Jag vet inte om jag håller med dig. Helt klart är att det finns både såna och sånaMagnus-Sthlm skrev:2147860Handen på hjärtat. Varför blev han rädd i exemplet? Jo, som du själv säger så hade föraren för hög fart.
Problemet är bara att det är ett konstant tillstånd. För hög fart i kurvan=rädd. Det enda du gör efter bankörningen är att du höjer farten fram tills dess att du kommer in i kurvan i för hög fart=rädd. Summan av det är att vi nu har en rädd förare som inte kan hantera sin motorcykel men i ännu högre hastighet. Att man skulle förvandlas till en Rossi-kopia, slappna av i kroppen, använda sig av motstyrning eller liknande i en paniksituation är bara önsketänkande från banlobbyisters sida. Visst, det kanske fungerar på banan med avåkningszoner och liknande men när du kommer in i kurvan i rallyfart och märker att det kanske var lite för snabbt samtidigt som du ser kalhygget fullt med stenbumlingar så kan ingen få mig att tro på att det är samma mekanismer som startar i huvudet och kroppen.
Återigen, jag har inget mot banan som utbildningsverktyg om man använder sig av situationsträning och helst av allt kontinueligt men att slipa sin teknik för att kunna köra fortare är inte fortbildning, det är att göra individen en björntjänst den dagen det väl håller på att gå illa.
Vi åker på vansinnesmaskiner, det faktumet kan man knappast argumentera mot. Det enda som drastiskt skulle minska olyckor med personskador och dödsfall är att alla börjar hålla hastigheterna på våra vägar alternativt att det införs restriktioner för hur effektstarka våra motorcyklar får vara. Så tråkig och bister är sanningen och det skulle vara långt mer effektivt att montera fartkameror som plåtar oss bakifrån, införa personligt ansvar för hur ens motorcykel framförs, förstärka polisbevakningen av vägarna mm mm men det är ju självklart att ingen med hjärta för att köra motorcykel kommer att lobba för det så istället blir det halvhjärtade förslag som bara är rent kosmetiska och som egentligen är hyfsat verkningslösa.
För mig stämmer det i alla fall inte. Jag har kört hoj länge, men först på senare år testat bana och mer aktiv körning. Tidigare har jag haft sporttouring och "normala" hojar. Dvs tidigare visste jag inte vad "chicken stripes" var...
Efter några bankörningar, en CSS-körning och en BK kurs så kör jag idag som du säger betydligt fortare, MEN bara vid de få tillfällen jag tar i mer än vanligt. Å andra sidan har medvetandet om både min och hojens begränsingar (och möjligheter), samt bättre teknik, klart medfört större marginaler under normal körning. Och antalet tillfällen då jag tar i har klart minskat.
Å ena sidan tar jag då och då kurvor i betydligt högre tempo än förut, å andra sidan försöker jag inte köra fort lika ofta, och har fått en större marginal i vardagskörandet. Jag tror det är bättre, i alla fall för mig. Självklart finns det mer hormonstinna individer än mig, och för dem är det säkert så att de använder det ökade kunnandet för att köra snabbare överlag, men jag tror faktiskt inte att majoriteten av sporthojsåkarna alltid blåser på i max hastighet. Jag tror att alla, oavsett hojtyp, mår bra av bankörning, även de mer eller mindre instruktörslösa dagarna. Självklart är det ännu bättre om man kan peta in "vardagsnyttiga" övningar och påverka inställning osv. En del kommer man aldrig att nå, det är helt klart, men om de får en ökad säkerhet under säg 75 % av sin körning, som inte är i maxtempo, så är väl det bra?
Om man hårdrar ditt resonemang så skulle vi kunna förbjuda dubb-däck. Den ökade marginalen man får utnyttjas nästan undantagslöst av alla till att kunna köra med samma hastighet som vid torrt sommarväglag, alltså är det inte meningsfullt med dubb-däck. (Och lite ligger det i det, min gamla bilskollärare menade att alla bilar skulle förses med en stålspik mitt i ratten, pekandes mot huvudet, då skulle vi alla köra med lite mer förstånd )