Alldeles för många hojåkare dör!

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Efter att, kanske med lite tur, klarat sig igenom de första åren så kommer man till slut till det läget att de risker man tar är medvetna ... man känner på sig när man tar en chans och kör "blint" i några tiondels sekunder innan man har läget 100% klart för sig.
Gör man så, så bör man ha bestämt sig för hur stor risk man är villig att ta ... vad man uppnår med det ... i vilka lägen man är villig att ta en risk, osv.
Bestäm det INNAN, inte när du blir frustrerad av någon anledning ...

Att börja köra race är en bra idé om man tycker att det alltid går att pressa lite till, köra lite fortare på ett visst ställe, bromsa lite senare, ge gas lite tidigare, behöver mindre och mindre marginaler ...
På en väg varierar förhållandena betydligt mer än på en bana. Det kan dyka upp en idiot närsomhelst från varsomhelst.
På en bana blir man varnad om det finns någon fara bortom synfältet. På en bana finns det inga kärringar av olika kön i olika åldrar som ställer till det ... De som finns där är som regel ganska väl medvetna om vad de håller på med och agerar därefter.

Så, känner du på dig att du tog ett antal onödiga risker i trafiken idag, funderar du lite på om du kommer att klara dig imorgon också, förstör medvetna/omedvetna risker den härliga "köra-hoj-känslan"?
Börja då köra bana!
Det är bäst både för dig själv och din omgivning, tro mig :)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Avarage skrev:
2151563 Likväl som det finns olika typer av sätt att lära ut på ex. förmedlad metod (bland de vanligaste), aktiverande mfl.

Men här är det ju inte frågan, enbart, om att få en person att lära sig en sak utantill eller rent praktiskt. Utan att förstå något som vi inte kan ta på (riskmedvetenhet) som dessutom skall vara relevant (objektiv) med en mängd parametrar så som hans egna körtekniska erfarenheter ihop med humör, materiella förutsättningar, yttre påverkan så som vägens beskaffenhet, grupptryck mm. mm.

Är verkligen de mätmetoder som du omnämner kapabla att mäta detta?
Vilka mätmetoder hänvisar du till?
Var finns information om dem?
Jag var otydlig i mitt inlägg, men jag menade att eftersom man inte kan se omedelbart resultat på sitt arbete. (som du skrev; "olycksstatistiken som man då måste vänta flera år på..") så får man "mäta" eller rättare sagt anpassa sitt arbete så det överensstämmer med vedertagna metoder. By the book helt enkelt.



Gör det? Ligger i UTBILDARENS ansvar att se till att deltagaren lär sig?
Är en deltagare ansvarslös gentemot sitt egna lärande?

Japp, att kontrollera att en deltagare har lärt sig repetera det man lärt ut är lätt. Men att kontrollera att en deltagare verkligen har fått en högre riskmedvetenhet (subjektiv & objektiv) är inte samma sak!

Man kan alltid kontrollera att en deltagare har minne nog att komma ihåg varför man ex. skall ha gas genom HELA kurvan. Men hur kontrollerar du att han verkligen har förstått att han kanske inte skall ut och gasa efter att ha bråkat med frugan, blivit uppsagd på jobbet. Eller att han skall skita i det grupptryck som han själv har byggt upp med hjälp av kompisarnas sätt att snacka. Grupptryck sätts oftast, i vuxenvärlden i alla fall, av oss själva inte från vår omgivning. Även om omgivningen kan välja att utrycka sig olika vilket ger olika påverkan hos oss!


1. Det var ett försök till svar på din fråga: "Men frågan är hur man kan vara säker på att man startat en tankeprocess hos deltagaren?" Jag antar att du jobbar med den deltagaren och då ingår såklart feedback åt båda håll. Du märker då tydligt om tankeprocesser startats eller ej. Det var också ungefär vad jag skrev.

