallafall ca 50 pers som har visat intresse.
mvh
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top