2. Det är egentligen samma sak. Riskmedvetenhet kommer med förståelse för systemet(en). Du får kontrollera att deltagaren kan beskriva det, vad det nu är för något det handlar om.

3. Genom att skapa förståelse hos deltagaren, för hur frug-mekanismer och annat fungerar.


-
 

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2149863 Exakt. Men en stor risk vid mc-körning är att många inte känner till riskerna något vidare väl. De erfarna/skickliga känner till dem, delvis medvetet eller som automatiska handlingar som de gör omedvetet. De självklara, t ex grus, bergväggar eller alkohol kan lätt räknas ut av en novis. De svåra komplicerade riskerna kan endast de skickligaste/säkraste förarna hantera. Det som görs idag i form av s k utbildning, är gravt felaktigt utfört och saknar mål och ambition att träna in kunskap om de system som vi är inne och "rotar i" när vi kör mc. Därför uteblir kännedom om många risker men som systemen hela tiden spottar ur sig. Vi missar helt enkelt massor med kunskap om dem och saknar därmed medvetenhet om dessa risker.

Målet är att få faktisk risk(objektiv risk) överensstämmande med förarens upplevda risknivå(subjektiv risk). Det grundar sig i att människan är funtad att ta ansvar för sin egen säkerhet men är beredd att acceptera en viss risknivå i utbyte mot något som eftertraktas. Vi betalar med acceptabel mängd risk och får bågekörning för kostnaden.
-


Jepp det där är mycket bra beskrivet av dig, och det är hela kärnan till min ståndpunkt i frågan om eget ansvar och riskmedvetenhet.
Det är bara det att INNEBÖRDEN av det du säger, eller det jag själv har som resonemangsgrund när jag oroar mig, är så svår att greppa för alla och envar...

Vad menar jag?

Jo: Vi säger som punkt nummer ett att alla ska ta ansvar för SIN körning.
Men vad BETYDER det egentligen?

Alla nickar ju och håller med, och så tänker sig alla in i hur det är att köra hoj och kanske förhandlar med sitt inre om att vara försiktigare...
Nåt sånt.
I bästa fall, sen är den punkten med eget ansvar s.a.s "check"
- Jag kör lite lugnare, så ordnar det sig.

Men är DET verkligen att ta ansvar för SIN körning?
Att "bara" vara allmänt försiktigare?

Jag tycker inte det, för när man kan lära sig vad den verkliga faran ÄR (inte bara den uppskattade) samt därifrån gå vidare, lära sig köra bättre tekniskt, göra riskbedömningar som är relevanta fortlöpande under all åkning, och desssutom klara av att utnyttja detta fullt ut, ja då betyder det inte alls med automatik att vi ska bara vara "allmänt lite försiktigare"

Nej det jag säger är att när individen klarar detta (svårt!) då, och bara då kan man när omständigheterna tillåter HÖJA hastigheten med bibehållen säkerhet.
(ibland ska den givetvis sänkas oxå.)

Men som du säger så bra #Olsson#, så är det DIFFEN mellan verklig fara, och den upplevda faran, (som desutom minskas av att adrenalinknarkaren bagatelliserar den) oftast är större än vad man tror.
Även för erfarna.

Givetvis minskar denna klyfta med ökad erfarenhet, men det enda säkra vi kan säga är att den alltid är större an vad den enskilde tror.

Överskattning av sin egen kapacitet kallas det.


En annan sak: En del tyckte sig läsa i mitt inledande inlägg att det bara var BILISTERNAs fel.
Så var det inte.
Jag skrev ungefär: Vid varje olycka är det NÅGON som gjort en felbedömning.

Ordet någon var markerat, och skall nogsamt poängteras att denne "någon" tyvärr alldeles för ofta är hojåkaren.
Just för att denne gjorde misstaget att lita på sina medtrafikanter, eller vid singelolyckor överskatta sin egen förmåga.

Sen lät jag bli att ta upp att det givetvis beror mycket på ringrostighet nu tidigt på säsongen i kombination med högmod och givetvis att alla bilister plötsligt "upptäcker" att det visst finns hojar i år igen...

Ungefär som första halkan alltså.
Några offerlamm tycks i vart fall alltid krävas innan kollektivet inser de nya förutsättningarna.
Trist.
Och märk väl: Det är alltid HALKANS fel att folk åker i diket. Aldrig förarnas...
t.o.m tidningarna tror på detta. Det brukar stå: - Bilar i diket på grund av halkan.

Så hur virriga än bilisterna är, hur dåligt lagad vägen än är, eller hur mycket annat som helst: Skyll inte ifrån dig som hojåkare.

Ta ditt ansvar och anpassa dig till de nya förutsättningarna.
Dessa förändrar sig ungeför en gång i sekunden dessvärre, om du inte redan märkt det.
Mc åkning är därför inget för oaktiva.

Man kan inte ÅKA motorcykel.
Man måste KÖRA
Och för att kunna köra måste man ÖVA. Åk därför till banköningar, Rörken och motsv. lär er allt ni kan så ökar oddsen att ni ska klara er.
(jag har bl.a sett folk på avrostningar som jag själv hållit och som innehar körkort, enbart använda BAK-bromsen! :död)


Sen, trots all riskmedvetenhet kan det gå åt he-te ändå... men då har man gjort vad man kunnat, eller borde kunnat och vetat.
Alternativt har man tagit den där medvetna risken...som kittlar sådär skönt i magen, och...ja - sen går det som det går...

Det går oftast bra tack och lov.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:
2153315 Jo: Vi säger som punkt nummer ett att alla ska ta ansvar för SIN körning.
Men vad BETYDER det egentligen?

Alla nickar ju och håller med, och så tänker sig alla in i hur det är att köra hoj och kanske förhandlar med sitt inre om att vara försiktigare...
Nåt sånt.
I bästa fall, sen är den punkten med eget ansvar s.a.s "check"
- Jag kör lite lugnare, så ordnar det sig.

Men är DET verkligen att ta ansvar för SIN körning?
Att "bara" vara allmänt försiktigare?

Jag tycker inte det, för när man kan lära sig vad den verkliga faran ÄR (inte bara den uppskattade) samt därifrån gå vidare, lära sig köra bättre tekniskt, göra riskbedömningar som är relevanta fortlöpande under all åkning, och desssutom klara av att utnyttja detta fullt ut, ja då betyder det inte alls med automatik att vi ska bara vara "allmänt lite försiktigare"

Precis så. När man inte vet hur man skall göra, så kan man inte vara försiktig.


-
 

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2154329 Precis så. När man inte vet hur man skall göra, så kan man inte vara försiktig.


-


Tack! - om än något omständigt förklarat, men som sagt, försiktighet i sig är ingen dygd. Iaf inte när den leder till omotiverad feghet och tvekan.

Tvekan dödar sa befälen i lumpen, och det ligger viss sanning i det.

I trafiken/på banan sker lika många olyckor av tveksamhet och rädsla som av övermod.
Dock kanske inte lika allvarliga.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det här är nog den bästa tråden SH på många år, det glädjer mej oerhört att det finns så många förnuftiga människor i vårat "lilla" kollektiv, och tack både DrBike och herr Ohlsson för några av dom vettigaste inläggen på väldigt länge.

Människan har alltid tagit risker, det ligger i våran natur och den dagen som allting är förbjudet så kommer vissa människor bara att springa med huvudet före in i vägg, bara för att få veta om det går.
I hojkretsar så handlar överlevnad bara om mognad och erfarenhet, ju längre man kör desto mer erfarenhet och desto färre misstag och desto färre olyckor. Att 55plus åkare inte är lika inblandade i olyckor beror inte på att dom kör sämre, är återfallsknuttar eller "bara" kör kromsläde, det beror på att dom utvecklat ett riskmedvetande som en yngre människa inte kan utveckla...

...att bli gammal innebär att man har svaret på alla frågor men det är ingen som frågar...

Vi kan heller inte få erfarenhet av någon som talar om hur det är, vi måste lära oss själva, och vi måste skaffa oss mognad, kort sagt så måste vi ta ansvar för det vi gör. Tyvärr så finns det omogna individer som inte fixar det, dom är för svaga i sej själv och kan inte förmå sej att inte följa grupptrycket/sin egen adrenalinstinna röst. Det är egentligen inte bara deras fel utan kommer sej av många faktorer, uppfostran, skolan, genetik till exempel.

Jag har full förståelse för att myndigheter vill förbjuda och försvåra, det är det enda ekonomiskt kortsiktiga alternativet som kan gör en snabb förändring, det är för kostsamt och tidskrävande att utbilda och uppfostra, vilket är egentligen det enda som kan hjälpa i det långa loppet.

Det intressanta i det hela är att det är just den omogna knutten som ropar högst och protesterar vildast mot förbuden som är den som också bidrar mest till att myndigheterna vill förbjuda hela skiten, vi binder ris åt egen rygg...

Märk väl att jag talar om mej själv här också, trots alla år av hojande och all den erfarenhet som jag skaffat mej ÄNDÅ kör för fort ibland och tar onödiga risker, jag kan ibland vara precis lika omogen men förhoppningsvis så är jag det på en lägre nivå och inte lika ofta...

Jag tror att det själva faktumet att vi väljer att köra sporthoj gör vi för att vi är omogna och för att vi vill ta risker...och det kostar ett antal liv per år, tyvärr men sant, jag hoppas bara att det är så få som möjligt som går åt innan vi lärt oss...

...men sen kommer nästa generation och betalar ett högt pris för att lära sej...

...och sen kommer då nästa generation och gör detsamma...och så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara...vi är ju dock bara människor...
 

Dr.Bike

Guest
Niklasinorr skrev:
2155083

Människan har alltid tagit risker, det ligger i våran natur ...

att bli gammal innebär att man har svaret på alla frågor men det är ingen som frågar...

Vi kan heller inte få erfarenhet av någon som talar om hur det är, vi måste lära oss själva,

Jag har full förståelse för att myndigheter vill förbjuda och försvåra,

Det intressanta i det hela är att det är just den omogna knutten som ropar högst och protesterar vildast mot förbuden som är den som också bidrar mest till att myndigheterna vill förbjuda hela skiten, vi binder ris åt egen rygg...

Märk väl att jag talar om mej själv här också, jag kör för fort ibland och tar onödiga risker, jag kan ibland vara precis lika omogen men förhoppningsvis så är jag det på en lägre nivå och inte lika ofta...
jag hoppas bara att det är så få som möjligt som går åt innan vi lärt oss...

...men sen kommer nästa generation och betalar ett högt pris för att lära sej...

...och sen kommer då nästa generation och gör detsamma...och så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara...vi är ju dock bara människor...


Tack för det. ;)
Nu ska vi inte bara klia ryggen på varann även om jag tycker om er allihopa! :)
Knuten i ditt (av mig kortade inlägg) är ju:

HUR NÅR VI DEM SOM BEHÖVER NÅS MED DENNA KUNSKAP ERFARENHET OCH LÄRDOM???

Det tycks OMÖJLIGT för unga heta personer att lyssna till erfarenhet.
Detta gäller överallt, inte bara i trafiken.
Kolla jobbet: Nån ny ung hetsig chef skall införa "förändringar"
ALLT det gamla är plötsligt kass.
Varför?

Varför lär sig ingen av erfarenheter?

Nejdå nye chefen har ju gått KURS hos nån dyr gurufirma som LÄRT honom säga "tulipanaros" och då ska allt bli så bra så...

Återupprepas ungefär vart annat till vart tredje år.
I år heter modeuttrycket "fokusering på våra hemmamarknader"
:gnissla
Likaså i hojvärlden - var generation måste tydligen göra SINA misstag.

Är det verkligen sånt här som skall till?

http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
2155206 Tack för det. ;)
Nu ska vi inte bara klia ryggen på varann även om jag tycker om er allihopa! :)
Knuten i ditt (av mig kortade inlägg) är ju:

HUR NÅR VI DEM SOM BEHÖVER NÅS MED DENNA KUNSKAP ERFARENHET OCH LÄRDOM???

Jag tycker om dej också:pannkyss

Svaret på din fråga är, Ja, vi människor måste lära oss själva av erfarenhet...

Vi har många starka krafter i våra gener, exempelvis att vi skall fortplanta oss...
Bland annat finns det finns en väldigt stor kraft som används för att förtränga risker och faror, det är samma kraft som får renen, som nyss sprang för brinnande livet för att den höll på att bli påkörd av en bil, stå och lungt beta lavar vid vägkanten.

Vi använder den kraften för att "gå vidare" efter att jobbiga och traumatiska upplevelser drabbar oss, vi rycker på axlarna och säjer saker som att: "-Ja, den här gången var det inte min tur" Den är den kraften som får vissa människor att fortsätta jobba en stund fastän dom nyss ringt brandkåren eftersom huset dom sitter i står i lågor.

Stephen Hawkins (anses av många som världens smartaste människa) sa en gång att medvetenheten utnyttjar ca 7% av hjärnans kapacitet, om vi skulle använda 10% skulle vi förmodligen ta livet av oss, vi skulle inte klara den medvetenheten.

Med den bakgrunden så är det inte konstigt att vi som kör sporthoj och mer eller mindre riskerar livet varje gång vi sätter oss på hojen, förtränger riskerna...åtminstone tills dom drabbar oss själva men även efter det är det många som förtränger, vi är som sagt väldigt bra på att förtränga...
Jag kanske är cynisk men jag tror inte att vi/dom/myndigheter eller någon annan kan göra någon som helst skillnad och ändra på detta.

Jag är med i SMC:s sporthojsprojekt eftersom jag hoppas att jag kan ha fel, jag tror på utbildning och jag tror på att människor kan förändras, jag tror också på att SMC:s sporthojsprojekt är det enda sättet just nu att göra någon som helst förändring och det tror jag tills motsatsen bevisas, eller att någon kommer med en ännu bättre idé.

Men för f-n, som någon skrev här ovanför... TÄNK!!!! Tänk på er själva, tänk på anhöriga, tänk på vänner...gör inte den där omkörningen om ni inte är helt säkra på att det kan ske så riskfritt som möjligt, man vinner inga rejs i himlen...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Dr.Bike skrev:
2155206 Tack för det. ;)
Nu ska vi inte bara klia ryggen på varann även om jag tycker om er allihopa! :)
Knuten i ditt (av mig kortade inlägg) är ju:

HUR NÅR VI DEM SOM BEHÖVER NÅS MED DENNA KUNSKAP ERFARENHET OCH LÄRDOM???

En nybliven körkortstagare som har kört någon halvsunkig 750 på en körskola utan tidigare erfarenhet av hoj och skaffa sig en R1:a eftersom det är det ballaste för nuläget.

Hur få denna person att skaffa insikt att det är en stor j-vla skillnad på hoj, körning och hantering.

Omöjligt om inte upplägget ändras med "utbildning"

/Badger
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Badger skrev:
2156167 En nybliven körkortstagare som har kört någon halvsunkig 750 på en körskola utan tidigare erfarenhet av hoj och skaffa sig en R1:a eftersom det är det ballaste för nuläget.

Hur få denna person att skaffa insikt att det är en stor j-vla skillnad på hoj, körning och hantering.

Omöjligt om inte upplägget ändras med "utbildning"

/Badger

Körskolorna har helt klart ett stort ansvar här, tyvärr har jag märkt att vissa av dom fortfarande utbildar fel, exempelvis bromsa med raka armar :rolleyes:

Jag hade en elev på avrostningen förra helgen som sa att hennes körskolärare sagt att inte bromsa så hårt med frambromsen, för då kunde hon flyga över styret...

...hojen var en Kawa 750 LTD (tidig custom) från tidigt 80-tal med lågbudget-ABS, hon skulle inte ens flyga över styret med hjälp av en domkraft....

Det är alldeles för dyrt att ta körkort så alla försöker klara sej undan med så få lektioner som möjlligt, plus att eleverna inte får lära sej ens ett uns avancerad mc-körning, trots att en motorcykel är ett väldigt avancerat fordon. Dom flesta kan överhuvudtaget inte framföra en hoj på ett säkert sätt efter körkortstagning, och då är det inte konstigt att det är många olyckor med förare som inte haft körkort ens ett år.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Niklasinorr skrev:
2156986
Det är alldeles för dyrt att ta körkort så alla försöker klara sej undan med så få lektioner som möjlligt, plus att eleverna inte får lära sej ens ett uns avancerad mc-körning, trots att en motorcykel är ett väldigt avancerat fordon. Dom flesta kan överhuvudtaget inte framföra en hoj på ett säkert sätt efter körkortstagning, och då är det inte konstigt att det är många olyckor med förare som inte haft körkort ens ett år.

Och samma problem finns även hos dem som utbildar frivilligt. Det som folk inte tycks fatta är hur utbildning funkar. Det görs mer eller mindre meningslösa praktiska övningar runt en bana, varv efter varv, med inslag av "tips". (det är väl också vad deltagarna förväntar sig?)

Precis som du skriver är MC ett avancerat fordon. (Mycket mer avancerat än de mest komplexa aerodynerna) Om man nu skall ha utbildning för att lära sig kontrollera något med rörelse runt tre axlar och som gärna kommer i självsvängning, samt att djupt rotade automatiskt triggande handlingsmönster ibland tar över helt - så ska man tränas i hur dessa system verkar samt vilka konsekvenser för körningen det får. Det är de fundamentala delarna som saknas. Utan dessa är det helt kört och det kan inte fungera eftersom dessa styr våran värld.

Folk tycks ha problem att se vad som är "basic" och "avancerat". Det är helt fel för t ex en nybörjare som ännu inte lärt sig det fundamentala, att överhuvud taget bry sig om t ex spårval eftersom inga spår eller ens vägar skall existera när man lär sig hur MC;n fungerar på en lägre nivå. Speciellt med tanke på att i kk-utbildningen hoppas självklart detta över helt och hållet.

Här är skäl så det räcker och blir över för att både TRL och TÖI kommer fram till att utbildning inte funkar. Det ska helt enkellt inte funka.

btw: Beskrivet är en objektiv risk och i boken; Managing the Risks of Organizational Accidents, klassas det som "latent condition". Dessa leder senare till en mängd "unsafe acts" i enlighet med den berömda "swiss cheese"-modellen. Slutligen, och med en tillräcklig mängd "unsafe acts", leder det till "active failure". Det är det man gör strax innan krasch. :D


-
 

IronMike

Guest
#Olsson# skrev:
2157269 Och samma problem finns även hos dem som utbildar frivilligt. Det som folk inte tycks fatta är hur utbildning funkar. Det görs mer eller mindre meningslösa praktiska övningar runt en bana, varv efter varv, med inslag av "tips". (det är väl också vad deltagarna förväntar sig?)


-
Tog både lätt kort å tyngre hos xxxxx vid xxxxxxxx.. Mc-läraren xxx är den bästa undervisaren jag haft, och en av de som format mig till den jag är idag...man lär sig åka hoj på ett sätt som man har nytta av när man själv är i trafiken. Till skillnad från andra skolor.

Att läraren syns med potatiströjja samt på bandagar, ökar bara min respekt. Att man som lärare kan föregå med gott exempel trots att hastigheten ökar mer än angivet, stundtals :3freak

:hihi

alla kan råka ut för otur, men om alla fick lika bra skolning så skulle säkert fler liv räddad. i skolna får man lära sig att köra laglydigt, vilket man aldrig kommer göra...betydligt bättre att få med sig kunskap som även avser det som kommer efter uppkörningen.
 
Last edited:

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
IronMike skrev:
2157274 Tog både lätt kort å tyngre hos xxxxx vid xxxxxxxx.. Mc-läraren xxx är den bästa undervisaren jag haft, och en av de som format mig till den jag är idag...man lär sig åka hoj på ett sätt som man har nytta av när man själv är i trafiken. Till skillnad från andra skolor.

Att läraren syns med potatiströjja samt på bandagar, ökar bara min respekt. Att man som lärare kan föregå med gott exempel trots att hastigheten ökar mer än angivet, stundtals :3freak

:hihi

alla kan råka ut för otur, men om alla fick lika bra skolning så skulle säkert fler liv räddad. i skolna får man lära sig att köra laglydigt, vilket man aldrig kommer göra...betydligt bättre att få med sig kunskap som även avser det som kommer efter uppkörningen.

Haller med dig broder, bra och otroligt moget skrivit foer att vara av dig :pannkyss
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
#Olsson# skrev:
btw: Beskrivet är en objektiv risk och i boken; Managing the Risks of Organizational Accidents, klassas det som "latent condition". Dessa leder senare till en mängd "unsafe acts" i enlighet med den berömda "swiss cheese"-modellen. Slutligen, och med en tillräcklig mängd "unsafe acts", leder det till "active failure". Det är det man gör strax innan krasch. :D

-

I ett nötskal... :tummenupp

Om man hårddrar det enligt liknande undersökningar och teorier så skall vi helt enkelt inte framföra fordon, våra sinnen är utvecklade för att hantera en maxfart på 20-30 knutar, dvs vad vi kan springa, inte nånting annat.

Men nu befinner vi oss i en värld där vi kan gå in i en affär och slanta upp lite stålar, hämta ut ett instabilt fordon som lever på att konstruktionens egensvängningar harmoniserar, som accelererar fortare än en vråltrimmad dragracingbil och toppar (begränsat) 300 km/h...och detta utan några som helst krav på att man åtminstone har en teoretisk möjlighet att kunna köra den...

Lägg sen in ytterligare parametrar som övrig trafik samt att föraren många gånger är hög på adrenalin och utsatt för ett enormt grupptryck, är jag förvånad att det dör människor under dom här förhållandena? Inte särskilt...
 

Dr.Bike

Guest
Niklasinorr skrev:
2157445 Lägg sen in ytterligare parametrar som övrig trafik samt att föraren många gånger är hög på adrenalin och utsatt för ett enormt grupptryck, är jag förvånad att det dör människor under dom här förhållandena? Inte särskilt...


Jag brukar vända på det och säga:

Jag är förvånad att inte FLER dör...
 

_flex_

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2006
Ort
Kiruna
Hoj
Yamaha R6
Döden

Men en sak är säker, oavsett hur vi lever nu så kommer vi alla att dö...

Så länge jag inte har barn eller en familj att ta hand om så kan jag vara ute och med min cykel.... sen får jag se... mc åkning är farligt så det kanske är ngt man får prioritera bort.... ???
 

Dr.Bike

Guest
_flex_ skrev:
2158122 Men en sak är säker, oavsett hur vi lever nu så kommer vi alla att dö...

Så länge jag inte har barn eller en familj att ta hand om så kan jag vara ute och med min cykel.... sen får jag se... mc åkning är farligt så det kanske är ngt man får prioritera bort.... ???

Eller så kör man förnuftigt - då kan du kombinera det bästa från två världar :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top